Jag köpte ett ytterfilter till mitt Juwel 180 vision. Det var kanske ett överdimensionerat, vet inte, men det blev ett 2075 till slut efter mycket velande. Orsaken att jag tog just det var att det hade ett bra pris på Flodströms och kom laddat och klar med filtermedia. Dessutom med eheims senaste pro3 design, vilket verkar vara smidigt med ett förfilter innan fyra korgar fyllda med olika grejs.
Jag trodde det skulle ta hela kvällen att skruva ihop, men det gick otroligt enkelt. Först ur med alla korgar och sprätta påsarna som medierna låg i. Det var två korgar med svarta krullisar längst ned, sen en korg med något som såg ut som ljusbruna hundkex och överst liknande makaroner utan skruv. Dammade en hel del. Man sköljde igenom korgarna, återmonterade. Sen på med slangar. Jag hade flax som lyckades med 50/50 tricket att få rätt slang på rätt blåsriktning.
Pumpa några gånger, på med den. Den spottade och for ett tag, men efter bara någon minut tystnade den och sen dess står den och puttrar i stt hörn. Jag har inte fått dit strilröret än, så det är ett rackarns blås. Kör nu på halva styrkan, känns bra än så länge.
I vilket fall är jag positivt överraskad hur smidigt det verkar funka. Hoppas den renar bra också.:D Tänkte köra paralellt i kanske 3 veckor, sen ut med Juwel crapet. Blev aldrig kompis med det där. Men så har jag inte Bioflow utan den äldre sorten.