Kräftor förbjudna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

Kräftor förbjudna?

Det står ju i alla arbeskrivningarna att kräftor är förbjudna att hålla i sverige, men hur kommer det sig att man stöter på dem titt som tätt i akvariebutiker? Handlar det om smuggling? eller ser myndigheterna mellan fingrarna? de som finns i butikerna, är de privatodlade eller importerade?
    222 liter Malawi
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Hysch hysch
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

Ursprungligen postat av Nils Holmström
      Det står ju i alla arbeskrivningarna att kräftor är förbjudna att hålla i sverige, men hur kommer det sig att man stöter på dem titt som tätt i akvariebutiker? Handlar det om smuggling? eller ser myndigheterna mellan fingrarna? de som finns i butikerna, är de privatodlade eller importerade?
      i vilka akvariebutiker då...
      / dtoppen /

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ursprungligen postat av rödtoppen
        i vilka akvariebutiker då...
        Jag har tagit bort några inlägg som räknat upp butiker som sålt kräftor.

Om man ser kräftor i affärerna så vore det i så fall lämpligare att tala om för affärerna att de inte får sälja kräftor istället för att räkna upp dom här - det blir det ju inte bättre av.

Det sägs för övrigt att det skall vara lagligt att hålla de tropiska kräftorna i Sverige eftersom de ju inte kan klara sig i våra vatten. Detta vore i och för sig logiskt men om man läser lagen så framgår det ju ganska tydligt att så tyvärr inte är fallet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Katharina
          • December 2006
          • 4045

Amatörfråga...

Hej, kan ingenting om kräftor... Är alla kräftor förbjudna
          Såg några små söta i en butik, lite lik Körsbärsräkor i färgen... Blev lite sugen, men vet inte om de går ihop med resten av gänget... Tur då om de är olagliga..
          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Katharina
            Hej, kan ingenting om kräftor... Är alla kräftor förbjudna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• mange016
              • May 2006
              • 341

Jag har ett par Red Claw, så det är alltså olagligt *hmm* Som tidigare folk har skrivigt så verkar det ju konstigt att dom finns att köpa då, men men det går ju och få tag på allt nu förtiden !

Kommentar

• Berserken
                • December 2005
                • 472

Ursprungligen postat av mange016
                Jag har ett par Red Claw, så det är alltså olagligt *hmm* Som tidigare folk har skrivigt så verkar det ju konstigt att dom finns att köpa då, men men det går ju och få tag på allt nu förtiden !
                Snart kommer polisen o tar dej
                Senast redigerad av Berserken; 05 January 2007, 14:59. Anledning: fel

Kommentar

• rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

dvärgflodkräftan är ju såååå läcker
                  / dtoppen /

Kommentar

• Berserken
                    • December 2005
                    • 472

Mailade en stor akvarieaffär o frågade fick detta som svar (Däremot är det inte förbjudet att ha kräftdjur i sverige om det är arter som inte kan
                    fortplanta sig i Svenska vatten)Så det finns lite olika uppfattningar här i Sverige

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Artskyddsförordningen säger i alla fall något helt annat

Gå ner till "Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor" där står det ganska tydligt vad som gäller.

Fast det klart affären ifråga säljer kanske döda sötvattenskräftor - i så fall är det OK
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 January 2007, 12:14.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

Om någon vet vart man kan hitta Procambarus alleni (blå) eller Procambarus clarkii (orange) i Sthlm så kan ni väl skicka mig ett pm
                        Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Berserken
                          • December 2005
                          • 472

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Artskyddsförordningen säger i alla fall något helt annat

Gå ner till "Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor" där står det ganska tydligt vad som gäller.

Fast det klart affären ifråga säljer kanske döda sötvattenskräftor - i så fall är det OK
                          När t.ex en importör tar in en låda med fisk.räkor m.m ska det inte stå vad den innehåller?Eftersom kräftor tydligen går igenom tullarna

Kommentar

• janne63
                            • August 2006
                            • 294

Om man skulle våga sig på en gissning så handlar det kanske om att man i det här fallet inte vill att någon kräfta, vare sig den kan fortplanta sig eller ej, ska kunna sprida ev. sjukdomar i svenskt vatten.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av Berserken
                              När t.ex en importör tar in en låda med fisk.räkor m.m ska det inte stå vad den innehåller?Eftersom kräftor tydligen går igenom tullarna
                              Är det köpt inom EU behöver man inte förtulla något.

Om man skulle våga sig på en gissning så handlar det kanske om att man i det här fallet inte vill att någon kräfta, vare sig den kan fortplanta sig eller ej, ska kunna sprida ev. sjukdomar i svenskt vatten.
                              Jodå det är säkert grundtanken bakom sen att regeln är rätt löjlig för tropiska arter är en annan sak. Det är ju t.ex. tillåtet att hålla signalkräftan i akvarium och den är ju definitivt spridare av kräftpesten i alla fall.
                              Oavsett om lagen är löjlig eller inte - så finns den där i alla fall.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...