Undrar om någon kan se om detta är bett från andra fiskar,skada eller om det är någon sjukdom?
Den äter och verkar pigg för övrigt.
Vad ska jag göra ?
Katharina skrev:Det ser ut som bett, tror jag.
Har du salt i vattnet???
Har du svampmedel som det blir svamp i såren???
Om det blir svamp så fånga in fisken och lägg den i medicinbad i 30 minuter och släpp sedan tillbaka den. Det kan behöva upprepas en dag till men om karet är fullt av malawis så är ju risken att den åker på stordäng när du släpper tillbaka den... En ommöblering kan stödja ditt lilla mobbingoffer inför nyinskolningen.. ;)
Fanbyalperna skrev:För mig ser det ut som om det är lite upphöjt. Jagskulle kunna gissa på att den fått en kyss av någon annan och att det blivit infekterat. I vilket fall som helst ser det elakt ut
och bör behandlas. Det ser iaf inte ut som en om det vore svamp.
Katharina skrev:Jag har bara haft 0,5 dl till 100 L men den vanliga rekommendationen är som fanbyalperna skriver... Det är väl en malawi lr hur??? de gillar väl salt allihopa???
Ja, det ser absolut ut som bett, tycker jag.. Det kan bli svamp i såren och då blir det vitt ludd.. Det tar bara några dagar, om det nu utvecklas svamp i såren, så jag vet inte om du bör beställa, jag skulle nog köpa i butik och ha hemma med det kanske är en pengafråga också??!! ;)
ansjo skrev:Salt kan man köpa på granngården, en 25 kg:s säck för runt en hundring och det heter Axal pro och är en orange plastsäck.
Dessa skador på fisken, kom de plötsligt?
ansjo skrev:Ska man kurera fisk med salt, tex ett svampangrepp kan man antingen göra detta i ett eget kar eller salta i "originalkaret". Den vanliga dosen är 1 dl/100 liter vatten och 10 av dessa tabletter är samma som 1 dl vanligt löst salt.
Jag tycker inte det ser ut som bettskador utan mer som en långt gången HIH eller en mekanisk skada, men vilket som så ser det inte bra ut.
Katharina skrev:Vad är HIH eller en mekanisk skada??? Berätta... :)
e-k skrev:Fisken ser lika pigg ut idag äter normal avf vad jag kan avgöra.Har nu haft i salt, skulle såren inte börja läka eller att den slutar äta eller bli slö på något sätt tar jag bort den. Värt ett försök.
e-k skrev:Fisken ser lika pigg ut idag äter normal avf vad jag kan avgöra.
Har nu haft i salt, skulle såren inte börja läka eller att den slutar äta eller bli slö på något sätt tar jag bort den. Värt ett försök.