Tetra fritt SA-kar

#1 - 8 november 2007 13:14
[SIZE=3][SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har börjat fundera på ett framtida projekt. Tänkte mig ett 720 liters SA-kar med Skalar, Flaggciklid, Nyckelhål och någon mer bottenlekare. Dessutom ett antal Apistogramma par.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Detta är ju inget ovanligt på något sätt. Men jag funderar på att köra helt utan tetror, eventuellt några som lever i övre skitet bara, typ Vinkeltetra.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tänkte även prova, till att börja med i alla fall, att använda snäckor som städpatrull och skippa malarna.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]I en sådan burk borde cilkiderna ha ganska stor möjlighet att dra upp sina yngel. De flesta av invånarna är bra yngelvårdare, men får problem när det kommer ett stim snabba tetror. Jagar dom en så är tre på ynglen under tiden.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är det någon som har erfarenhet av något liknande detta?[/SIZE][/FONT]
[/SIZE]
[/SIZE]
#2 - 8 november 2007 13:41
Japp, för många år sedan hade jag Scalare (vanlig) och Flaggciklider i ett kar utan tetror. Karet var inte så stort som det du funderar på utan kanske runt 300 liter eller däromkring. Scalarerna lekte hela tiden men däremot blev det aldrig någonting med Flaggorna.
Jag hade dessutom några par med Fjärilciklider i det karet också!
Jag inredde med ganska mycket höga, avlånga rötter och en del långbladiga växter (har inte en aning om vilken sort).

Jag tycker det låter intressant med din idé! Ös på!:)
#3 - 8 november 2007 14:07
Låter kul:) Om du vill ha några malar som inte tar ægg eller yngel kunde du vælja ett rejælt stim Corydoras pygmaeus.
#4 - 8 november 2007 14:12
Kjaer skrev:
Låter kul:) Om du vill ha några malar som inte tar ægg eller yngel kunde du vælja ett rejælt stim Corydoras pygmaeus.

Finns det inte risk att de blir Skalar mat?
#5 - 8 november 2007 14:57
Strunta i malarna du.
Malar ska man ha för att man tycker det är roligt.
#6 - 8 november 2007 17:02
Låter bra. Om du vill ha en tetra i de övre regionerna tycker jag bilbukar är balla.
#7 - 8 november 2007 18:13
Tyvärr så gillar jag malar:( Men man kan ju ha ett eget akvarium till dom:) Har fundering på att låta en av de andra burkarna bli någon form av strömvatten biotop. Men när det gäller den biotopen så måste jag funder lite till.

Bilbukar har jag tröttnat på. Har haft ett gäng vildfångade Carnegiella strigata Marmorbilbuk ett par år. Liiite jobbigt att man måste sitta med ficklampa på natten för att titta på dom. Men på natten är dom häftiga.

Annons