Bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Kiwin
    • April 2007
    • 114

    Bukvattensot

    Hej

    Har fått bukvattensot i mitt Malawikar. Tyvärr inträffade det när jag var på semester och oanträffbar för "fiskvakten" När jag kom hem var det 3 levande fiskar kvar, samtliga med tydliga symptom av nämda sjukdom. Resterande fiskar hade fiskvakten håvat upp.
    Till mina frågor:
    1: Stämmer det att bara västafrikanska ciklider kan drabbas av b-sot? Detta eftersom min mal (av okänt ursprung ej verkar ha drabbats).

    2: Eftersom nu (3dagar senare) samtiliga ciklider är döda funderar jag på vad jag ska göra för att kunna använda det igen. Hur mycket behöver jag "sanera"? Vattenbyte känns ju läge för men hur gör jag med ytterfilter, sand och stenar? Till saken hör att jag inte kommer att ha ciklider i karet utan SA istället (tetror och scalarer)

    Tack på förhand
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Ursprungligen postat av Don Kiwin
    Hej

    Har fått bukvattensot i mitt Malawikar. Tyvärr inträffade det när jag var på semester och oanträffbar för "fiskvakten" När jag kom hem var det 3 levande fiskar kvar, samtliga med tydliga symptom av nämda sjukdom. Resterande fiskar hade fiskvakten håvat upp.
    Till mina frågor:
    1: Stämmer det att bara västafrikanska ciklider kan drabbas av b-sot? Detta eftersom min mal (av okänt ursprung ej verkar ha drabbats).

    2: Eftersom nu (3dagar senare) samtiliga ciklider är döda funderar jag på vad jag ska göra för att kunna använda det igen. Hur mycket behöver jag "sanera"? Vattenbyte känns ju läge för men hur gör jag med ytterfilter, sand och stenar? Till saken hör att jag inte kommer att ha ciklider i karet utan SA istället (tetror och scalarer)

    Tack på förhand
    Om jag vore dej, så skulle jag nog göra rent hela akvariumet, inklusive pumpar,filter och värmare. Skölja noga igenom gruset och övrig inredning (evt. växter, stenar ol.)

    Torka ur insidan på det helt tömda akvariumet, i varmt vatten (dock ej rengöringsmedel). Gör sedan en helt nystart på tanken, låt den gå till sej några dagar, upp till en vecka, innan du fyller på med ny fisk. du kan släppa ner några tåliga och billiga stimfiskar för att "gå in" akvariumet så att säga. Räkna med att hälften av de du släpper ner stryker med från början. Det låter grymt, men det är vad jag skulle (och har) gjort, efter just Bukvattensot.

    Det är inte bara Västafrikaner som kan drabbas av Bukvattensot, utan jag fick det i ett akvaroium där det gick bla. Black Molly, tetrastim och några andra olika fiskar. Malarna drabbades inte heller när mina blev sjuka, men hela fiskbeståndet dog ut. Sätt malen, om du har möjlighet, i karantän i ett mindre kar några dagar, för säkerhets skuld.

    Lycka till
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidtok
      Om jag vore dej, så skulle jag nog göra rent hela akvariumet, inklusive pumpar,filter och värmare. Skölja noga igenom gruset och övrig inredning (evt. växter, stenar ol.)

      Torka ur insidan på det helt tömda akvariumet, i varmt vatten (dock ej rengöringsmedel). Gör sedan en helt nystart på tanken, låt den gå till sej några dagar, upp till en vecka, innan du fyller på med ny fisk. du kan släppa ner några tåliga och billiga stimfiskar för att "gå in" akvariumet så att säga. Räkna med att hälften av de du släpper ner stryker med från början. Det låter grymt, men det är vad jag skulle (och har) gjort, efter just Bukvattensot.

      Det är inte bara Västafrikaner som kan drabbas av Bukvattensot, utan jag fick det i ett akvaroium där det gick bla. Black Molly, tetrastim och några andra olika fiskar. Malarna drabbades inte heller när mina blev sjuka, men hela fiskbeståndet dog ut. Sätt malen, om du har möjlighet, i karantän i ett mindre kar några dagar, för säkerhets skuld.

      Lycka till
      Varför skulle hälften av fiskarna stryka med? Det är bara svammel! Om man gör det på rätt sätt, och matar försiktigt, så dör inga fiskar.

      Kommentar

      • Jemmba
        • January 2008
        • 432

        #4
        Här har du ett tips på en salt metod som verkar inressant.
        Kan ju vara skönt att slippa stänga ner hela baljan!


        Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

        Kommentar

        • Don Kiwin
          • April 2007
          • 114

          #5
          Verkar som en smidigare lösning än att "starta om" karet. Jag har ju inga fiskar att ta hänsyn till. Det har trots allt varit igång i ca 1 år. Får testa salt metoden.

          Tack för hjälpen så långt.

          Kommentar

          • Jemmba
            • January 2008
            • 432

            #6
            Ursprungligen postat av Don Kiwin
            Verkar som en smidigare lösning än att "starta om" karet. Jag har ju inga fiskar att ta hänsyn till. Det har trots allt varit igång i ca 1 år. Får testa salt metoden.

            Tack för hjälpen så långt.
            Det är lugnt. Du startar ju i pricip om karet ändå. För du har ju ihjäl allt som lever i burken men jag skulle lätt köra på denna metoden själv för det är ju inte det roligaste att städa ur ett akvarium!
            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Varför skulle hälften av fiskarna stryka med? Det är bara svammel! Om man gör det på rätt sätt, och matar försiktigt, så dör inga fiskar.
              Jag har inte råkat ut för själv att mina "ingångsfiskar" har dött, men det är bättre att räkna med att det blir så, det behöver inte hända.Men det är som du säger, gör man på fel sätt då kan de stryka med.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av Jemmba
                Här har du ett tips på en salt metod som verkar inressant.
                Kan ju vara skönt att slippa stänga ner hela baljan!


                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60803
                Om jag hade vetat det för 4 år sedan när jag råkade ut för detta
                jag rev ett akvarium på 540 liter, och gjorde rent allt...det tog ex antal timmar vill jag lova.

                Don Kiwin : jag rekomenderar att du kör den här metoden, om den funkar....det skulle jag gjort, om jag visste om den...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                Arbetssätt...