diodbelysning akvarie

#1 - 3 januari 2008 21:54
har en liten fråga om diodbelysning det kan väll inte va så farligt om man har det i karet som belysning på nätterna.inte specielt starkt ljus ser ungefär ut somm månens ljus lite starkare kanske.jag mena för växter o alger o specielt så kanske det brakar loss en helsikes massa alger me tanke på att alger gillar ljus o det kan väll inte va skadligt för fiskarna eller?????:confused:
#2 - 4 januari 2008 00:52
Jag har byggt en diodslinga som jag ska ha som moonlight/underglow när jag fått igång min 450l-tank. Finns gott om trådar om det, sök på t ex moonlight.

En bekant sade något om att man skulle vara varsam med stark belysning underifrån, då fiskarna "vänder ryggen mot ljuset" och på så sätt skulle bli förvirrade eller något. Själv tror jag inte att ett par LEDs gör så stor skillnad. Jag kommer dock bara ha min slinga tänd en eller ett par timmar direkt efter jag släckt min ordinarie belysning.
Bilagor:
#3 - 4 januari 2008 13:06
tack för tipset
#4 - 5 januari 2008 19:23
Jag kör med diod-"lister" som jag köpt på clas ohlsson. Liknande finns bla på biltema. De är ca 25 cm långa och går att koppla i serie. Jag har två blåa och en vit och det blir ett riktigt effektfullt "nattljus". Jag kan inte tänka mig att det skulle ge något algtillskott, jag har det bara tänt några timmar morgon och kvälltid dock. Fiskarna verkar gilla det, de är mer aktiva när det är tänt än när det är helt enrsläckt.
#5 - 5 januari 2008 19:35
finns även på kjell o company, dubbelhäftande 12v får 2 i samma pack och det räcker i mitt 520 liters!

/A

Annons