Ferplast 230 l

#1 - 23 mars 2008 17:25
Kan någon hjälpa mej lite.
Jag har ett ferplast 230 liters akvarium med en blu wave 07 pump.
Efter ett tag när jag har haft akvariet igång blir det nästan lite grumligt ser ut nästan som damm i vattnet. men om jag släcker lampan några dygn så blir vattnet kristallklart... vad är det för fel?
#2 - 23 mars 2008 17:34
Infusorier låter det som. Mörklägg totalt i 3 dygn med bra syresättning under tiden eller köp ett UV-filter:).
#3 - 23 mars 2008 17:39
vad är ett uv filter? :S
#4 - 23 mars 2008 17:53
Det är en behållare som vattnet går igenom och belyses med UV-ljus och alla levande organismer dör.
Här är en sökning på UVljus: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108537&highlight=uvfilter och på infusorier: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108509&highlight=uvfilter
#5 - 23 mars 2008 17:57
AHA då vet jag vad jag har då.... undrar om det e värt att skaffa ett Uv filter på 250L...
jag har pengarna så...

Vad tycker Tycker du, mörklägga eller Uv filter
#6 - 23 mars 2008 17:58
tacka så mkt.. men jag har ju ett inner filter. hur funkar det då?
#7 - 23 mars 2008 18:14
nää ta det bara lugnt ett tag och låt filtret och hela akvariet vara i fred och komma i bra balans så kommer allt klarna;) tänk på att ta det lugnt med maten och givetvis 10-30% vattenbyte varje eller varannan vecka beroende på hur mycket belastning (fiskar) du har i karet! när karet nått en biologisk balans kommer microorganismer bryta ner partiklar som flyger runt i karet och nån algblommning tror jag inte det är som du råkat ut för:) (infusorier= xtra mat till firrarna;))
#8 - 23 mars 2008 18:16
okej. jag har 5 neontetror och 2 scalarer 3 malar. har haft det igång i en månad nu..
#9 - 23 mars 2008 18:20
ja då borde den biologiska balansen infinna sig snart, om du inte hållt på och skrubbat filtret och bytit stora mängder vatten förstås!?
#10 - 23 mars 2008 18:22
nej jag har inte rört filtret men bytt ca 30-40 l vatten i veckan
#11 - 23 mars 2008 20:34
åheim skrev:
nää ta det bara lugnt ett tag och låt filtret och hela akvariet vara i fred och komma i bra balans så kommer allt klarna;) tänk på att ta det lugnt med maten och givetvis 10-30% vattenbyte varje eller varannan vecka beroende på hur mycket belastning (fiskar) du har i karet! när karet nått en biologisk balans kommer microorganismer bryta ner partiklar som flyger runt i karet och nån algblommning tror jag inte det är som du råkat ut för:) (infusorier= xtra mat till firrarna;))

Vilka av fiskarna som Ogge har äter infusorier?
Det är klart att karet kommer i balans om ett tag, men vill han bli av med infusorierna ganska snabbt och slippa se dem var dag i ett par månader till så finns det åtgärder man kan göra som varken skadar fiskar eller växter.
#12 - 23 mars 2008 20:50
ansjo skrev:
Vilka av fiskarna som Ogge har äter infusorier?

Det är klart att karet kommer i balans om ett tag, men vill han bli av med infusorierna ganska snabbt och slippa se dem var dag i ett par månader till så finns det åtgärder man kan göra som varken skadar fiskar eller växter.
infusorier snappar nog alla fiskar upp lite av när de simmar runt och letar mat men framför allt små tetror och malar;) Sen tycker jag ofta det kommer så mycket råd om uv mm.. som kostar en hel del och känns ganska onödigt när man lätt kommer tillrätta med det ändå om man drar ner på matningen ev. filtrerar med packad vadd och de regelbundna vattenbytena! jag vill nog hävda att du får klart vatten fortare med pump och vadd än med uv:)
#13 - 23 mars 2008 21:04
men vad ska jag ha för vadd? och var i filtret ska jag ha den?
#14 - 23 mars 2008 21:31
Ogge skrev:
men vad ska jag ha för vadd? och var i filtret ska jag ha den?
filtervadd finns i påse hos zoohandlaren. i ditt bluwave kanske du kan ta ur doppvärmaren och ha den i karet och fylla det utrymmet med vadden!? annars är det alltid bra att ha ett innerfilter ligga och skräpa som man kan använda vid såna här fall:) i dett fall är aquael turbo bra för den har en praktisk behållare och är billig: http://www.pwss.se/product.php?productid=3423&cat=618&page=1
#15 - 24 mars 2008 05:38
Men då får h*n köpa ett innerfilter istället enligt ditt exempel, eller ytterfilter om ett sådant behövs, och det är ju billigare.
Skulle allvarligt talat vara intressant att se vilket som får bort infusorier bäst, mörkläggning, UVfilter eller filtervadd. Jag vet vilken av dessa som jag själv skulle satsa en slant på;).
#16 - 24 mars 2008 05:40
AHA då vet jag vad jag har då.... undrar om det e värt att skaffa ett Uv filter på 250L...

jag har pengarna så...

Vad tycker Tycker du, mörklägga eller Uv filter

Mörklägga till att börja med, blir det inte bra av detta är det läge att prova något annat.
Tänk på att ha bra syresättning i karet under tiden och att det inte får komma in en gnutta ljus under tiden det är mörklagt.
#17 - 24 mars 2008 12:02
dupla crystal binder partiklarna så filtret fångar upp dem bättre och filtervadden ska rengöras varje dag!

Annons