Nystart av ett 93 liters akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utter
    • January 2009
    • 166

hej nu va det ett bra tag sen jag skrev här. samma dag jag hämtade akvariet fick jag ett nytt jobb som har tagit mycket tid så nu först kan jag skriva lite här och visa lite bilder..... http://utterfisk.bilddagboken.se/p/u...oad=1&html=1#0 här har ni lite bilder.

jag har tvättat gruset och lagt i det i akvariet och lagt i en tvättad stock det är en vinranka. under akvariet har jag en 1 cm tjock frigolitskiva och en lika tjock under gruset. och har fått en pump fluval 2 plus. jag har haft i gång pumpen och sen förra helgen.. nu väntar jag bara på att den där dumma stocken ska sjunka.....
    93 l 3 guppy hanar
    3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
    4 yngel eller mer och
    1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
      • January 2009
      • 166

min smarta sambo drog ur pumpen när han skulle kolla på tv så glömde han sätta i den så akvariet har stått stilla i 2 dagar...... i dag tog jag ut allt vatten och fyllde på med nytt jag tog i vattenberedningsmedel och tvättede filter och stock, växter och den nya doppvärmaren. växterna hade sniglar på sig så det va bra att byta ut allt vatten så jag blev av med en del i alla fall för dom va överallt dock finns det säkert kvar massa i gruset men det blir ett senare problem...... stocken har inte sjunkigt än men jag har tagit en mugg och lagt på så jag slipper vänta på den ....

när kan jag nu ta första testen ph och nitrit?
      när kan jag ta i de första fiskarna?
      93 l 3 guppy hanar
      4 yngel eller mer och
      1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
        • January 2009
        • 166

nu finns det mera bilder på 8 mars dom innan hittar på 6 mars
        93 l 3 guppy hanar
        4 yngel eller mer och
        1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
          • January 2009
          • 166

nu har jag köpt 3 guppy hanar och en vit grön växt till. påsen ligger fortfarande på ytan och guppar men sen blir det mer bilder
          93 l 3 guppy hanar
          4 yngel eller mer och
          1 dvärgklogroda

Kommentar

• Flaxss
            • November 2008
            • 1718

Ursprungligen postat av Utter
            nu finns det mera bilder på 8 mars dom innan hittar på 6 mars
            karet ser bra ut lite mer växter kanske så kommer det se ännu bättre ut, dock den vitrandiga växten är en krukväxt och kommer ruttna under vatten så den bör du ta bort. skulle tro det är en ampellilja.

Kommentar

• Utter
              • January 2009
              • 166

Ursprungligen postat av ibis
              Den "vitgröna" växten kan vara en dracena. Det är ingen akvarieväxt
              nej det är ingen dracena det är chlorophytum bichettii och är en vattenväxt det fanns dracena också och den är mer grenad......
              93 l 3 guppy hanar
              4 yngel eller mer och
              1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                • January 2009
                • 166

Ursprungligen postat av Flaxss
                karet ser bra ut lite mer växter kanske så kommer det se ännu bättre ut.
                tack ja som jag sa har jag köpt en växt till som döljer doppvärmaren och sen blir det nog mer ändå men man måste bo in sig lite bara
                93 l 3 guppy hanar
                4 yngel eller mer och
                1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                  • January 2009
                  • 166

Ursprungligen postat av ibis
                  Ok, jag som var lite snabb där
                  du va inte ensam
                  93 l 3 guppy hanar
                  4 yngel eller mer och
                  1 dvärgklogroda

Kommentar

• Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

nej det är ingen dracena det är chlorophytum bichettii och är en vattenväxt det fanns dracena också och den är mer grenad......
                    nej den kommer inte klarar sig under vatten utan att ruttna.
                    Chlorophytum bichetii -
                    är en ampellilja, vanlig ampellilja heter Chlorophytum comosum. som du ser är dom samma för namn.

plantera den i en kruka med jord och sätt den i ett fönster.

Kommentar

• Utter
                      • January 2009
                      • 166

nej den kommer inte klarar sig under vatten utan att ruttna.
                      Chlorophytum bichetii - är en ampellilja, vanlig ampellilja heter Chlorophytum comosum. som du ser är dom samma för namn.

plantera den i en kruka med jord och sätt den i ett fönster.

fan va irriterande för jag kollade på dracenan och sa att jag ville inte ha den då det inte är en vattenväxt och då sa hon att denna påminner ju om dracenan fast är en vattenväxt..... jag ska nog lämna tillbaka dom i stället
                      93 l 3 guppy hanar
                      4 yngel eller mer och
                      1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                        • January 2009
                        • 166

ringde upp djuraffären och hon sa att den va vattendriven det va det hon menade och att det finns inte många sorter man kan välja mellan om man vill ha en växt som är riktig vattenväxt från naturen.... men det skulle inte ruttna av vatten utan då är det ljus och näring i så fall vet inte hur jag ska göra nu....
                        93 l 3 guppy hanar
                        4 yngel eller mer och
                        1 dvärgklogroda

Kommentar

• Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

ringde upp djuraffären och hon sa att den va vattendriven det va det hon menade och att det finns inte många sorter man kan välja mellan om man vill ha en växt som är riktig vattenväxt från naturen.... men det skulle inte ruttna av vatten utan då är det ljus och näring i så fall vet inte hur jag ska göra nu....
                          tror mig den kommer ruttna, den kan växa med rötterna i vatten. men tillväxtpunkten där bladen kommer ifrån måste vara ovan vatten annars ruttnar den.

det finns MÅNGA växter du kan ha i ditt akvarium som är mycket bättre lämpade än den.

bara kolla här så finns där massor.

läs mer här

den arten du har är mer lämpad att leva i fukt än ''vanlig'' ampellilja men den kommer ändå att ruttna om den är under ytan.

Kommentar

• Utter
                            • January 2009
                            • 166

tror mig den kommer ruttna, den kan växa med rötterna i vatten. men tillväxtpunkten där bladen kommer ifrån måste vara ovan vatten annars ruttnar den.

det finns MÅNGA växter du kan ha i ditt akvarium som är mycket bättre lämpade än den.

bara kolla här så finns där massor.

läs mer här

den arten du har är mer lämpad att leva i fukt än ''vanlig'' ampellilja men den kommer ändå att ruttna om den är under ytan.
                            hon påstod att dom inte skulle ruttna.... vad måste göras om växten ruttnar??
                            93 l 3 guppy hanar
                            4 yngel eller mer och
                            1 dvärgklogroda

Kommentar

• Utter
                              • January 2009
                              • 166

nu är fiskarna på plats i akvariet
                              93 l 3 guppy hanar
                              4 yngel eller mer och
                              1 dvärgklogroda

Kommentar

• Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

hon påstod att dom inte skulle ruttna.... vad måste göras om växten ruttnar??
                                när den ruttnar, så förstör den vattnet och fiskarna kan bli sjuka eller må dåligt.

det du ska göra då är att ta veck den och slänga den. vill du ha kvar växten så plantera den i jord eller ha enbart rötterna i vattnet.

hade jag kunnat så hade jag gärna tagit upp det med hon i butiken. jag har en liten känsla av att jag är mer kunnig än hon om växter.

och detta skriver jag för din egen skull. inte att jag säger emot. så du får ta det på rätt sätt att jag bara vill hjälpa dig.

du får gärna skicka pm om du vill diskuterar det mer privat.

Kommentar

Arbetssätt...