Vill flytta palett-par, funderar om det går?

#1 - 13 januari 2011 11:57
Har ett numera ensamt palettpar med sina yngel i ett 70 liters kar. Det karet har aldrig funkat riktigt bra (algproblem) och jag skulle vilja börja om det karet med lite nya förutsättningar.
Samtidigt har jag gjort mig av med ett dussin guppys från mitt 100 liters kar. Där bor just nu ett nyare dvärgguramipar (ej lekt ännu, saknas bl.a. flytväxter) ett stim (10 st) äldre glödbandstetror, en kampfisk (splendens) en guldalgätare samt två mindre malar.

Det jag funderar på är om palettparet skulle fungera i 100 literskaret (efter ynglen stötts bort), vad tror ni? Jag har bra material att skapa fler grottor, så inredningen är inga problem.

Eventuellt skulle då kampfisken kunna flytta till det "renoverade" 70 liters och kanske få några honor eller andra, lugna passande kompisar.

Mvh, Carina
#2 - 13 januari 2011 12:24
Ja, med tillräckligt med växter och gömställen kan det funka. Kampfisken kan du som sagt behöva flytta på, hans långa fenor (om det är den långfenade odlingsformen) gör honom ganska långsam, och ett lätt mål när paletterna försvarar revir och yngel.

Algätarna får nog också flytta, antar att du menar den gula odlingsformen av kinesisk algätare? Den kan bli över 20 cm, och blir med åldern territoriell och rätt aggressiv, vad jag har förstått, samtidigt som dess vilja att äta alger inte är så jättestor. De kan börja bråka med malarna. Det räcker med malarna som algätare, och de är nog bättre på det också. Är det Ancistrus?
#3 - 13 januari 2011 12:39
Tack för ditt svar!
Ja, det är två ancistrus och den gula är en kinesisk gul algätare (gyrinochelius aymonieri var. gold). Hon är inte stor (inte ens 10 cm lång) och börjar bli rejält gammal nu. Men i otroligt fint skick! Ser ut som när hon var ung o uppför sig så också :)

Har ett väl fungerande system i det akvariet och algätarna gör hittills ett bra jobb.

Vad skulle du rekommendera till kampfiskens nya lya? Guppys har funkat. Slöjstjärt? Andra, "mjuka" böljande fiskar?

Mvh, Carina
#4 - 13 januari 2011 12:44
Jag skulle vilja säga ja och nej, problemet blir om/när de leker. Då har de krav på territorium och kommer antagligen att köra iväg de andra fiskarna till en liten hörna någonstans.

Jag har haft lekande paletter, ganska stora, i ett 250 liters och de tog över ca halva bottenytan när de lekte. Hade paletter i 4-5 generationer innan jag tröttnade.

Tobbe
#5 - 13 januari 2011 14:08
Jag har ett stort palettpar, som har fött upp yngel i ett 240-liters, och de höll sig rätt lugna. När de stötte på nyckelhålsparet och deras yngel (som nu är ca en cm) kunde det bli lite gruff, annars funkade det rätt bra.
#6 - 14 januari 2011 07:40
Tack för era svar, uppskattas verkligen :)

Igår spanade jag noga in palettparet som jag gjort de senaste dagarna och se, nu har honan lagt ägg igen! Ynglen från första kullen är födda vid jul och fortfarande himla små, men jag fick fiska upp dom och placera dom i sitt nya hem (ett 40 L där dom är ensamma). Av 28 yngel i början fanns 11 kvar.

Så nu kan jag inte göra något alls, bara låta dom få sin andra kull. Lutar helt klart åt att dom får stanna kvar i sitt 70 L kar, kanske med tillägg av några corydoras (vilket jag blivit rekommenderad här).

Mvh, Carina
#7 - 14 januari 2011 13:34
Paletter ynglar av sig så stup i kvarten så om du vill kunna flytta över dem, vilket jag nog inte heller skulle rekomendera att du gjorde, så ska du göra det nu och skita i att de har en kull igång.
#8 - 15 januari 2011 07:37
Jag uppskattar verkligen diskussionerna detta forum och alla medlemmar erbjuder :)
Goda råd och att få ta del av andras erfarenheter är toppen! Paletterna får bo kvar med komplement av corydoras (om jag får tag på några). När jag blir less på att dom konstant ynglar får jag väl dela på paret helt enkelt.

Mvh, Carina

Annons