Finast?

#1 - 5 mars 2006 08:41
Vilken tetra är finast?
Jag gillar neontetra och koppartetra, men vad tycker ni?
#2 - 5 mars 2006 09:52
ja tycker att rödmunstetran e väldigt fin. eller ett STORT stim med kardinaltera
#3 - 5 mars 2006 10:03
Jag är löjligt svag för glödbandstetra, har alltid varit det...! :) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=437
#4 - 5 mars 2006 10:50
jepps...de är också väldigt fina!
#5 - 5 mars 2006 10:50
Citrontetror tycker jag är grymt vackra när de frgar ut!! Sedan är ju min favorit kolglödstetran!! Hyphessobrycon amandae!
#6 - 5 mars 2006 10:54
hm, citrontetran är inte direkt min typ, men hur ser kolglödstetran ut?
#7 - 5 mars 2006 10:57
[quote=Sofan]hm, citrontetran är inte direkt min typ, men hur ser kolglödstetran ut?[/quote]

ja hittar inget som heter "kolglödstetra" ?? vart har du hört de namnet?
#8 - 5 mars 2006 10:59
om du tittar på meddelandet ovanför det jag skrev så har "Lenmar" skrivit att kolglödstetran är hennes favorit. Jag visste inte heller vad det var för en, så jag frågade
#9 - 5 mars 2006 11:07
[quote=andreassofus]ja hittar inget som heter "kolglödstetra" ?? vart har du hört de namnet?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hört?? Vad menar du?? De heter så å jag har sådana i mitt akvarium. Det är en liten pyttetetra som blir max 2,5 centimeter lång. Ser ut precis som namnet, glödande kol. Undrar om inte Sonja har den som tävlingsbidrag i fototävlingen denna månaden?? Eller var det förra? Som jag skrev så heter den Hyphessobrycon på latin, kan ibland kallas amandatetra. Den finns inte med i zoopetsartbeskrivning men väl i akvarieguidens artregister. Jag har lite halvrisiga bilder i mitt tetra-album i goldmedlemmarnas fotoarkiv.[/COLOR][/FONT]
#10 - 5 mars 2006 11:09
såg dom nu.. dom va riktigt fina :)
dom fanns inte i artbeskrivningen och inte om man sökte på bilder på google.
#11 - 5 mars 2006 11:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bifogar en såndär halvdassig bild! Världens bästa stimfisk om du frågar mig! Storleken gör att man kan ha många.[/COLOR][/FONT]
#12 - 5 mars 2006 11:12
[quote=Lenmar]Citrontetror tycker jag är grymt vackra när de frgar ut!! Sedan är ju min favorit kolglödstetran!! Hyphessobrycon amandae![/quote]

Kolglödstetrorna är mina favoriter också!!! [:-64]
En liten tetra med en väldig attityd! Och snygga dessutom.

Jag har bara 5 stycken nu men den dag jag skaffar ett större sällskapsakvarie ska jag ha många! Dom stimmar bra också, tycker jag. :)
#13 - 5 mars 2006 11:16
Jag håller med! kolglödstetrorna är väldigt fina (de på bilderna)
Bilagor:
#14 - 5 mars 2006 11:19
Förresten är kolglödstetran en vanlig fisk?
#15 - 5 mars 2006 11:40
[quote=Sofan]Förresten är kolglödstetran en vanlig fisk?[/quote]

Verkar inte så, men jag beställde i en zoo-butik och det var inget problem för dem att ta hem dom!:)
#16 - 5 mars 2006 11:42
Är de lätthanterliga?
#17 - 5 mars 2006 11:46
[quote=Sofan]Är de lätthanterliga?[/quote]

Väldigt! Har aldrig haft något problem med dom. Dom jagar iväg kardinaltetrorna ibland (som är mycket större än dom ;) ).

Dom var så otroligt små när jag köpte dom, och nästan färglösa. Jag var rädd att dom skulle bli mobbade. Men ingen mobbar en kolglödstetra, hur liten den än är, verkar det som... :D

Tror att Lenmar har fått yngel efter dom!!! :p
#18 - 5 mars 2006 11:53
vad kul! Det kanske är en intressant fisk att ha! De är VÄLDIGT fina!
#19 - 5 mars 2006 11:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kolglödstetror är väl sådär lätta, det beror lite på vilket sällskap man har till dem. Jag har inga stora arga fiskar i deras akvarium. De går tillsammans med pygmépansarmalar och habrosuspansarmalar och några räkor. Det stämmer att jag fått yngel på dem [:-9] . De vill gärna ha mjukt surt vatten och liten, pyttig mat. Nykläckt artemia får de hemma hos oss. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]För två veckor sedan hittade jag några till och slog till och köpte tio till men de har inte färgat ut än, undrar om det verkligen är kolglöd?? Vet att det tog ett tag sist med så jag hoppas ju att de kommer färga ut så småningom, de ser likadana ut fast är silverfärgade![/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Här i Göteborg är de inte så lätta att komma över utan de är ganska ovanliga.[/COLOR][/FONT]
#20 - 5 mars 2006 12:22
Jag smular torrfoder åt dem, men dom tar också stora bitar, som är menat åt dom större fiskarna, och tuggar på dom.

Det tog ett bra tag innan mina färgade ut, var också skeptisk i början om det verkligen var[I][/I] kolglödstetror. Men det var det! :p Och nu är dom så vackert röda!

Dom största fiskarna i mitt kar nu är svart neontetra, förutom kakaduahannen som går där tillfälligt. Men ingen försöker ge sig på dom små amandorna! :p
#21 - 5 mars 2006 16:52
Men är den en "nybörjarfisk" eller ska man vänta lite med att inhandla några?
Bilagor:
#22 - 5 mars 2006 17:39
[quote=Sofan]Men är den en "nybörjarfisk" eller ska man vänta lite med att inhandla några?[/quote]

Enligt min erfarenhet så är det en nybörjarfisk... :) Jag har inte haft några som helst problem med dom och jag är ju inte precis någon expert-akvarist! [:o]

Men Lenmar har haft dom längre och har ju därför mer erfarenhet.
#23 - 5 mars 2006 19:41
Okej, tack för svar:D
#24 - 5 mars 2006 21:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker inte det är en svår fisk heller! [:o] Rekommenderar dem å det varmaste så länge inte sällskapet har stora munnar och är lite sugna på levandefoder :p ![/COLOR][/FONT]
#25 - 5 mars 2006 21:06
Koppartetra har själv 40 styck i samma kar...
#26 - 5 mars 2006 21:56
Nematobrycon Palmeri "Kejsartetra" och Hyphessobrycon Erythrostigma "Dolkstickstetra" tycker jag är riktigt fina.

Mvh Jari
#27 - 6 mars 2006 05:53
De små tetrorna från gruppen smycketetror tycker jag är snygga och snyggast av dem är Nannostomus mortenthaleri. Synd bara att de är ganska svåra att hitta samt att det är en dyr tetra.
http://www.israquarium.co.il/Fish/Nannostomus/Nannostomus%20mortenthaleri.html
#28 - 6 mars 2006 09:13
Jag tycker att kilfläckstetran, Hemigrammus pulcher är jättefin, speciellt när man har många. Jag har själv 10 st, men ska snart köpa fler, för 10 st ser så lite ut.
#29 - 6 mars 2006 09:46
Måste vara Pygocentrus Piraya

en av de finaste Pygocentrus där rödbukad piraya ingår

http://www.fishbase.org/images/thumbnails/jpg/tn_Pypir_u2.jpg
#30 - 6 mars 2006 14:43
tack så jättemycket för alla tips!!
#31 - 10 mars 2006 21:40
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bifogar en såndär halvdassig bild! Världens bästa stimfisk om du frågar mig! Storleken gör att man kan ha många.[/COLOR][/FONT][/quote]

Hur bra stimmar dom?
#32 - 10 mars 2006 22:27
[quote=adl]Hur bra stimmar dom?[/quote]

Precis som Lenmar sa (du citerar henne ju ;)! ) så är dom jättebra stimmare! :p
#33 - 11 mars 2006 05:04
[quote=Sofan]Vilken tetra är finast?
Jag gillar neontetra och koppartetra, men vad tycker ni?[/quote]

Neontetran är min speciella favvo.
:)
#34 - 11 mars 2006 17:17
ja, visst är de charmiga?!

Annons