Justeringar av co2

#1 - 5 augusti 2007 10:38
Jag har ett co2 system med en reaktor som heter Aqua medic 500
jag undrar bara hur man ska ställa flödesregulatorn?? nummer 11 på denna sida (pdf-fil)

http://www.simontorp.se/upload/Pdf/aquamedic_CO2_reactor_500.pdf
#2 - 5 augusti 2007 11:02
Det ser ut att vara ungefär samma konstruktion som min Bioplast-reaktor. Ratten med pos 11 ställer du hur mycket av inkommande vattenföde (från pumpen) som ska ner i reaktorn och hur mycket som passerar rakt igenom. Det är alltså en anpassning till den pumpkapacitet man har och som kan skilja markant från akvarium till akvarium. Justerar du den helt öppen kommer allt vatten gå direkt ut i akvariet. Är den helt stängd går allt vatten ner i reaktorn.
#3 - 5 augusti 2007 11:56
Men hur

Vet jag hur den skall stå då?
jag har den helt stängd är det dumt?
#4 - 5 augusti 2007 17:44
Du stänger den så pass myckat att reaktorn får tillräckligt med vattenflöde för att lösa upp koldioxiden. Får du för mycket vattenflöde genom reaktorn skulle jag gissa att den uppför sig som min - den tillförda koldioxiden hinner inte lösas upp utan far ut ur reaktorn.
#5 - 5 augusti 2007 18:17
Men hur jag än ändrar på den så tycker jag att det kommer bubblor runt om den fast dessa är väldigt små å syns knappt
#6 - 6 augusti 2007 07:53
På Bioplastreaktorn är öppningen nedtill och då trimmar man in vattenflödet så koldioxidbubblorna hela tiden virvlar runt inne i reaktorkammaren tills de är upplösta. Har man för högt flöde följer bubblorna med vattnet ut innan de är upplösta och det är ju givetvis inte bra.
Nu har jag inte sett Aqua medic-reaktorn i verkligheten och vet inte exakt hur den fungerar men det verkar vara en spiralhistoria som ska hålla kvar koldioxiden längre tid i kammaren och öppningen verkar vara upptill??
Skulle ändå tro att det är samma princip - ställ in flödet så inga, eller i alla fall inga större koldioxidbubblor följer med vattnet ur reaktorn.

Någon som har samma modell kan kanske bekräfta teorierna?

Annons