Helt säker kan man ju inte vara förrän man har odlat den själv, men de odlingsbeskrivningar jag har läst på Kuhlii-ålar, både med och utan hormoninjektioner, är samstämmiga i att fiskarna leker bland (finbladiga) växter. Att de skulle leka i ett kokosnötsskal tror jag inte riktigt på.
Däremot så skulle de säkert tycka att det var ett alla tiders tillhåll, Kuhlii är ju som bekant ganska blyga av sig.
I Tropical Fish Hobbyist (aprilnumret 1980) finns en odling beskriven med hormoninjektioner.
Länken nedan går till en annan "odlingsbeskrivning" på det naturliga sättet.
http://www.loaches.com/kloach.shtml
En medlem i Haninge AF har dessutom haft ett(!) yngel av Kuhlii i sitt akvarium. Han såg dock inte leken, utan hittade plötsligt ett tvåcentimeters yngel i akvariet.
Det största problemet vekar vara att ingen egentligen vet varför de leker, eller inte leker. På många andra fiskar "triggar" ju ofta förändringar i miljön leken, t.ex. vattenbyten, temp-ändringar m.m.
På dessa fiskar (gäller de flesta Cobitidae och Balitoridae) verkar det som om ingen har någon som helst aning om vad som lockar till lek. Irriterande, men en utmaning...
Själv har jag gett mig på kungen själv, Praktbotian, utan någon större framgång. Än så länge ska tilläggas, är mitt uppe i projektet. Återkommer i just det ämnet om det händer nåt...
mvh Ola Åhlander