hej!
jag har för inte så länge sen köpt ett begnagnat kar på 270l och googlat runt massor om filter och har fortfarande inte blivit så mycket klokare. dels för att svaren är ganska olika och dels för att jag inte inte exakt vet hur filtren fungerar. särskilt angående ytterfiltren. behöver lite råd och hjälp. jag har lite (kanske dumma) frågor och hoppas på utförliga svar. det skulle uppskattas enormt!
hur riskfyllt är det att det sker översvämningar med ytterfilter?
kan man undvika eventuella "större" översvämningar genom att både insug och utsug nära vattenytan (för att mindre vatten blir möjligt att sugas ut), eller blir det en mycket sämre filtrering i karet då?
finns det något negativt med att ha ett ytterfilter ståendes under karet?
är exempelvis ett fluval 305 inte tillräckligt kraftigt för 270l?
samt väsnas de verkligen överdrivet mycket? som exempel, min dator, som är belägen nära sängen, brukar stå på nattetid och susa smått (vilket inte stör mig), överstiger ytterfiltret ljudnivån av en dator som inte är allt för tyst, men inte heller överdrivet högljudd?
om inte fluval 305 är gott nog, vad skulle ni rekomendera?
jag vill gärna klara mig på strax under 1000-lappen, om det är möjligt, det vill säga, men jag vill heller inte att det ska vara något som inte fungerar ordentligt i längden.
ifall man vill använda innerfilter, vad är lämpligt för 270l och är två svagare filterpumpar i sådana fall bättre än en starkare?
tacksam för svar!
/ p