Fiskar fotvård

#1 - 29 november 2008 13:10
Läste i Göteborgsposten i morse en TT artikel som handlade om att man gjorde ett fotbad med fiskar. De skulle "äta" upp rester m m på fötterna. För mig känns det oetiskt. Är väl kanske olagligt. Hört talas om respektive vad är det för fiskar?
#2 - 29 november 2008 14:41
Kallas "doktorsfisk". Absolut inget olagligt, i sin naturliga miljö lever dom till viss del av död hud/osv. Det är det man använder här, man låter dom helt enkelt äta sitt naturliga käk, och människorna får väck sin döda hud.
#3 - 29 mars 2010 21:09
Dags att buffa upp den här tråden, är det någon som har någon erfarenhet av dessa? såg denna annons på blocket; http://www.blocket.se/goteborg/Doktorfiskar__Spafisk__psoriasis_fisk_26545811.htm?ca=15&w=1 och blev ju faktiskt lite sugen på att testa men det är lite väl mycket pengar om man inte tänker använda dom för att avla eller till att äta mycket fötter (inte bara min en gång i månaden), dom såg ju inte direkt jätteroliga ut som akvariefisk :)

Så frågan, någon som har erfarenhet av dom på något sätt?
#4 - 29 mars 2010 21:43
Så här kanske när tösen min testade Garra rufa;):
[ATTACH]29074[/ATTACH]

[ATTACH]29075[/ATTACH]

[ATTACH]29076[/ATTACH]
#5 - 29 mars 2010 21:45
:O mindre förmögenhet hon sätter ned fötterna i om dom ska gå på 25 kr styck ;) Vad tyckte hon om det? ser ut att vara utomlands, gotland kanske?
#6 - 29 mars 2010 21:47
Det kittlade gott tyckte hon:).
Det är på Siam Ocean world Paragon i Bangkok som du kan se lite bilder från här:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1141.
#7 - 30 mars 2010 16:48
25kr st e billigt,,,,var inne på en arken butik och de skulle ha 295kr st,,,,blir ett dyrt stim om man vill få vård på sina fötter.
#8 - 30 mars 2010 17:23
What :O du måste ju ha missuppfattat det, det måste ju ha varit 10 st för 295? eller är det möjligt att dom får till sånna priser? För dom där funkar det väl inte att bara köpa några få st, dålig utdelning för fötterna och ensamma fiskar. och i övrigt verkar ju fisken inte vara något estetiskt mirakel. Du är inte sugen på att köpa något 100 tal och gå till butiken och sälja för en 100-lapp styck? bra profit för alla inblandade ;)

Trevliga bilder du hade ansjo, ser ut att vara ett riktigt drömställe att åka till. Fanns massor av filmer på youtube också såg jag.
#9 - 30 mars 2010 17:36
Jepp, men de är jag oskyldig till:p.
#10 - 30 mars 2010 17:47
Lellel2 skrev:
What :O du måste ju ha missuppfattat det, det måste ju ha varit 10 st för 295? eller är det möjligt att dom får till sånna priser? För dom där funkar det väl inte att bara köpa några få st, dålig utdelning för fötterna och ensamma fiskar. och i övrigt verkar ju fisken inte vara något estetiskt mirakel. Du är inte sugen på att köpa något 100 tal och gå till butiken och sälja för en 100-lapp styck? bra profit för alla inblandade ;)

Trevliga bilder du hade ansjo, ser ut att vara ett riktigt drömställe att åka till. Fanns massor av filmer på youtube också såg jag.

Det är inte alls omöjligt finns en del som säljer till detta priset. När jag frågade varför de var så dyra så fick jag till svars:
-Detta är ÄKTA doktosfiskar"

Yeah right
Bilagor:
#11 - 30 mars 2010 19:30
Det är vad som står i blocket annonsen också :D kanske skulle slå till på ett gäng och öppna beauty salong? Undra om dom är knepiga att odla på? ingen som har gjort det eller har en kompis eller kompiskompis som gjort det?

Ifs så skiter jag fullständigt i om det är äkta eller låtsas fiskar som tuggar på mina tår, bara det inte är något som tar sig in i huden..
#12 - 31 mars 2010 11:00
Lellel2 skrev:
Det är vad som står i blocket annonsen också :D kanske skulle slå till på ett gäng och öppna beauty salong? Undra om dom är knepiga att odla på? ingen som har gjort det eller har en kompis eller kompiskompis som gjort det?

Ifs så skiter jag fullständigt i om det är äkta eller låtsas fiskar som tuggar på mina tår, bara det inte är något som tar sig in i huden..

Tilapiorna de har i stället för riktiga Garra rufa är odlade i asien och med tanke på vilka härliga bakteriestammar asienodlad fisk kan bära på skulle inte jag vilja stoppa ner fossingarna till dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 mars 2010 11:06
Jag tror uppriktigt sagt att psoriasisvård enligt detta koncept inte är tillåtet i Sverige. Att låta fiskar sköta vården lär nog bryta mot diverse lagar.

Garra rufa såldes det en del av i Sverige för 5-6 år sedan när de först blev aktuella, men intresset verkar ha ebbat ut för dom är inte så vanliga längre.
#14 - 31 mars 2010 11:17
Jag tror uppriktigt sagt att psoriasisvård enligt detta koncept inte är tillåtet i Sverige. Att låta fiskar sköta vården lär nog bryta mot diverse lagar.

Garra rufa såldes det en del av i Sverige för 5-6 år sedan när de först blev aktuella, men intresset verkar ha ebbat ut för dom är inte så vanliga längre.

Det har väl fullkomligt exploderat med liknande anläggningar de senste två åren i Sverige vissa kör med de riktiga andra importerar tilapia själva.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 31 mars 2010 11:41
endymion skrev:
Det har väl fullkomligt exploderat med liknande anläggningar de senste två åren i Sverige vissa kör med de riktiga andra importerar tilapia själva.

Det är möjligt - men frågan är fortfarande om de har tillstånd för detta. Jag tror inte den typen av verksamhet har en tanke på att det kan behövas och myndigheterna bryr sig sällan innan det blir ett problem.
#16 - 31 mars 2010 11:49
Det är möjligt - men frågan är fortfarande om de har tillstånd för detta. Jag tror inte den typen av verksamhet har en tanke på att det kan behövas och myndigheterna bryr sig sällan innan det blir ett problem.

Myndigheterna har dem under observation.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 31 mars 2010 11:53
endymion skrev:

Ok - får hoppas att det funkar bra så att det även fortsättningsvis kan förekomma i Sverige.
#18 - 31 mars 2010 13:24
Varför "krävs" det myndighetsinblandning i detta? Sjukdomar? allmänt när det gäller hälsovård? Djurplågeriaspekt?
#19 - 31 mars 2010 16:18
endymion skrev:

Får man vara så nyfiken och fråga hur du vet detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 31 mars 2010 16:28
Lellel2 skrev:
Varför "krävs" det myndighetsinblandning i detta? Sjukdomar? allmänt när det gäller hälsovård? Djurplågeriaspekt?

Har du akvarieleasing med några akvarier, måste du ha tillstånd och utbildning. Har du någon form av utställning måste du ha tillstånd och utbildning etc. etc.
Kommersiell verskamhet med djur brukar kräva tillstånd
#21 - 31 mars 2010 17:18
Okej, det låter ju ganska vettigt. Att bedriva avel och uppfödning av fiskar, är det kommersiellt? vart går gränsen för när man behöver utbildning, finns det någon riktlinje uppdragen? Ursäkta OT
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 31 mars 2010 17:48
Lellel2 skrev:
Okej, det låter ju ganska vettigt. Att bedriva avel och uppfödning av fiskar, är det kommersiellt? vart går gränsen för när man behöver utbildning, finns det någon riktlinje uppdragen? Ursäkta OT

Finns ingen definierad gräns det pratas bara om "större omfattning" - men har man en registerad verksamhet betraktas det definitivt som större
#23 - 31 mars 2010 17:55
Det finns regler för sällskapsdjur, cirkus, djurförsök, pälsproduktion... och ett antal användningsområden för djur ytterligare. Den här användningen av djur passar inte in i något av det som det finns regler för, det är helt oreglerat område. Det finns inget tillståndskrav som är aktuellt och det finns inga särskilda djurskyddsregler. Det enda jag kan se att man kan göra åt saken med dagens regler är om man kan visa att djuren lider och åtala för djurplågeri.

Det var djurskyddssidan, det finns ju också en medicinsk sida av saken. Djur används på annat sätt i behandlingar, blodiglar för att behandla kroppsdelar som sytts tillbaka, fluglarver för att rensa upp i sår. Det ser inte ut att vara mycket regler när det gäller sånt heller, det finns till och med folk som ger kurser till vem som vill i behandling med blodiglar.

Så länge man aktar sig för att åka dit för kvacksalveri genom att prata för högt om medicinska effekter av de där fiskarna utan mer marknadsför det som något i stil med skönhetsbehandling så tvivlar jag på att man kommer åt det den vägen heller. Gillar man inte det här eller tycker att det behövs nån slags reglering så blir det till att skriva ihop nåt nytt, den här verksamheten ramlar rakt igenom det som finns idag.
#24 - 31 mars 2010 18:00
Bygert skrev:
Det finns regler för sällskapsdjur, cirkus, djurförsök, pälsproduktion... och ett antal användningsområden för djur ytterligare. Den här användningen av djur passar inte in i något av det som det finns regler för, det är helt oreglerat område. Det finns inget tillståndskrav som är aktuellt och det finns inga särskilda djurskyddsregler. Det enda jag kan se att man kan göra åt saken med dagens regler är om man kan visa att djuren lider och åtala för djurplågeri.

Det var djurskyddssidan, det finns ju också en medicinsk sida av saken. Djur används på annat sätt i behandlingar, blodiglar för att behandla kroppsdelar som sytts tillbaka, fluglarver för att rensa upp i sår. Det ser inte ut att vara mycket regler när det gäller sånt heller, det finns till och med folk som ger kurser till vem som vill i behandling med blodiglar.

Så länge man aktar sig för att åka dit för kvacksalveri genom att prata för högt om medicinska effekter av de där fiskarna utan mer marknadsför det som något i stil med skönhetsbehandling så tvivlar jag på att man kommer åt det den vägen heller. Gillar man inte det här eller tycker att det behövs nån slags reglering så blir det till att skriva ihop nåt nytt, den här verksamheten ramlar rakt igenom det som finns idag.

Det är bara ryggradsdjur som kräver tillstånd. Allt annat kan man göra nästan vad man vill med.

Om jag inte minns fel finns det en bevisad effekt av att just Garra rufa lindrar psoriasis. Pga att den har en enzym i salivet och jag tror att detta enzym ingår i psoriasismedicin.
#25 - 31 mars 2010 18:09
endymion skrev:
Det är bara ryggradsdjur som kräver tillstånd. Allt annat kan man göra nästan vad man vill med.

Om jag inte minns fel finns det en bevisad effekt av att just Garra rufa lindrar psoriasis. Pga att den har en enzym i salivet och jag tror att detta enzym ingår i psoriasismedicin.

Nickar medstämmande
#26 - 31 mars 2010 18:36
endymion skrev:

Alldeles sant är det ju inte även om tillstånd för ryggradslösa djur gäller mer udda företeelser som t ex bläckfisk i djurpark. Djurskyddslagen och djurplågeribrottet gäller också ryggradslösa djur men det skall sannolikt till nåt helt extremt innan nån försöker sig på att tillämpa det.

endymion skrev:

Det kan ju mycket väl vara så men det är om man börjar påstå att behandlingen med fiskarna har nån slags effekt mot sjukdom som det börjar bli känsligt. Såna argument kan man inte marknadsföra sig med hur som helst.

Annons