Black Endler Pond

#1 - 2 december 2008 23:02
Nina, du ville ha bild på dessa för ett bra tag sedan och jag har inte fått tag i någon bra kamera men fick en hyfsad bild på en hane...dock sketet ljus men tänk att den är väldigt blek och så på bilden men väldigt fina starka färger på riktigt :)

Och ja, alla hanar ser ut så här, kan variera lite i tjockleken på de svarta banden längs ryggen, denna har väldigt tunt bak mot stjärten
#2 - 2 december 2008 23:08
Riktigt snygg!
Vet hur knepigt det kan vara att fota Guppy ;) :p
Tååålamod :D
#3 - 2 december 2008 23:22
hehe, jo...tyckte man fick massor med lägen och när man såg bilden så var den utan fisk :|
#4 - 3 december 2008 15:09
Mobster skrev:
Nina, du ville ha bild på dessa för ett bra tag sedan och jag har inte fått tag i någon bra kamera men fick en hyfsad bild på en hane...dock sketet ljus men tänk att den är väldigt blek och så på bilden men väldigt fina starka färger på riktigt :)

Och ja, alla hanar ser ut så här, kan variera lite i tjockleken på de svarta banden längs ryggen, denna har väldigt tunt bak mot stjärten

Suddig bild, ta gärna fler och lägg ut här.... tricket är att ta HYSTERISKT många bilder och HOPPAS på att NÅGON eller NÅGRA kanske blir hyfsade.:p:D
#5 - 3 december 2008 17:57
Mobster skrev:
hehe, jo...tyckte man fick massor med lägen och när man såg bilden så var den utan fisk :|

Jag har försökt fota mina Endlers massvis med gånger men de simmar liksom utanför bild, precis som du säger... [:o]

Så tänkte jag fota mina molly en dag, och då helt plötsligt är mollyn suddig men bakgrunden helt full av Endlers?! :D då ville dom helt plötsligt vara med...

http://www.magix-photos.com/mediapool23/80/AA/7E/60/EF/20/11/DA/9A/59/55/41/51/E8/55/A7/oma/10/ED67DCE0AF5911DD9A277F2753E9B152.jpg
#6 - 3 december 2008 18:09
Esja skrev:
Jag har försökt fota mina Endlers massvis med gånger men de simmar liksom utanför bild, precis som du säger... [:o]

Så tänkte jag fota mina molly en dag, och då helt plötsligt är mollyn suddig men bakgrunden helt full av Endlers?! :D då ville dom helt plötsligt vara med...

http://www.magix-photos.com/mediapool23/80/AA/7E/60/EF/20/11/DA/9A/59/55/41/51/E8/55/A7/oma/10/ED67DCE0AF5911DD9A277F2753E9B152.jpg

Haha.. Smart taktik :p
#7 - 3 december 2008 18:37
tummen skrev:
Suddig bild, ta gärna fler och lägg ut här.... tricket är att ta HYSTERISKT många bilder och HOPPAS på att NÅGON eller NÅGRA kanske blir hyfsade.:p:D

mjo, men det är riktigt drygt att ta med en mobil också, tar ett tag att fokusera och då är det bara att hoppas att den fokuserar på ett ungefär rätt så den inte fokuserar på någon växt i bakgrunden eller något skit på rutan...och sen knäppa...trycka så man kan ta ny bild osv :P tagit en hel del bilder, kan försöka om jag orkar sen men just nu pysslar jag mest med grodorna som syns i tråden under amfibier :P
#8 - 3 december 2008 19:00
Bidrar med två kassa bilder jag med :)

Edit: Mina är alltså samma lokalitet som Mobsters.
#9 - 3 december 2008 19:15
Esja skrev:

Riktigt snygga, har du bara hannar?
#10 - 3 december 2008 21:03
ansjo skrev:
Riktigt snygga, har du bara hannar?

Nej, jag har fler honor än hannar faktiskt tror jag. Men dom blev alldeles för hysteriskt många, så hanarna bor för sig och honorna för sig tills antalet hamnar på en mer hanterbar nivå... Men de är tydligen långlivade, småttingarna :)
#11 - 4 december 2008 21:59
Mobster skrev:
mjo, men det är riktigt drygt att ta med en mobil också, tar ett tag att fokusera och då är det bara att hoppas att den fokuserar på ett ungefär rätt så den inte fokuserar på någon växt i bakgrunden eller något skit på rutan...och sen knäppa...trycka så man kan ta ny bild osv :P tagit en hel del bilder, kan försöka om jag orkar sen men just nu pysslar jag mest med grodorna som syns i tråden under amfibier :P

Tricket är att skaffa/låna en riktig kamera, en mobilkamera kan aldrig bli något annat än en dålig kompromiss.....:p;):)
#12 - 4 december 2008 22:02
Esja skrev:
Nej, jag har fler honor än hannar faktiskt tror jag. Men dom blev alldeles för hysteriskt många, så hanarna bor för sig och honorna för sig tills antalet hamnar på en mer hanterbar nivå... Men de är tydligen långlivade, småttingarna :)

...långlivade? Nja uppemot ett eller MAX två år kan de nog leva, men däremot så kommer dina honor fortsäta producera yngel, och bland dessa yngel kommer det fram nya hanar som befruktar nya honor så är det igång igen, de blir nämligen könsmogna FÖRE färgerna framträder.....:D Så jag vet inte om din strategi kommer ge så himla mycket resultat om ett mindre antal guppy är vad du vill uppnå....:)
#13 - 4 december 2008 23:00
tummen skrev:
...långlivade? Nja uppemot ett eller MAX två år kan de nog leva, men däremot så kommer dina honor fortsäta producera yngel, och bland dessa yngel kommer det fram nya hanar som befruktar nya honor så är det igång igen, de blir nämligen könsmogna FÖRE färgerna framträder.....:D Så jag vet inte om din strategi kommer ge så himla mycket resultat om ett mindre antal guppy är vad du vill uppnå....:)

Faktum är att de börjar färga ut innan de är könsmogna. Jag har dem hemma ;):)
#14 - 5 december 2008 00:03
tummen skrev:
Tricket är att skaffa/låna en riktig kamera, en mobilkamera kan aldrig bli något annat än en dålig kompromiss.....:p;):)

Jo jo, men har inte haft användning för en vettig kamera förrens nu och nu har de flesta pengarna gått till akvaristiken mer eller mindre, skaffat 8 akvarium sedan i somras, varav 7 är köpta nya och 6 av dem måttbeställda...men det blir nog kamera inom någon månad...kanske får önska sig av tomten ;/
#15 - 5 december 2008 19:29
tummen skrev:

...nedlåtande ;)

Jag lärde mig ganska fort att dela på ynglena i tid, har inte fått ett enda yngel sen början av januari från någon av mina ca 35 honor. Men det är bara ett fåtal av mina guppys som dött sedan dess. Mina äldsta är snart två år, de yngsta alltså minst 11 månader allihop, de flesta är ca 1,5 år.
#16 - 11 december 2008 20:48
Esja skrev:
...nedlåtande ;)

Jag lärde mig ganska fort att dela på ynglena i tid, har inte fått ett enda yngel sen början av januari från någon av mina ca 35 honor. Men det är bara ett fåtal av mina guppys som dött sedan dess. Mina äldsta är snart två år, de yngsta alltså minst 11 månader allihop, de flesta är ca 1,5 år.

Då får jag väl "gratulera" istället då, du är det enda exemplet på att det kan fungera som jag stött på;).....men tänk också på att de "kan ta paus" i födandet också, vad dessa pauser beror på i så fall vet jag tyvärr inte.:)
#17 - 11 december 2008 20:49
Mobster skrev:
Jo jo, men har inte haft användning för en vettig kamera förrens nu och nu har de flesta pengarna gått till akvaristiken mer eller mindre, skaffat 8 akvarium sedan i somras, varav 7 är köpta nya och 6 av dem måttbeställda...men det blir nog kamera inom någon månad...kanske får önska sig av tomten ;/

Du kanske känner någon som har en du kan låna så länge?;):D
Bilagor:
#18 - 12 december 2008 14:36
#19 - 12 december 2008 15:52

Oj.. Den så annorlunda ut :)
#20 - 13 december 2008 06:35
shit vilka snygga endlers ni har!
jag har haft mina i ett kar där det också gått neontetror så jag har inte fått behålla särskilt många yngel. nu har jag tagit bort neontetrorna till annat akvarium så nu hoppas jag på många fler. Tyvärr så dog två av tre hannar så nu har jag en hanne med fem honor(varav tre är yngel) så jag hoppas jag ska få några fler hannar snart - är ju de som är finast.
#21 - 15 december 2008 12:55
Nina82 skrev:
Oj.. Den så annorlunda ut :)

Om du kollar in min hårda fakta-tråd om guppy/endlers så finns det en länk till en uppfödare som har dessa och många andra varianter av "äkta" endlers.....;)
#22 - 15 december 2008 19:38
tummen skrev:
Om du kollar in min hårda fakta-tråd om guppy/endlers så finns det en länk till en uppfödare som har dessa och många andra varianter av "äkta" endlers.....;)

Hur kan jag ha missat den [:o]..
Tack för tipset :D
#23 - 16 december 2008 09:36
Nina82 skrev:
Hur kan jag ha missat den [:o]..

Tack för tipset :D

Tråden är ju rätt så lång vid det här laget så du är förlåten....:D;)
#24 - 19 december 2008 21:18
Trögfattad, vad är skillnaden på Black Endler Pond och vanlig Endlers?
#25 - 20 december 2008 13:15
Black Endler Pond, är en damm som namnet kanske säger.
#26 - 20 december 2008 14:21
Allvarligt talat någon som vet skillnaden.
#27 - 20 december 2008 14:54
Dreama skrev:
Allvarligt talat någon som vet skillnaden.

Men det är ju så, i alla fall om jag inte fattat helt åt skogen.;) Endlers ser lite olika ut beroende på varifrån de kommer, varianten som härstammar från Black Endler Pond ser ut på ett sätt och har fått namn efter stället de kommer från. Andra kommer från andra ställen och ser ut på andra sätt. Och så finns det ju korsningar mellan olika stammar, köper man "vanliga endlers" i zooaffären är de nog oftast sådana korsningar man får.

Här kan man se lite olika typer, både ursprungliga och framavlade: http://www.swampriveraquatics.com/
Antar att det var den sidan Tummen nämnde några inlägg upp.
#28 - 20 december 2008 20:31
precis som Salta Katten sa, Black Endler Pond är en variant från Venezuela som hittades av Armando Pou år 2004.
#29 - 21 december 2008 14:37
Mobster skrev:
precis som Salta Katten sa, Black Endler Pond är en variant från Venezuela som hittades av Armando Pou år 2004.

I en damm som han kallar för Black Endler Pond.
#30 - 21 december 2008 14:47
Eller om man nu ska vara ännu mer exakt: "Black Endler Pond på östra sidan av Autopista Antonio Jose Sucre söder om Laguna la Malaguena" ;)
#31 - 15 januari 2009 17:05
Fixat några bättre bilder på mina P. wingei "Black Endler Pond, VAP 04"

En ung hane som spänner sig.
#32 - 20 januari 2009 13:22
oaken skrev:
Fixat några bättre bilder på mina P. wingei "Black Endler Pond, VAP 04"

En ung hane som spänner sig.

Snygga bilder!!!:)
#33 - 20 januari 2009 16:53
Passat skrev:
Snygga bilder!!!:)

Tackar :)
#34 - 29 januari 2009 14:04
Jag måste också berömma dina snygga bilder! Mer sådant tack!

Annons