Filtrera bort aluminium?

#1 - 13 oktober 2008 15:10
Som rubriken lyder, Jag skulle vilja veta om det finns något sätt att filtrera bort aluminium ur vatten? Eller nåt annat sätt än filtrering?

Jag kör ju men rådas 0,2-1,5 mm blästersilkat i mitt akvarium som sägs innehålla aluminiumsilkat. Jag ska ringa till råda sand imorgon och kolla upp detta, pratade med leverantören av sanden "imazo" idag och dom visste inte vad sanden innehåller.

Men går det att filtrera bort aluminiumen så är det ju inte fara för fiskarna längre, tror jag?!

HJÄLP MIG!!
#2 - 13 oktober 2008 15:19
Aluminium är lite lurigt att få bort. Enda jag kan komma på så här på rak arm är omvänd osmos och destillation. Dock inget som är särskilt applicerbart :(
#3 - 13 oktober 2008 15:27
Ett annat alternativ för att få bort Al3+ joner är att tillsätta t.ex. NaPO4 /KH2PO4 vilket skulle kunna binda upp stor del av aluminiumet. Om jag inte missminner mig så innehåller PMDD KH2PO4.

Förresten, så vitt jag vet så är aluminiumsilikat olösligt i vatten.
#4 - 13 oktober 2008 15:58
JonasN skrev:

Innebär det i så fall att det skulle vara helt ofarligt för livet i akvariet? Om det inte löser sig i vatten, hur skulle det annars kunna påverkar djuren? (växterna är en annan sak, dom växer ju mitt i det).

Har svart råda i mitt guppyakvarium men har tvekat om jag törs stoppa ner snäckor o räkor där.
#5 - 13 oktober 2008 17:20
starcastle skrev:
Innebär det i så fall att det skulle vara helt ofarligt för livet i akvariet?

Det är ju inte helt ofarligt om fiskarna rör runt mycket i gruset om jag förstår rätt...

Men jag som har malawi ciklider som gräver i gruset så kan det ju vara farligt för dom.
#6 - 13 oktober 2008 17:29
JonasN skrev:

Det säger några medans andra säger att det löser upp sig, Så jag vet inte vad jag ska tro.

Men jag vill helst att vattnet ska vara helt fritt från aluminium. För löser det upp sig lite så ska det bort, Då är det lika bra att byta ut gruset helt.
#7 - 13 oktober 2008 18:03
Gör ingenting.

Aluminiumsilikat är huvudbeståndsdelen i flera vanliga mineral, t.ex. fältspat. Det finns förmodligen i all sand, överallt.

Är pH't I ditt akvarium inte mycket kraftigt surt så är aluminiumet i praktiken totalt olösligt; även om det inte är det så är aluminum nästan ogiftigt. Riktiga skadeeffekter av aluminium ser man bara i kraftigt försurade områden med skyhöga aluminiumhalter, t.ex. fjällsjöar mitt i nedfallsområdet från aluminiumsmältverk!
#8 - 13 oktober 2008 19:50
Azur skrev:
Gör ingenting.

Aluminiumsilikat är huvudbeståndsdelen i flera vanliga mineral, t.ex. fältspat. Det finns förmodligen i all sand, överallt.

Är pH't I ditt akvarium inte mycket kraftigt surt så är aluminiumet i praktiken totalt olösligt; även om det inte är det så är aluminum nästan ogiftigt. Riktiga skadeeffekter av aluminium ser man bara i kraftigt försurade områden med skyhöga aluminiumhalter, t.ex. fjällsjöar mitt i nedfallsområdet från aluminiumsmältverk!

Okej, det låter ju bra det,

jag har det ju som sagt i ett malawi akvarium där PH ligger på över/runt 8,5
så det är ju inte surt iaf.

Men även om det är högt så borde ju lite aluminium komma ut i vattnet.
#9 - 13 oktober 2008 22:39
Aluminiumsilikat ska vara hyggligt kemiskt stabilt, problemet är att det i praktiken har visat sig vara mycket vanligt med problem när man använt aluminiumsilikatsand i akvarier, till exempel har det för många visat sig omöjligt att få växterna att funka, överhuvudtaget. Dessutom har den sanden vassa kanter, så det är absolut inget för fiskar som bökar i botten, eller har mycket kontakt med botten.
#10 - 14 oktober 2008 02:12
Erik... skrev:
Aluminiumsilikat ska vara hyggligt kemiskt stabilt, problemet är att det i praktiken har visat sig vara mycket vanligt med problem när man använt aluminiumsilikatsand i akvarier, till exempel har det för många visat sig omöjligt att få växterna att funka, överhuvudtaget. Dessutom har den sanden vassa kanter, så det är absolut inget för fiskar som bökar i botten, eller har mycket kontakt med botten.

1) Tror jag inte på. Det är vanlig sand. Är det sanden som gett dålig tillväxt beror det knappast på aluminiumsilikaten.
2) Vet jag är falskt. Vassa kanter i sanden påverkar inte fisk, antennerosion hos Corydoras beror enligt mig på höga bakteriehalter - ett bra sätt att få det är att hålla Corydoras i ett akvarium helt utan bottenlag.
#11 - 14 oktober 2008 07:24
Azur skrev:
1) Tror jag inte på. Det är vanlig sand. Är det sanden som gett dålig tillväxt beror det knappast på aluminiumsilikaten.

2) Vet jag är falskt. Vassa kanter i sanden påverkar inte fisk, antennerosion hos Corydoras beror enligt mig på höga bakteriehalter - ett bra sätt att få det är att hålla Corydoras i ett akvarium helt utan bottenlag.

Jag skiter i teorin bakom, det här med växter är det alldeles för många som haft problem med aluminiumsilikaten för att det sk gå att ignorera med att det teoretiskt sett ska vara kemiskt inert. Läs gärna den här trådenom en intressant berättelse, bara som exempel;
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2184121&fKeyword=&p=30

Huruvida aluminiumsilikatet av någon anledning inte är stabil i akvariet eller om aluminiumsilikatsanden som säljs helt enkelt är förorenad och det är det som ger upphov till problemen kan inte jag svara på, som sagt, jag skiter i hur stabilt aluminiumsilikat är i teorin, den sanden ger ofta problem, till exempel med växter, vilket är ett tydligt tecken på att den påverkar vattnet påtagligt.

Och, nu är inte skäggtömmarna på Corydoras det enda som kan ta ska av vasst grus, och bara för att höga bakteriehalter kanske är den främsta orsaken till skadade skäggtömmar så kan du inte hävda att sand som är mer vasst än vanligt krossat grus inte kan vara ohälsosamt att böka runt i, eller sila mellan gälarna osv.
#12 - 14 oktober 2008 15:09
Fick lite PDF:er av rådasand idag med inehållet i sanden jag har. Men jag förstår inte riktigt vad jag läser, kanske nån här kan hjälpa mig, specielt med dom kemiska beteckningarna i den andra PDF:en

http://medlem.spray.se/htse/Fajalit.pdf
http://medlem.spray.se/htse/Fajalit1.pdf

Ni kan väl säga till om ni hittar nåt som kan vara skadligt, eller om det ser ut att fungera...
#13 - 14 oktober 2008 17:20
Erik... skrev:
Jag skiter i teorin bakom, det här med växter är det alldeles för många som haft problem med aluminiumsilikaten för att det sk gå att ignorera med att det teoretiskt sett ska vara kemiskt inert.

Det kan nästan lika gärna vara diväteoxiden i vattnet de haft problem med som aluminiumsilikatet i sanden...

OK, lätt överdrift, men att växter inte tar sig kan ha många orsaker förutom att syrebrist och lågt pH ökar lösligheten på aluminium. Om problemet verkligen är nåt ämne som lakas ut, och inte, säg, kornstorleken, så sätter jag hundra spänn på att det inte är aluminiumet.

Smegga: de där två säger ingenting, den här är lite mer informativ:
http://www.askania.se/pdf/4web/PDF/fajalit_miljo.pdf

Analysen säger att om det finns ett problemämne så bör det vara koppar - det läcker i större omfattning än aluminium och är mycket giftigare för växter.
#14 - 14 oktober 2008 19:52
Jup minns det från kemin, att koppar är mer lösligt i vatten än aluminium, Det skulle inte gå att ha läsk i alu burkar om inte aluminiumet vore stabilt som ämne, som ex. Fanta har en pH2, jag skulle då inte vilja dricka fanta ur koppar burkar ... Heh jag var inte någon stjärna i kemi men något litet fastanade även i min teflon hjärna.
#15 - 14 oktober 2008 19:54
Aluminium och aluminiumsilikat är INTE samma sak, dessutom finns det så vitt skillda aluminiumlegeringar och tillverkningsprocesser att jag skulle akta mig för att säga att aluminium inte fäller.
#16 - 14 oktober 2008 20:06
Jup men aluminiumet i sig är stabilt lika så verkar alusilicat vara ett stabilt ämne. Men inte skulle jag pula ner det i mitt kar då det finns vacker sand på sjöstranden. Om nu det nu är samma sand som av handlas här så skulle jag inte oroa mig för alu utfällningar i vattnet.

http://www.askania.se/pdf/4web/PDF/alsil.pdf
#17 - 14 oktober 2008 20:33
Ta en msk citronsyra och blanda ut med en dl vatten och häll i en obehandlad(sönderrepad)aluminiumkastrull över natten.
#18 - 14 oktober 2008 20:58
Jep du har så rätt gaffel att du har utfällt aluminium i kastrull vattnet men det är knappast fallet i detta fall, om man nu inte strävar efter pH2-3 i sitt kar eller hur ??
#19 - 14 oktober 2008 21:02
Någon som kunde få ut något av PDF:erna jag fick??
#20 - 14 oktober 2008 21:06
Azur skrev:
Det kan nästan lika gärna vara diväteoxiden i vattnet de haft problem med som aluminiumsilikatet i sanden...

OK, lätt överdrift, men att växter inte tar sig kan ha många orsaker förutom att syrebrist och lågt pH ökar lösligheten på aluminium. Om problemet verkligen är nåt ämne som lakas ut, och inte, säg, kornstorleken, så sätter jag hundra spänn på att det inte är aluminiumet.

Ok även om jag inte riktigt känner att jag förtjänade den om diväteoxiden så kan jag hålla med om att jag inte poängterade att jag inte tror att det är aluminiumet i sanden som är problemet. Men jag har hela tiden hävdat att det i praktiken är mycket vanligt med problem vid användande av just den typen av sand i akvarium.

Tydligen orkade du inte läsa tråden på zoonen jag länkade till, visst det var bara ett exempel, men det sparades inga ansträngingar eller kostnader i försöken att få växterna att funka, under typ ett års tid, och det var inte det att växterna växte lite dåligt, de dog, alla sorter som provades, och det var många. Sen byttes sanden, och, inga problem. Samma kranvatten, samma belysning, samma utrusting.

Nåväl, är den sanden något du själv utan betänkligheter angående "innehållet" skulle använda?
#21 - 14 oktober 2008 21:12
Erik... skrev:
Ok även om jag inte riktigt känner att jag förtjänade den om diväteoxiden så kan jag hålla med om att jag inte poängterade att jag inte tror att det är aluminiumet i sanden som är problemet. Men jag har hela tiden hävdat att det i praktiken är mycket vanligt med problem vid användande av just den typen av sand i akvarium.

Tydligen orkade du inte läsa tråden på zoonen jag länkade till, visst det var bara ett exempel, men det sparades inga ansträngingar eller kostnader i försöken att få växterna att funka, under typ ett års tid, och det var inte det att växterna växte lite dåligt, de dog, alla sorter som provades, och det var många. Sen byttes sanden, och, inga problem. Samma kranvatten, samma belysning, samma utrusting.

Nåväl, är den sanden något du själv utan betänkligheter angående "innehållet" skulle använda?

Snälla kan ni återgå till vad tråden handlar om från början, nu när jag fått material som säger att sanden bara innehåller Järnsilkat så skulle jag gärna villja veta hur detta kan påverka mina fiskar.
#22 - 14 oktober 2008 21:12
Nää jag är lite skeptisk till att pula i restprodukter från kolkraft verk och koppar fram ställning i mitt kar, visst fajalit och annat liknnade finns även i natur sand men då är det inte bara fajlit som hamnar i karet.
#23 - 14 oktober 2008 21:28
smegga skrev:
Fick lite PDF:er av rådasand idag med inehållet i sanden jag har. Men jag förstår inte riktigt vad jag läser, kanske nån här kan hjälpa mig, specielt med dom kemiska beteckningarna i den andra PDF:en

http://medlem.spray.se/htse/Fajalit.pdf

http://medlem.spray.se/htse/Fajalit1.pdf

Ni kan väl säga till om ni hittar nåt som kan vara skadligt, eller om det ser ut att fungera...

Tja aluminiumet är bundet till två syre molekyler och där med är den inte benägen att lika lätt förena sig /lösa sig med andra ämnen (den nu inte utsätts för syror). Järnet är oxiderat eller i dagligt tal rost av någon form den är inte heller i den formen helt lättlöslig. Men som jag tidigare skrev var inte kemi mitt favorit ämne men det är vad jag kan utläsa av databladen. Dvs inte ett 100% svar men kanske en viftning med hela handen åt en riktning [:o].
Det finns de som inte haft några bekymmer med blästersand /rådasand med varken växter eller fiskar och de som haft desto mer bekymmer.
Prova och sök på fajalit här i forumet så får du fler åsikter som hjälper dig att bilda dig en egen.
#24 - 14 oktober 2008 21:34
Mick13 skrev:
Tja aluminiumet är bundet till två syre molekyler och där med är den inte benägen att lika lätt förena sig /lösa sig med andra ämnen (den nu inte utsätts för syror). Järnet är oxiderat eller i dagligt tal rost av någon form den är inte heller i den formen helt lättlöslig. Men som jag tidigare skrev var inte kemi mitt favorit ämne men det är vad jag kan utläsa av databladen. Dvs inte ett 100% svar men kanske en viftning med hela handen åt en riktning [:o].

Det finns de som inte haft några bekymmer med blästersand /rådasand med varken växter eller fiskar och de som haft desto mer bekymmer.

Prova och sök på fajalit här i forumet så får du fler åsikter som hjälper dig att bilda dig en egen.

Tack, ja det ger mig en bit in på rätt riktning i alla fall..

Sen är ju frågan om dom som haft problem har varit på grund av sanden.
Det är ju annars lätt att skylla på sanden utan att inse den riktiga orsaken.
#25 - 14 oktober 2008 21:48
Jep lättas är att skylla på något annat än sig själv. Jag tror att de flest med mig mixtrar allt för mycket och snart i karet utan att invänta på resultatet. Där med ställer till obalans och häftiga svängningar.
#26 - 14 oktober 2008 23:45
Erik... skrev:

Tydligen orkade du inte läsa tråden på zoonen jag länkade till

Jag läste de första 20-25 posterna, och det var bara svammel.

Nej. Om jag läser rätt fick de 60 ppm koppar i urlakningstestet, det är mycket högt, så högt att jag undrar om det inte är nåt fel där. Stämmer den uppgiften så har du skurken där.

Förmodligen utfördes urlakningen vid mycket lågt pH, mycket lägre än i akvarium, men jag skulle ändå vara misstänksam - koppar är en jäkligt otäck metall, och långt under 1 ppm räcker för att döda snäckor och räkor.
Växter är inte lika känsliga, men stämmer de där 60 ppm'en så är jag inte förvånad att växterna packar ihop heller.

Fisk är mycket tåligare, där är det nog ingen fara.

Basiskt pH gör kopparn olöslig, men i ett växtkar med mjukt surt vatten och CO2 tillsats skulle jag nog inte vilja använda den sanden.
#27 - 15 oktober 2008 08:23
Jag tror att aluminiumsilikatet kan orsaka problem i akvarier, iaf där pH är under 7. Ett stort problem med försurningen i vår natur är ju att aluminium lakas ur jorden när det regnar och förgiftar växterna i mer eller mindre omfattning, jag antar att olika växter är olika känsliga för ökad, löst aluminiumhalt.
#28 - 15 oktober 2008 08:38
MimmiH skrev:
Jag tror att aluminiumsilikatet kan orsaka problem i akvarier, iaf där pH är under 7. Ett stort problem med försurningen i vår natur är ju att aluminium lakas ur jorden när det regnar och förgiftar växterna i mer eller mindre omfattning, jag antar att olika växter är olika känsliga för ökad, löst aluminiumhalt.

Men nu har vi ju kommit fram till att sanden inte innehåller aluminiumsilikat utan järnsilkat. så vi kan nog sluta tjata om aluminiumsilikatet nu.
#29 - 15 oktober 2008 08:53
Sorry, hade missat det. För stora mängder järn kan ju förgifta organismer också. Men jag har ingen aning om hur stora mängder det rör sig om eller hur svårlösligt det är, eftersom det är en metall så borde lågt pH iaf fälla ut det. Vet inte om det läcker i neutralt till högt pH.
#30 - 15 oktober 2008 09:05
FeO = järnoxid
SiO2 = kiseloxid
Al2O3 = aluminiumoxid
CaO = kalciumoxid
MgO= magnesiumoxid

Det skulle vara intressant att veta vad vanlig sand innehåller? Någon som har innehållsdeklaration?
#31 - 15 oktober 2008 10:00
Som urlakningstestet visade är järnet knappast problemet, precis som aluminiumet inte är det.

"Sand" är inte ett ämne, det är en kornstorlek - mineralkorn med en storlek mellan 0.06 - 2 mm kallas sand. Det är alltså stor spridning på vad sand kan innehålla.

Vanlig svensk badstrandssand är cirka 85-99% kvarts, dvs kiseldioxid. Den sand vi diskuterar här är en slaggprodukt från järnframställning och har inga likheter, kemiskt sett, med vanlig badstrandssand.
#32 - 15 oktober 2008 10:06
Jag skulle iaf aldrig använda en slaggprodukt från järnframställning eftersom jag inte vet hur fiskar o växter reagerar på innehållet på lång sikt.

Edit: Vet inte heller hur de reagerar på kort sikt.
#33 - 15 oktober 2008 11:43
Här finns produktinformation över vad rådasand avsedd för zoologiska miljöer innehåller, man kan se att järnhalten är mindre än 0,1 %, iaf i de kornstorlekar jag kollade på.

http://www.radasand.se/Produktinformation/Anvndningsomrde/Zoologiska_miljoer
#34 - 15 oktober 2008 11:57
Synd att säga att Rådasanden är "avsedd" för zoologiska miljöer då det är precis samma sand som används till byggsektorn, dvs sand från Råda utanför Lidköping som siktas i olika kornstorlekar.

Just denna tråden handlade dock inte om Rådasands "vanliga" sand/grus utan om Rådasands blästersilikat som är något helt annat.
Den mest iögonfallande skillnaden är ju färgen. Blästersilikatet är svart och det är ju just därför vissa vill ha det i sina kar.
#35 - 15 oktober 2008 14:05
Jag tror att de listar viss sand som avsedd för zoologiska miljöer för att särskilja den från övrig sand de säljer som inte är lämplig för zoologiska miljöer.
#36 - 15 oktober 2008 14:48
Dom har ingen sand "avsedd för" zoologiska miljöer.
Däremot så kan man använda många av deras produkter till detta ändamål.

Den påsen från Rådasand AB man kan köpa hos zooaffären är precis samma påse som dom har på bygghandeln.

Observera att jag pratar om just natursanden från Rådaåsen och inte ev. andra produkter som säljs av Rådasand AB.
#37 - 15 oktober 2008 15:54
Enligt deras egen hemsida har de sand för zoologiska miljöer, men inte bara till zoologiska miljöer antar jag.

Peka på användningsområden så ser du bl a zoologiska miljöer http://www.radasand.se/
#38 - 15 oktober 2008 15:56
Glöm aluminiumet och järnet, det är låggiftiga metaller som inte torde orsaka problem under normala akvariebetingelser.

Titta istället på de rejält giftiga metallerna som koppar och zink. Urlakningstestet visar att halten koppar som läcker ur sanden är så hög att om uppgiften stämmer är det omöjligt att hålla snäckor och räkor i ett kar med den svarta järnoxidsanden, och troligen överlever inte heller växter. Halterna av flera av de andra giftiga tungmetallerna är också problematisk.

Fajalit är, om det urlakningstestet stämmer och resultatet är tillämpligt på akvarier, helt olämpligt att använda i akvarium - men inte pga aluminium eller järn.

Rådasand, som är kemiskt helt annorlunda än Fajalit, är helt enkelt sand ur ett sandtag, bara tvättad och sållad. Vanlig mellansvensk sandstrandssand.
#39 - 15 oktober 2008 19:22
heeke skrev:
Synd att säga att Rådasanden är "avsedd" för zoologiska miljöer då det är precis samma sand som används till byggsektorn, dvs sand från Råda utanför Lidköping som siktas i olika kornstorlekar.

Fajaliten bryts av Askania utanför boliden, sen antar jag att Råda köper den därifrån så det är ju inte "äkta" rådasand ändå. Om jag inte förståt allt fel.

Men men jag provar med sanden ett tag till och hoppas på att det inte ska bli några stora problem, jag återkommer med rapporter det lovar jag...
#40 - 15 oktober 2008 20:26
Fajaliten är slagg efter järnframställning. Det är inte sand ur naturen.
#41 - 15 oktober 2008 20:32
Azur skrev:
Som urlakningstestet visade är järnet knappast problemet, precis som aluminiumet inte är det.

"Sand" är inte ett ämne, det är en kornstorlek - mineralkorn med en storlek mellan 0.06 - 2 mm kallas sand. Det är alltså stor spridning på vad sand kan innehålla.

Vanlig svensk badstrandssand är cirka 85-99% kvarts, dvs kiseldioxid. Den sand vi diskuterar här är en slaggprodukt från järnframställning och har inga likheter, kemiskt sett, med vanlig badstrandssand.

Jag vill minnas att det är ganska vanligt med järn i "vanlig natursand" och var det inte någon växt snubbe här på forumet som varnade för "rostjärn" till växter?? Jag kör badstrands sand i väx/räk karet och växterna mår bra vad jag kan se. Har iofs ljusa blad på amzonsvärdpalntorna och det kunde vist vara ett tecken på järn och micronärings brist??
Jag tror även jag mer på kopparn som bov i dramat i bläster medlen.
#42 - 15 oktober 2008 20:33
Vet nån om det finns svart grus som är helt naturligt och inte innehåller några slagg produkter?? Kan ändå tänka mig att byta grus för att slippa tänka på om det kan vara skadligt eller inte..
#43 - 15 oktober 2008 20:42
Jag hittade denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-35822.html

Det finns tydligen svart marmor, diabas, basalt, skiffergrus. Om något är lämpligt vet jag inte - basalt o diabas är vulkaniska.

Problemet med den svarta blästersanden, slaggprodukt från järntillverkning måste ju bl a vara att det innehåller hela 42-48 % järnoxid.

Edit: Om ett låggiftigt ämne förekommer i tillräckligt stora mängder kan det bli höggiftigt.
#44 - 15 oktober 2008 20:51
Vill du har ett kar med hårt vatten och högt pH så är svartamarmor krossen idealisk (marmor= kalk) , diabasen vill jag minnas har vassa kanter.... Men det är bara att sticka ner handen och känna efter om man blir repig. Det finss de som har lavasand i sina salta kar och den är inte rundkorning.
#45 - 15 oktober 2008 23:59
MimmiH skrev:

Problemet med den svarta blästersanden, slaggprodukt från järntillverkning måste ju bl a vara att det innehåller hela 42-48 % järnoxid.

Kund: "Hejsan, min bil är trasig, det är nåt fel på förgasaren."
Mek: "Öh... du har ju frontalkrockat med ett träd!"
Kund: "Så det är det som skadat förgasaren?"
Mek: "Bilen är totalförstörd!"
Kund: "Så förgasaren ÄR trasig, alltså!"
Mek: "Det är en diesel, den har inte ens förgasare!"
Kund: "Ingen förgasare?! Inte undra på att bilen inte går!"

Med ett substrat som läcker 60 ppm koppar behöver man liksom inte oroa sig över några ppm järn.
#46 - 16 oktober 2008 00:37
[SIZE=6][:-5][/SIZE][SIZE=4] Game set and match[/SIZE][SIZE=4]![/SIZE]
#47 - 16 oktober 2008 08:49

Den som sa´t han va´t

/okänd
Kunde inte låta bli att komma med detta OT-inlägg efter de andra OT-inläggen:) Streck i debatten för min del.
#48 - 16 oktober 2008 10:16
Jag ber om ursäkt. Jag blev bara lite frustrerad.
#49 - 16 oktober 2008 21:24
Azur skrev:
Kund: "Hejsan, min bil är trasig, det är nåt fel på förgasaren."

Mek: "Öh... du har ju frontalkrockat med ett träd!"

Kund: "Så det är det som skadat förgasaren?"

Mek: "Bilen är totalförstörd!"

Kund: "Så förgasaren ÄR trasig, alltså!"

Mek: "Det är en diesel, den har inte ens förgasare!"

Kund: "Ingen förgasare?! Inte undra på att bilen inte går!"

Med ett substrat som läcker 60 ppm koppar behöver man liksom inte oroa sig över några ppm järn.

HMM låter som när man försöker att förklara något (även något väldigt enkelt) för vår chef, skulle inte förvåna mig om det var han som varit kunden i historien :D.
Det är hans resonemang på pricken. Till och med min 4 åring bergripper fortare än vår chef som är 60+ [B)]

Annons