Hejsan!!
Jag undrar en såk hur lång tid ska man vänta till vaten ska bli klar?
Och ska man lägga in växter äfter när man har fyllit i vatten i akvarium?
Mvh
fyll akvariet med vatten, plantera växterna (gärna mycket och en del snabbväxande som hygrophila polysperma) starta pump och doppvärmare och tillsätt nitrivec(följ anvisningarna på flaskan) och vänta sedan ca. 24tim sedan introdusera sedan ett par få fiskar som får gå i akvariet en månad och mata snålt, efter det så kan antalet fiskar gradvis ökas. byt inget vatten den första månaden men därefter 20% varje vecka! rengör endast filtret försiktigt när du märker att flödet är dåligt! en temperatur på 26grader brukar vara lagom till tropiska fiskar!Branimir skrev:Hejsan!!
Jag undrar en såk hur lång tid ska man vänta till vaten ska bli klar?
Och ska man lägga in växter äfter när man har fyllit i vatten i akvarium?
Mvh
Kjell Fohrman skrev:Start av akvariumtips finns i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
toccata skrev:Krax: Man måste inte alls ha bakterier i i början. Börjar man med endast några få fiskar (2-3 stycken) så behövs inga extra bakterier. Då väntar man istället några veckor så byggs en bakterieflora upp av sig själv. Och Nitrivec behöver inte heller lägga i, inte förrän/om man får problem med nitrit. Varför hälla i en massa dyra substanser när man inte behöver? Det är en sak om man har problem med vattnet, men det har man inte om man börjar långsamt....
Däremot kan man behöva vattenberedningsmedel (ett medel som neutraliserar farliga ämnen i kranvattnet), men bara om man vet att man har dåligt kranvatten.
Jens A. skrev:Har aldrig gillat den där artikeln. Det viktigaste kommer nästan längst ner, och är nästan undangömt i en rätt tung textmassa, där rubriken dessutom kamoufleras av bilden ovanför.
Det vore bättre med en steg-för-steglista... "Akvarieuppstart för Dummies", kanske?
Annars finns också inlägget om akvarieuppstart härinne på forumet som faktiskt är bättre än artikeln....tycker jag, iallafall.
Krax skrev:Du har rätt. Man måste inte tillsätta bakterier, men det är ingen dålig idé att göra det. Vattenberedningsmedel verkar vara humbug. Ungefär som universalmedicin som botar allt från cancer till benbrott. Jag fattar inte hur en kemikalie kan ta bort höga halter av alla ämnen som kan vara skadliga. Det finns ju massvis som skulle kunna vara farligt. Fluor t ex. Radon. Koppar. Zink. Om det reagerar med nitrit så att det blir nitrat borde det säljas som det.
Branimir skrev:Spelar det för roll hur mycke luften finns i vatten alltså jag menar hur mycke pumpen ger luft i vattnet=?
Och jag tror inte att man behöver såna bakterier och sånt för len 40 liters akvarium..
Mvh
Kjell Fohrman skrev:Länken som jag la in ovan tar ju det hela ända fråns starten - dvs där även förberedelserna är med. Vill man gå vidare så finns ju sedan andra Zoopet bas artiklar om Akvarievatten och Filter etc.
Men självklart finns det även andra bra artiklar att läsa och bra trådar i forumet - varför lägger du inte in länken till tråden du själv rekommenderar.
Branimir skrev:Jens A
Ska bara säga att de finns inte allt i den trä hur ska man starta akvarium...kanske någon som vill veta lite mer och dom som vill inte köpa dyra bakterier...
Mvh