Små vita maskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marija
    • March 2006
    • 38

    Små vita maskar

    Jag gjorde delvatten byte igår och hade i toxivec, nitravec och även ett medel för att få balans i vattnet (från Sera) ...inget ovanligt.

    Planterade även in en ny växt...

    Iaf senare när allt "lagt sig" i akvariet så såg jag en del små 4-5 mm långa tunna vita maskar/larver.. som små trådar som ryckte i vattnet.

    Nu verkar de vara borta... men jag med larvfobi tycker det är fruktansvärt obehagligt.

    Har för mig att jag läst att någon här råkade ut för samma sak när han/hon använt vattenberedningsmedel av något slag.

    Nu sökte jag och kunde inte hitta det... hittade dock en annan tråd som handlade om samma sak där maskarna försvunnit av sig själv.

    Men är det någon som vet vad det är för något och vad det beror på?

    Tacksam för svar!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Små maskar av oilka typer liksom oftast även mindre vattenloppor och liknande finns oftast i akvariet. Vad gäller maskarna så är det väl oftast rundmaskar typ nematoder (liksom mikromask) som är relativt ofarliga. Ökar vid övermatning. Även plattmaskar (planarier) förekommer.
    Orsak troligen övermatning och därav är det lätt att räkna ut hur man kan minska dom i fortsättningen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • teamr86
      • July 2006
      • 205

      #3
      Plattmaskar och rundmaskar kan väl vara parasiter? Det är inte de som sätter sig i magen va? (blev skraj nu)
      "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av teamr86
        Plattmaskar och rundmaskar kan väl vara parasiter? Det är inte de som sätter sig i magen va? (blev skraj nu)
        Knappast dom som du finner i burken i alla fall.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Sintei
          • May 2006
          • 501

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Knappast dom som du finner i burken i alla fall.
          Tur, för då kan jag fortsätta med mina nattliga nakendopp i akvariet..
          www.akvascape.se - design i vattenvärlden

          Kommentar

          • Marija
            • March 2006
            • 38

            #6
            Ursprungligen postat av teamr86
            Plattmaskar och rundmaskar kan väl vara parasiter? Det är inte de som sätter sig i magen va? (blev skraj nu)
            Fast dessa är tydligen inga parasiter som tur är... och idag ser jag inga.

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              De har sanolikt blivit mat åt någon sugen invånare i baljan.
              B!

              Kommentar

              Arbetssätt...