<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Ett bra tips är utformningen av lekgrottor, de skall vara trånga. Är de för stora eller ingången är för stor så använder de den bara som gömsle.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Aha! Så att en mal håller till vid en grotta behöver inte betyda att den tycker att den duger att leka i? Det var intressant!
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>En bra tumregel är att grottans ingång inte skall vara vidare en huvudet och en bröstfena samt att längden/djupet är ca 1,5*fiskens längd.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Visste faktiskt inte att djupet hade betydelse! Så ett långt rör, som är smalt, är inte särskilt lyckat i alla fall (även om det är blockerat i ena änden)?! Borde kanske dela röret i två delar.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Detta är mycket viktigt när det gäller Hypancistrus och liknande malar, när det gäller Ancistrus så leker de även i något större grottor. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Vad gäller "vanliga" Ancistrus verkar de som sagt inte ha så stora krav. Den gång jag såg mina Ancistrus (jag hade då för några år sedan) så var det egentligen bara ett gropliknande hål i en rot som sedan stod mot en ruta.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>När det gäller Rineloricaria arter så är deras grottor utformade som ett U-rör eller halvrör med öppning i båda ändar, längden på dessa bör ligga kring 20 cm, likadant här att de vill ha "trångt". <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Vad är det för art? L-nummer?
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Den enda mal hittils för mig som krävt kraftig cirkulation är Hypancistrus för att leka, ca 12-15 gånger akvarievolymen. M.v.h / Janne<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Så L260 krävde inte så mycket genomströmning? För min del blir det ca 2600 l/h i det 310-liters akvarium jag startar enkom för malar och försöken att få en eller par arter att leka.
Läser ju boken "The most beautiful L-numbers". Den innehåller en hel del information som man annars saknar i den vanliga L-nummerboken. Dock är det väldigt lite info som kan kopplas till en speciell L-mal utan det är generella råd och tips. En snygg plansch (inte en av de två som finns redan) följe med. Jag köpte 2 kg böcker från animalbook.de och den var en av böckerna därifrån.
/Micke