Behöver akut HJÄLP!

#1 - 12 mars 2008 19:38
hittade nyss små yngel i mitt akvarium. tror det är guppyyngel. Vad ska jag göra. låta de vara eller? Jag har bl.a guldfisk i akvariumet, jag vill gärna att några överlever! Ska jag fånga dem(nää, det går inte de är fööör snabba) .
Och hur lång tid tar det för honan innan hon får fler yngel.
Asså, hon har fått typ tre nu. tar det ca 5 min innan det kommer fler eller?
berätta mer om ni vet!
DET ÄR BRÅTTOM!

// Sofiie
#2 - 12 mars 2008 19:42
Måste du flytta någon så flytta isåfall guldfisken, men har du gott om gömställen och matar oftare så kan de klara sig. Tänk bara på att mata med mat som även ynglen kan äta.
#3 - 12 mars 2008 19:45
men om det är ett kar som har Gått ett tag borde det finnas lite gott för dem, men det finns speciell "yngelmat"
#4 - 12 mars 2008 19:50
så här ser mitt akvarium ut:
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320952&vsrc=preview&cr=1
Finns det tillräckligt med gömställen och kan jag smula flingmaten till ynglena?
#5 - 12 mars 2008 19:56
Det är många bilder men ni hittar säkert nån bild på karet ;)
#6 - 12 mars 2008 19:59
Har du ynglena i det akvariet där du har mossan? Hade guppyyngel i ett akvarium med det (mossa) och en del andra växter. Hade även en relativt stor sten som ynglena kunde gömma sig lite under. Det brukar gå bra och tänka sig in i en yngels situation (tänka att man själv är ett yngel), då brukar man kunna räkna ut om det är tillräckligt med ställen att gömma sig på.

Jag smulade vanligt flingfoder till mina yngel, och de åt som sjutton. Nu efter någon vecka så blandar jag lite flingfoder och färg-flingfoder.

Hoppas du lyckas med ynglena :)
#7 - 12 mars 2008 20:00
Tror inte det ska vara några problem för ynglen att överleva där. Gott om gömställen. Förrästen, fina namn dina fiskar har...
#8 - 12 mars 2008 20:01
Tack Tack Tack! :d
#9 - 13 mars 2008 06:54
Jag ser inte ett ända yngel nu :(
Ragiza skrev att hennes yngel åt som sjutton när hon smulade ner flingfoder men mina syns ju inte ens. Brukar de inte synas eller är de uppätna eller något?
Det här är första gången någon fisk hemma hos mig får yngel så jag vill ju att några ska överleva iallafall.
Om jag lyckas fånga någon (tror inte det), vad ska jag göra då? I yngelkassen har jag just nu en annan guppyhona som ska yngla snart så jag kan inte lägga dem där, bara ifall jag måste! [:-2]

// Sofie
Bilagor:
#10 - 13 mars 2008 07:58
Tror tyvärr att du får använda dessa yngel som experiment och se om de överlever. Jag tror de gömmer sig för dig, annars kan du kolla filtret så de inte åkt in där. Ge dem mat som sjunker ner i mossan som tex frysta cyklops.
#11 - 13 mars 2008 13:44
Nu har jag lyft på roten och kollat nästan överallt men jag ser inge yngel :(
Ska kolla filtret i pumpen.
Jag har ju endå 2 honor till som ska få yngel, och de ligger i yngelkassen med Javamossa så att de inte blir uppätna av deras mamma.

Kan honan föda några yngel en dag och några yngel nästa dag?
För den honan jag tror det är är lika tjock och har kvar svart i baken..
Hur ska jag kunna veta vem det är som har ynglat? Går det?

// Sofie
#12 - 13 mars 2008 14:05
Vet inte riktigt hur det kan gå till med ynglandet, mina har fött under några timmar.
Men den svarta fläcken där bak kommer inte försvinna förrän hon har tömt sig på yngel och det kan dröja tre månader efter sista besöket med hannen. Guppy lagrar sina befruktade ägg så det räcker till tre kullar, men det visste du kanske redan.
#13 - 13 mars 2008 15:48
Tack igen!
Shysst att du svarar på mina frågor om yngel! :)
Ungefär så här ser yngelkassen ut nu: (c=javamossa)

..........................
. (fisk) (fisk) .
. .
. cccccccccc .
. cccccccccccc .
. cccccccccc .
.______________ .

Ser det bra ut? eller ska jag ha mer eller mindre Javamossa? Den kanske ska ligga ända nere på botten? Jag vet inte, så säg till om något är fel. :confused:
#14 - 13 mars 2008 16:45
NU DÅ?
Jag har fångat ett yngel (ÄNTLIGEN!) och jag la det i en bunke med vatten från karet och lite söndersmulat flingfoder. Men nu då? I yngelburen ligger det tre gravida guppyhonor och min fiskskål är upptagen av en kampfisk. Den kommer väl inte överleva länge i en bunke utan syre?
Snälla hjälp mig!!! [:-11]
Förresten, ynglet jag fångat heter Ingvar. Hihi, gulligt vah?!

// Sofie som behöver HJÄLP fort!
#15 - 13 mars 2008 16:46
Skaffa ett större akvarie.
#16 - 13 mars 2008 17:05
Jaa, men det kan jag inte göra NU! Jag behövde hjälp NU! men tack för svaret ändå. :)
#17 - 13 mars 2008 17:48
Sorry om jag inte svarat. Kom precis hem.
Om du vill spara alla yngel borde du nog göra av med guldfiskarna, men låter du Guppyna föda i karet med guldfiskarna kommer bara några få överleva. Låter grymt men ett lagom antal kommer överleva. Mina Guppyn föder fritt i akvariet, men de har inget direkt hot så de flesta överlever. Det bästa e att låta dem födas direkt i karet i den mån det går.

Gillar namnet :)
Lova att döpa nästa efter mig ;)

Blir nog lite svårt att hålla reda på sen när du har 50 yngel :P
#18 - 13 mars 2008 17:54
Nina82 skrev:
Sorry om jag inte svarat. Kom precis hem.

Om du vill spara alla yngel borde du nog göra av med guldfiskarna, men låter du Guppyna föda i karet med guldfiskarna kommer bara några få överleva. Låter grymt men ett lagom antal kommer överleva. Mina Guppyn föder fritt i akvariet, men de har inget direkt hot så de flesta överlever. Det bästa e att låta dem födas direkt i karet i den mån det går.

Gillar namnet :)

Lova att döpa nästa efter mig ;)

Blir nog lite svårt att hålla reda på sen när du har 50 yngel :P

Okej.
Jaa, visst ska jag döpa ett yngel efter dig! Jag lovar ;)
Så du tycker att jag ska låta de föda deras yngel i akvariumet? Men jag vill ju inte ta bort mina slöjjisar..
Om jag har kvar slöjjisarna ska jag inte släppa ut de alltså?

// Sofie
#19 - 13 mars 2008 18:04
soffan96 skrev:
Okej.

Jaa, visst ska jag döpa ett yngel efter dig! Jag lovar ;)

Så du tycker att jag ska låta de föda deras yngel i akvariumet? Men jag vill ju inte ta bort mina slöjjisar..

Om jag har kvar slöjjisarna ska jag inte släppa ut de alltså?

// Sofie

Beror ju lite på om du tänkt spara alla yngel. Det e ju nästan omöjligt i längden ändå eftersom de kan få ca. 20-40 yngel minst i månaden. Annars får du nog köpa ett akvarie till, finns ju billigt på blocket tex.

Nej, nu ska jag försvinna ett tag igen. Ska lägga fyraåringen men svarar så fort jag kan. :)
#20 - 13 mars 2008 19:30
Nu har jag en fråga till.
Nu ligger ju Ingvar i skålen där det är ca 25 grader nu. Det är en lampa som står ovanför som värmer upp vattnet. Men på natten när jag släcker lampan så svalnar vattnet och på morgonen är det ca 19 grader bara.
När jag hade kampfisken där i så blev det så här, och det är ju för kallt för en kampfisk också, men han klarar sig bra. (ska köpa en mini-doppvärmare).
Men jag tänkte att yngel är ju känsligare och kanske inte klarar sig över natten. Vad vet jag..

// Sofie
#21 - 13 mars 2008 19:32
Ja, just det! Glömde en sak.
Han äter inte maten när jag smular ner den. Det är ju viktigt att yngel äter så de blir stora och starka. Vad ska jag göra åt detta?
Hur ofta ska jag mata?

// Sofie
#22 - 13 mars 2008 19:38
Guppy klarar sig bättre i lägre tempraturer än kampfisken. Tycker hällre att du ska försöka ha så lika temratur på dagen som på natten. Flytta lampan en bit ifrån så vattnet håller rumstempratur hela tiden. Blir då ca 21 grader hela tiden och det räcker för Guppy. Tycker däremot att detta är en tempurär lösning och hoppas du satsar på ett varaktigt hem till Ingvar så fort du har möjlighet och råd.
#23 - 13 mars 2008 19:47
soffan96 skrev:
Ja, just det! Glömde en sak.

Han äter inte maten när jag smular ner den. Det är ju viktigt att yngel äter så de blir stora och starka. Vad ska jag göra åt detta?

Hur ofta ska jag mata?

// Sofie

De flesta fiskar behöver varierad kost. Flingfoder, kött tex. artemia el. frysta cyklops och grönt (tina en fryst ärta och skala tex)

Du ska nog inte mata så mycket nu, han e ju ensam om maten.
Flingfoder kan vara lite knepigt för yngel, men stoppa ner det under vattenytan så det sjunker. En kant av en flinga är mer än nog.
#24 - 13 mars 2008 20:02
Tack!
Nu måste jag gå, ska ju till skolan imorgon.
Loggar in imorgon igen :D

// Sofie
#25 - 14 mars 2008 06:14
Jippie!!
Nu har jag fångat lilla Nina. Ett till yngel!
Jag har lagt henne i skålen men man ser bara Ingvar för Ingvar är vid ytan och Nina är på botten hela tiden, så jag har bara sett henne typ 2 ggr.
Me n hon är riktigt söt!
Mina yngel är säkert en vecka gamla. För de är så pass stora att de inte kan vara nyfödda.

Det var väl Nina du hette?

// Sofie
#26 - 14 mars 2008 08:24
soffan96 skrev:
Jippie!!

Nu har jag fångat lilla Nina. Ett till yngel!

Jag har lagt henne i skålen men man ser bara Ingvar för Ingvar är vid ytan och Nina är på botten hela tiden, så jag har bara sett henne typ 2 ggr.

Me n hon är riktigt söt!

Mina yngel är säkert en vecka gamla. För de är så pass stora att de inte kan vara nyfödda.

Det var väl Nina du hette?

// Sofie

Fiiint namn. Hoppas Nina och Ingvar får ett bra liv...
Har en kompis som heter Ingvar :D så det passar ju fint.

Tänk bara på att de flesta fiskar behöver cirkulation i vattnet för att överleva. Har du pump i din yngelskål? Eller är det en yngelkasse som sitter i det andra akvariet?
#27 - 14 mars 2008 12:49
Nina82 skrev:
Fiiint namn. Hoppas Nina och Ingvar får ett bra liv...

Har en kompis som heter Ingvar :D så det passar ju fint.

Tänk bara på att de flesta fiskar behöver cirkulation i vattnet för att överleva. Har du pump i din yngelskål? Eller är det en yngelkasse som sitter i det andra akvariet?

Haha, kul att din kompis heter Ingvar!
Ja, jag har en pump i skålen, den gör rent och gör bubblor. Jag tror du vet vad jag menar.. :)

// Sofie
#28 - 14 mars 2008 12:59
soffan96 skrev:
Haha, kul att din kompis heter Ingvar!

Ja, jag har en pump i skålen, den gör rent och gör bubblor. Jag tror du vet vad jag menar.. :)

// Sofie

Okej, men då e det lugnt :)

Annons