Vattenbyte/bikarbonat

#1 - 4 januari 2007 12:50
Man måste ju byta vatten när man höjer ph/kh med bikarbonat. Frågan är hur mycket vatten jag ska byta? I mitt 100l så ska jag ha multisar och de vill ha ph 7+. Nu har jag ph 6,2 i kranvattnet och 6,5 i de akvariet jag inte kör med co2. Detta tänkte jag hjälpa upp med bikarbonat. Mängden bikarbonat får jag ju mäta mig till.
Jag tänkte byta 20% i veckan. Kolla ph i akvariet och även i hinken med det nya vattnet och i den hinket tillsätter jag ju bikarbonat för att få upp ph. Bör jag byta mer vatten eller räcker detta?
Vad är det som händer i akvariet vid ph höjning? Jag vet att amonium omvandlas till ammoniak men varför? Jag har en hel del nitrat i mitt vatten men detta spelar väll ingen roll då det är ammoniumet som omvandlas?
Om man nu fixat rätt ph innan fiskarna kommer och fixar ph´t i hinken borde det väll inte bli några problem med ammoniaken om inte ph höjs i akvariet?
#2 - 4 januari 2007 13:49
Hur mycket nitrat har du i kran?
Jag tänker närmast på om du vill ha nitrat värdet som riktmärke vid vattenbyte.
Så länge du inte höjer pH över 7 blir det inga problem ammoniak.

Jag vet inte om du får någon hjälp av det här http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Ammonium
#3 - 4 januari 2007 14:01
Ph måste vara över 7 för jag ska ha multisar. Mitt nitrat kan jag inte ha som riktvärde för vattenbyten för det ligger högt 63. Egen brunn grävd på landet du vet :D.
Jag tänkte byta vatten en gång i veckan och ha låg fiskbelastning börja med 8 multisyngel till mitt 100l akvarie. De kommer ju säkert att föröka sig. I det karet ska jag ju inte ha växter.
Jag ska läsa din länk :)
#4 - 4 januari 2007 14:06
Har du provat att justera pH i brunnen med kalk?
#5 - 4 januari 2007 14:08
Det står inte hur stort delvattenbytet bör vara.....
#6 - 4 januari 2007 14:12
Kramfors skrev:
Har du provat att justera pH i brunnen med kalk?

Det bästa vore att djupborra en ny men det är ju en fråga om pengar... Vårt vatten är ok för oss människor. Våra barn är ju också så stora nu så det är inga problem. Det enda man måste tänka på är när man har gäster som har barn under 1 år att de inte får använda vårt vatten till välling och liknande.
Vi funderar på att gräva upp runt den och täta för det är ytvatteninträngning som påverkar vattnet, vi skulle gjort det i sommras men vi putsade på huset istället, allt kan man ju inte hinna med:D

Annons