Slangar till ytterfilter...

#1 - 10 februari 2009 19:32
Hur rengör jag lättast slangarna till mitt ytterfilter? Håller i skrivande stund på med vattenbyte i mitt 1200 och märkte att det inte är samma fart i pumpen som det har varit. Rengjorde pumpen för nån månad sen så det måste vara skit i slangarna...

Tack på förhand!
#2 - 10 februari 2009 20:37
enklast skulle jag tro vore med en kabeldragare och en liten flaskborste som du drar igenom några ggr.
#3 - 10 februari 2009 20:44
Fuzzop skrev:
enklast skulle jag tro vore med en kabeldragare och en liten flaskborste som du drar igenom några ggr.

Ahh, värt ett försök:)
#4 - 10 februari 2009 21:13
...och jag tror knappast att det är skit i slangarna som försämrar ditt pumpflöde, vad är det för pump du har?
#5 - 10 februari 2009 21:36
ansjo skrev:
...och jag tror knappast att det är skit i slangarna som försämrar ditt pumpflöde, vad är det för pump du har?

Håller med, ska till väääldigt mycket innan slangarna sätter stopp för flödet.
#6 - 10 februari 2009 21:39
Don Kiwin skrev:
Håller med, ska till väääldigt mycket innan slangarna sätter stopp för flödet.

Eheim 2080 pro 3. Sist jag rengjorde den satte jag i ett "förfilter" längst upp i burken, kan det ha med det att göra?
#7 - 10 februari 2009 22:01
Beläggning i slangarna drar ner flödet relativt mycket (kan röra sig om ett par hundra L/tim eller tom. flera hundra L)), det brukar ansamlas mest i den trånga passagen i slangenheten! Jag upplever ändå att om man låter det vara så tar biologin hand om det och bläggningen släpper med tiden:) " iallafall i mina filter" (säger det bara för att ingen ska komma och säga att jag har fel;))
#8 - 10 februari 2009 22:06
"(säger det bara för att ingen ska komma och säga att jag har fel;)) " Bra räddning åheim;) Ska plocka bort huvudet på pumpen i morgon och gå igenom det och slangarna och hoppas på bättre flöde...
#9 - 10 februari 2009 22:12
"(säger det bara för att ingen ska komma och säga att jag har fel;)) " Bra räddning åheim;) Ska plocka bort huvudet på pumpen i morgon och gå igenom det och slangarna och hoppas på bättre flöde...
Ja man måste gardera sig här annars kommer nån och påstår sig veta bättre om min erfarenhet än jag själv:p Ett tipps är att slå slangarna hårt mot insidan av badkaret, då släpper massa beläggning!
#10 - 10 februari 2009 22:18
Som åheim säger så drar skiten i slangarna ner på flödet rejält. Turbulensen ökar av den ojämna ytan i slangarna. Kommer inte ihåg allt för de var ett år sen jag hade kursen.
#11 - 10 februari 2009 22:23
åheim skrev:
Ja man måste gardera sig här annars kommer nån och påstår sig veta bättre om min erfarenhet än jag själv:p Ett tipps är att slå slangarna hårt mot insidan av badkaret, då släpper massa beläggning!

Jo, jag har märkt att folk gärna påpekar saker som inte har med ämnet att göra, nämner inga namn, dom flesta vet vem/vilka jag menar...

Får bli att slå slangarna mot duschväggen ist då jag inte har badkar, får göra det i morgon när tanten jobbar annars finns det risk för krig när jag blöter ner hela badrummet;)

Tack för svar!
#12 - 10 februari 2009 23:23
Slangborste alt en filtermatte tärning fastknuten i en bit fiskelina.
#13 - 11 februari 2009 21:04
Tog en "piprensare" och en kabel och tvinnade. Förde in kabeln i ena änden så den kom ut i andra, sen var det bara att dra, all skit försvann direkt:)

Annons