Alternativa (billigare) filtermaterial till ytterfilter?

#1 - 17 januari 2008 11:13
Har köpt ett Tetratec 1200. Tittar i manualen och ser att högst upp skall det finnas Filter floss pad som en mekanisk förrening av vattnet. Detta skall bytas varje månad.

Näst längst ner finns Biological filter foam som är en blandning av mekanisk och biologiskt filtrering. Detta skall bytas varje 6´e månad.

Kan inte hitta detta i nån onlinebutik. Och misstänker att det i vanlig ordning kommer att vara svindyrt när jag hittar.

Finns det alternativa filtermaterial till dessa två?
Vart kan jag köpa alternativa filtermaterial?
Nån som vet onlinebutik som säljer filtermaterial motsvarande dessa två?
#2 - 17 januari 2008 11:49
;)filtervadden högst upp ersätter du med filtervadd som du köpter i stor påse i vilken akvarieaffär som helt och den kostar inte mycket, filtermattan behöver inte bytas på flera år men om du ändå ska byta så köp 5cm tjock blå matta som de skär till i ca 16x16cm sen klipper du bara ett jack där röret i korgen går! du ska helst klippa ner höjden på mattan till 4cm för att korgarna ska gå ihop men det gör du lätt som en plätt med en sax;) men vill man ha orginal så ska ditt köpställe kunna ta hem detta åt dig!
#3 - 17 januari 2008 12:59
Den där blåa mattan, vart köper man den billigast? Helst online. Har inte tid att springa runt i fysiska butiker pga jobbet.
#4 - 17 januari 2008 13:15
Jag tycker att många ytterfilter innehåller en mängd olika massa bråte till mindre nytta men företagen tjänar nog en hacka :)

I vanliga innefilter (med liten volym) sitter det ju oftast endast någon form av plastskum som filter och det fungerar ju även om det behöver någon månad eller två för att bli inkört... Jag är ganska övertygad om att vanlig filtervadd eller filterskum fungerar utmärkt istället för dyra påsar med mystiska pulver som ska läggas i korgarna och bytas var och varannan vecka :)
#5 - 17 januari 2008 15:38
Den där blåa mattan, vart köper man den billigast? Helst online. Har inte tid att springa runt i fysiska butiker pga jobbet.
på nätet säljer de bara hela "madrasser" och de kostar! http://www.pwss.se/product.php?productid=552&cat=888&page=1 + frakt kanske totalt 300:-
#6 - 17 januari 2008 22:59
Har haft mitt Tetratec 700 i nästan ett år. Det enda jag byter är den tunna vita filtermattan längst upp. Byter den varje gång jag gör rent filtret, vilket jag gör var 4:e månad ungefär. Kostar 50 kr paret i butiken här i stan. Fast jag funderar på att köra utan den.
Bilagor:
#7 - 17 januari 2008 23:11
för 80kr får man en hel säck med filtervadd som man bara river av en lagom bit och denna säck räcker säkert 5-10år (sen klarar vadden att rengöras 3-4ggr också innan den byts ut)
#8 - 18 januari 2008 07:51
åheim skrev:
för 80kr får man en hel säck med filtervadd som man bara river av en lagom bit och denna säck räcker säkert 5-10år (sen klarar vadden att rengöras 3-4ggr också innan den byts ut)

I en vilken som helst akvarieaffär? Eller menar du vadd som säljs i typ tygaffärer?
#9 - 18 januari 2008 13:05
I en vilken som helst akvarieaffär? Eller menar du vadd som säljs i typ tygaffärer?
vadd endast från akvarieaffär!
#10 - 19 januari 2008 11:05
Kolfilterbyte??

Ni menar alltså att man även byter ut kolfiltret mot filtervadd?? (Även jag har köpt ett tt1200)
#11 - 19 januari 2008 11:34
TheRoblin skrev:
Ni menar alltså att man även byter ut kolfiltret mot filtervadd?? (Även jag har köpt ett tt1200)

Kolfiltret tänker inte jag använda. Det skall väl bara användas i helt nystartade akvarier och efter medicinering om jag har förstått det rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 januari 2008 12:06
TheRoblin skrev:

För min del går såväl kolfilter som filtervadd helt bort från ytterfilter.
Kolfilter är en kemisk filtrering där kolet bara är aktivt en kort period. Kolfilter skall man använda en kort period om man vill ta bort mediciner ur akvariet.
Vaddfilter (mekaniskt filtermaterial) använda man förr i ytterfilter och detta var anledningen till att ytterfilter snabbt slutade användas (skiten fastnar i dem istället för att brytas ner vilket gör att filtret måste rengöras ofta), under senare år så har de dock blivit mycket poulära igen eftersom det idag finns bra biologiska filtermaterial.
Zoopetartiklar om filter http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=13&id=119&Itemid=92

Annons