Bättra på färgavskrap på BTN

#1 - 10 december 2012 10:59
Tjo

Efter ett alldeles för långt uppehåll så ska nu 325-karet igång.

Har fått tag i en, eller nåja, den är inte köpt än, passande BTN-bakgrund till ett bra pris. Nu till problemet, det finns en avskavd färgfläck på den, som jag inte gillar, har funderat på om jag helt enkelt skulle kunna dölja den på något snyggt vis, men, den sitter "dumt" till för det.

Så, vad använder man som bättringsfärg då? Handlar om ett område på kanske 5-6cm x 5-6cm, så något som säljs i mindre volymer skulle vara trevligt

Ha det gott i vintern
#2 - 10 december 2012 11:21
Det är nog lättare att hjälpa dig om du postar en bild på den. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 december 2012 11:55
Hur stor är den, var sitter den, vilken BTN är det?

Ett enkelt knep är alltid att måla i med en tuschpenna i lämplig kulör
#4 - 10 december 2012 12:35
Som Kjell säger, vattenfast svart tuschpenna är simpelt.
#5 - 10 december 2012 13:28
Är det lite mindre fläck eller skuggområde funkar svart akvariesilikon fint:).
#6 - 10 december 2012 13:53
Får börja med att tacka för svaren :)

Har tyvärr ingen bild på den i nuläget, kan dock nog fixa en under morgondagen (detta då den inte är köpt än). När frågan om vilken det var kom blev jag givetvis helt plötsligt väldigt osäker (märkligt det där).

Men tusch? Det funkar alltså? Skulle spontant aldrig vågat mig på det "själv"

Men jag ska skaka fram en bild så ni får se :)
#7 - 10 december 2012 14:11
Det går väl att bättre på med vilken färg som helst som fäster, man kan ju testa nånstans där det inte syns om färgen biter. Sen är det ju en annan sak hur nyttigt det är för vattnet, jag skulle inte våga förutsätta att tusch inte innehåller nåt olämpligt. Även om det är begränsade mängder så behövs det ibland inte mycket, jag fick t ex totaldöd i ett akvarium som det ramlat ner en skruvmejsel i. Så måla gärna men vore det jag skulle jag lacka sen för att gardera att det inte kommer ut nåt farligt.
#8 - 10 december 2012 14:34
om det är ett SA-tema, så silikona dit en rot kanske.....

är det malawitema, så silikona dit en sten kanske.....
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 10 december 2012 14:52
Bygert skrev:
Det går väl att bättre på med vilken färg som helst som fäster, man kan ju testa nånstans där det inte syns om färgen biter. Sen är det ju en annan sak hur nyttigt det är för vattnet, jag skulle inte våga förutsätta att tusch inte innehåller nåt olämpligt. Även om det är begränsade mängder så behövs det ibland inte mycket, jag fick t ex totaldöd i ett akvarium som det ramlat ner en skruvmejsel i. Så måla gärna men vore det jag skulle jag lacka sen för att gardera att det inte kommer ut nåt farligt.

Jag har alltid använt vattenfast tusch till att främst färglägga kanterna när man borrat upp hål för insug och utblås etc. och det har jag säkert gjort till mer än 100 akvarier med BTN-bakgrund och jag har aldrig någon gång under de 18 år som BTN har funnits haft någon negativ påverkan på vattnet.
#10 - 10 december 2012 15:19
Jag har alltid använt vattenfast tusch till att främst färglägga kanterna när man borrat upp hål för insug och utblås etc. och det har jag säkert gjort till mer än 100 akvarier med BTN-bakgrund och jag har aldrig någon gång under de 18 år som BTN har funnits haft någon negativ påverkan på vattnet.

Jag skulle ändå lacka enligt principen att jag vet ju inte om de stoppat i nåt nytt jävelskap i tuschet när det är dags att kludda på akvarium 101. Alla ändringar på innehåll som görs nu för att få det mer miljöriktigt behöver inte nödvändigtvis vara åt det hållet så fisk far väl av det. Fast alltså, det finns alltså en erfarenhet av att det funkar men det går knappast att säga att man kan garantera att det är ofarligt. Sen får ju var och en värdera risken själv.
#11 - 10 december 2012 17:26

Känns betryggande att veta, då det var just vattenvärdena som gör att jag inte skulle testat om inte "andra" sagt att det fungerar.

Annons