Se den nya tråden jag lagt ut!
Tack för alla svar på denna!
ansjo skrev:Då bör du kolla så du inte har fått nitrit i karet. Det brukar dyka upp ungefär en månad efter att man dragit igång det, och det finns en viss risk att det är det du har fått.
Sedan finns det något som kallas för torpedsjukan som ungfödare kan drabbas av. De fäller ihop fenorna och orkar nästan inte simma utan ligger mest på botten. Det sistnämda är inte så mycket att göra något åt, då de troligen kommer att gå bort för dig hur du än gör.
Bara tråkigheter, men man kan hoppas att jag har fel.
ansjo skrev:Hur stort är karet?
Då du har såpass många fiskar i karet redan, så bör du ta ett nitrit test, om inte för att utesluta det åtminstonde. Om du inte har test för detta hemma, så brukar de flesta butikerna kunna göra det åt dig.
Är det bara ungfödare som drabbats så kan det som sagt vara torpedsjukan.
ansjo skrev:Det är inte så mycket handlaren kan göra, då det kommer förr eller senare ändå och jag vet ingen som har ungfödare och inte haft det någon gång. (Om det nu är detta)
Sedan vad det är som bryter ut det vet jag inte, men stress vid flytt av fiskarna, dålig vattenkvalité, dålig och enahanda mat, gamla fiskar, ja listan kan göras lång på orsakerna. En del säger att salt har lindrat besvären för stunden, men att det komer tillbaka på fisken igen och har bara dragit ut på det oundvikliga.
Nu säger jag inte att du ska ta bort fisken, utan gör det sedan om du verkligen är säker på att det inte går att rädda fisken.