Schackbrädes ciklid

#1 - 10 juli 2014 21:57
Tjena, jag funderar på att skaffa några Schackbrädesciklider (Dicrossus maculatus) till mitt 240l. Jag har några frågor jag behöver ha svar på först:

Har dessa några speciella behov i form av inredning, cirkulation, vatten?
Hur svårskötta är dom (skala 1-10 :) )?
Lever dom i par, harem?
Är dessa svårlekta?
Allt jag kan komma på just nu, kommer säkert mer senare ;)

Nuvarande besättning:
17 Kardinaltetror
2 Nyckelhålsciklider
2 Gibbicepsliknande malar
3 Corydoras Julii
3 Corydoras Schwartzi
1 Kinesisk algätare

Även dom som inte har några svar på frågorna får gärna skriva sin erfarenhet av denna ciklid, desto mer info desto bättre ;)

Tack på förhand /Jimmy
#2 - 10 juli 2014 22:00
Enligt http://www.seriouslyfish.com/species/dicrossus-maculatus/ så ska dom ha VÄLDIGT surt vatten, hur fixar man det? lite surt är inte svårt att fixa men såpass surt kan bli en utmaning :o
#3 - 11 juli 2014 22:32
ingen som har någon rolig erfarenhet angående denna vackra fisk? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 juli 2014 07:23
Du kan ju läsa artbeskrivningen om D. filamentosus för de ställer ju ungefär samma krav. Det finns också en artbeskrivning för maculatus på Zoopet men den är bara öppen för goldisar) - men som sagt, de ställer samma krav och är lite svåra.

Ja dom vill ha surt vatten för att trivas riktigt bra och det får man lättast (men dyrast) med en CO2-anläggning. Andra billigare men krångligare sätt är att använda de preparat som finns i handeln
#5 - 12 juli 2014 10:42
Var hittar jag en sådan anläggning? (skulle du kunna länka? :) ) och hur mycket kostar en sådan?

Vad tror du dom andra invånarna tycker om att ha pH på ca 4? Nyckelhålscikliden är väl den som vill ha högst pH av invånarna just nu..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 juli 2014 10:49
Nja 4 är väl att ta i - de flesta schackbräden går säkert att odla vid 6.

Det finns mängder av olika CO2-anläggningar och de kan handlas såväl på nätet som i affärer.
En bra helautomatiks anläggning kostar sisådär 5000.
#7 - 12 juli 2014 12:37
Jag har tre hanar och fyra honor i ett 180 l med ett ph på drygt 6,3. Det funkar fint även om de inte försökt leka. Tror dock det mer beror att jag har ganska mycket annan fisk där som stör och att de är ganska unga. Fantastiskt vackra och fredliga fiskar hur som helst, har man löv i karet så brukar de vända på dem med munnen när de letar mat :) Har aldrig upplevt dem som svåra men jag kanske bara haft tur.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 juli 2014 12:47
Ja skall man odla på dom så skall man nog hålla dom i antingen ett artakvarium eller ihop med mycket fredliga fiskar
#9 - 13 juli 2014 19:10
Oj, hade helt missat att Kastina hade gjort ett inlägg :O

Hm, artakvarium har jag inte plats med då jag bara har två rum att leva på och redan tre akvarium att ta hand om. Angående pH:t så läste jag någonstans att beroende på pH:t så blir det antingen hane eller hona på ynglena (hoppas ni förstår hur jag menar)

Vad tror ni om torv i filter? samt hur är det med Osmosvatten till dessa?

Helt spontan tanke: borde inte Schackbräden passa bra med Heckel discusar?

Vad tror ni?: skulle det gå med dom fiskarna jag har nu? och med ca 6 i pH? Börjar bli lite vemodig angående att skaffa dessa då dom är rätt dyra och jag vill verkligen inte varken kasta bort liv eller pengar :/
#10 - 13 juli 2014 20:10
Ph vet jag påverkar könsfördelningen hos apistogramor, vet inte hur det är med dessa. Däremot har jag läst att det är svårt att få äggen att kläckas i för högt ph. Mina schackbrädor är i ett terrarium med vattendel där det rinner vattenfall som delvis silas genom kokosfiber och xaximplattor. Sannolikt gör det att jag får ner ph-värdet så lågt. För att få ner ännu mer är nog co2 bästa sättet. Men här är jag ingen expert.

Köpte mina små och billigt. Betalade nått mellan 200-300kr för 5 st
#11 - 13 juli 2014 22:19
Okej, ja jag bor ju på Gotland och vi har hårt och basiskt vatten här överlag så det lär väl vara ännu tuffare att få ner pH:t.
Hade vart riktigt häftigt att få yngel av dessa, (eller av vilken lite svårare fisk som helst).

Såg att om man köpte 2-3cm varianten så kostade dom bara 60kr styck, kanske är ett alternativ?

Varför måste dom gå med "mycket fredliga fiskar"? räknas t.ex. Nyckelhålsciklider hit? :D
#12 - 14 juli 2014 07:45
Oj, jag förstår att gotlandsvatten kan vara mer problematiskt. En del drar ju framgångsrikt ner ph med alkottar, kan det vara en idé? Fast då får du ju inte ha några problem med gult vatten :)

Mina var mellan 2-4 cm när jag köpte, hade inga problem med att dra upp dem.

Har aldrig haft nyckelhål så det kan jag inte uttala mig om. Att det står att de måste gå med mkt fredliga fiskar beror antagligen på att schackbrädor är extremt lugna och fredliga fiskar själva, till och med jämfört med de snällare apistogramorna som Ap borelli. De kommer sannolikt inte kunna försvara sig mot en tuffare art. Dessutom borde deras lyrfenor utgöra en stor lockelse.
#13 - 14 juli 2014 17:43
Ja, alkottar är ju ett alternativ. Synd bara att jag inte har lyckats lokaliserat någon al :/

Okej då förstår jag, Nyckelhålarna är hur snälla som helst i mina ögon. Aldrig sett att dom har gjort något utfall mot någon fisk dock så är dom fortfarande tuffa om någon annan fisk bråkar mot dom. Dock så lär den kinesiska algätaren få flytta i sådana fall, han är rätt rabiat av sig :/

Annons