Rengöra sand?

#1 - 29 januari 2009 21:00
Finns det något smidigare sätt att rengöra sand på än att köra en halv spann med sand sen skölja? Håller i skrivandes stund på att rengöra putssand och det är grymt mycket damm i och tar en evighet, för att inte tala om min onda rygg...
#2 - 29 januari 2009 21:03
inte för att det är nån annan metod men jag tar alltid en stol o sätter mig framför spannen... skonar ryggen en hel del jämfört med när jag stod... Senast igår sköljde jag Optimeras natursand... har aldrig varit med om dammigare sand... på sina ställen var den nästan som vad vi här i malmö kallar för geggamojja...
#3 - 29 januari 2009 21:12
Finns det något smidigare sätt att rengöra sand på än att köra en halv spann med sand sen skölja? Håller i skrivandes stund på att rengöra putssand och det är grymt mycket damm i och tar en evighet, för att inte tala om min onda rygg...

Halv spann sand, i med vattenslangen och låt den blåsa rent, töm i mellanåt ut vattnet. Annars som svar på din fråga;nej. [:o]
#4 - 29 januari 2009 21:14
Jag brukar ta bort duschmunstycket och köra ner slangen i botten på hinken och låta det stå och skölja själv tills vattnet är klart!
#5 - 29 januari 2009 21:17
åheim skrev:
Jag brukar ta bort duschmunstycket och köra ner slangen i botten på hinken och låta det stå och skölja själv tills vattnet är klart!

Funkar det verkligen utan "mekanisk" påverkan? Klockrent i så fall :)
#6 - 29 januari 2009 21:33
Jag sitter på "porslinstronen" när jag rengör, men efter en timme känns det gott ändå... Ska ta av munstycket och testa det... Dammigare sand har jag aldrig varit med om. Jag gjorde ett test med en glasform från köket för att se hur lång tid det tar innan det lägger sig, blev lite förvånad över hur snabbt det la sig... Och det såg bra ut åxå:)
Tack för svar förresten:D
#7 - 29 januari 2009 21:41
Äh, lite lutzendimma har ingen dött av. Såhär såg det ut när jag fyllde på sand i 540 ikväll, och jag rengjorde inte sanden. (Ps, håller precis på att börja inreda :p )
#8 - 29 januari 2009 21:52
Denna sand är så dammig så det blir som skum på ytan när jag rengör...
Bra tips att köra slangen i botten, går fortare, blir renare och man sparar ryggen. Varför kom jag inte på det för 15 år sen....... ;)
#9 - 29 januari 2009 21:55
Johanski skrev:
Äh, lite lutzendimma har ingen dött av. Såhär såg det ut när jag fyllde på sand i 540 ikväll, och jag rengjorde inte sanden. (Ps, håller precis på att börja inreda :p )

Ser bra ut.
Går ifrån ämnet lite, men hur mycket sand använde du till ditt 540? Det jag håller på med är ett 375 och jag har räknat med 50 kg, räcker det inte får jag handla en påse till, vilket jag misstänker...
#10 - 29 januari 2009 21:58
Just nu har jag haft i 100KG, och då ser det ut som på bilden, men jag har haft 50KG i mitt 350 riktigt länge som jag flyttade över hit sen, och förmodar att kanske 10-15 kg har åkt ut (vattenbyte/akvarieflytt). Kanske blir ännu en 25-kgs säck imorgon, då jag ska köra massa växter i karet.
#11 - 29 januari 2009 22:06
Jag ska ha Victoria i detta kar så det kanske inte behövs mycket mer, men det återstår att se...
#12 - 29 januari 2009 22:53
Nu är allt rengjort, tog sin lilla tid... Men får nog fan handla en 25:a till, surt att stå där i morgon kväll när det är inredningsdags med några "akvarie-öl" i magen och se att det är för lite sand...;)
Tack för hjälpen alla:D
#13 - 30 januari 2009 09:46
Det enda sättet som verkar fungera om man ska rengöra nyköpt eller gammal sand som bara ska rengöras är ju det med spann och slang tyvärr.
Det jag har provat genom åren är att ha en större bytta och mer fart i vattnet för att få gjort mer på kortare tid och det funkar men det är nästan inte lönt.
Man får precis lika ont i ryggen ändå :(
Skulle vara så att man kan göra denna manöver i köket om man har stora vaskar ;)
#14 - 30 januari 2009 10:33
om man vill spara ryggen så tycker jag även att det funkar bra att halvfylla karet och sedan hälla i sanden som då singlar genom vattnet och frigör dammpartiklar och sen tömma och fylla vatten ett par ggr!
#15 - 30 januari 2009 12:34
åheim skrev:
om man vill spara ryggen så tycker jag även att det funkar bra att halvfylla karet och sedan hälla i sanden som då singlar genom vattnet och frigör dammpartiklar och sen tömma och fylla vatten ett par ggr!

Så gjorde jag i mitt 1200, en slang i karet som rörde om ordentligt i ssanden och en pump kopplad på en slang ur karet. Problemet är att 375:an står för långt från muggen så jag hade inte slang så det räckte... Men nu är det rent iaf så nu slipper man det tills nästa gång man får ett spel och hämtar ett kar till...;)
#16 - 30 januari 2009 13:36
har man lite grovare grus, typ 2mm och större så funkar det med att
lägga grusen i ett durkslag, och sedan spola som fasen.

är man lite avancerad (eller lat) så kan man springa till bygghandlaren,
köpa 1 kvm tesil....alltså fint preforerad rostfritt "nät", knöla ihop
den till en låda som rymmer 30 kg, sedan ställer man den på en
uppfart / gräsmatta, och spolar med vattenslangen en stund,
blir man uttråkad, så kan man stå med slangen i ena handen och
whiskeyn (eller annan valfri rusdryck) i den andra handen.

det gick åt ganska prexis 4 normala whiskeys när jag gjorde rent
200 kilo diabaskross på det viset.....(hick)....

.
#17 - 31 januari 2009 01:00
Nu ligger sanden i karet och sicken london-dimma!! Svårt att inreda i blindo, men allt blir bra efter ett x antal "akvarie-öl";)
#18 - 31 januari 2009 11:44
Jag vägrar ha denna lützendimman i nåt kar vid uppstart för all skiten fastnar ändå i filter och så måste man rensa dom snart så jag sköljer sanden istället noga ;)
#19 - 31 januari 2009 12:16
Jag gör så här. Fyll karet med vatten häll i sanden därefter. Ta en finmaskig håv och plocka bort den flytande skiten. Vänta 1-2 dagar (utan att ha igång några pumpar), sedan har allt skit lagt sig ovanpå sanden. Därefter är det bara att slamsuga upp allt skit.
#20 - 31 januari 2009 18:02
drd skrev:
Jag vägrar ha denna lützendimman i nåt kar vid uppstart för all skiten fastnar ändå i filter och så måste man rensa dom snart så jag sköljer sanden istället noga ;)

Kan tänka mig att hur noga jag än hade sköljt så hade jag fått en dimma. Allt var färdigt typ halv tre i natt och då såg jag ca 10 cm in i karet pga dimman. Nu, ca 16 timmar senare ser jag genom karet, så i morgon lär det vara klart. Då är det bara ta upp pumpen och fixa filtrena, det kan jag leva med, lite jobb får man räkna med;)
Bilagor:
#21 - 31 januari 2009 22:11
Det är verkligen olika om sanden behöver sköljas eller ej. I ett kar hällde jag i osköljd finskornig bästersand och det blev ingen dimma alls. I ett annat kar lite grövre rådasand- inte heller någon dimma, i ett tredje kar finkornig rådasand- dimma utav bara fasen! Filtret fick suga åt sig den och efter några dagar blev det trots allt bra.
#22 - 31 januari 2009 23:57
MattiasL skrev:
Det är verkligen olika om sanden behöver sköljas eller ej. I ett kar hällde jag i osköljd finskornig bästersand och det blev ingen dimma alls. I ett annat kar lite grövre rådasand- inte heller någon dimma, i ett tredje kar finkornig rådasand- dimma utav bara fasen! Filtret fick suga åt sig den och efter några dagar blev det trots allt bra.

Håller med om att det är väldigt olika! Denna sand är bland det värsta jag varit med om men det värsta var när jag köpte ny faxekalk till mitt 1200 l (blir några kg...;)) Ägnade en halv dag åt att fixa den och det såg ändå ut som mjölk i karet... Men nu är det fint:D

Annons