Busschaufförer

#1 - 5 december 2009 13:46
Ännu en "trevlig" busschaufför i Malmö
http://sydsvenskan.se/malmo/article584491/Korde-over-hund---stannade-inte.html
..., som jag förstod det så följde inte chauffören ända fram till olyckan (tänk om det varit ett barn)

vet inte hur det är i övriga Sverige men i Malmö ska man vara glad om de överhuvudtaget använder sina blinkers när de svänger ut från hållplatserna (i regel blinkar de när de samtidigt kör ut eller sekunden efter)
#2 - 5 december 2009 15:17
Jag tror han såg att det var en hund, därför var han inte så brydd att gå tillbaka och kolla, vilket kanske kan uppfattas som lite känslokallt.

När du säger det där om blinkers, busschaufförerna i Skellefteå är experter på att blinka just när de kör. En gång skulle jag köra förbi en buss mitt i stan. Jag var nästan förbi, kanske 2 meter kvar, då svänger fanskapet ut utan att kolla och tänker väl bara på regeln att bussar har företräde på 50-väg.... MEN man kanske ta titta liiiiite vad som finns i backspegeln. Fick pallnita och svänga ut mot kanten, men klarade mig från krock :p
#3 - 5 december 2009 18:30
DAHLBERG skrev:
. Fick pallnita och svänga ut mot kanten, men klarade mig från krock :p

hehe -ja, det känner man igen :d
#4 - 5 december 2009 18:46
det hände något kul när jag åkte buss. inte i skåne dock.

Bussen skulle sväng ut från en väg till en lite större väg och precis när den fått upp farten för själva svängen så säger det PANG! bussen hoppar till.
Busschauffören stannade tvärt hoppade ur bussen på 2 röda.

bussresinärerna titta ut däribland jag. och det jag gjorde mej otroligt rädd.
En tjock röd vätska rann ut under bussen. Har nån blivit påkörd?!!
Jag och min kompis hoppar ut och tittar, det var servon i bussen som hade gått och den vätskan är tydligen roströd till blodröd.

Killen som inte var av svensk ursprung var så lättad och hans mening över det hela:
Jävla fucking servon räddade (skrämde) skiten ur mej:P
#5 - 5 december 2009 18:58
Hahaha jävla fucking servo..heheh.

Bussar har företräde där det är 50km/h och under. Så äre 30km/h släpp fram skitet. Alla busschaffisar tänker "Störst går FÖRST". Jaaa busshistorier har man gott om :)

Kommer ihåg en vinter (då det fanns snö i december) jag och ett par vänner skulle åka in till stan (Stockholm) och vi åker från Bollmora på kvällen.

På motorvägen fick bussen sladd mitt i en nerförsbacke, jag och vännerna sitter längst back och ser hur bussen viker sig (en "dubbelbuss" där mitten är som ett dragspel) i mitten. Vi som satt längst bak kunde se chaffören i vindrutan. riktigt äckligt var det, som tur var hände det inget, chaffören fick kontroll över bussen och vi åkte vidare till Stan.
#6 - 5 december 2009 19:04
Nubi skrev:

På motorvägen fick bussen sladd mitt i en nerförsbacke, jag och vännerna sitter längst back och ser hur bussen viker sig (en "dubbelbuss" där mitten är som ett dragspel) i mitten. Vi som satt längst bak kunde se chaffören i vindrutan. riktigt äckligt var det, som tur var hände det inget, chaffören fick kontroll över bussen och vi åkte vidare till Stan.

fyy -va hemskt. Jag skulle blivit jätteskraj (och förmodligen inte åkt buss på ett bra tag efter den händelsen)
#7 - 5 december 2009 19:18
Ingen fara, vi gick till en pub snackade av oss och hade skitkul hela kvällen :) Taxin kostar en förmögenhet att åka speciellt Centralen - Bollmora, så vi tog bussen hem igen :)
#8 - 5 december 2009 19:20
Nubi skrev:
Ingen fara, vi gick till en pub snackade av oss och hade skitkul hela kvällen :) Taxin kostar en förmögenhet att åka speciellt Centralen - Bollmora, så vi tog bussen hem igen :)

starkt jobbat :)
#9 - 5 december 2009 19:29
Har man ramlat av hästen måste man upp på den igen...eller hur var ordspråket nu igen...
Bilagor:
#10 - 5 december 2009 19:39
Funkar likadant här, de blinkar (om de blinkar) precis när de svänger ut. Vid ett tillfälle fick jag slänga mig in i vänsterfilen när en buss började svänga ut när jag var långt uppe jämsides med den. Som tur var fanns ingen bil ivägen. Oavsett om bussen har företräde när det är 50, så kan man ju inte gärna vara tankeläsare, man ska ju inte behöva stanna innan varje busshållplats för att det dieselstinkande aset KANSKE tänker svänga ut. Blinkers är enligt mig viktigt att använda, särskilt om man framför stora, tunga, och vid en olycka potentiellt livsfarliga fordon. En gång när jag åkte buss (har inte åkt buss på länge) körde chauffören som en idiot, och en barnvagn var på väg att välta flera gånger. Busschaufförer har ju ett antal passagerares, och medtrafikanters liv att vara rädda om.

Och så håller de inte tiderna, tidtabellerna är ologiska, och så det nya biljettsystemet här, som inte ens chaufförerna begriper sig på. Och så sitta (eller stå) och trängas med en massa hostande och snörvlande typer, skrikande ungar, fyllon, och annat löst folk. Och när man ligger bakom dem känner man hur dieselpartiklarna far ner i halsen, och det känns allt annat än nyttigt. Nej, det går inte att åka med dem, och det känns inte särskilt säkert att dela städerna med dem (som långfärdsfordon går de väl an) heller. Så de politiker som tjatar om att man ska åka mer kollektivt (som om de gör det själva) vet som vanligt inte vad de pratar om.

Och spårvagnarna... Gör som Stockholm, gräv ner eländet. Eller bygg magnetbanor på pelare, som jag har för mig finns i bl.a Japan och Tyskland.
#11 - 5 december 2009 19:52
Skönt att man inte åker buss nånsinn så man slipper dela med sig av dåliga erfarenheter ;)

Läste precis det som rödtoppen tipsa om i första inlägget oxå och satan vad jag hade blitt förbannad om jag fått min hund överkörd eller suttit på bussen och den jävlen inte stannat och sett efter vad han träffade......fi fan :(
#12 - 5 december 2009 20:39
Micke_A skrev:
MKT TEXT......

Och spårvagnarna... Gör som Stockholm, gräv ner eländet. Eller bygg magnetbanor på pelare, som jag har för mig finns i bl.a Japan och Tyskland.....

Det där med spårvagnar, alltid vid höst och vinter så får tunneblanor problem med att det ligger löv eller IS! på spåret och det är förseningar överallt *hahaha*
Och då om man ska ha de på pelare så når man inte isen som ligger på banan *skratt* ;)
Gräv ner skitet!
#13 - 6 december 2009 10:56
Då skulle ni veta vilka historier vi bussförare har att berätta, när vi sitter och fikar i garaget.......
#14 - 6 december 2009 11:16
Mumin skrev:
Då skulle ni veta vilka historier vi bussförare har att berätta, när vi sitter och fikar i garaget.......

Har en kompis som är busschaufför. Han har kört lite över ett år och har redan massa roligt att berätta! :D

Kunder är ofta inte speciellt tillmötesgående, eller trevliga för den delen. Har två års erfarenhet av det själv...
#15 - 6 december 2009 19:16
Mumin skrev:

Få höra :)
Bilagor:
#16 - 6 december 2009 21:50
Mumin skrev:

vaddå- hur många som har fått tvärnita för eran skull ;) :D
Bilagor:

Annons