Kristallklart vatten omöjligt vid högt gh/kh?

#1 - 21 november 2008 19:58
Jag fundera på att om man ska lyckas få riktigt kristallklart vatten inte kan ha för hårt vatten.
De kar med kristallklart vatten jag sett irl har haft väldigt lågt gh/kh så jag funderar på om det finns ett samband.

Jag inte sett så många kar irl så vad är era erfarenheter?

Nu menar jag i kar där man bytar vatten regelbundet typ 25-50% per vecka.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 november 2008 20:22
Jag hade aldrig några problem med detta när jag hade akvariet på mitt företag i Tyskland (där var KH 40 eller nåt sånt)
#3 - 21 november 2008 23:21
humussyror gör vattnet klarare (men gult) och sänker ph!
#4 - 21 november 2008 23:50
Skulle snarare säga att ju hårdare vatten (och gärna lite salt) desto klarare brukar vattnet vara.
#5 - 22 november 2008 10:54
Hmm... där rök den teorin[B)]

Det är sällan man ser riktigt kristallklart sötvatten så det är klart man funderar på vad den springande punkten är.
När man bytar mycket och ofta tänkte jag att vattnet man häller i har stor betydelse.

Tappar jag upp rent vatten i ett helt tomt kar så är det inte kristallklart.

Det måste ju vara något i vattnet som "syns"??
Infusioner har ju nämts i många trådar.
Alger, men då borde det väl vara grönt
"Damm" men inte efter 10 st 50% vattenbyte?
Kalk i vattnet är väl samma som kh eller finns det varianter här?
#6 - 22 november 2008 10:59
åheim skrev:
humussyror gör vattnet klarare (men gult) och sänker ph!

När jag sänkte kh med saltsyra tyckte jag att vattnet blev klarare det var lite därifrån jag fick idéen.
#7 - 22 november 2008 11:54
Det är knepigt det där med klarheten på vattnet. Här kommer lite fritt spånande i ämnet.

Att vattnet inte är helt klart beror antagligen på att du har partiklar i vattnet - det kan vara lerpartiklar, kalkdamm, rost, bakterier - som är så små att de inte spontant sedimenterar.

Uppenbarligen kommer partiklarna ur ditt kranvatten, eftersom ett nyfyllt kar inte är klart. Det innebär att det antagligen inte är infusorier.

Är det kommunalt vatten kan du höra av dig till ditt vattenverk, är det privat vatten kanske det är läge att sända ett prov till testning?

Kalkdamm brukar sedimentera ut/fastna i filter inom cirka en vecka, men gör du ständigt vattenbyten fyller du ju på med nytt damm.

Mekanisk filtrering hjälper mot de flesta sorters partiklar, men inte förrän filtret varit igång ett tag och filtermaterialet blivit lite "klibbigt" av bakteriepåväxt. Rengör du filtret ofta kanske det aldrig händer.

Eftersom du både sänker pH och gör stora & täta vattenbyten misstänker jag att du odlar Discus?
Det gör det hela lite knepigare. Hade det varit, säg, tanganyikaciklider kunde du provat att tillsätta en rågad tesked bordssalt per 50 liter. Kan nästan lova att det gett ett mycket snabbare uppklarnande av vattnet. Men med discus vill du väl ha låg ledningsförmåga på vattnet.

Det kan f.ö. tänkas ha varit kloriden ur saltsyran som gjorde att du såg en uppklarning.

En bra och effektiv men inte så billig lösning är att du skaffar ett RO filter. Det gör det enklare för dig att få ett vatten som passar discusodling, och kommer att ta bort partiklarna. Nackdelen är förstås att ett RO-filter med så stor kapacitet som du behöver går lös på nån tusing.
#8 - 22 november 2008 13:15
Nä det är inte discus jag har (ännu:D) utan kör ett växtakvarium så därför vågar jag inte slå i salt. Jag kör med PMDD/EI metoden och det är därför jag har så pass stora vattenbyte nu, innan var det för jag hade för mycket fisk i.
Nu är det inte så att jag har dimmigt eller mjölkigt vatten det ser rätt så bra ut, men...
Nu är det längesedan jag var på vårt vattenverk i stan men det slog mig då att i en av deras stora basänger med färdigt vatten såg man samma fenomen, klart vatten men ej kristallklart.

Kalkdamm ligger nära till hands eftersom Trelleborgsvattnet pumpas upp från kalkberget:(

Anledningen till min syrabehandling är att vi har 16 i kh och 7,8 i ph.
Nu kör jag ner till 8 i kh och ligger på 7,1 i ph med co2

Nu ska jag låta mina filter vara i fred ett tag men har rengjort för 1 respektive 3 veckor sedan men jag tog bara det värsta för jag hade stora och många fiskar innan.
Får se hur det fungerar.

Eftersom jag bara har haft växter i två veckor vill jag inte exprimentera med det karet, men jag kan ju göra andra tester:p

Om ett RO filter är lösningen blir det ett sådant! 200-250 liter i veckan är ju inte så mycket.
Men då behöver jag sätta till Mg och Ca, å andra sidan slipper jag saltsyran.
#9 - 22 november 2008 16:57
flygrc skrev:

Men då behöver jag sätta till Mg och Ca

Tips: Blanda RO-vattnet med 1/4 kranvatten.

Annons