För lång ljusramp

#1 - 1 juni 2010 22:28
Kan man korta av en ljusramp som är för lång? Och sen använda kortare lysrör till den? Just det elektriska med lysrör är jag inte så hemma på, men någon annan kanske vet mer än jag.
#2 - 1 juni 2010 22:48
Låter som en extremt dålig idé enligt mig. Grejerna är anpassade efter ett visst watt-tal och vet man inte vad man gör ska absolut inte ge sig in på det. Enligt mitt tycke är det dumt, man andra kanske tycker annorlunda.
#3 - 1 juni 2010 22:54
Låter som en extremt dålig idé enligt mig. Grejerna är anpassade efter ett visst watt-tal och vet man inte vad man gör ska absolut inte ge sig in på det. Enligt mitt tycke är det dumt, man andra kanske tycker annorlunda.

Var lite det jag undrade över. Bara så jag inte ger mig in på något som slutar i ett elände. Koppla vanlig el fixar jag, men just lysrör med de extra attiraljerna har jag inte grepp om.
#4 - 1 juni 2010 22:59
Hitta någon som kan hjälpa dig och gärna personligen på plats så kan det gå. Annars så är ofta lysrör, el och vatten en dålig kombo. Om det inte går bra får man allt som oftast något odugligt eller farligt.
#5 - 1 juni 2010 23:01
Hitta någon som kan hjälpa dig och gärna personligen på plats så kan det gå. Annars så är ofta lysrör, el och vatten en dålig kombo. Om det inte går bra får man allt som oftast något odugligt eller farligt.

Jag är medveten om det. Därför jag frågar:)
#6 - 2 juni 2010 04:34
Kanske man skulle kunna plocka ur det elektriska, kapa rampen och sätta in ett färdigkopplat lysrörskit (kanske inte det du tänkte dig iofs) men tror inte man vinner något på det ekonomiskt.
Anonnsera efter en begagnad ramp kanske vore ett alternativ?
#7 - 2 juni 2010 07:20
hur lång är den? jag söker en t8 110cm ramp :P
#8 - 2 juni 2010 07:22
hannesc skrev:
hur lång är den? jag söker en t8 110cm ramp :P

haha, det är vad jag också behöver. Den här är 125 cm.
Bilagor:
#9 - 2 juni 2010 07:24
Karon skrev:
Kanske man skulle kunna plocka ur det elektriska, kapa rampen och sätta in ett färdigkopplat lysrörskit (kanske inte det du tänkte dig iofs) men tror inte man vinner något på det ekonomiskt.

Då blir den ju lika dyr som att köpa en ny. Eller i det närmaste i alla fall.

Annons är ju ett alternativ, förstås. Men vill ha den nuuuuuuuuuuu...........:)
#10 - 2 juni 2010 09:53
Rosali skrev:
Kan man korta av en ljusramp som är för lång? Och sen använda kortare lysrör till den? Just det elektriska med lysrör är jag inte så hemma på, men någon annan kanske vet mer än jag.

Du kan inte bara korta ner rampen, då måste du byta ut drivningen oxå för annars får du en väldigt förkortad livslängd på dina lysrör, såvida du inte har en elektronisk drivning som klarar olika lysrörslängder men det hör till ovanligheterna i akvarievärden.
Bättre att sälja rampen och köpa en annan begagnad istället ;)
#11 - 2 juni 2010 10:05
Fuzzop skrev:
Du kan inte bara korta ner rampen, då måste du byta ut drivningen oxå för annars får du en väldigt förkortad livslängd på dina lysrör, såvida du inte har en elektronisk drivning som klarar olika lysrörslängder men det hör till ovanligheterna i akvarievärden.

Bättre att sälja rampen och köpa en annan begagnad istället ;)

Ok, misstänkte något sådant, men ville få det förvissat.
#12 - 3 juni 2010 09:41
Rosali skrev:
Då blir den ju lika dyr som att köpa en ny. Eller i det närmaste i alla fall.

Annons är ju ett alternativ, förstås. Men vill ha den nuuuuuuuuuuu...........:)

Precis min tanke, plus risken att den blir lite för kort eller för lång.
Beg. eller nytt är nog det bästa tyvärr.
#13 - 3 juni 2010 19:46
Mina ramper är för korta, jag behöver en 125 cm!
#14 - 3 juni 2010 20:13
Vad har du för styrka på lysrören Rosali?
#15 - 3 juni 2010 22:58
Mina ramper är för korta, jag behöver en 125 cm!

har du någon som är 110 cm, med 2 lysrör? I så fall skulle vi ju kunna byta.
#16 - 3 juni 2010 23:04
Gaffel skrev:
Vad har du för styrka på lysrören Rosali?

Ska vara 2x 36W, tror jag. Har den inte hemma nu. Hämtar hem den på söndag.
#17 - 4 juni 2010 01:58
Klassisk zooline ramp för 36W är 126 cm lång, du har troligtvis ett alurams akvarie, vilka yttermått?
#18 - 4 juni 2010 05:23
Rosali skrev:
har du någon som är 110 cm, med 2 lysrör? I så fall skulle vi ju kunna byta.

Tyvärr är båda mina med bara ett lysrör! Hade gärna bytt annars!
Vill du bli av med det ändå så säg till!
#19 - 9 juni 2010 07:55
Karon skrev:

Det här kan vara en bra idé och behöver inte bli så dyrt.

Kapa rampen du har, köp en lysrörsarmatur på Clas Ohlson/Bauhaus/Byggmax/Blocket, och stoppa in alla sladdar och mojänger i den nya rampen. Har du tur kan du använda samma skruvhål som redan finns för att fästa med, annars finns ju silikon :) (Kolla innan du kapar att det verkligen finns den längd på armaturer du vill ha :p)

Har du koll på "vanlig el" så fixar du det här också (eftersom du bara "byter skal" på armaturen), annars avråder jag å det bestämdaste.
#20 - 9 juni 2010 17:25
Det här kan vara en bra idé och behöver inte bli så dyrt.

Kapa rampen du har, köp en lysrörsarmatur på Clas Ohlson/Bauhaus/Byggmax/Blocket, och stoppa in alla sladdar och mojänger i den nya rampen. Har du tur kan du använda samma skruvhål som redan finns för att fästa med, annars finns ju silikon :) (Kolla innan du kapar att det verkligen finns den längd på armaturer du vill ha :p)

Har du koll på "vanlig el" så fixar du det här också (eftersom du bara "byter skal" på armaturen), annars avråder jag å det bestämdaste.

Tack för det tipset. Jag ska titta runt lite om jag kan hitta något. Annars får jaf väl använda den långa ett tag tills något dyker upp. Har just nu inte råd med en ramp.

Annons