Det står ju i alla arbeskrivningarna att kräftor är förbjudna att hålla i sverige, men hur kommer det sig att man stöter på dem titt som tätt i akvariebutiker? Handlar det om smuggling? eller ser myndigheterna mellan fingrarna? de som finns i butikerna, är de privatodlade eller importerade?
Kräftor förbjudna?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det står ju i alla arbeskrivningarna att kräftor är förbjudna att hålla i sverige, men hur kommer det sig att man stöter på dem titt som tätt i akvariebutiker? Handlar det om smuggling? eller ser myndigheterna mellan fingrarna? de som finns i butikerna, är de privatodlade eller importerade?/ rödtoppen /
Kommentar
-
Jag har tagit bort några inlägg som räknat upp butiker som sålt kräftor.
Om man ser kräftor i affärerna så vore det i så fall lämpligare att tala om för affärerna att de inte får sälja kräftor istället för att räkna upp dom här - det blir det ju inte bättre av.
Det sägs för övrigt att det skall vara lagligt att hålla de tropiska kräftorna i Sverige eftersom de ju inte kan klara sig i våra vatten. Detta vore i och för sig logiskt men om man läser lagen så framgår det ju ganska tydligt att så tyvärr inte är fallet.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Kommentar
-
Artskyddsförordningen säger i alla fall något helt annat
Gå ner till "Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor" där står det ganska tydligt vad som gäller.
Fast det klart affären ifråga säljer kanske döda sötvattenskräftor - i så fall är det OKSenast redigerad av Kjell Fohrman; 06 January 2007, 12:14.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Artskyddsförordningen säger i alla fall något helt annat
Gå ner till "Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor" där står det ganska tydligt vad som gäller.
Fast det klart affären ifråga säljer kanske döda sötvattenskräftor - i så fall är det OKKommentar
-
Om man skulle våga sig på en gissning så handlar det kanske om att man i det här fallet inte vill att någon kräfta, vare sig den kan fortplanta sig eller ej, ska kunna sprida ev. sjukdomar i svenskt vatten.
Oavsett om lagen är löjlig eller inte - så finns den där i alla fall.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kommentar