Problem med akvariet

#1 - 21 mars 2008 17:47
Tja! jag har haft problem med akvariet de senaste veckorna.

1. Först blev en mosaikgurami alldeles sårig över kroppen så jag bytte vatten samt tillsatte lite jodfri havssalt för att minska risken för infektion. Tillslut dör den. Den blev 1 år gammal och färgade ut mer än min andra Mosaikgurami samt var mer aktiv under tiden den haft såren.

2. Dagen efter upptäcker jag att min Dvärgurami hade fått en svampinfektion strax under huvudet. Eftersom jag var tvungen att gå i skolan till kl 16.00 kunde jag inte åka in och köpa medicin i tid så den dog endast 8 månader gammal. Men jag hade i lite Fungol i akveriet efter det och bytte vatten efter 4 dagar.

3. Både en Neontetra och en Glödbandstetra dog även dom 1 år gamla efter detta och allt har skett under endast 2 veckor. Dessutom är det inte första gången många fiskar dör för mig

Akvariet är på 90 liter och övriga invånare är: 1 Mosaikgurami, 2 Glöbandstetror, ca 7 Neontetror, 4 Sorgmanteltetror, 2 Kampfiskar (hane och hona), 3 Sebrafiskar och 3 Svarta Neoner.
Jag brukar byta 1/3 vatten varranan vecka.

Det jag undrar är om det är något speciellt fel jag gör eftersom dom dött på en sådan kort tid samt om det finns något som jag kan göra för att hålla fiskarna vid liv.

Tack på förhand! :D
#2 - 21 mars 2008 19:16
Jag är ingen expert men det slår mig direkt att med den mängden fisk i det lilla akvariet måste du byta vatten VÄLDIGT ofta för att undvika att vattnet blir förpestat av amonium/nitrit/nitrat.
#3 - 21 mars 2008 19:52
Grodlund skrev:
Jag är ingen expert men det slår mig direkt att med den mängden fisk i det lilla akvariet måste du byta vatten VÄLDIGT ofta för att undvika att vattnet blir förpestat av amonium/nitrit/nitrat.

Stort tack för tipset ska byta vatten så snart som möjligt
#4 - 21 mars 2008 23:39
Njae jag tror nog det skulle ha gett utslag på andra sätt.. T.ex nitritchock...
Byta lite mer än 50% av vattnet och avliva fiskar med eventuell tendens till svamp..
#5 - 22 mars 2008 09:33
Varför ska fisk som har tendens till svamp avlivas?
Bättre då att salta upp vattnet lite för att bota en relativt enkel åkomma och istället inrikta sig varför de får svamp.
Jag tror med som Grodlund att du behöver byta vatten lite oftare med så pass mycket fisk i ett ganska litet kar, prova på 40% varje vecka.
Sedan bör du inte köpa nya fiskar heller då mycket av fisken du har är stimfiskar och bör vara fler än 6, så antingen om du skänker bort några av stimfiskarna och skaffar fler av den sorten som du vill behålla, eller så väntar du på att naturen får ha sin gång.
Bilagor:
#6 - 22 mars 2008 20:33
Staaffe skrev:
Stort tack för tipset ska byta vatten så snart som möjligt
Men hur är det med filter, filtret är avgörande om fiskarna ska må bra! vad har du för filter och hur gör du rent det och hur ofta?
#7 - 23 mars 2008 13:27
åheim skrev:
Men hur är det med filter, filtret är avgörande om fiskarna ska må bra! vad har du för filter och hur gör du rent det och hur ofta?

Jag gör rent filtret antingen när de slutar att tillföra syre till akvariet eller när den gula pluppen högst upp åkt ner. Jag bjukar skrubba den utanpå med en diskborste eller någon liknande ( utan diskmedel) samt plocka ur svamparna i den och spola de med vatten och försöka krama ur så mycket skräp ur dem som möjligt

Annons