Räksäkra filter - TIPS!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Räksäkra filter - TIPS!

    Eftersom den här frågan dyker upp jämt och ständigt tänkte jag skapa en tråd som visar räksäkra pumpar/filter. Fyll på med lösningar - inte problemen!

    Här är en bild på ett ryggsäcksfilter/hang-on-filter.


    Det har jag i fyra räkkar och inte en enda räka har dött av dem. På insuget har jag en svamp som ser ut så här


    Detta filter sitter på ALLA mina pumpars insug, oavsett räkor eller inte i burken.

    I tre andra kar (med räkor) sitter en sån här:
    Senast redigerad av Mamma Mia; 30 June 2007, 10:02.
    Always look at the bright side of life
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Håller med dig...

    Den där filterpatronen (alternativ 2) har jag också i två kar och jag tror inte man kan få problem med den... Jag har också det innerfiltret (alternativ 3) i stora karet men 650...

    Ytterligare har jag ett luftdrivet filter med rör och 2 filterpatroner på sidan av.. Fungerar jättebra för räkorna men jag tycker att det låter lite mycket så jag skulle inte ha den pumpen i sovrummet

    Räkorna sitter gärna på filtren och äter matrester... Det är därför de gärna sugs in i innerfilter, de dras till alla godbitar som sitter i filtret..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Bottenfilter säkert och bra för alla yngel och småknytt
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • albjohn
        • March 2006
        • 1179

        #4
        Aquael Turbofilter borde vara rätt säkra, (det är fö filterpatronen till det filtret mamma mia använder till sina ryggsäcksfilter.)
        Senast redigerad av albjohn; 30 June 2007, 23:04.
        Mvh Leif

        Kommentar

        • pingvin93
          • July 2007
          • 67

          #5
          =)

          Ursprungligen postat av albjohn
          Aquael Turbofilter borde vara rätt säkra, (det är fö filterpatronen till det filtret mamma mia använder till sina ryggsäcksfilter.)
          http://www.pwss.se/home.php?cat=618
          Den har jag beställt nu!
          ER IC

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Skulle det inte kunna funka med vad förfilter som helst, om man bara trär nylonstrumpor över insuget/filterbehållaren?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              räcker det med en nylon strumpa?
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Jenny054
                • May 2007
                • 920

                #8
                Nylonstrumpa funkar för mig.
                Dock en nackdel, dessa strumpor är i regel finmaskiga och täpper då lägg igen insuget.

                Men hellre att rengöra filtret lite oftare än massa döda räklingar.
                The fish is jumping.....
                Bloggen:
                http://aquastyle.blogspot.com/
                Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  #9
                  jo det e sant.:P
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • evus
                    • September 2006
                    • 729

                    #10
                    Jag tycker ändå att Mamma Mias förslag är det bästa......... Ett litet påhängsfilter med skumgummipatron. Patronen kostar bara 25:- på Guldfisken.

                    Jag blir galen på igensatta filter då jag har en tendens att glömma att rengöra dem
                    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Här hittade jag denna mycket viktiga tråd...

                      Ursprungligen postat av Mamma Mia
                      Eftersom den här frågan dyker upp jämt och ständigt tänkte jag skapa en tråd som visar räksäkra pumpar/filter. Fyll på med lösningar - inte problemen!
                      Här är en bild på ett ryggsäcksfilter/hang-on-filter.

                      Det har jag i fyra räkkar och inte en enda räka har dött av dem. På insuget har jag en svamp som ser ut så här


                      Detta filter sitter på ALLA mina pumpars insug, oavsett räkor eller inte i burken.
                      I tre andra kar (med räkor) sitter en sån här:
                      http://www.akvariumbutiken.se/filter...quael_623.html
                      Jag har den sistnämda pumpen, vet ej om märket är detsamma men den ser exakt likadan ut iaf. Den tappar kapacitet såfort den blir smutsig.. när svampen som på tråden ovan blir smutsig så slöar pumpen till och man måste krama ur filtret oftare och oftare.. problemet är att alla småräklingar sitter på svampen så det är nästan omöjligt att inte få med flera i hinken..
                      Propellern blir också smutsig lätt så då tappar den kapacitet pga det...

                      Blä... Själva rengörningen gör inte så mycket men jag upplever att fisken i 250 L karet (där jag har en 650 L/h pump) och räkorna i 60 L karet (med 350 L/h pump) inte mår bra av att cirkulationen upphör eller försämras...
                      Speciellt inte räklingarna..
                      Hur fungerar era pumpar???

                      Tips på bättre lösningar??? Är någon annan pump bättre??? Ska man lägga till luftbubblor kanske???
                      Senast redigerad av Katharina; 07 January 2008, 13:05.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Sådan här har jag i ena räkkaret:

                        Nackdelen är att det låter en del, inget för den känslige alltså!
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Sådan här har jag i ena räkkaret:

                          Nackdelen är att det låter en del, inget för den känslige alltså!
                          Ja, den typen har jag till mitt lilla räkkar.. De är jättebra.. Inget strul där... Men eftersom karet står i sovrummet så tittar jag gärna efter andra lösningar också.. Men om inte annat så får jag komplettera med ett sådant.. det här går ju inte.. nu hittade jag 9 bebisar så några finns kvar iaf..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Jag har också aquales turbofilter i tre av mina räkkar. Funkar väldigt bra. Men man får skölja filtermassan ibland eftersom den är så tät så sätts den igen fortare än andra. Men å andra sidan slipper man få in bebisräklingar i pumpen.

                            Men bästa tips till litet kar skulle jag gissa är ryggsäcksfilter. Någon sorts pumphuvud med tillräckligt finporig filretsvamp i mellanstort alternativt bottenfilter.

                            Jag har själv aldrig haft problem med att få in räkbebisar i pumarna ens när jag hade andra innerfilter med större öppningar. Däremot följer de gärna med vid vattenbyte. Så det är standard att sätta i proppen i badkaret och först nogrannt syna allt vatten som ska lämna karet.

                            Kommentar

                            • Paatsu
                              • December 2006
                              • 294

                              #15
                              Jag har 2 av dessa mini-ytterfiltrar till mitt 60L.
                              Eden 501 heter de och kostar runt 30€ från tyskland.

                              [ATTACH]9683[/ATTACH]

                              Sedan gillar jag ryggsäcksfiltrarna från Eheim, den största modellen heter Liberty 200 och kostar runt 20€.


                              [ATTACH]9682[/ATTACH]
                              Redbee.se » // Johnny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...