Köpa nytt Akvarium 112 L, Vad för filter?

#1 - 11 juni 2008 22:50
Har ett Eheim Akvarium på 54 L nu med ett Aquael Fanfilter 1 plus som jag tagit bort kåpan och satt dit ett större filtermassa som ska var till Aquael´s Fan filter 3 Plus.

Nu tänkte jag köpa ett Aquael 112 L akvarium, tror ni att mitt gammla filter räcker eller måste jag satsa på ett nytt?
#2 - 12 juni 2008 12:25
brainstorm skrev:
Har ett Eheim Akvarium på 54 L nu med ett Aquael Fanfilter 1 plus som jag tagit bort kåpan och satt dit ett större filtermassa som ska var till Aquael´s Fan filter 3 Plus.

Nu tänkte jag köpa ett Aquael 112 L akvarium, tror ni att mitt gammla filter räcker eller måste jag satsa på ett nytt?

http://www.zooplanet.se/eheim-aquaball-2210-p-4082.html?osCsid=e43cd9aa1d8c2e8ca8bc652907ddb602
Tycker defenitivt du ska satsa på en eheim aquaball 2210.Har själv 2 stycken en mindre och en större i 2 olika kar.Eheim är lite dyrare än dom andra typ fluval o.s.v men jag lovar dig att dom håller vad dom lovar och det är garanterat värt varenda krona.Se länk ovan.M.V.H // Jimmy:D
#3 - 12 juni 2008 14:35
med mitt eheim aquaball 2210 är det tvärt om, det är inte värt en kron! j..la skitfilter rent ut sagt, bypass media, alltså den drar vatten bredvid filtermaterialet och sen luckan som håller impelleraxeln skallrar så man blir tokig[:(!] Till ett 112 liter kan det va praktiskt med ett ytterfilter eller filtermatta bakom en BTN;)
#4 - 12 juni 2008 16:05
Jag har aquael fan 2 plus i mitt 112 liters och det funkar bra,har bara bytt ut själva filtermattan annars inga problem alls.
#5 - 12 juni 2008 18:11
gizmogirl skrev:
Jag har aquael fan 2 plus i mitt 112 liters och det funkar bra,har bara bytt ut själva filtermattan annars inga problem alls.

Varför bytte du ut filtermattan och till vad?*nyfiken*
Vad har du för fiskar i ditt kar? *mer nyfiken*
Hur länge har du haft karet igång? *hemskt nyfiken*
Vad har du för sand/grus i karet? *nu börjar jag bli besvärlig*:D
#6 - 12 juni 2008 20:03
TinaM skrev:
Varför bytte du ut filtermattan och till vad?*nyfiken*

Vad har du för fiskar i ditt kar? *mer nyfiken*

Hur länge har du haft karet igång? *hemskt nyfiken*

Vad har du för sand/grus i karet? *nu börjar jag bli besvärlig*:D
Jag bytte det för att det skumgummifilter som följer med är för tätt och för litet så det slammade igen väldigt fort,bytte till ett grövre och större och sen dess så har jag inte behövt göra rent det så ofta, nu har jag iofs överbefolkat i det karet men ändå.Jag har nu ett skumgummifilter som är 1o ppm (heter det väl) och är egentligen till Hydro innerfilter men det funkar.Jag har en salig blandning just nu av fiskar mollys,guppy,platy,neontetror,rödmunnstetror och zebrafiskar samt malar men så småningom ska det bara vara tetor och platy där. Jag har haft karet igång 1 år nu och inte gjort rent mern än själva pumpen de senaste 2 månaderna bara behövt plocka bort växtdelar från själva filtret.Jag har minsta sorten av engelsk sjösten vet inte storleken dock men det är väldigt smått tycker jag :).

/Katarina
#7 - 12 juni 2008 20:26
åheim skrev:
med mitt eheim aquaball 2210 är det tvärt om, det är inte värt en kron! j..la skitfilter rent ut sagt, bypass media, alltså den drar vatten bredvid filtermaterialet och sen luckan som håller impelleraxeln skallrar så man blir tokig[:(!] Till ett 112 liter kan det va praktiskt med ett ytterfilter eller filtermatta bakom en BTN;)
Bara ett litet förslag så du slipper skallrandet.Ta ur impellen med axel o alltihopa.Smörj axeln och utanpå impellmagneten med vitt vaselin eller n.g.t annat fett som inte är giftigt.Jag lovar dig att den tystnar...mina bägge var likadana men dom är knäpptysta nu bägge 2.M.V.H //Jimmy:D
#8 - 12 juni 2008 20:28
Denna lösning hade jag satsat på. Har det i två kar och det är så gott som helt underhållsfritt. Kör med 700literspumpar i 150 literskar.

http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
#9 - 12 juni 2008 20:30
saqqz skrev:
Bara ett litet förslag så du slipper skallrandet.Ta ur impellen med axel o alltihopa.Smörj axeln och utanpå impellmagneten med vitt vaselin eller n.g.t annat fett som inte är giftigt.Jag lovar dig att den tystnar...mina bägge var likadana men dom är knäpptysta nu bägge 2.M.V.H //Jimmy:D
impelleraxeln hålls ju fast av luckan och det är själva luckan som glappar!
#10 - 13 juni 2008 00:45
Satt å funderade på om man inte skulle skaffa ett Aquael ODA Bakgrund.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=327&cat=670&page=2

Går det att gömma innerfiltret där bakom i högra hörnet tro?
Det står måttet 80*40, det är exakt samma mått som Aquaels 112 L akvarium som jag tänkte köpa.Passar det perfekt eller kommer den vara mindre så det blir en glipa i hörnen?
Vad är det där nätet på sidorna till för? Förstör ju hela bakgrunden.
Bilagor:
#11 - 14 juni 2008 06:31
brainstorm skrev:
Satt å funderade på om man inte skulle skaffa ett Aquael ODA Bakgrund.

http://www.pwss.nu/product.php?productid=327&cat=670&page=2

Går det att gömma innerfiltret där bakom i högra hörnet tro?

Det står måttet 80*40, det är exakt samma mått som Aquaels 112 L akvarium som jag tänkte köpa.Passar det perfekt eller kommer den vara mindre så det blir en glipa i hörnen?

Vad är det där nätet på sidorna till för? Förstör ju hela bakgrunden.

Så här ser mitt 73 lit aquael ut med eheim aquaball 2210.
M.V.H//Jimmy:D
#12 - 14 juni 2008 07:40
saqqz skrev:

Så här ser mitt 73 lit aquael ut med eheim aquaball 2210.

M.V.H//Jimmy:D

OK, men vad har det med fråga att göra :-S
#13 - 14 juni 2008 08:09
Köp ett ytterfilter istället de är överlägsna.
#14 - 14 juni 2008 08:14
rsoderberg skrev:

Jag har faktiskt även funderat på det. Men hur fungerar det sätter man en slang på ena sidan för insuget till filtret och där vattnet ska ut sätter man slangen i andra hörnet :-S

Om man bara doppar ner slangen i akvariumet. kommer inte alla fiskar följa med in i filtret?

Sen vart ska man plasera slaneg där vattnet ska ut, doppar man bara ner det i akvariet och hoppas att slangen är kvar i akvariumet.

Någon som har några tips hur man gör eller har någon bild där jag kan se hur de sitter?
#15 - 14 juni 2008 19:28
Jag använder ett eheim 2215 classic ytterfilter i mitt 112L Växtkar. Hade ett 2213 förut men de var lite för dåligt flås i den så jag uppgraderade.
#16 - 14 juni 2008 20:33
Man kan välja att låta insugsröret och diffusor/stril/bredstråleröret sitta brevid varandra, allting hålls fast av clips på sugkoppar precis som vissa termometrar eller upphängningar till doppvärmare.

I ett 112 liters akvarium hade jag valt ett filter med en pumpkapacitet av omk 1000 liter per timme och varierat styrkan i utblåset med ett strilrör.

Ett Eheim 2026 pro2 pumpar knappt 1000 l/t och har 2 filterkassetter som man kan fylla ut med blå medelgrovporig (ppi10) filtermatta som man klipper till.
#17 - 14 juni 2008 20:42
rsoderberg skrev:

Nej, jag anser de inte vara överlägsna ett filterfack bakom en bakgrund.
#18 - 14 juni 2008 20:56
Om man använder en typ btn i ett 100 liters akvarium så försvinner omk 12-15 liter akvarievatten pga bakgrundens volym, ytterligare 12-15 liter försvinner i utrymme för filtermatta, om man sedan betänker att man håller vattennivån 5 cm under akvariets översta kant så försvinner ytterligare 12 liter, kvar blir ett 58-64 liters akvarium med en filtervolym som kräver en Eheim 1260 för att vara effektiv.
#19 - 14 juni 2008 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av rsoderberg

Men de har stora fördelar... Med ett t-rör på utblåset kan man tex lätt göra vattenbytet utan att behöva anstränga sig det minsta. Man behöver inte heller fiska upp allt filtermaterial när det ska göras rent.
Insug och utblås kan du dölja i bakgrunden precis som ev filter där.
#20 - 14 juni 2008 21:00
Om man använder en typ btn i ett 100 liters akvarium så försvinner omk 12-15 liter akvarievatten pga bakgrundens volym, ytterligare 12-15 liter försvinner i utrymme för filtermatta, om man sedan betänker att man håller vattennivån 5 cm under akvariets översta kant så försvinner ytterligare 12 liter, kvar blir ett 58-64 liters akvarium med en filtervolym som kräver en Eheim 1260 för att vara effektiv.
#21 - 14 juni 2008 21:01
Långås skrev:

Om man använder en typ btn i ett 100 liters akvarium så försvinner omk 12-15 liter akvarievatten pga bakgrundens volym, ytterligare 12-15 liter försvinner i utrymme för filtermatta, om man sedan betänker att man håller vattennivån 5 cm under akvariets översta kant så försvinner ytterligare 12 liter, kvar blir då ett 60 liters akvarium med en filtervolym som kräver en Eheim 1260 för att vara effektiv.
#22 - 14 juni 2008 21:12
Så här ser mitt 112l ut med aquael unimax 250. Suveränt tyst filter! Köp!
#23 - 14 juni 2008 22:30
Gaffel skrev:
Man kan välja att låta insugsröret och diffusor/stril/bredstråleröret sitta brevid varandra, allting hålls fast av clips på sugkoppar precis som vissa termometrar eller upphängningar till doppvärmare.

I ett 112 liters akvarium hade jag valt ett filter med en pumpkapacitet av omk 1000 liter per timme och varierat styrkan i utblåset med ett strilrör.

Ett Eheim 2026 pro2 pumpar knappt 1000 l/t och har 2 filterkassetter som man kan fylla ut med blå medelgrovporig (ppi10) filtermatta som man klipper till.

Ingår alla fästanordningar när man köper ett ytterfilter?
Har kollat på akvariet och på rampen bak så finns det ett hål på högersida och ett på vänster sida, är de till för att montera ytterfilter tro?

Är 500 kr för ett Begagnat Eheim 2226 mycket?
Eller ska man köpa ett nytt Fluval 205 istället?
Vad rekomenderar ni?
#24 - 14 juni 2008 22:33
Machnus skrev:
Så här ser mitt 112l ut med aquael unimax 250. Suveränt tyst filter! Köp!

Vad är det för annordning du har där? Är det ett Aquael 112 L?
Hur får du på rampen isåfall?
#25 - 14 juni 2008 22:37
brainstorm skrev:

Ja, det är ett Aquael 112l. Rampen hänger från taket!
#26 - 14 juni 2008 22:42
Machnus skrev:
Ja, det är ett Aquael 112l. Rampen hänger från taket!

OK, jag ska köpa den med heltäckande ramp. så jag tror inte den annordningen du har passar.

Vad är det för annordning?
#27 - 15 juni 2008 07:47
brainstorm skrev:

det finna ju 2 öppningar på rampen där du placerar insug och utblås, du behöver bara klippa/skära bort lite av bakstycket vilket inte stör utseendet eller rampens funktion;)

Annons