Oj, jag missade visst det där med 50 liter... Akvariet bör definitivt vara större än 50liter, i alla fall om det finns andra fiskar i akvariet när de ska till att leka.
Jag hade 4st i ett 375liters akvarium och trots vattenvolymen så bråkade de två hanarna ändå rätt rejält om reviren, de skadade i och för sig aldrig varandra men stressen i själva bråken kan i många fall vara nog för att en fisk ska stryka med.
Men nu ska vi inte bara vara negativa. Det kan nog gå bra om man bara har ett par Dorsigerciklider och inga andra fiskar, förutom kanske någon liten mal.
Det kanske låter tråkigt att bara ha två ciklider i akvariet men jag kan säga dig att leker de så vill man ändå ha det så eftersom både äggen och ynglena ofta försvinner i ett akvarium med andra fiskar. Och jag kan säga dig att lekande ciklider, oavsett art och oavsett mängd, är aldrig någonsin tråkigt :)
När de får yngel och du börjar se de små liven simma runt och hämta mat själva medans föräldrarna oroligt tittar på så kommer du aldrig mer att vilja ha fler fiskar i det akvariet :)