Rengöring av filter?

#1 - 25 juli 2005 18:31
..
#2 - 25 juli 2005 18:36
Gör rent filtret när pumpförmågan har minskat till hälften typ, tvätta rent filtret i lite ljummet vatten å sätt tillbaka det igen...
#3 - 25 juli 2005 18:41
[QUOTE=cobra]Gör rent filtret när pumpförmågan har minskat till hälften typ, tvätta rent filtret i lite ljummet vatten å sätt tillbaka det igen...[/QUOTE]

Vad menar du med att pumpförmågan har minskat till hälften? Har läst att man inte ska rengöra filtrerna för ofta för då tar man bort nyttiga bakterier, stämmer de? Är nybörjare inom akvarium :)
#4 - 25 juli 2005 18:47
Att flödet ur pumpen har minskat så det blir mindre rörelse på ytvattnet. Jag tvättar ur mina så det inte kommer ur mer skit när jag krammar dom torra i diskhon, har aldrig varit något problem med fiskarna när jag satt tillbaka filtret i karet igen...
#5 - 25 juli 2005 18:51
[QUOTE=cobra]Att flödet ur pumpen har minskat så det blir mindre rörelse på ytvattnet. Jag tvättar ur mina så det inte kommer ur mer skit när jag krammar dom torra i diskhon, har aldrig varit något problem med fiskarna när jag satt tillbaka filtret i karet igen...[/QUOTE]

Okej tack för ditt svar.. Flödet från pumpen fungerar bra, väntar då tills det försämmras innan jag tvättar ur filtrerna. Behöver man verkligen byta ut dom där fina vita filtrerna efter varje vattenbyten? I akvarie butiken sa han att man skulle göra de.
#6 - 25 juli 2005 19:37
[QUOTE=Tzerra][QUOTE=cobra]Att flödet ur pumpen har minskat så det blir mindre rörelse på ytvattnet. Jag tvättar ur mina så det inte kommer ur mer skit när jag krammar dom torra i diskhon, har aldrig varit något problem med fiskarna när jag satt tillbaka filtret i karet igen...[/QUOTE]

Okej tack för ditt svar.. Flödet från pumpen fungerar bra, väntar då tills det försämmras innan jag tvättar ur filtrerna. Behöver man verkligen byta ut dom där fina vita filtrerna efter varje vattenbyten? I akvarie butiken sa han att man skulle göra de.[/QUOTE]

det finns inga måsten.. tvätta ur dom och kör in dom igen tills dom är riktigt kassa.. (typ trasas sänder när du tar på dom)...
#7 - 25 juli 2005 19:46
Okej, men tvättar man inte bort "nyttiga" bakterier då? Skall alla filter rengöras en gång i veckan? Har nyligen satartat min akvarium, därför undrar jag .
#8 - 25 juli 2005 20:29
Självklart försvinner massa bakterier när du tvättar. Men om du struntar i att rengöra filtret pumpar pumpen allt sämre. Syresättningen minskar varvid filtret funkar sämre. Du rikerar få aneorob nedbrytning i filtret och då har du snabbt förlorat nästan varje bakterie.

"Det fina vita filtret" Jag antar att det är vadd du menar - inte typ skumgummi. Är det vadd så bör man byta ut det. Blir väldigt kompakt annars och tar kraft från pumpen. Har du annat material i pumpen också finns det bakterier på detta som snabbt kan etablera sig i vadden.

Är det istället skumgummi det handlar om så är det fillständigt onödigt att byta ut. Krama, som tidigare nämnt, ur under rinnande ljummet vatten tills det inte lösgörs mer skit. Skumgummit brukar beroende på nedskitningsgrad hålla ett pat år i alla fall då de efter ett tag blir mer eller mindre omöjliga att rengöra.
#9 - 25 juli 2005 20:43
Till ytterfilter brukar det finnas vita filterpatroner, jag har periodvis kört på sånna i mina Fluval 304'or, men på senare tid övergivit det till förmån för mer grovporiga material, stora, jag menar JÄTTE stora makaroner. I alla fall, Filterpatronerna i går att tvätta, jag har en hel hög, en del av dem är aldrig använda, en del svagt missfärgade av att ha varit använda, här kommer ett litet tipps för de som inte fill köra på nånting annat än just sånna här patroner... I Fluvalpumparna blir det 6 patroner, 2 i varje korg, jag slängde helt enkelt de två i botten i tvättmaskinen o flyttade ner de andra ett steg, och la i nya överst i filtret, ca var 6'te månad... på det viset var det alltid orörs filtermassa i pumparna, vilka innehöll en fungerande bakterie kultur.. det fungerade väldigt bra, jag ville bara prova nått nytt o jobbar på en alternativ filtrering nu... helt enkelt så att jag tröttnade på att maten fastnar i filtrena...

Innerfilter tror jag inte jag rekomenderar tvättmaskinen till, helt enkelt för att hela filtermassan blir för ren, ingen fungerande bakterie kultur... Föresten, tvätta filterna i kallvatten, eller max 30 grader, av nån anledning gillar inte alla filtermassorna varmvatten och att studsa runt samtidigt...
B!
#10 - 29 juli 2005 14:46
..
#11 - 29 juli 2005 14:50
om du inte märker någon skillnad i flödet så ska du inte röra det,,,svårt å tro att det behövs rengöras redan
#12 - 29 juli 2005 14:51
..,
#13 - 29 juli 2005 14:53
nja jo men det e nog ingen fara med tanke på att du bara kört det i 5 dagar,,låt det vara du
#14 - 29 juli 2005 14:55
.-.
#15 - 29 juli 2005 15:09
jo om du vill,,tycker problemet brukar vara att när man har pillat med filtret så brukar det komma ut värdens moln av skit när man startar det ,,om man då inte har gjort det rent grundligt
Det tycker jag inte du ska göra nu,,,jag hadde låtit det vara

mvh stefan
#16 - 29 juli 2005 18:04
[QUOTE=Tzerra]Skaffade mitt akvarium för ca 5 dagar sedan, ska göra ett delvatten byte till helgen. Behöver jag rengöra ALLA filter som sitter i eller räcker det med att jag rengör det vita som ligger överst?
Tacksam för svar! :)[/QUOTE]

jag tycker inte du skall göra ett delvattenbyte alls, ELLER pilla på filtrena dom första 3 veckorna för att allt skall komma igång som det skall..!
#17 - 29 juli 2005 18:30
Jag brukar krama ur mitt filter i akvarivatten (dock ej i akvariet ;) utan i en del av vattnet som jag tar ut vid delvattenbyte). På så vis blir det inte "rent" vatten som sköjer genom filtret utan vanligt akvarievatten, inbillar mig att det kan funka bättre än rent kranvatten, dessutom är ju vattentempen exakt densamma som i karet (om man rengör direkt)...
#18 - 30 juli 2005 08:56
[QUOTE=Tzerra]Behöver man verkligen byta ut dom där fina vita filtrerna efter varje vattenbyten? I akvarie butiken sa han att man skulle göra de.[/QUOTE]Det behöver du absolut inte göra det ä bara å tvätta dom å så i mä dom igen.

Annons