Guppy hjälp!

#1 - 5 november 2008 11:08
Tjaba!

Jag har haft problem med mitt lilla Guppy akvarium till och från sen jag skaffade det.

Guppys har dött på naturlig väg, men jag tror dom flesta har dött pga nån sjukdom.(Som jag behandlat med Baktopur efter zoo-butiks råd)

Tycker inte att det hjälpt..?

Nu har jag gjort rent mitt lilla kar kokat all sand,roten, och stenarna.

Allting ser nytt och fräscht ut, och väntar nu på att akvariet ska mogna.(Easy Life har påskyndat det hela och tillsätter nog fisk imorgon igen)

Frågan är då om jag vågar sätta i mina Guppys där eller om dom ska få bo i det lilla plastkar dom bor i tills dom antingen tillfrisknar, eller blir så dåliga att jag måste ta bort dom?
Just nu simmar dom runt och verkar hyffsat pigga, trots att dom förlorat lite färger och ser lite "slitna" ut.
lite trasiga fenor...

Jag vill inte ta risken med att på något sätt förgifta akvariet...eller göra det värre med mer stress för mina små...

Jag har haft problem med små sniglar i akvariet under en lång tid.. kan det varit dom som orsakat dessa problem?

Jag har medecinerat efter bästa förmåga med nitrivec,toxivec och liknande. Visst har nitriten försvunnit.. men problemen har funnits kvar...

Jag har bytt vatten regelbundet, filter någon gång.
har haft c:a 25 grader i vattnet hela tiden.

Tips? Råd? Hjälp?

Tacksam för snabba svar.

Mvh

Markus
#2 - 5 november 2008 17:45
Sätt i några friska guppy åt gången och vänta flera dagar tills nästa osv. Var försiktig när du rengör filtret- krama bara filtermattan i lite vatten när den är så täppt att cirkulationen blir dålig. Dvs med flera månaders mellanrum.
På så sätt behåller du lättare de nyttiga bakterierna i karet. Byt aldrig ut filtermassan om det inte är absolut nödvändigt. (Den funkar många år om vi talar om skumplast)
#3 - 5 november 2008 18:24
Okej, jag stoppar i den stora tjocka honan till att börja med hon ser ganska frisk ut...:)

Nu när jag startat om guppy akvariet har jag ställt ner temperaturen lite, siktar på 23-24 grader. istället för som förut ca 26,5 grader..

Läste nånstans att dom lever längre men förökar sig mindre i något kallare vatten...

Hur är det när dom är lite sjuka? kallt eller varmt?

(givetvis så vill dom väl ha samma temperatur för att undvika ännu mer stress, men nu när man ändå är igång å frågar :) )

Tack!
#4 - 5 november 2008 20:25
Hur stort är akvariet och hur många guppy har du i det?
Dra ner på matingen rejält nu så du inte får någon nitritspik. Vad man än har för prolem så brukar en storstädning som du gjort inte lösa problemen. Nu måste du se till att det bildas nya bakterier som sköter nedbrytningen.
#5 - 5 november 2008 20:32
Mumin skrev:
Hur stort är akvariet och hur många guppy har du i det?

Dra ner på matingen rejält nu så du inte får någon nitritspik. Vad man än har för prolem så brukar en storstädning som du gjort inte lösa problemen. Nu måste du se till att det bildas nya bakterier som sköter nedbrytningen.

Jag har fiskarna i en annan mindre tank nu med frisk biokultur.

Deras riktiga hem är ett 60L Aquael akvarium.

Just nu är det 2st honor och 3st hanar, och 3 yngel, det är ju som sagt en del som har dött.
(Ska köpa några fler honor om mina kvarvarande guppys blir friska)

En hona har fått återgå till 60L tanken, hon simmar runt och verkar inte må speciellt dåligt. Hon har fina fenor.

Ska vänta en dag och se...

Kom gärna med fler tips ideér... jag mistänker "sammetssjukdomen" eller vad den heter.
Funderar på att prova medecinera med lite havssalt i min 'karantän-tank' imorgon...

/M
#6 - 5 november 2008 20:40
Har de sammetssjuka blir det som en hinna uppe på fisken. En sammetspäls typ.

Skriv ner exakt vilka symptom dina fiskar har och länka gärna bilder hit.
Risken är att du stressar fiskarna ytterligare om du börjar medicinera på måfå.
Det viktigaste nu är att identifiera sjukdomen så fort som möjligt och försöka få bukt med det och det fort. Annars är risken stor att de drar på sig följdsjukdomar pga. all stress och nedsatta immunförsvar.
#7 - 5 november 2008 20:51
De fyra fiskarna som jag har i karantän ser väldigt genomskinliga ut.(3 hanar och 1 hona + 3 yngel)
På hanarna ser det ut som om färgen flagnat på vissa ställen, men är jätte starka på några punkter.
En av hanarna som är svart med "leopard-teckning" har trasig stjärt-fena, och håller sig väldigt stilla.

Honan ser fin ut i gälar och fenor, men är väldigt genomskinlig och passiv.

Jag smulade ner pytte lite mat och då var alla sugna förutom den svarta hanen.
Ynglen är det ju väldigt svårt att se symtom på, dom simmar runt som vanliga yngel.

min karantän-tank är inte genomskinlig så det är väldigt svårt att ta kort på dom....

Markus
#8 - 5 november 2008 21:06
Markus1984 skrev:
De fyra fiskarna som jag har i karantän ser väldigt genomskinliga ut.(3 hanar och 1 hona + 3 yngel)

På hanarna ser det ut som om färgen flagnat på vissa ställen, men är jätte starka på några punkter.

En av hanarna som är svart med "leopard-teckning" har trasig stjärt-fena, och håller sig väldigt stilla.

Honan ser fin ut i gälar och fenor, men är väldigt genomskinlig och passiv.

Jag smulade ner pytte lite mat och då var alla sugna förutom den svarta hanen.

Ynglen är det ju väldigt svårt att se symtom på, dom simmar runt som vanliga yngel.

min karantän-tank är inte genomskinlig så det är väldigt svårt att ta kort på dom....

Markus

Nu är det ju nästan omöjligt för oss att ställa diagnos men de som du skriver är genomskinliga tycker jag låter som om de endast är bleka av stress.

Hur ser hanens stjärtfena ut?
Är den bara lite trasig som om han blivit biten eller har han lite vitt längst ut?
Tycker inte det borde vara fenröta eftersom de andra inte drabbats men du kan vara lite observant på just fenorna. Om det blir värre eller det är en vit beläggning längst ut.

Har någon utåtstående fjäll eller trycker någon fenorna intill sig?
Ligger de på botten eller vad menar du när du säger att vissa är passiva?

Tycker nog att du så fort som möjligt börjar lägga över de som ser friska ut tillbaka i huvudakvariet. Men tänk på att mata sparsamt och håll koll på nitrit eftersom du rengjort allt i akvariet. Det kommer ta några veckor att bilda nya goda bakterier och det skulle nog hjälpa att inhandla en flaska nitrivec. Det hjälper till att påskynda de goda bakterierna.

Köp inga nya fiskar innan du vet säkert att dina fiskar är friska.
#9 - 6 november 2008 06:00
Enligt min erfarenhet är den Guppy man köper i butiken att betrakta som en väldigt känslig fisk. Dvs de passar dåligt i ett nyuppstartat akvarium, ett akvarium med för mycket fisk eller där man slarvar med vattenbyten.

2 hanar och 3 honor i 60-liter är utrmärkt att börja med. Ett väl inkört akvarium är bäst, omväxlande foder (flingor, fryst levandefoder, frysta tinade gröna ärtor etc.) och 30% vattenbyte varje vecka.

Ändå kan det vara svårt att få de vuxna djuren att överleva en längre tid. Honorna brukar duka under i samband med födsel, hanarna får till slut så stor stjärtfena att de får svårt att hålla sig på rätt köl - men riktigt vilka sjukdomar de dör av är nog svårt att se. Jag tror det fungerar bättre att koncentrera sig på att skapa en bra vattenmiljö, än att försöka identifera och behandla sjukdomarna med medicin.

Får man bara några egna yngel att växa till sig blir det något helt annat! De klarar sig i allmänhet bättre i vår normala akvariemiljö än djur man köper i akvariebutiken. Min teori är att de är importerade från uppfödare som tillsätter väldigt mycket antibiotika hålla sig friska inför försäljning och transport, och att de gör att de saknar egen motståndskraft mot sjukdomar som inte borde drabba för övrigt friska, unga djur. Men kanske är det bara så att hela processen med transport och försäljning i flera led (hos diverse grossister) på vägen hem till våra akvarium stressar sönder en så pass liten fisk?

/Cecilia
#10 - 6 november 2008 11:59
Jag håller helt å hållet med dig Cecilia,
men nu när Jag antagligen har klantat till det för mina kära guppys, vill man ju försöka åtgärda problemet.

jag brukar hålla 10st guppys i mitt 60l kar som jag haft sen april. Det har funkat bra..till och från...

Jag har även flyttat några av mina största honor till mitt 180l kar, där dom levt och mått bra tills dom dött av ålder antar jag.(Och tills sommaren kom och förstörde allt)
(från början hade jag bara 180l karet med guppys och lite andra fiskar, men köpte ett 60l då alla yngel vart uppätna av någon fisk)

Honan som nu bor i sitt 60l kar ser ut att må prima.

De 4 som är kvar i karantän-tanken verkar också må lite bättre. Tänkte föra över henne till 60l akvariet ikväll, tillsammans med de 3 ynglen...

Gjorde 2 st test i 60l tanken (JBL Easy Test 5in1), och dom värdena var utmärkta.

Dock tycker jag det ser ut som ammoniak eller något ligger på ytan... ska prova att tillsätta en dos Toxivec under dagen..
#11 - 6 november 2008 13:46
Tillsätt nitriväck och lite salt och dra ner på matningen, hinnan på ytan är antagligen protein pga av för stor matning/proteinrikt foder, rikta utblåset svagt uppåt så kommer hinnan att brytas upp och falla till botten.
#12 - 6 november 2008 14:24
Gaffel skrev:
Tillsätt nitriväck och lite salt och dra ner på matningen, hinnan på ytan är antagligen protein pga av för stor matning/proteinrikt foder, rikta utblåset svagt uppåt så kommer hinnan att brytas upp och falla till botten.

Tillsätt Nitrivec, klart.
Angående hinnan på ytan är det nog inte övermatning då akvariet inte fått nån mat alls...

Nu har den andra honan flyttat in med sina 3 yngel...
De verkar trivas bättre nu när dom är 2 st fullvuxna.

gav dom några små smulor mat, som dom glupskt stoppade i sig.

Tillsatte en tesked salt, som jag först blandade ut ordentligt i vatten.

Annons