ris och ros........

#1 - 6 mars 2007 10:53
man får tydligen lovorda butiker på zoopet men man får inte ge saklig kritik om man inte röjer hela sin identitet. (regel 8 i forumsreglerna)

Admin uppmanar alltså medlemmar att röja sin identitet för att ge saklig kritik medans du får gömma dej bakom ditt nick för att hylla en butik/webshop.

observera att detta är rent saklig kritik även detta och riktar sej ej till person utan till en sak (en offentlig websajt).

visst kan jag stå för både min kritik och mitt beröm till den det berör men jag är inte dum i hela huvudet och talar om på ett öppet forum mitt namn och min bostads ort...... vet ni hur mycket man kan ta reda på en person genom för och efternamn + ort?
Det finns inbox på zoopet och skulle nu företaget man ger saklig kritik/beröm vilja ha kontakt så kan man inboxa, forumet är även öppen för företagare att bemöta kritik/beröm.

Är inte detta en form av dubbel moral?
att bra saker behöver du inte visa ditt "fejs" för men dåliga sakliga saker ska du plocka fram ditt "fejs" för och vad ger detta för signaler till våra barn?
vi talar om för dom att inte under några omständigheter så ska dom lämna ut namn och adress på internet men här om dom är missnöjda med sin behandling/bemötande från ett företag så uppmanas dom att skriva under med namn och ort.
#2 - 6 mars 2007 16:03
Att rosa någon gör ju ingen skada.
Vad har du att dölja då? :)
Bilagor:
#3 - 6 mars 2007 16:34
Har oxå tänkt på att alla ska veta exakt vem du är om man kommer med kritik av något slag om en affär. Känns som det räcker att dom som håller i sidan såklart ska kunna kolla upp vem man är om man kritiserar. Det behövs inte om man är positiv men annars ska alla veta som sagt.
#4 - 6 mars 2007 17:06
kom på att jag bryter nog mot regel 8 i och med att jag nu framför helt saklig kritik mot sajten men inte skriver under med fullständigt namn och ort.

visst kan kritik skada men man måste oxå se skillnad på saklig kritik och skadlig kritik.
kritik brukar ju bero på ngt och som företagare så är ju kritik det som kan göra en bättre.
så visst en lapp på axeln stärker men sakligkritik ger en spark i röva att bli bättre.
#5 - 6 mars 2007 17:08

vad jag har att dölja?
eftersom jag har 3 barn så hör det till sunt folkvett att inte lämna ut sej på nätet:)
#6 - 6 mars 2007 18:44

Felaktig/falsk marknadsföring?
Negativ kritik kommer inte fram?

Jo, att rosa kan ge (ekonomisk) skada. Man handlar och får själv uppleva hur dåligt det är istf att bli varnade av andra.

Det har du kanske inte något med att göra ;)
Varför har man dolt telefonnummer och adress?
#7 - 6 mars 2007 18:48
eriahl skrev:
Har oxå tänkt på att alla ska veta exakt vem du är om man kommer med kritik av något slag om en affär. Känns som det räcker att dom som håller i sidan såklart ska kunna kolla upp vem man är om man kritiserar. Det behövs inte om man är positiv men annars ska alla veta som sagt.

Jo, men du vet (läs annan tråd om moderering), att Moderatorn vägrar ändra regler, och vill inte motivera varför.

Men du har rätt, det borde räcka med att Moderatorn kan ta reda på vem det är som kritiserar. Och han tar ändå bort inlägg som Moderatorn bedömmer vara kränkande etc.
#8 - 6 mars 2007 19:12
hade ju vart intressant att få lite respons från sajten.
iaf hur dom tänkt och varför bara vissa som får kritisera medans vissa inte får.
har suttit och spanat runt i dag och ang regel 8 så hittar jag massa som bryter mot det.
har det med att göra hur länge man funnits på forumet? hur aktiv man är? hur nära man är i vänskapsretsen?
har forumet blivit förstort? behövs det kanske nya "moderatorer" som är mera objektiva och ser skillnad på sak och person?
hur ställer sej admin till att man plockar in ett nytt team av moderatorer? för att sedan byta ut dom innan dom blir partiska och "blinda" mot friska fläktar?

och vad är detta om att om man postar en tråd i fel forum så plockas den istället för att flyttas?
Det är väll ändå smidigare att en felpostad tråd hamnar i rätt katigori med ett medelande till trådstartaren om att den blivit flyttad?

Har under hela dagen suttit och väntat på svar på ett mail jag sickat till admin/moderator på forumet, har ännu inte fått svar...
detta bevisar att admin/moderator är överbelastad och att färskt blod borde tillsättas.
visst att admin/moderatorer gör detta idiellt MEN finns säkert personer på forumet som kan tänka sej sitta ngn timme per dygn och hjälpa folk till rätta, ta bort olämpliga inlägg och hjälpa till att upprätthålla reglerna.
detta ska framför allt göras av myndiga personer självklart då vi vuxna har ett visst ansvar för de minderåriga som är här.

sen har vi de övriga reglerna.
vart står personangrep/kränning/provocerande osv.. ja jag såg ngt halv smått om starka åsikter som invandrarfientlighet och att använda stora bokstäver plus svordommar men på ett forum behövs en snygg diskussions etik, det nämns inte utöver "skrikandet"....
en klar utformning av reglerna är ett måste.

så admin/sajten vore som sagt trevligt med lite respons.
#9 - 6 mars 2007 19:18
Kjell som har hand om dessa frågor är på semester och kommer tillbaka 6/3 och han kommer säkert även att besvara dina frågor här i denna tråd.
#10 - 6 mars 2007 19:24
ansjo skrev:
Kjell som har hand om dessa frågor är på semester och kommer tillbaka 6/3 och han kommer säkert även att besvara dina frågor här i denna tråd.

fast han är ju inte ensam admin. finns ju fler utöver som säkert har en åsikt eller hur.:)
admin
Christian Alfredsson
#11 - 6 mars 2007 19:34
Japp, jag har också åsikter men vi har valt att enbart ha en moderator för att få en likartad bedömning.

Jag har vidarebef. alla klagomål på trådar till Kjell så han har lite att göra på direkten. Jag är själv inte bra på att moderera.
#12 - 6 mars 2007 19:37
Nej, han är inte ensam admin, men eftersom det är Kjell som har sidan så är det han som svarar på denna typ av frågor.
Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är oklart med regler hit och dit, men det kanske är jag som inte förstår poängen att ifrågasätta allt? Jag menar om jag har ris och ros att ge, varför ska jag då gömma mig bakom ett nick?
#13 - 6 mars 2007 19:41
admin skrev:
Japp, jag har också åsikter men vi har valt att enbart ha en moderator för att få en likartad bedömning.

Jag har vidarebef. alla klagomål på trådar till Kjell så han har lite att göra på direkten. Jag är själv inte bra på att moderera.

men det valet gynnar ju absolut inte varken forumet eller medlemmarna.
självlart sa ju reglerna utformas på ett sådant sätt att det finns klara riktlinjer för moderatorerna.
en person är inte alltid likartad i sin besömning då man som människa ändrar bemötande av människor utifrån sitt humör (det gör vi alla, människans natur).
så klara tydliga riktlinjer är ett måste.

det finns tydlig kritik på forumet över valet av just en moderator och den kritiken ska väll framför allt besvaras av sajtens ägare/redaktion/admin och inte en "anställd"?
för det är ju ägaren/redaktionen/admin man skall påverka för att få till förändringar och förbättringar som det i detta fall gäller.
så som admin: är du öppen till att omvärdera beslutet? är du öppen till konkreta förändringar?
#14 - 6 mars 2007 19:46
ansjo skrev:
Nej, han är inte ensam admin, men eftersom det är Kjell som har sidan så är det han som svarar på denna typ av frågor.

Jag förstår ärligt talat inte vad det är som är oklart med regler hit och dit, men det kanske är jag som inte förstår poängen att ifrågasätta allt? Jag menar om jag har ris och ros att ge, varför ska jag då gömma mig bakom ett nick?

för att ditt namn kanse ligger offentligt? gå in på tex www.upplysning.se och se vad du kan hitta, har vart med om personer på en auktionssajt som bjuder på varor hos en säljare bara för att få adress och tele pga ngt små gräl i "forumet". där personer hotat barnen i familjen, detta har även hänt på familjesajter där gravida, brudpar som planerar bröllop m.m
det är alltså inte företaget man gömmer sej för utan för alla som kan missbruka information.
jag är absolut ingen rookie i forums sammanhang och även i dom lugnaste vattnen finns galningar.
admin
Christian Alfredsson
#15 - 6 mars 2007 20:06
Jag är rookie som moderator. Om du lugnar dig lite så svarar Kjell imorgon som är vår moderator.
#16 - 6 mars 2007 20:07
Jag förstår din poäng där, men om jag personligen kände att jag hade något som är så hemskt att skriva om en affär så jag måste göra det på nätet, så skulle jag hellre ta det direkt med honom/henne istället och då förhoppningsvis få svar av denna person så saken kan vara utagerad efter detta.
Så rak och ärlig tycker jag att man kan vara, för det kan löna sig i längden med för denna person/affär.
#17 - 6 mars 2007 20:12
admin skrev:
Jag är rookie som moderator. Om du lugnar dig lite så svarar Kjell imorgon som är vår moderator.

är kolugn, gillar bara att debattera och diskutera:)
och rookie som moderator är bra, då har man inte jobbat sej blind :)
#18 - 6 mars 2007 20:18
ansjo skrev:
Jag förstår din poäng där, men om jag personligen kände att jag hade något som är så hemskt att skriva om en affär så jag måste göra det på nätet, så skulle jag hellre ta det direkt med honom/henne istället och då förhoppningsvis få svar av denna person så saken kan vara utagerad efter detta.

Så rak och ärlig tycker jag att man kan vara, för det kan löna sig i längden med för denna person/affär.

visst kan jag som ex ta det med butiken, och självklart gör man det annars får man lite skylla sej själv att man är missnöjd.
Men det jag menar är kanse lite som:

jocke: jag tänker beställa från www.fejkadadress.bit ngn som har erfarenheter av den butiken?

pernilla: ja jag har handlat där i från å dom suger, allt vart fel och det tog lång tid.

molle: ja usch dom drog dubbelt från mitt konto och nu svarar dom inte i telefonen.

detta är ren saklig kritik mot ett företag alltså en sak (ungefär som omdömen på tradera)
enligt då regel 8 så får jag inte dela med mej av saklig kritik mot företaget utan att lämna ut min identitet.

en annan sak hade vart om man skriver: jävla förbanade oliver i kundtjänst på företaget www.slitåslängiväg.com
då gör jag grava person angrep och ger varken saklig kritik eller riktar mej till en sak.

psst ber ev personer med dessa nick och ev webbadresser om ursäkt det är absolut inte ngt annat än rena exempel nick.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 7 mars 2007 12:13
Man kan välja olika vägar att gå när man tillåter kritik mot företag och privatpersoner
En del sidor tillåter i stort sett allt
Andra är extremt restriktiva och tillåter ingen kritik alls.

Vi har valt en medelväg - dvs vi tillåter kritik förutsatt att den inte är anonym
Orsaken till detta är
1/ Den som är juridiskt ansvarig för vad som skrivs på Zoopet är de som står bakom sidan (dvs undertecknad och Christian) - dvs faktikst i första hand inte de som har skrivit själva texten
2/ Jag är en gammal gubbe som håller fast vid ett gammalt hederskodex som att om man har kritik att framföra så skall man stå för det och inte gömma sig bakom en anonymitet. Jag vet mycket väl att idag gäller andra tankegångar - men eftersom det är jag som står bakom denna sida så håller jag fast vid detta även om det är omodernt.

för att ditt namn kanse ligger offentligt? gå in på tex www.upplysning.se och se vad du kan hitta, har vart med om personer på en auktionssajt som bjuder på varor hos en säljare bara för att få adress och tele pga ngt små gräl i "forumet". där personer hotat barnen i familjen, detta har även hänt på familjesajter där gravida, brudpar som planerar bröllop m.m

det är alltså inte företaget man gömmer sej för utan för alla som kan missbruka information.

jag är absolut ingen rookie i forums sammanhang och även i dom lugnaste vattnen finns galningar.

Visst kan jag förstå att man ibland kan ha skäl till att vara anonym i själva forumet även om man står för själva kritiken även gentemot företaget. Det hade ju kunnat lösas genom att den som kritiserar mailade adressen till admin och vi sedan kontaktade det företag som kritiserar och anger namnet på personen i fråga - detta blir dock rätt krångligt och innebär en massa arbete och därför har vi valt att inte göra så.
Vi håller dock på att titta på en recensionsmodul för affärer och då kommer vi att ta detta i beaktande

iaf hur dom tänkt och varför bara vissa som får kritisera medans vissa inte får.

har suttit och spanat runt i dag och ang regel 8 så hittar jag massa som bryter mot det.

har det med att göra hur länge man funnits på forumet? hur aktiv man är? hur nära man är i vänskapsretsen?

Regeln gäller lika för alla. Säkert finns "brott" mot regeln som inte har deletats och det kan bero på två saker
1/ Det har missats - det skrivs 600 inlägg per dygn i forumet och även om jag och de som hjälper till med modereringen upptäcker mycket så slnker säkert en del igenom som inte skulle ha gjort det
2/ I vissa trådar släpper jag faktiskt avsiktligt igenom kritik även om den är anonym. Det kan då t.ex. gälla just som du skriver att en person efterlyser synpunkter på ett företag och om då några skrivit anonymt positiva inlägg om företaget så tycker jag att det är fel att då deleta ett negativt inlägg bara för att det är negativt. Visst här blir det en balansgång som är svår att dra för vad som skall godkännas och inte godkännas
#20 - 7 mars 2007 12:29
men tar ni då som forumsansvariga ansvar för de som ev blir utsatta av trakaserier pga att dom lämnat ut namn och ort?
(foch vart finns garantierna att jag reggat ett riktigt namn vid registreringen och att det jag skriver under är mitt? mao så är det lika anonymt som mitt nick...)

man kan inte bli stämd för att en medlem riktar saklig kritik på ett forum under nick (ytrandefrihetslagen går in där)

att du är en gammal räv betyder väll inte att man dissar nytänkande för att få ett bättre fungerande forum? det gynnar väll snarare.

att tillåta viss kritik bara för att: 1. ngn frågar och 2 för att det även finns positiva komentarer är ren dubbelmoral och ger ett sken av spec behandling mao orättvis bedömning.

fick inte heller svar på frågorna ang nysättande av moderatorer och utformning av reglerna m.m :)
#21 - 7 mars 2007 12:34
just ja

är zoopet medlemmar i BitoS?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 7 mars 2007 13:25
men tar ni då som forumsansvariga ansvar för de som ev blir utsatta av trakaserier pga att dom lämnat ut namn och ort?

Nej

(foch vart finns garantierna att jag reggat ett riktigt namn vid registreringen och att det jag skriver under är mitt? mao så är det lika anonymt som mitt nick...)

Helgarderad kan man aldrig vara - och vi är också extra noggranna när t.ex. någon nyreggad startar med att dra igång en massa kritik mot någon.

man kan inte bli stämd för att en medlem riktar saklig kritik på ett forum under nick (ytrandefrihetslagen går in där)

Vad är saklig och vad är osaklig kritik? Vi kan aldrig veta vad som är sant eller osant i ett inlägg. Saklig kritik kan ju också mycklet väl vara osann -om jag t.ex. skriver att du får 1000 kr av webföretaget xxx varje gång du skriver negativt om deras konkurrent (obs påhittat exempel) så är det ju sakligt, men likafullt lögnaktigt.
Så det där med att man inte får vara anonym är inte på något sätt en garanti för att inte lagöverträdelser sker - utan bara ett sätt att minska risken.
Ok - man skulle kunna göra som så att inga företagsnamn överhuvudtaget får nämnas vare sig positivt eller negativt, med undantag för att man får skriva positivt om annonsörerna (så funkar det på ett ett helt annat stort forum (i en annan bransch) som jag kollar regelbundet) men det tycker jag vore en tråkig utveckling att gå den vägen.

fick inte heller svar på frågorna ang nysättande av moderatorer och utformning av reglerna m.m :)

Ser ingen anledning till att ändra på det system vi har just nu (men saker kan säkert förändras framöver) - om man ser till antalet inlägg som skrivs på Zoopet jämfört med andra fiskforum så är det faktikst väldigt få övertramp här.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 7 mars 2007 13:34
giz skrev:
just ja

Nej - anser att det än så länge inte för oss är värt 5.000 kr/år att vara medlemmar där. Det är ju också nästa bara stora företag med en omsättning på åtskilliga miljoner som är medlemmar där
Men som sagt - förutsättningarna kan ju mycket väl förändras framöver
#24 - 7 mars 2007 14:28
Helgarderad kan man aldrig vara - och vi är också extra noggranna när t.ex. någon nyreggad startar med att dra igång en massa kritik mot någon.

[COLOR=sienna]Noppe och jag kan ju lika gärna (som ex) nu sitta på en offentlig burk, regga en hotmail och säga att jag heter sven-bertil. vad jag menar är att konceptet över regel 8 inte funkar i verkligheten. [/COLOR]
[COLOR=#a0522d](jag tåls att bli granskad i sömmarna:)om det var den undertonen inlägget nu hade;))[/COLOR]

Vad är saklig och vad är osaklig kritik? Vi kan aldrig veta vad som är sant eller osant i ett inlägg. Saklig kritik kan ju också mycklet väl vara osann -om jag t.ex. skriver att du får 1000 kr av webföretaget xxx varje gång du skriver negativt om deras konkurrent (obs påhittat exempel) så är det ju sakligt, men likafullt lögnaktigt.
Så det där med att man inte får vara anonym är inte på något sätt en garanti för att inte lagöverträdelser sker - utan bara ett sätt att minska risken.
Ok - man skulle kunna göra som så att inga företagsnamn överhuvudtaget får nämnas vare sig positivt eller negativt, med undantag för att man får skriva positivt om annonsörerna (så funkar det på ett ett helt annat stort forum (i en annan bransch) som jag kollar regelbundet) men det tycker jag vore en tråkig utveckling att gå den vägen.

[COLOR=sienna]jag gav exempel på saklig kritik högre upp och är väll lika illa om jag får 1000kr för att hylla ett företag (använda forumet som annonsplats).[/COLOR]
[COLOR=#a0522d]________________________________________[/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d]så som jag tolkar det då:[/COLOR]
[COLOR=#a0522d]skriv inget negativt om företag på zoopet under ditt nick för zoopet är orolig för att dom ska bli stämnda ;) [/COLOR]
[COLOR=#a0522d]skriver du ditt namn och ort så är det på egen risk då zoopet inte tar ansvar om ngn googlar å hittar informationen å trakaserar häcken av dej.[/COLOR]
[COLOR=#a0522d](inte upp till redaktionen att avgöra vad som är sant eller osant, det är upp till läsaren att göra en egen bedömning, se ex traderas omdömmessytem, det är inte heller upp till sajten att medla i konflikter mellan företag, finns inte heller ngt som säger att sajten har skyldighet att informera ev företag om det som skrivs om ett företag)[/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d]kan lova att om mitt barn blir uppmanad att lämna ut namn och ort och hamnar i taskig situation pga en sån regel bara för han har negativt att säga om ett företag och vill kanske skriva av sej alt få vägledning så är risken större att bli stämd än vad det är om jag "anonymt" skriver: fuck vad www.blahagizsidashoho.se suger. Företagen kan ju dessutom bemöta både ris å ros i både forum och inboxar. änner då företaget sej förtalat så kan företaget själva polisanmäla och så får polisen begära ut uppgifter.[/COLOR]
[COLOR=#a0522d]PuL skyddar ju mej som medlem och ni har ingen rätt att lämna ut uppgifter åt höger å vänster inte ens till ett företag, eller avskrev jag mej PuL då jag reggade mej?[/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d]nej nej jag provocerar absolut inte utan ser det dels ur en föräldra synpunkt och dels för att jag är så otroligt vetgirig:D[/COLOR]
[COLOR=#a0522d]Dessutom så väcktes intresset genom att det ser ut som att tex regel 8 inte döms objektivt:)[/COLOR]
[COLOR=#a0522d]frågar man inte så får man inget veta , eller hur :)[/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d]*svammligt å säkert med borttappade K lite här å där:D*[/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
[COLOR=#a0522d][/COLOR]
#25 - 7 mars 2007 14:29
hmmm citaten försvann:o *klant arsel giz*
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 7 mars 2007 15:15
[COLOR=#a0522d]PuL skyddar ju mej som medlem och ni har ingen rätt att lämna ut uppgifter åt höger å vänster inte ens till ett företag, eller avskrev jag mej PuL då jag reggade mej?[/COLOR]

Som jag skrev ovan

Visst kan jag förstå att man ibland kan ha skäl till att vara anonym i själva forumet även om man står för själva kritiken även gentemot företaget. Det hade ju kunnat lösas genom att den som kritiserar mailade adressen till admin och vi sedan kontaktade det företag som kritiserar och anger namnet på personen i fråga - detta blir dock rätt krångligt och innebär en massa arbete och därför har vi valt att inte göra så.

så lämnar vi inte heller ut några namn - utan det var en hypotetisk möjlighet (som om den hade genomförts självklart hade inneburit att vi hade behövt tillstånd av resp. för detta) som jag drog upp som en möjlig väg för sådana som du som inte ville skylta med ditt man i forumet, men ändå var beredd att stå för dina ord gentemot den du kritiserar.
#27 - 7 mars 2007 15:43
Jag skulle bara vilja inflika att riskerna för att råka illa ut genom att lämna ut namn är ganska överdrivna (om vi nu talar om vuxna människor för jag håller med om att barn inte skall göra det). Själv var jag politiskt engagerad i moderaterna (inte nu längre men av andra skäl) och hade en egen hemsida med namn, epost, telefonnummer och inte en gång har jag haft några problem med trakasserier.

/J *inte anonym här heller*
#28 - 7 mars 2007 16:33
Joacim skrev:
Jag skulle bara vilja inflika att riskerna för att råka illa ut genom att lämna ut namn är ganska överdrivna (om vi nu talar om vuxna människor för jag håller med om att barn inte skall göra det). Själv var jag politiskt engagerad i moderaterna (inte nu längre men av andra skäl) och hade en egen hemsida med namn, epost, telefonnummer och inte en gång har jag haft några problem med trakasserier.

/J *inte anonym här heller*

Fast man kan ev ha vart i konflikt tidigare med ngn och wolla så får personen reda på onödig info. sällsynt men det händer, finns de som tom slutat sälja på tex tradera osv just pga sånna saker nu är ju tack å lov zoopet fortfarande ett ganska litet forum men risker finns och googel länkar så snält fram infon.

Nej barn ska absolut inte uppmanas att göra detta men hur ska då de barn som finns här på zoopet kunna kritisera?
nu är www.upplysning.se så pass att barn under 15 inte är sökbara.
men fortfarande så kanske man gett sin 11 åring en mobil som den reggat för att tex få den där extra 100kr på halebop (nej målsmans underskrift krävs inte) och volla så finns han/hon på www.hitta.se
när man då postar en tråd med kritik så får man ett mail med texten från regel 8 inklistrad och en uppmaning att antingen skriva under med namn och ort eller så plockas tråden.
vi säger nu att 11 åriga tina nu får detta mail, hon är ju besviken på zoobutiken som nu för 5e gången ger henne en sköldpadda med 3 ben.
Tina får detta mail och i farten så skriver hon ut sitt namn för hon vill ju faktiskt få tips från andra....hon är ju förvirrad, besviken å arg men kallar ju inte butiken för idioter men ger iaf kritik över det hon vart med om.
iaf så sitter då pedofilen lelle och scanar genom, där det finns djur där finns barn, där det finns chatt där finns barn.
zapar upp hitta.se knappar in namn och ort å volla.

[COLOR=red](tina 11 år och pedofilen lelle är endast påhittade)[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=black]som vuxen nu så tänker jag kanse innan jag springer in i forumet och vrålar ut mitt namn, för ev så kanse jag inte vill att folk ska googla på mitt riktiga namn å hitta mitt nick ev så kanske jag gjort mej redigt osamms med olga (även det påhittat) och vem vet hur galen hon är irl, hon har ju fatiskt hotat mej via mail eller antytt vissa saker som ger en kalla kårar.[/COLOR]

det jag menar är att oavsett vad jag säger om ett företag under mitt nick är inte för att gömma mej för dom utan för att skydda mej och min familj mot galningarna på internet:D
#29 - 8 mars 2007 08:47
- Om man nu är så kritisk mot säg en affär...vad vinner man på att kabla ut det i ett forum ist.f att antingen traska iväg till affären/maila den personligen? :confused:

Då kan de ju bemöta kritiken och besvara den, och kanske även rätta till felet! Och det istället för att de (kanske utan att ens veta om det själva) blir totalt nedsablade och får jättedåligt rykte från forum på internet. Vore jag handlare skulle jag vilja kunna bemöta kritiken och åtgärda "felet" INNAN folk slutade handla hos mig. Kritik kan ofta vara konstruktiv.

Och kritik är oftast lättare att ge - än beröm..konstigt nog.
Hur ofta ser vi någon lovprisa någon? Och hur ofta ser vi det motsatta??

Ja tänk...;)
#30 - 8 mars 2007 08:59
giz skrev:
Fast man kan ev ha vart i konflikt tidigare med ngn och wolla så får personen reda på onödig info.

Det kan vara en viktig anledning
#31 - 8 mars 2007 10:07
eriahl skrev:
Det kan vara en viktig anledning

Att man blivit osams med någon affärsinnehavare eller vad menas :confused:
Jag hängde inte med riktigt här bara..[:o]
#32 - 8 mars 2007 10:09
giz skrev:
just ja

- Vad är det för något? *totalt ovetande* [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 8 mars 2007 10:22
Healena skrev:
- Vad är det för något? *totalt ovetande* [:o]

http://www.bitos.org/
#34 - 8 mars 2007 10:55
giz skrev:

[COLOR=sienna]Noppe och jag kan ju lika gärna (som ex) nu sitta på en offentlig burk, regga en hotmail och säga att jag heter sven-bertil. vad jag menar är att konceptet över regel 8 inte funkar i verkligheten. [/COLOR]

[COLOR=#a0522d](jag tåls att bli granskad i sömmarna:)om det var den undertonen inlägget nu hade;))[/COLOR]

Man är ansvarig för vad man skriver även om det är på ett forum och alldeles oavsett vad man lämnat för falska uppgifter så kan man spåras. Har själv varit med om att spåra en som la in rasistiska och kränkande inlägg på en radiokanals forum..
#35 - 8 mars 2007 13:48
Anonymitet i samband med kritik kan bidra till väldans mycket tråkigheter :(
Det är så himla lätt att skriva iväg sig när man "skyddas" av anonymitet.
Man kan ju då i princip dra igång hur stora mass-drev somhelst varesig det är befogat eller ej. Det hela kan rentav vara osanningar och lögner planterade av "fiender/konkurrenter" under falskskyltat användarnamn.

Om man däremot ej skyddas av anonymiteten tänker man efter innan....

Jag tycker egentligen inte det är så konstigt alls att man inte får sprida kritik hursomhelst anonymt - fastän man får berömma anonymt.
#36 - 8 mars 2007 14:22
Man vet ju inte om berömmet är befogat eller inte. Kan vara en positivkampanj börjad av en affär eller bekanta till den. Då borde man inte få berömma anonymt heller. Har inte risat någon affär men rosat en har jag i en "rosningstråd". Vill man klura ut vem jag är går det iofs utan allför stort arbete, trots nick, vilket några här listat ut. Jag hade helst velat vara helt anonym men nu har jag det nick jag har och skrivit i vilken stadsdel jag bor i en tråd. Nicket är del av förnamn och efternamn förresten.
#37 - 8 mars 2007 18:05
Jag börjar bli less på alla som i princip kräver att forumregler ska ändras.
Naturligtvis har man rätt till en åsikt, men flera trådar påsistonne blir till rena personangrepp.

Passar inte reglerna i smaken? lämna forumet! det finns inget som tvingar er att vara här!

*suck*
#38 - 8 mars 2007 18:56
Jag borde nog nämna att dom här som listat ut vem jag är absolut inte gjort det för att kunna j-vlas med mig. Tycker trotsallt att om kritik = tala om vem man är då borde samma gälla beröm. Rosa affär eftersom anonymt ok = kritik anonymt ok men att Kjell får veta exakt vem som kommer med kritik mot affär/affärer.
Någon nämnde trakasserier och inte haft problem. Har jag haft problem irl med trakasserier mm, ja. Flera år sen iofs men oron finns där ändå för sambo och sons skull.
#39 - 9 mars 2007 07:19
heeke skrev:
Jag börjar bli less på alla som i princip kräver att forumregler ska ändras.

Naturligtvis har man rätt till en åsikt, men flera trådar påsistonne blir till rena personangrepp.

Passar inte reglerna i smaken? lämna forumet! det finns inget som tvingar er att vara här!

*suck*

Men ursäkta att man annser att en regel kan riskera mina barn mot ev pedofiler?

förstår inte varför en del är så rädd för förändringar, förbättringar och debatter.
man måste väll få ha en åsikt och diskutera den utan att bli anklagad för personangrep, för jag annser att du riktade det till mej i första hand då jag är ts av denna tråd och det var här du skrev det.
och nej regel 8 passar inte mej...... som jag förklarat tidigare i tråden så är den rent av korkad då man har minderåriga på sajten.
läs, sätt dej in i om det va ditt eget barn och fundra...... det finns även som jag säger alternativ till en omformulering av regel 8.

så alla är välkommna att debatera regel 8 här och säga sin åsikt men har man inget vettigt att komma med utan suckar och intar ngn fostrerställning genom att blundandes köra skallen i sanden och säga: gilla eller dra. då kan man gå till sandlådan eller ngt och leka.
och mej vetligt är sajten till för medlemmarna och inte sajtägaren, det är för oss den finns och då borde vi väll få påverka och diskutera???
kanske en kurs i sak och person vore på sin plats?
jag har inte ngn stans gjort personangrep och annser att man inte springer och anklagar folk hej vilt för det heller det om ngt är väll brott mot regel 8 föresten att anklaga anonymt med nick ngn för personangrep;)

så håll MIN tråd snygg utan en sandlåde nivå, tack!
#40 - 9 mars 2007 07:57
Detta skriver du i ditt första inlägg
man får tydligen lovorda butiker på zoopet men man får inte ge saklig kritik om man inte röjer hela sin identitet. (regel 8 i forumsreglerna)

Det stämmer inte alls, det är lika mycket fel att risa som att rosa.
Detta finns att läsa på susning.nu
Kritik är avgivna omdöme?n om andras prestationer. I vardagsspråket används ordet kritik ofta som synonym för negativ kritik, men kritik kan också vara positiv, berömmande. Kritik kan vara en sorts konsumentupplysning? som vill varna andra från att ta del av något undermåligt, men när kritiken är som bäst ger den också upphovsmannen tips om hur hans arbete kan förbättras, så kallad konstruktiv kritik. Förutom omdömena bra/dåligt kan kritik även bestå i en klassificering som sätter det kritiserade i ett perspektiv, som vägleder andra i utbudet. Den som ger kritik kallas kritiker. Som yrkesverksamhet förekommer estetisk kritik, som ger omdömen om ny litteratur (litteraturkritik), konst (konstkritik?), musik (musikkritik?), teater (teaterkritik?), film (filmkritik?).
#41 - 9 mars 2007 07:59
giz skrev:

Vad har det att göra med att kritisera mot en affär som du inte gillar? Om det är så att du känner på det viset är det inte bara att låta bli att klaga på affären så slipper du lägga upp ditt namn eller få inlägget raderat för att du inte följt forumets regler?
Det som heeke menade var en tråd som blev lite av en dokusåpa på nätet och det känns lite som att denna är på väg däråt med.
Det är Kjell som sätter reglerna och gillar man inte dessa så kanske man får bita i det sura äpplet ibland och acceptera att man inte alltid kan ha det som man vill.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 9 mars 2007 08:26
Guy Palm skrev:
Detta skriver du i ditt första inlägg

Det stämmer inte alls, det är lika mycket fel att risa som att rosa.

Detta finns att läsa på susning.nu

Kritik är avgivna omdöme?n om andras prestationer. I vardagsspråket används ordet kritik ofta som synonym för negativ kritik, men kritik kan också vara positiv, berömmande. Kritik kan vara en sorts konsumentupplysning? som vill varna andra från att ta del av något undermåligt, men när kritiken är som bäst ger den också upphovsmannen tips om hur hans arbete kan förbättras, så kallad konstruktiv kritik. Förutom omdömena bra/dåligt kan kritik även bestå i en klassificering som sätter det kritiserade i ett perspektiv, som vägleder andra i utbudet. Den som ger kritik kallas kritiker. Som yrkesverksamhet förekommer estetisk kritik, som ger omdömen om ny litteratur (litteraturkritik), konst (konstkritik?), musik (musikkritik?), teater (teaterkritik?), film (filmkritik?).

Guy du har rätt och fel. Du har 100% rätt i din definition av vad kritik är - kritik kan självklart vara både positiv och negativ.

Också giz har dock rätt när hon skriver att vi faktiskt tillåter "lovordning av butiker" eller med andra ord "positiv kritik"
Visst - det är en aning inkonsekvent men så har vi i alla fall gjort. Dock kan man väl säga att jag försöker hålla lite koll på detta också och det har faktiskt upptäckts vissa positiva reklamkampanjer för något företag på Zoopet och det har vi inte godkänt. Det har faktiskt också hänt att vi kommit på företagare (eller vanligare anställda hos företag) som har skrivit ner konkurrenter i forumet.

För övrigt så har både jag och Christian (som står bakom sidan) barn och vi har aldrig varit anonyma - det har definitivt inte varit något problem (är nog mer orolig för vad som kan hända dom i trafiken etc.).
Men om du nu är så orolig för att dina barn skall utsättas för en pedofilattack pga av att du inte får vara anonym när du kritiserar en affär på Zoopet - så får du väl helt enkelt avstå från den möjligheten
#43 - 9 mars 2007 09:40
Risken för pedofiler finns överallt på internet. Men de koncentrerar sig nog mer på vissa typer av sajter än andra. Tror inte många sådana har span på just precis zoopet.. Man ska aldrig säga aldrig men den kopplingen känns lite långsökt på något vis [:o]

Lunar och dylika sajter är nog värre utsatta.
#44 - 9 mars 2007 10:50
Jag för min del tänker inte på pedofiler. Dom jag hade att göra med är nog mest för sambons skull att OM något händer är det hon som råkar illa ut. Om nu någon av dom får för sig att kolla hur det är med mig igen.

Erik Ahlin
Södra Bomhus i Gävle
Telnr och adress hittas lätt. Nu är jag då inte anonym.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 9 mars 2007 11:01
ja enligt Eniro är det bara jag i Sverige som heter Kjell Fohrman så det är nog inte så himla svårt att räkna ut mina data;)
#46 - 9 mars 2007 11:07
ja enligt Eniro är det bara jag i Sverige som heter Kjell Fohrman så det är nog inte så himla svårt att räkna ut mina data;)

Jo om det är du som har en adress i Tullinge så är det faktiskt så att du är den ende Kjell F annars så finns det två av er :)
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 9 mars 2007 11:14
peterhaack skrev:
Jo om det är du som har en adress i Tullinge så är det faktiskt så att du är den ende Kjell annars så finns det två av er :)

Det är min alias;)
Jag fick faktiskt bara upp en gubbe på eniro - tycker synd om min namne, tänk vad han har fått lida:D
#48 - 9 mars 2007 11:33
Det är min alias;)

Jag fick faktiskt bara upp en gubbe på eniro - tycker synd om min namne, tänk vad han har fått lida:D

Hitta.se finns din namne =O)
#49 - 9 mars 2007 11:42
Vem vet. Ringer ni Eniro kanske min sambo som svarar. En annan som jobbar där fick en förfrågan om ett nr till person x. Hon hajar till, men det är ju min bror du vill ha numret till. Världen är liten ibland
#50 - 9 mars 2007 11:47
Har man gett sig den på att hitta någon via nätet - så gör man det...tyvärr.
Har själv blivit "hittad" av en io.fs inte alls ovälkommen bekantskap.
Men det kunde lika gärna varit någon ovälkommen..dåre..

Och jag hade ej alla uppgifter "ute", men blev "hittad" ändå.
Så tyvärr verkar det ej spela så jättestor roll.. man kan nästan lika gärna skriva ut alla uppgifter direkt :(
#51 - 9 mars 2007 12:19
Jag har get ris och ros i en tråd som jag startade här inne en gång mitt namn är oxå av det ovanligare slaget och jag har haft samma signatur och ort sedan jag började här inne...

Dock plockades hela tråden bort av ngn anledning..
Tyckte jag var tråkigt då den bara talade om hur butiker var i utbud och personal kunnande, en del butiker fick ros och en del fick törn men inte utan att de förtjänade det....

Vissa butiker vill inte lära sig eller lysna när man säger det där fel eller så kan man inte göra, kvittar om man säger det direkt till dem eller via forum och sånna butiker borde veta att de får kritik om det är anonymt eller ej.

När det kommer till att söka folk finns det tyvärr massor av sätt att göra detta på om man vill eller ej, men tycker inte att man skall behöva för att tala om sin åsikt, berätta sitt namn och adress, för ngn, inte ens forumägaren.
Det är klart en fördel för forumsägaren men inte ett tvång, Tycker jag.

Sverige har blivit ett skvaller samhälle där vi har sopspioner och skvaller tanter överallt, och lite här inne med =O) och jag tycker att det är fel att resonera att zoopet har moderatorer med två tycken (eller ett) för här inne får oftas C o K information via PM om var det finns fel och då är det inte bara C o Fs tycken utan även den som skvallrar som har sitt tycke.

En moderator kan få allmänna regler på huruvida de skall agera gentemot de olika inläggen går det inte att komma fram till ngt får man kompremissa och kanske då gå till forumsägaren och fråga hur man skall göra.

Zoopet har blivit stort tackvare användarna och K o C hinner säkert med vad de skall men det missas massor oxå, och jag tycker faktiskt att de med all rätt borde ta in iaf 3 eller 5 moderatorer som hjälper till på forumet, här är säkert många som vill ställa upp på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 9 mars 2007 12:58
peterhaack skrev:
Zoopet har blivit stort tackvare användarna och K o C hinner säkert med vad de skall men det missas massor oxå, och jag tycker faktiskt att de med all rätt borde ta in iaf 3 eller 5 moderatorer som hjälper till på forumet, här är säkert många som vill ställa upp på det.

I praktiken har vi säkert uppåt 20-30 st som kontinuerligt hjälper till med att rapportera in felaktigheter (det finns ju en liten rapportikon på varje inlägg) - ett stort tack till dessa.
Det enda som skiljer dom från vanliga moderatorer är
1/ bara vi som administatörer kan deleta - anledning till detta: Att bedömningen skall vara så likvärdig som möjligt
2/ dessa "moderatorer" är anonyma - anledning till detta: de skall slippa skiten dvs att slippa bli utskällda i forumet, slippa få mail om att man är en jävla idiot, slippa få mail om att "jag vet nog var du bor och du skall passa dig för att gå ut en sen kväll". Själv vet jag att dylika mail egentligen bara är mailtrams från tämligen omogna individer som bara vräker ut sig saker utan att tänka och som egentligen inte menar så mycket så tar jag själv inte åt mig så mycket (man är väl som en gås:D där vattnet bara rinner av). Inget har för övrigt någonsin satt något hot i verket heller för den delen.
Däremot så skulle säkert andra ta åt sig som inte är så luttrade som jag om de fick ta emot skiten - därför är de anonyma.

Så - ett stort tack till de "moderatorer" som idag hjälper oss med att rapportera in felaktigheter - jag är bara tacksam om ännu fler hjälper oss med detta.
#53 - 9 mars 2007 13:41
har läst lite här

som nybörjar akvarist ser jag det som nödvändigt att få läsa både ris och ros om akvarieaffärer och annat som rör mitt intresse...
att enbart läsa positiv kritik känns som att sajten är köpt?
att enbart läsa negativ kritik känns som om sajten är hackad av terrorister:D

ska ju finnas balans?

har själv utdelat kängor här(välbefogade såna) mot de zooaffärer jag varit in på hittills och deras bemötande av mig som kund men jag har också delat ut ros till dem som förtjänat det...

saknar en tråd där man kan få betygsätta butiker osv utan en massa knöliga regler utöver vanlig netikett och sunt förnuft.
Det syns ganska snabbt om det skulle sättas igång en smutskastnings kampanj likaväl som det syns om någon har egen vinning av att rosa en viss butik.

En sån tråd kan knappast hota butiker utan snarare vara dem till hjälp i hur de ska bemöta kunder och förbättra sin service gentemot oss som faktiskt gör deras företagside hållbar.

=) min första tråd härinne var BTW en ren kritiktråd mot vår zoobutik ju?
Även om jag troget går tbx för mer fiskar och växter osv har jag fortfarande en del kritik mot deras akvariedel(resterande struntar jag i eftersom intresset inte finns) men jag har också en massa ros att ge (annars hade jag aldrig mer handlat där)

Jag kan stå för min kritik med namn tel och adress(fast om butiken läser det vet de redan vem jag är:D) men jag är anonym på nätet av anledning och tänker inte skylta med namn i forumet även om jag kan inboxa dessa(vill inte indexeras på nätet vilket är enda anledningen till min relativa anonymitet på nätet)
#54 - 9 mars 2007 14:04
tackar peter och diwa att ni återförde MIN tråd på rätt ämne igen:)
OT finns det ju en annan rubrik för:)

Jag får en kännsla av att sajten och dess närmaste anhängare känner sej hotade av nytänkande, rätta mej om min uppfattning av zoopet är fel men detta kommer jag fram till:

ägarna har bestämt att så här ska det va så är det bara* punkt slut armarna i kors*
zoppet ansvarar och vågar inte låta medlemen skriva under nick om den vil spy galla *pekpinnen fram: det är fegt att inte skylta med sitt namn om man har dålig erfarenhet*
zoopet granskar dej om du kritiserar sajten (ja ha har ni hittat ngt än?)
zoopet tar absolut inget ansvar om nu en yxmördare du gömmer dej för luskar reda på det inlägg du skrivit via google.

summan av kardemumman: zoopet värderar butikerna/sponsorerna mer än medlemmarna som faktiskt bygger forumet.....utan oss så hade det inte funnis varken sponsorer eller forum:)

sen har vi svansen på zoopet: gilla reglerna eller dra *dörrvakterna:)*
varför? utan debatt och utan förslag och nytänkande från medlemmarna så blir det tråkigt och folk letar sej vidare, det är svårt att hänga kvar i cyber man måste lyssna på medlemmarna.

så som gammal trolljägare på en av sve största forum, som en avgåd moderator på ett av sve största chattrum.(bara några av mina cyber meriter).... så avslutar jag nu diskussionen om hur ett forum kan utvecklas till det bättre, för bättre och nytt här verkar vara farligt utan det ska traskas på i filttofflorna.
och med det så kanske folk förstår varför en trolljägare inte lämnar ut sitt namn offentligt.... många fiender blir det och ni som inte vet vad troll är, googla så får ni svar:)

och troligen/för hoppningsvis har jag fel MEN det är den uppfattningen man får. *vinkar glatt och hämtar kaffe och kladdkaka innan jag försöker hitta lite alg info på söken:)*
#55 - 9 mars 2007 14:16
Diwa skrev:
saknar en tråd där man kan få betygsätta butiker osv utan en massa knöliga regler utöver vanlig netikett och sunt förnuft.

Det syns ganska snabbt om det skulle sättas igång en smutskastnings kampanj likaväl som det syns om någon har egen vinning av att rosa en viss butik.

En sån tråd kan knappast hota butiker utan snarare vara dem till hjälp i hur de ska bemöta kunder och förbättra sin service gentemot oss som faktiskt gör deras företagside hållbar.

Jag har själv kastat skit över butiker som sålt krukväxter istället för vattenväxter, men jag har aldrig lämnat ut vilken butik det är frågan om. Jag förstår hur du tänker Diwa, men håller inte riktigt med. Skulle kunna köpa idén med en sådan tråd (förresten så finns det väl en?) om den dåliga kritiken bara gäller saker av den dignitet som kan anmälas till konsumentverket (men det blir svårmodererat). Vill hellre se en tråd om butiker som är omtyckta, de butiker som inte nämns är alltså indirekt mindre bra men ej utlämnade med namn och har något atty jobba för. Många zoopettare arbetar på zoobutiker (syns ibland på de åsikter de har när butiker kritiseras) och de lär väl rosa sig själva, hur skyddar vi oss mot det?

En negativ sak med trådar av denna typ, oavsett av ris- eller rostyp är att det blir mycket Stockholm och Göteborg, butiker i andra städer blir svåra att hitta.. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 9 mars 2007 14:21
att enbart läsa positiv kritik känns som att sajten är köpt?

att enbart läsa negativ kritik känns som om sajten är hackad av terrorister:D

Som sagt - negativ kritik är välkommen så länge den inte är anonym.

Vi jobbar med en hel avdelning på Zoopet där man kommer att kunna betygsätta affärer på ett seriöst sätt.

summan av kardemumman: zoopet värderar butikerna/sponsorerna mer än medlemmarna som faktiskt bygger forumet.....utan oss så hade det inte funnis varken sponsorer eller forum:)

Zoopets ekonomiska bas är goldmedlemmarna (ca. 80% av inkomsterna) - så om vi skulle värdera några högre så är det i så fall dessa. Dock gäller faktiskt samma regelr för dessa vad gäller kritik.
#57 - 9 mars 2007 14:30
låter toppen kjell...menar självklart inte att man ska kunna säga annat än det man sagt direkt till butiken

devisen. är du nöjd berätta det för alla , är du missnöjd berätta det för oss är nog nåt alla företagare strävar efter och skulle aldrig gnälla eller klaga utan att ha pratat med min butik heller.

men tycker inte att "vanlig" kritik är speciellt farlig eller att den måste gä under namn.
Mitt zoo ansåg att 32 fiskar i ett 110L nystartat kar(3 dar igång) var en lämplig start...deras ide om lämplig uppstart har kostat minst 1000 kr att ordna upp(fast jag är rätt nöjd för nu har jag tre akvarier:D)
Meeen de är enorma och har utan större besvär hjälpt mig med corydorasproblem(stooor eloge) och tar hem vad jag vill ha (kamphonor tidigare och jag fick superfina såna, idag avhämtades javamossa)

alltså får mitt zoo en mycket stark 4:a för service och vilja men för akvariedelen får de en 3:a för att det alltid ligger fisk i karen som borde bort osv...

:D

ordbajsare är jag med:D

vad jag menar är att man kan kritisera på många olika vis och det behöver inte alltid vara negativt=)

Har gjort en stooor uppsats i mitt skolarbete där jag recenserar Zoopet:D
nån som vill se vad jag skrivit?
hehehe...fick MVG för väl utfört analys arbete och förbättringsplanering osv:D

Well jag är iaf här för att stanna oavsett vad ni bestämmer i kritikfrågan(jag kan gnälla på andra platser*asg*)

tack för mig

/Marianne(numera nästan anonym)
#58 - 9 mars 2007 14:31
glömde:

kjell när du citerar är det bra mo du talar om vem du citerar:D
två av citaten var mina men inte alla;)
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 9 mars 2007 14:55
Diwa skrev:
glömde:

kjell när du citerar är det bra mo du talar om vem du citerar:D

två av citaten var mina men inte alla;)

Sorry[:o]
#60 - 9 mars 2007 14:56
Betygssättning är en bra idé! Det kanske även kunde gälla produkter?
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 9 mars 2007 14:58
Piscator skrev:
Betygssättning är en bra idé! Det kanske även kunde gälla produkter?

Jodå det kommer tids nog - vi har lovat väldigt länge nu, men alltid kommer något emellan[:o]
#62 - 9 mars 2007 15:36
giz skrev:

och med det så kanske folk förstår varför en trolljägare inte lämnar ut sitt namn offentligt.... många fiender blir det och ni som inte vet vad troll är, googla så får ni svar

Eller på denna länk....som vi sett förr ;)
http://susning.nu/Hackerslang/Troll

Det verkar ju vettigt med en avdelning med betygssättning, så då kanske "problemet" kommer lösas så småningom ändå? Och jag hoppas det kommer bli betyg på många affärer i många städer då. Och inte bara som någon sade som skräckscenario mest Stockholm & Göteborg :) Om man vet att denna avdelning kommer inom en snar framtid (?) kanske man kan hålla inne med kritiken tills den då kommer? Om man absolut inte vill/kan skriva ut namn och adress o.s.v alltså.

Att man inte ser en satt regel som något stort problem är i mina ögon inte att hindra nytänkande. Det kommer alltid finnas de som är för/emot saker och ting! Att någon/några ifrågasätter något innebär inte alltid automatiskt medhåll från alla. Alla tycker vi olika och kommer så fortsätta göra - troligtvis vad det än kommer gälla. :D

Agree to disagree...
#63 - 9 mars 2007 17:47
om det kommer betygsättning får det gärna vara så man kan betygsätta allt:D

belysning, pumpar, märken, affärer osv osv

its a jungle out there:D

:D då hade nån kunnat varna mig för att javamossa består av typ 5cm trådar som nu flytar huller om buller i mitt kar för jag har självklart inga gummiband eller syntetgarn hemma att fästa den med(fisklina?)
betygsättning javamossa:
+ = bra för yngel
- = se till så ni har material att fästa den med hemma och hanteras varsamt eftersom "bollen" man får från zoo annars löser upp sig i miljoner trådar som man får jaga:D
#64 - 12 mars 2007 01:47
giz skrev:

förstår inte varför en del är så rädd för förändringar, förbättringar och debatter.

man måste väll få ha en åsikt och diskutera den utan att bli anklagad för personangrep, för jag annser att du riktade det till mej i första hand då jag är ts av denna tråd och det var här du skrev det.

så håll MIN tråd snygg utan en sandlåde nivå, tack!

Välkommen till Zoopet, där man inte får kritisera regler och komma med förslag hur de kan förbättras. Ej heller fundera över hur de används. Det är elakt och osolidariskt mot stackars Moderator och skall nedgöras med alla medel. Se tråden "Modererandet, vad går det ut på?", som fortfarande är stängt av moderator.

Och ja, jag tycker du har rätt. Det är konstigt att man får skriva inlägg som höjer ett företag till skyarna "anonymt", men att tala om sina egna erfarenheter angående ett företag går inte för sig.

Reglerna behöver översyn/klarläggande. Modererandet behöver en översyn/klarläggande. De är oklara och inte helt uppenbara i kopplingen vad som står i dem och hur de används av moderatorn.
#65 - 12 mars 2007 01:56
Healena skrev:
- Om man nu är så kritisk mot säg en affär...vad vinner man på att kabla ut det i ett forum ist.f att antingen traska iväg till affären/maila den personligen? :confused:

Då kan de ju bemöta kritiken och besvara den, och kanske även rätta till felet! Och det istället för att de (kanske utan att ens veta om det själva) blir totalt nedsablade och får jättedåligt rykte från forum på internet. Vore jag handlare skulle jag vilja kunna bemöta kritiken och åtgärda "felet" INNAN folk slutade handla hos mig. Kritik kan ofta vara konstruktiv.

Och kritik är oftast lättare att ge - än beröm..konstigt nog.

Hur ofta ser vi någon lovprisa någon? Och hur ofta ser vi det motsatta??

Ja tänk...;)

Kritik är både possitiv och negativ.
Såå.

Det är alltså ok att skydda butiker som gör fel och men inte varna andra från att använda dem oreserverat? Men helt ok att sjunga lovsång över en butik, "annonymt", även om det inte är relevant? Samt i och med det "lura" andra att använda butiken?
Sedan kan ju negativ kompenseras av andras possitiva kritik, om nu butiken har nöjda kunder. Dvs, det brukar jämna ut sig med felaktig possitiv/negativ kritik om bägge får förekomma med under samma förutsättningar.

Dessutom så måste man ha ett konto för att posta, så är man ju inte posta annonym. Det vore annorlunda om man kunde posta utan att logga in, det vore anonymt.
#66 - 12 mars 2007 02:07
I praktiken har vi säkert uppåt 20-30 st som kontinuerligt hjälper till med att rapportera in felaktigheter (det finns ju en liten rapportikon på varje inlägg) - ett stort tack till dessa.

Det enda som skiljer dom från vanliga moderatorer är

1/ bara vi som administatörer kan deleta - anledning till detta: Att bedömningen skall vara så likvärdig som möjligt

Men modererandet är ju inte likvärdig. Det har ju vistats med några exempel. Så att ha någor moderatorer skulle knappast ändra resultatet. Snarare att moderatorerna skulle bli mer klara med hur reglerna används, och kanske till och med kunna förklara dem.
2/ dessa "moderatorer" är anonyma - anledning till detta: de skall slippa skiten dvs att slippa bli utskällda i forumet, slippa få mail om att man är en jävla idiot, slippa få mail om att "jag vet nog var du bor och du skall passa dig för att gå ut en sen kväll". Själv vet jag att dylika mail egentligen bara är mailtrams från tämligen omogna individer som bara vräker ut sig saker utan att tänka och som egentligen inte menar så mycket så tar jag själv inte åt mig så mycket (man är väl som en gås:D där vattnet bara rinner av). Inget har för övrigt någonsin satt något hot i verket heller för den delen.

Däremot så skulle säkert andra ta åt sig som inte är så luttrade som jag om de fick ta emot skiten - därför är de anonyma.

Så du menar att ge kritik till företag inte kan renderna sådant tjaffs?
Appropå tjaffs. Jag har fått påhopp via privata brev angående min kritik av modererandet i detta forum. Så varför inte av kompisar till de som äger butiken?

Sedan så är det fler än du som är tjockhudad och inte bryr sig om sådanna påhopp. Så varför inte låta fler som vill/kan ta på sig sådant hjälpa till med modererandet? Ha fler att rådfråga om moderering och gränsdragning med?
Så - ett stort tack till de "moderatorer" som idag hjälper oss med att rapportera in felaktigheter - jag är bara tacksam om ännu fler hjälper oss med detta.

Det finns för närvarande bara en moderator. Så varför inte ta emot hjälp i modererandet?
#67 - 12 mars 2007 02:20
giz skrev:
tackar peter och diwa att ni återförde MIN tråd på rätt ämne igen:)

OT finns det ju en annan rubrik för:)

Jag får en kännsla av att sajten och dess närmaste anhängare känner sej hotade av nytänkande, rätta mej om min uppfattning av zoopet är fel men detta kommer jag fram till:

ägarna har bestämt att så här ska det va så är det bara* punkt slut armarna i kors*

zoppet ansvarar och vågar inte låta medlemen skriva under nick om den vil spy galla *pekpinnen fram: det är fegt att inte skylta med sitt namn om man har dålig erfarenhet*

zoopet granskar dej om du kritiserar sajten (ja ha har ni hittat ngt än?)

zoopet tar absolut inget ansvar om nu en yxmördare du gömmer dej för luskar reda på det inlägg du skrivit via google.

sen har vi svansen på zoopet: gilla reglerna eller dra *dörrvakterna:)*

varför? utan debatt och utan förslag och nytänkande från medlemmarna så blir det tråkigt och folk letar sej vidare, det är svårt att hänga kvar i cyber man måste lyssna på medlemmarna.

så som gammal trolljägare på en av sve största forum, som en avgåd moderator på ett av sve största chattrum.(bara några av mina cyber meriter).... så avslutar jag nu diskussionen om hur ett forum kan utvecklas till det bättre, för bättre och nytt här verkar vara farligt utan det ska traskas på i filttofflorna.

och med det så kanske folk förstår varför en trolljägare inte lämnar ut sitt namn offentligt.... många fiender blir det och ni som inte vet vad troll är, googla så får ni svar:)

och troligen/för hoppningsvis har jag fel MEN det är den uppfattningen man får. *vinkar glatt och hämtar kaffe och kladdkaka innan jag försöker hitta lite alg info på söken:)*

Huvudet på spiken hur Zoopet fungerar. I vart fall så är det mina erfarenheter i andra trådar. Några skriver och svarar i andras ställe, utan att tillföra något annat än mer olja på en redan upphettad situation (troll). Andra skickar privata brev för att "övertyga" mig om att jag inte skall kritisera och säga vad jag tycket kan göras bättre på Zoopet.
<ironi on>Zoopet är nämligen en stor lycklig familj utan problem och sköts perfekt på alla plan</ironi>
#68 - 12 mars 2007 05:39
Följande är inte enbart svar på jackson's inlägg utan jag lade bara in de som citat eftersom de fångade frågeställningarna bra.

jackson skrev:
Välkommen till Zoopet, där man inte får kritisera regler och komma med förslag hur de kan förbättras. Ej heller fundera över hur de används. Det är elakt och osolidariskt mot stackars Moderator och skall nedgöras med alla medel. Se tråden "Modererandet, vad går det ut på?", som fortfarande är stängt av moderator.

Kjell har väl aldrig förbjudit någon att komma med kritik och förslag på förändringar på Zoopet ? Anledningen att tråden du nämnde stängdes var ju bara att Kjell skulle på semester och Christian som inte är moderator vilja slippa agera moderator i en redan upphettad diskussion med en massa personangrepp. Nu har väl kanske inte tråden öppnats igen efteråt, men den kommer säkert att öppnas snart, annars går det alltid att skapa en ny likadan tråd och bara referera till den gamla.

Jag tycker också att Kjell har försökt förklara reglerna, ibland är det givetvis så att Kjells förklaring inte faller en i smaken eftersom man själv har en annan åsikt. Ibland försöker då folk fortsätta försöka trycka in sin egen åsikt, vilket oftast tillåts men leder oftast inte till något annat resultat i slutändan. Zoopet är ingen demokrati det är Kjell och Christian som enväldigt bestämmer, däremot tar de intryck från användarna ibland när det kommer bra ideer. Ett exempel på att de tar intryck från användarna är alla nya saker som tillförts på Zoopet sen man införde Gold medlemskapen för 2-3 år sen, mycket av detta var ideer från Zoopets användare.

Att vara moderator kan i första anblicken ses som en kul uppgift, man har en massa makt och får styra och ställa. Men alla som som önskar fler moderatorer tycker jag skall fundera på om:
- Vill du ställa upp själv och tvingas ständigt vara tillgänglig på Zoopet för att moderera ?
- Vill du ställa upp själv och få en massa personliga mail med kritik kring inlägg du tagit bort (se Kjells kommentar här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=936401#post936401
- Blir det verkligen mer konsekvent moderering om det är flera personer som modererar ?
- Önskar du att någon annan än du själv skall råka ut för ovanstående ?

jackson skrev:
Det är konstigt att man får skriva inlägg som höjer ett företag till skyarna "anonymt", men att tala om sina egna erfarenheter angående ett företag går inte för sig.
Det är lite konstigt, egentligen borde nog all kritik vara förbjuden både possitiv/negativ och anonym/inte anonym. Nu har Kjell och Christian valt en annan linje för Zoopet och då får vi rätta oss efter det så länge de inte tar intryck av diskussionen och förändrar reglerna. Anledningen att de valt att vara mer restiktiva kring negativ kritik är förmodligen att den orsakar mer upprörda känslor och drabbar en enskild handlare hårdare.

Om en affär kritiseras negativt så är det många som läser inlägget och kanske väljer att gå till en annan affär istället, en enskild handlare drabbas då av kritiken. Negativ kritik orsakar också väldigt lätt upprörd stämning vilket oftast leder till personangrepp förr eller senare. Vissa klarar av att hantera negativ kritik och tar åt sig den och förbättrar sig, men det är långt i från alla som agerar på detta sätt. De flesta blir bara ledsna, sura och funderar på hur man kan ge igen. En anledning att Zoopet kräver att man skall ange namn är förmodligen att man skall undvika att skriva negativ kritik som inte är saklig och sann.

Om en affär beröms så är det många som läser inlägget och väljer att gå dit, skillnaden här är att det drabbar ingen enskild handlare utan det är många som drabbas lite grann. Det skapar en mer possitiv stämning och uppmuntrar en handlare som förhoppningsvis skött sig och gjort något bra. Förhoppningsvis uppmuntrar det också handlaren att fortsätta i samma stil. Allt detta är förmodligen också en anledning till att Zoopet är lite mindre restriktiv beträffande possitiv kritik.

jackson skrev:
Reglerna behöver översyn/klarläggande. Modererandet behöver en översyn/klarläggande. De är oklara och inte helt uppenbara i kopplingen vad som står i dem och hur de används av moderatorn.
Ett tips är att ge konkreta förslag på nya formuleringar av reglerna som gör att de är enkla att föreslå. Kjell tycker redan de är solklara, så att bara klaga och hoppas att Kjell själv skall komma på bättre formuleringar resulterar förmodligen inte i något. Utan ta istället fram konkreta förslag själv och hjälp Kjell, kommer det fram bra förslag så kommer han säkert att utnytta dem.

jackson skrev:
Huvudet på spiken hur Zoopet fungerar. I vart fall så är det mina erfarenheter i andra trådar. Några skriver och svarar i andras ställe, utan att tillföra något annat än mer olja på en redan upphettad situation (troll).
Jag antar att det var detta jag just gjorde.
#69 - 12 mars 2007 06:42
Jag har läst många men inte alla inlägg på denna tråden, och jag håller med giz om att det är märkligt att man bara får dela med sig av positiv kritik.
För det första är väl själva grundidén med ett forum att man utbyter åsikter och erfarenheter oavsett om dom är negativa eller positiva.
För det andra så är det ofta så att dom som har något negativt att säga om en butik gör det med god anledning och efter att först ha kontaktat affären.
För det tredje så är affärerna det enda stället att få tag i utrustning och fiskar för de allra flesta, så det är viktig att känna till så mycket som möjligt innan man handlar.

De trådar som jag sett om bra/dåliga affärer har funkat bra, men hade varit löjliga om bara dom som var nöjda hade fått skriva, vilket är den troliga följden om man måste skylta med kompletta personuppgifter bara för att få ha en åsikt. I rättvisans namn borde det i sådana fall gälla för både positiv och negativ kritik.

Slutligen så tycker jag att inlägg i stilen "jag har inget att dölja" bla bla bla
är lite för låg nivå. Om någon inte vill lägga ut sitt namn och adress på ett forum så kanske den personen har en anledning till det.
Om det hade varit ett krav att ha med namn ,adress och telefonnummer så fort man postade ett inlägg så tror jag knappast att zoopet hade varit lika stort som det är idag.
#70 - 12 mars 2007 07:12
Det är klart att kritik kan vara positiv och konstruktiv - om den framförs på rätt sätt! Utan påhopp och provocerande utbrott.

Vill man nå fram med sin kritik, bör man hålla sig ifrån sådant och vara saklig.
Annars retar man bara upp folk. Och DET kommer man inte långt med.
Det enda som händer är att ingen riktigt lyssnar och alla intar "försvarspositioner".

Om man tänker efter innan man skriver kan man komma långt.

Det verkar vara en ny trend här på zoopet just nu...
Klaga på allt ... några få håller på ...*trött*

Var är det positiva? Finns det inget sådant?? ;)

Det ÄR ju tydligen en recenseringsavdelning på gång...och DET är väl positivt?
Det var väl i princip det som efterfrågades från början i denna tråd, att kunna kritisera/betygssätta anonymt el. under ordnade förhållanden.
#71 - 12 mars 2007 07:26
Healena skrev:
Det är klart att kritik kan vara positiv och konstruktiv - om den framförs på rätt sätt! Utan påhopp och provocerande utbrott.

Vill man nå fram med sin kritik, bör man hålla sig ifrån sådant och vara saklig.

Annars retar man bara upp folk. Och DET kommer man inte långt med.

Det enda som händer är att ingen riktigt lyssnar och alla intar "försvarspositioner".

Om man tänker efter innan man skriver kan man komma långt.

Det verkar vara en ny trend här på zoopet just nu...

Klaga på allt ... *trött*

Var är det positiva? Finns det inget sådant?? ;)

Det ÄR ju tydligen en recenseringsavdelning på gång...och DET är väl positivt?

Recensionsavdelningen är ett JÄTTEPLUS för zoopet. Information om prylar och affärer är ju en av de vanligare ämnena. Såg inte att detta var på g.
Mitt inlägg ovan var inte meningen att vara gnälligt om det du syftade på.
Anledningen till att jag skrev det var nog mer en allmän oro om att man inte kan lita på informationen på zoopet (när det gäller affärer och utrustning) om bara det positiva ska få fritt spelrum. Sen tycker jag att kritiken ska vara saklig oavsett om den är negativ eler positiv.
#72 - 12 mars 2007 07:37
Jag tyckte inte alls du var gnällig peter - du var saklig :p
#73 - 12 mars 2007 07:39
Jag förstår att det känns bittert att ha blivit trampad på tårna och särskilt då när man tycker att moderatorn är den som har trampat. [B)] Men någon gång måste man gå vidare med livet, vad man kan göra är att fundera över hur man ska förändra sitt beteende för att inte bli trampad på igen. För att förändra andra människors beteende är väldigt svårt, först måste ändra deras åsikter, värderingar, fördomar och liknande. I detta forum märker man ju tydligt hur svårt det är... :)

Nu är ju en röstningsfunktion på väg, så vad finns för anledning att älta "gammal spilld mjölk"?

Vill gärna tillägga att en röstningsfunktion är något annat än en enskild persons åsikt om en butik eller vara. I sakens natur ligger att man känner större anledning att framföra sin åsikt när man är missnöjd men i och med att flera människor röstar så slätas förhoppningsvis både toppar och bottnar ut.

Låt oss gå vidare med livet med hopp om en bra rösningsfunktion :p
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 12 mars 2007 09:27
Recensionsavdelningen är ett JÄTTEPLUS för zoopet. Information om prylar och affärer är ju en av de vanligare ämnena. Såg inte att detta var på g.

Mitt inlägg ovan var inte meningen att vara gnälligt om det du syftade på.

Anledningen till att jag skrev det var nog mer en allmän oro om att man inte kan lita på informationen på zoopet (när det gäller affärer och utrustning) om bara det positiva ska få fritt spelrum. Sen tycker jag att kritiken ska vara saklig oavsett om den är negativ eler positiv.

Inte så konstigt att du missade den infon eftersom det varit på gång länge och vi aldrig kommit till skott.
Egentligen är orsaken till detta det som du skriver i den andra delen ovan - dvs - att man inte kan lita till informationen på zoopet....
Jag håller med - men tyvärr kan man inte lita på informationen på internet. Jag har sett flera recensionsmoduler där utfallet har varit klart lögnaktigt. Orsaken har främst varit att recensionen nästan bara reducerats till att bli ett tyckande och inte ett recenserande av en objektiv verklighet. Ett exempel en akvarieaffär hade fått högsta betyg för tillgänglighet - i verkligheten så ligger affären väldigt offside och är jättesvårt att hitta till.

Därför så ville vi göra en recensionmodul som mer detaljreglerar recensionen och där kanske 80% blir fakta och 20% känsla istället för tvärtom.
En sådan har vi faktiskt alltså redan gjort - men efter att ha grubblat länge på detta så är vi nu istället rädda för att det då blir för jobbigt att göra recensioner (tar för lång tid) eftersom man måste kolla en massa fakta (t.ex. hur många akvarier som finns) och att vi kommer att bli få recensioner. Därför har vi funderat på at bygga om kriterierna igen och så drar det ut på tiden.....
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 12 mars 2007 09:30
Jag har läst många men inte alla inlägg på denna tråden, och jag håller med giz om att det är märkligt att man bara får dela med sig av positiv kritik.

Som sagt - ditt påstående är faktiskt helt fel. Vi har betydligt högre i tak på Zoopet vad gäller kritik mot företag än vad de flesta övriga sidor har. Dock så måste man stå för vad man kritiserar och får inte vara anonym.
#76 - 12 mars 2007 09:55
Som sagt - ditt påstående är faktiskt helt fel. Vi har betydligt högre i tak på Zoopet vad gäller kritik mot företag än vad de flesta övriga sidor har. Dock så måste man stå för vad man kritiserar och får inte vara anonym.

Min poäng är väl egentligen att man ska i så fall stå för det oavsett om det är positiv eller negativ kritik vilket jag också skrev:

De trådar som jag sett om bra/dåliga affärer har funkat bra, men hade varit löjliga om bara dom som var nöjda hade fått skriva, vilket är den troliga följden om man måste skylta med kompletta personuppgifter bara för att få ha en åsikt. I rättvisans namn borde det i sådana fall gälla för både positiv och negativ kritik.

Är det orimligt att samma krav gäller oavsett om kritiken är positiv eller negativ och, om så är, varför?

När det gäller recensioner så gillar jag pricerunners variant.
Betyg i almänna kategorier och två textrutor för positiva resp negativa omdömen. Att man får ta all information på internet med en nypa salt vet jag, men i kombination med annat kan det ändå ge en bra bild.

Jag tyckte tex att den gamla tråden om akvarieaffärer i Malmö/lund funkade bra. En del var nöjda andra inte. Totalt sett gav den en bra bild av affärerna i området, så det hade nog funkat i en recensionsmodul också.
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 12 mars 2007 10:09
Min poäng är väl egentligen att man ska i så fall stå för det oavsett om det är positiv eller negativ kritik vilket jag också skrev:

Egentligen - men det vore praktiskt omöjligt att genomföra. Om nu någon frågar efter bra butiker att besöka i Göteborg (eller någon annanstans) och man då inte skulle få svara om man var anonym så skulle forumet bli ohanterbart (mängder av deletningar per dag).
Det är ju också trots allt mindre värdeladdat att berömma än att kritisera - det kommer man inte ifrån. Men som sagt i princip håller jag med dig - men det skulle inte funka rent praktiskt.

När det gäller recensioner så gillar jag pricerunners variant.

En stor skillnad mellan zoopet och pricerunner är ju
1/ här är kvalitet och kunnande oerhört mycket viktigare att bedömma för en affär än priser, utbud etc, eftersom det här gäller levande djur
2/ pricerunner och andra liknande företag är oerhört mycket större än zoopet och det är oerhört många fler som sätter betyg där. Detta gör att "missbruk (t.ex. anställda i ett företag som recenserar) där får mindre betydelse än för oss där få kommer att recensera. Inte desto mindre så har dylikt "missbruk" även på hemsidor typ pricerunner uppmärksammats flera gånger i pressen
#78 - 13 mars 2007 00:34
<ironi på>Som vanligt är moderatorn och Zoopet unik och helt olikt alla andra forum som finns på webben</ironi av>

Förstår inte att det skall vara så farligt att kunna kritisera en butik, men inte vilseleda med positiv kritik? Har du råkat ut får något liknande Kjell, att din verksamhet råkat ut för kritik, eftersom du är så rädd för något sådant? Saklig kritik, oavsett anonym eller ej (eftersom det krävs inloggning så är man ju inte annonym), positiv eller negativ är bra för alla. Varför göra det så svårt???

Samma med modererandet. Om man går med på att hjälpa till att moderera så kan man väl få göra det? Kvaliten KOMMER att bli bättre på modererandet, eftersom reglerna kommer att behöva formuleras klart och med exempel. Så ja, modererandets kvalitet kommer att bli bättre. Öppet aggerande ger alltid bättre kvalitet jämfört med hemliga procedurer som inte går att få förklarade.
#79 - 13 mars 2007 01:37
Först erland, jag vet inte vem du är. Jag vet inte om du är en informatör, ja-sägare eller något annat som jag nämner i detta inlägg. De som är det vet säkert det mycket bättre än vad jag vet. Jag svara på ditt inlägg.

erland skrev:
Följande är inte enbart svar på jackson's inlägg utan jag lade bara in de som citat eftersom de fångade frågeställningarna bra.

Jag tycker också att Kjell har försökt förklara reglerna, ibland är det givetvis så att Kjells förklaring inte faller en i smaken eftersom man själv har en annan åsikt. Ibland försöker då folk fortsätta försöka trycka in sin egen åsikt, vilket oftast tillåts men leder oftast inte till något annat resultat i slutändan. Zoopet är ingen demokrati det är Kjell och Christian som enväldigt bestämmer, däremot tar de intryck från användarna ibland när det kommer bra ideer. Ett exempel på att de tar intryck från användarna är alla nya saker som tillförts på Zoopet sen man införde Gold medlemskapen för 2-3 år sen, mycket av detta var ideer från Zoopets användare.
Och jag med flera har inte förstått hur han använder reglerna. När vi bett om förklaring av modererandet, så har vi inte fått det. Utom av andra som inte har sett de berörda inläggen men trotts detta uttalat sig med säkerhet om varför inläggen raderats.
Jag har aldrig hävdat att Zoopet är en demokrati. Så det behövs inte tas upp flera ggr. Intryck från användare verkar inte Kjell ta. Flesta förslag till förbättringar har ignorerats av honom men "huggits ned" av andra som inte har något med reglerna att göra. Snarare mobbat de som inte förstår reglerna och vill ha dem förklarade, eller kommit med förslag om förbättringar.
Att vara moderator kan i första anblicken ses som en kul uppgift, man har en massa makt och får styra och ställa. Men alla som som önskar fler moderatorer tycker jag skall fundera på om:

- Vill du ställa upp själv och tvingas ständigt vara tillgänglig på Zoopet för att moderera ?

- Vill du ställa upp själv och få en massa personliga mail med kritik kring inlägg du tagit bort (se Kjells kommentar här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=936401#post936401

- Blir det verkligen mer konsekvent moderering om det är flera personer som modererar ?

- Önskar du att någon annan än du själv skall råka ut för ovanstående ?
Nej, jag har inte påstått att det alltid är kul att moderare. Men jag är övertygad om att Kjell enkelt kan få hjälp att modererar av sådanna som kan tänka sig att lägga ned den tid som behövs.
-Vad har jag med att göra om det finns andra som vill hjälpa till med moderering? Det finns många kompetenta användare som vill och kan hjälpa till med moderering. Speciellt med så många medlemmar som Kjell säger att Zoopet har. Kan man ge modereringsmöjlighet, så kan man även ta bort den.
-Vad har mitt intresse till att moderera eller "ta skit" med andras intresse av att moderer? Det finns de som tycker det är jätteintresserade av att köra lastmaskin, det gör inte jag. Men de gör det ändå, så varför skall det då inte finnas de som vill hjälpa till med moderering av Zoopet? Har man gått med på att moderera, så är man förmodligen medveten ev problem. Annars kan man sluta moderera, när som helst. Förslaget var inte att tillsätta moderatorer på livstid. Man är moderator så länge som det är lämpligt, kul, intressant, ha tid.
-Jag är HELT övertygad om att moderering i en lagom små grupper blir mycket bättre än en ensam "diktator" som skall moderera allt. Varför det? Jo, för att dessa måste kunna motivera sina beslut inför de andra. De måste ta diskussion om gränsfall och det måste kommunicera reglerna mellan varandra. Det gör att kvaliten blir bättre än en moderators godtycke och dagsform. Det är bara en moderator på Zoopet, även om det finns ett gäng "informatörer" ("angivare") som informerar moderatorn om saker som kan vara olämpligt i Zoopet (hur de kan veta det). Men det är moderatorn som tar bort inlägget, och behöver inte motivera sitt beslut för någon annan. Varken till "informatörerna" eller den som blir modererad.
-Vad har min önskan om vad en moderator kan råka ut för med detta? Jag har en önskan om ett bättre forum än det är idag. Vilket jag är övertygad om att det går att göra med enkla medel. Köra med öppna kort och inte med att mobba kritiker.
Det är lite konstigt, egentligen borde nog all kritik vara förbjuden både possitiv/negativ och anonym/inte anonym.

Vad är meningen med Zoopet? Att akvarister skall utbyte erfarenheter (även angående butiker) eller att vara en plats att slösa bort tid på och göra Kjell glad?
Om det första så är ditt förslag dumt. Om det är det andra så kan jag hålla med om att det är ett bra förslag.

Nu har Kjell och Christian valt en annan linje för Zoopet och då får vi rätta oss efter det så länge de inte tar intryck av diskussionen och förändrar reglerna. Anledningen att de valt att vara mer restiktiva kring negativ kritik är förmodligen att den orsakar mer upprörda känslor och drabbar en enskild handlare hårdare.

Så det är viktigare att skydda butiker som gör dåligt jobb än att informera om dem så att fler inte behöver råka ut för butiken?
Om en affär kritiseras negativt så är det många som läser inlägget och kanske väljer att gå till en annan affär istället, en enskild handlare drabbas då av kritiken.

Och är den relevant, så skall han drabbas av det. Är det inte relevant, så kommer det inlägg som motsäger ursprunglinga inlägget. Felaktiga/lögnaktiga inlägg kan redan med dagens regler plockas bort. Och med de allerta "informatörer" som finns på Zoopet så lär det inte få finnas kvar längre. Varför vara så svensk och rädd för kritik?
Negativ kritik orsakar också väldigt lätt upprörd stämning vilket oftast leder till personangrepp förr eller senare. Vissa klarar av att hantera negativ kritik och tar åt sig den och förbättrar sig, men det är långt i från alla som agerar på detta sätt. De flesta blir bara ledsna, sura och funderar på hur man kan ge igen. En anledning att Zoopet kräver att man skall ange namn är förmodligen att man skall undvika att skriva negativ kritik som inte är saklig och sann.

Om en butik inte kan ta negativ kritik, så skall de inte ha positiv kritik, samt sluta driva en butik. All kritik som inte är sann kommer att motsägas av andra med annan erfarenhet. Osaklig kritik skall plockas bort. Som det står i reglerna för Zoopet (om de följs).
Om en affär beröms så är det många som läser inlägget och väljer att gå dit, skillnaden här är att det drabbar ingen enskild handlare utan det är många som drabbas lite grann.

Åter igen. Viktigare att skydda handlaren än konsumenterna???
Det skapar en mer possitiv stämning och uppmuntrar en handlare som förhoppningsvis skött sig och gjort något bra. Förhoppningsvis uppmuntrar det också handlaren att fortsätta i samma stil. Allt detta är förmodligen också en anledning till att Zoopet är lite mindre restriktiv beträffande possitiv kritik.

OM handlaren läser Zoopet så kommer den att agera utifrån kritiken. Så positiv kritik kommer fortfarande att ge samma effekt, speciellt om man tillåter negativ kritik.
Det är rent fånigt att det krävs ett positivt inlägg för att få komma med ett negativt. Men man får inte ge ett negativt inlägg om en butik om man blivit lurad, dåligt bemött eller dyr butik? Konstigt...
Ett tips är att ge konkreta förslag på nya formuleringar av reglerna som gör att de är enkla att föreslå. Kjell tycker redan de är solklara, så att bara klaga och hoppas att Kjell själv skall komma på bättre formuleringar resulterar förmodligen inte i något. Utan ta istället fram konkreta förslag själv och hjälp Kjell, kommer det fram bra förslag så kommer han säkert att utnytta dem.

Vilket inte hjälper, eftersom han inte bryr sig om alla som läser här på Zoopet. Bara de som är jasägare, verkar det som.
#80 - 13 mars 2007 01:41

Kan du ge några exempel som stödjer detta?
Jag kan ge två motexempel inom akvarium-ämnen. Sedan kan jag räkna upp åtskilliga inom andra områden som är bättre än Zoopet på detta område.

Det Zoopet är unik på är dess ovanligt hårdhänta och svajiga tolkning och användning av sina regler. DÄR kan jag inte hitta något av alla forum som jag är och har varit med i som kan matcha Zoopet. Där är du unik, Kjell. Nej, det är inte något positiv...
#81 - 13 mars 2007 04:52
jackson skrev:
Först erland, jag vet inte vem du är. Jag vet inte om du är en informatör, ja-sägare eller något annat som jag nämner i detta inlägg. De som är det vet säkert det mycket bättre än vad jag vet.
Jag är en vanlig privat person, jag har aldrig använt den s.k. informatörsknappen, jag känner inte Kjell och har aldrig träffat honom. Jag är inte en ja-sägare som säger ja på saker bara för att göra Kjell nöjd, utan jag säger var jag tycker. Tycker jag Kjells resonoemang är logisk håller jag med honom, tycker jag han resonerar felaktigt säger jag emot.

Jag tycker det är meningslöst att folk lägger ned tid på diskussioner som inte kommer att leda till något utan enbart skapa upprörd stämmning. Med tanke på detta är det lite förvånande att jag fortfarande skriver inlägg i den här tråden.

Angående Kjell som moderator vilket den här diskussionen egentligen verkar handla om, så är min åsikt att han är inte perfekt:
[LIST]
[*]En perfekt moderator skulle alltid svara sakligt och alltid vända andra kinden till och bara ta emot kritik men aldrig ge någon, Kjell lyckas med detta förvånadsvärt ofta men ibland rinner det över även hos honom och han säger saker som han inte borde ha sagt.
[*]En perfekt moderator borde dels lyssna till användarna men även lyssna och tolka den lagstiftning vi har och bedöma risken sitens ägare råkar illa ut. Kjell tänker nog oftare på det senare och brukar inte ta åt sig så mycket från användarna just när det gäller moderering. Observera dock att en moderator som endast lyssnar på användarna kommer att leda till ett forum i kaos.
[*]En perfekt moderator borde se till att reglerna är tydliga och logiska för alla och förklara eventuella oklarheter sakligt. För de flesta är reglerna tillräckligt tydliga, men i vissa fall förstår inte användarna reglerna. Kjell försöker förklara reglerna ibland, men i vissa fall är de ologiska och då är det svårt att förklara dem.
[*]En perfekt moderator skulle alltid ge en tydlig motivering varför ett inlägg tagits bort när han tar bort det. Om jag förstått det rätt så tar Kjell bara bort det idag utan att motivera exakt varför, vilket ibland leder till förvirring och upprörd stämning.
[*]En perfekt moderator skall inte ändra inställning till en moderering bara för att någon skriker högt, han skall moderera utifrån sin egen känsla. Han skall ta allmänna intryck kring åsikter om hans modererande men han skall aldrig ta intryck kring en enskild moderering bara för att någon skriker högt och klagar att de fått sitt inlägg raderat. Kjell klarar sig bra på den här punkten eftersom han i princip aldrig tar hänsyn till att någon skriker högt, däremot finns det nog fall där han borde ta större intryck kring allmänna åsikter om hans modererande.
[/LIST]

Det finns trådar från 2003 som diskuterar exakt samma sak som denna tråd kring just possitiv/negativ kritik, svaret från Kjell var samma då och reglerna ändrades inte då så jag misstänker att de inte kommer att göra det nu heller. Så även om det kan kännas lite tröstlöst så tror jag den här diskussionen är rätt meningslös.

Alla som funderar på att bli moderator bör fundera på varför, att moderera kommer inte enbart att vara en trevlig upplevelse:
[LIST]
[*]Du kommer sällan att få beröm för att du modererar bra
[*]Du kommer ofta att få kritik för att du modererar dåligt
[*]Du kommer med stor sannolikhet att få personliga mail och meddelande med personliga påhopp
[*]Du förväntas ständigt att vara på plats för att moderera
[/LIST]
På ett mindre forum med enbart lite äldre lite mer förståndiga användare är chansen kanske lite större att påhoppen blir färre och upplevelsen lite trevligare, men Zoopet är ett forum med relativt många användare och många är också relativt unga.

Det finns garanterat de som tycker att moderator låter som en kul uppgift, men jag tror risken är att vi kommer att byta moderatorer var tredje månad. Blir detta fallet kommer modereringen definitivt att bli mer inkonsekvent för precis när man som moderator lärt sig hur man skall moderera efter reglerna så vill man inte vara moderator längre och någon ny måste läras upp.

Slutligen, jag tycker också regeln kring possitiv/negativ kritik är ologisk idag, men skall den ändras måste den ändras på ett sånt sätt att det blir hanterbart att moderera och så att det inte skapar onödigt upprörd stämning.
[LIST]
[*]Släpper man negativ kritik helt fri kommer det att skapa upprörd stämning och felaktiga anklagelser mot enskilda handlare kommer att komma in. Problemet med detta är två, dels kan oskyldiga handlare drabbas men sen är risken att Kjell och Christian får ägna tid i rättstvister eller liknande för att de inte tagit bort inläggen som handlaren tycker innehåller "förtal". Genom att man måste ange namn är det lite större "chans" att handlaren hoppar på den som gett den felaktiga kritiken istället för Kjell och Christan som bara tillhandahåller forumet.
[*]Tillåter man ingen negativ kritik alls även om man anget fullstädigt namn, så blir det lite ensidigt när det kan förekomma possitiv kritik men man har inte överhuvudtaget möjlighet att ge någon negativ kritik.
[*]Tillåter man varken possitiv eller negativ kommer modereringen att bli ännu mer ologisk när Kjell börjar ta bort inlägg som tipsar om "bra affärer i Göteborg". Dessutom lär han få mycket mer att göra som moderator.
[*]Kräver man fullständigt namn även vid possitiv kritik kommer att leda till ungefär samma problem som föregående punkt, d.v.s. ologisk moderering och mer jobb för Kjell.
[/LIST]
Så det är nog inte helt enkelt att hitta en bra lösning på problemet även om det kan se enkelt ut vid första anblicken.
#82 - 13 mars 2007 07:32
erland skrev:
Jag tycker det är meningslöst att folk lägger ned tid på diskussioner som inte kommer att leda till något utan enbart skapa upprörd stämmning. Med tanke på detta är det lite förvånande att jag fortfarande skriver inlägg i den här tråden..

- Ja, så var det dax igen då .. håller med dig :(

jackson - jag tror att de flesta redan fattar att du har ett horn i sidan till Kjell!
Och du når inte riktigt fram med din kritik iochmed sättet du framför den på - provocerande och påhoppande. Du har också för vana att kalla alla som ej håller med dig för en massa otidigheter - du "mobbar" själv på ganska bra! Detta gör att det för mig är väldigt svårt att ta dig och din kritik på riktigt allvar!

Detta liknar mer en personlig vendetta än en riktig debatt.
Originalämnet är redan avhandlat - en recenseringsavdelning KOMMER komma!
Nu gjorde jag ett off - topicinlägg i en tråd som redan är urspårad.

Så nu lämnar jag den!

Intressantare vore att nu diskutera hur en recenseringsavdelning borde se ut för att fungera på bästa vis, än att hänvisa till "borttagna inlägg" och modererande!
#83 - 13 mars 2007 07:51
jackson skrev:

Vilket inte hjälper, eftersom han inte bryr sig om alla som läser här på Zoopet. Bara de som är jasägare, verkar det som.

De som inte tycker som du är alltså ja-sägare? Är det så man skapar förståelse för sina åsikter, att förringa alla som inte håller med till "ja-sägare"?
#84 - 13 mars 2007 07:58
Piscator skrev:
De som inte tycker som du är alltså ja-sägare? Är det så man skapar förståelse för sina åsikter, att förringa alla som inte håller med till "ja-sägare"?

- Japp, det har vi ju sett förut! Håller man inte med blir man kallad för "ja - sägare", "kompis med Kjell", "ett Troll" eller något annat fyndigt!
Undrar vem som mobbar vem...

(Jag har aldrig träffat Kjell - han har bara flyttat & raderat några inlägg för mig, säger bara ja om det överrensstämmer med mina egna åsikter - och har redan blivit kallad för troll och allt möjligt i annan tråd!)

Jag hade ej hunnit ut ur denhär tråden än, men nu går jag!
#85 - 13 mars 2007 08:09
Reservation

- Om tråden återgår till att handla om utformandet av en recenseringsavdelning kanske jag återkommer. För DET vore intressant :)

Jag skulle vilja ha förklarat hur tankeembryot ser ut i dagsläget?
Skulle det BARA vara en ren "betygsfunktion", eller ska det också vara möjligt att ge omdömen & eventuell kritik?
#86 - 14 mars 2007 00:11
Piscator skrev:

Nej. Alla som har en annan åsikt än vad jag har är inte ja-sägare. Men att oreserverat, utan att vara insatt eller sätta sig in i frågan, hålla med någon med makt, som exempelvis Kjell, är ja-sägare. Det finns tyvärr sådanna här i Zoopet.
#87 - 14 mars 2007 00:23
Healena skrev:
- Japp, det har vi ju sett förut! Håller man inte med blir man kallad för "ja - sägare", "kompis med Kjell", "ett Troll" eller något annat fyndigt!

Undrar vem som mobbar vem...

1) Du kan ju låta mig svara på en fråga ställd till mig, istället för att provocera fram ett "flame war".
2) Angående vad som är ett Troll i ett forum, läs på i länken nedan.
3) Känner du dig träffad? Jag kommer inte ihåg att jag nämnt några namn i denna tråd om vilka som mobbar.
4) Se tråden som frågar vad moderering är till för av HazelCR angående mobbning. Det är INTE bara mig det gäller. Om det bara vore mig det gällde så hade jag inte brytt mig. Se http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=924669&postcount=202 och sista inlägget i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=939427

Jag hade ej hunnit ut ur denhär tråden än, men nu går jag!

Tydligen inte. Läs definitionen...
#88 - 14 mars 2007 01:33
erland skrev:
Jag är en vanlig privat person, jag har aldrig använt den s.k. informatörsknappen, jag känner inte Kjell och har aldrig träffat honom. Jag är inte en ja-sägare som säger ja på saker bara för att göra Kjell nöjd, utan jag säger var jag tycker. Tycker jag Kjells resonoemang är logisk håller jag med honom, tycker jag han resonerar felaktigt säger jag emot.

Vettigt. Jag skrev så för att försöka undvika att du skulle ta det som om jag menade dig. Man behöver inte ha träffat Kjell personligen för att vara ja-sägare. Därmed inte sagt att du är en sådan. Inlägget är bra och sakligt, hoppas att du tolkar mitt likadant

Jag tycker det är meningslöst att folk lägger ned tid på diskussioner som inte kommer att leda till något utan enbart skapa upprörd stämmning. Med tanke på detta är det lite förvånande att jag fortfarande skriver inlägg i den här tråden.

Angående Kjell som moderator vilket den här diskussionen egentligen verkar handla om, så är min åsikt att han är inte perfekt:

[*]En perfekt moderator skulle alltid svara sakligt och alltid vända andra kinden till och bara ta emot kritik men aldrig ge någon, Kjell lyckas med detta förvånadsvärt ofta men ibland rinner det över även hos honom och han säger saker som han inte borde ha sagt.

Moderatorer är människlor med, som kan göra fel. Så?

[*]En perfekt moderator borde dels lyssna till användarna men även lyssna och tolka den lagstiftning vi har och bedöma risken sitens ägare råkar illa ut. Kjell tänker nog oftare på det senare och brukar inte ta åt sig så mycket från användarna just när det gäller moderering. Observera dock att en moderator som endast lyssnar på användarna kommer att leda till ett forum i kaos.

En moderator skall väl lyssna på användarna, men behöver inte göra som de vill alla gånger. Men moderatorn skall kunna motivera sina modereringar. För hur skall man annars kunna undvika att göra samma misstag igen???

[*]En perfekt moderator borde se till att reglerna är tydliga och logiska för alla och förklara eventuella oklarheter sakligt. För de flesta är reglerna tillräckligt tydliga, men i vissa fall förstår inte användarna reglerna. Kjell försöker förklara reglerna ibland, men i vissa fall är de ologiska och då är det svårt att förklara dem.

Håller med. Men viljan att skriva om reglerna så att de representerar hur moderatorn jobbar verkar ju inte finnas. Ej heller att ändra modereringen så att de stämmer överens med reglerna. Endera lösningen skulle vara mycket önskvärt och minska obehagliga överraskningar för alla parter.

[*]En perfekt moderator skulle alltid ge en tydlig motivering varför ett inlägg tagits bort när han tar bort det. Om jag förstått det rätt så tar Kjell bara bort det idag utan att motivera exakt varför, vilket ibland leder till förvirring och upprörd stämning.

Det är vad jag med flera bett att Kjells skall göra, vilket han inte kan/vill göra. Vilket gör det svårt/omöjligt att undvika att göra om samma misstag igen. Får man inte någon feedback på det som händer, så kan man inte heller förstå reglerna och undvika att göra fel igen. Jag kan i vart fall inte läsa andras tankar via webbläsare (eller på annat vis).

[*]En perfekt moderator skall inte ändra inställning till en moderering bara för att någon skriker högt, han skall moderera utifrån sin egen känsla. Han skall ta allmänna intryck kring åsikter om hans modererande men han skall aldrig ta intryck kring en enskild moderering bara för att någon skriker högt och klagar att de fått sitt inlägg raderat. Kjell klarar sig bra på den här punkten eftersom han i princip aldrig tar hänsyn till att någon skriker högt, däremot finns det nog fall där han borde ta större intryck kring allmänna åsikter om hans modererande.

Håller med. Inläggen är raderade, och därmed ej möjliga att återfå. Så det spelar ingen roll om moderatorn ändrar sig eller ej. Men en motivering varför är mycket önskvärd att kunna få när man ber om den.

Det finns trådar från 2003 som diskuterar exakt samma sak som denna tråd kring just possitiv/negativ kritik, svaret från Kjell var samma då och reglerna ändrades inte då så jag misstänker att de inte kommer att göra det nu heller. Så även om det kan kännas lite tröstlöst så tror jag den här diskussionen är rätt meningslös.

Alla som funderar på att bli moderator bör fundera på varför, att moderera kommer inte enbart att vara en trevlig upplevelse:

[LIST]

[*]Du kommer sällan att få beröm för att du modererar bra

[*]Du kommer ofta att få kritik för att du modererar dåligt

[*]Du kommer med stor sannolikhet att få personliga mail och meddelande med personliga påhopp

[*]Du förväntas ständigt att vara på plats för att moderera

[/LIST]

På ett mindre forum med enbart lite äldre lite mer förståndiga användare är chansen kanske lite större att påhoppen blir färre och upplevelsen lite trevligare, men Zoopet är ett forum med relativt många användare och många är också relativt unga.

Det finns garanterat de som tycker att moderator låter som en kul uppgift, men jag tror risken är att vi kommer att byta moderatorer var tredje månad. Blir detta fallet kommer modereringen definitivt att bli mer inkonsekvent för precis när man som moderator lärt sig hur man skall moderera efter reglerna så vill man inte vara moderator längre och någon ny måste läras upp.

Ok, modererandet är inte en dans på rosor. Men det fungerar ju på många andra forum som är lika stora som Zoopet att ha flera moderatorer.
Så varför inte dela bördan med en grupp. Så spelar det mindre roll att Moreratorn åker bort en vecka. Att trådar låses för att ingen är där och modererar.

Modererandet är en viktig och granlaga uppgift, som jag tror många skulle kunna tänka sig att ta, även med dessa uppräknade negativa följder. Men ingen får ju prova, så innan Kjell ändrar sig, så lär vi aldrig heller få veta...

Slutligen, jag tycker också regeln kring possitiv/negativ kritik är ologisk idag, men skall den ändras måste den ändras på ett sånt sätt att det blir hanterbart att moderera och så att det inte skapar onödigt upprörd stämning.

[*]Släpper man negativ kritik helt fri kommer det att skapa upprörd stämning och felaktiga anklagelser mot enskilda handlare kommer att komma in. Problemet med detta är två, dels kan oskyldiga handlare drabbas men sen är risken att Kjell och Christian får ägna tid i rättstvister eller liknande för att de inte tagit bort inläggen som handlaren tycker innehåller "förtal". Genom att man måste ange namn är det lite större "chans" att handlaren hoppar på den som gett den felaktiga kritiken istället för Kjell och Christan som bara tillhandahåller forumet.

Det är fortfarande Kjell och Christian som är ansvariga. Ingen skillnad där, så om de släpper igenom ett inlägg som är straffbart, så kan de hållas skyldiga, även om det är svårt att i domstol visa. Men att ha någorlunda saklig negativ kritik mot en butik är väldigt svårt att få någon fäld för. Hur kan annars websiter med kunders kritik få finnas? Denna oro är omotiverad.
Att inlägg som är omotiverade påhopp och som kan leda till åtal skall få vara kvar har väl ingen menat? Inte jag i vart fall. Bara att applicera samma regler som för alla andra inlägg. Dvs radera övertramp. Jag har INTE några problem med att radera inlägg, jag har problem med att inte få reda på orsak till raderingar.
[*]Tillåter man ingen negativ kritik alls även om man anget fullstädigt namn, så blir det lite ensidigt när det kan förekomma possitiv kritik men man har inte överhuvudtaget möjlighet att ge någon negativ kritik.

[*]Tillåter man varken possitiv eller negativ kommer modereringen att bli ännu mer ologisk när Kjell börjar ta bort inlägg som tipsar om "bra affärer i Göteborg". Dessutom lär han få mycket mer att göra som moderator.

[*]Kräver man fullständigt namn även vid possitiv kritik kommer att leda till ungefär samma problem som föregående punkt, d.v.s. ologisk moderering och mer jobb för Kjell.

Tror att samma regler för positiv som negativ kritik är lättare att förstå, och ger därmed mindre jobb för moderator. Det är krångliga undantag som ger moderatorn jobb med att rätta till felaktigheter. Positiv kritik kan ge lika "skadliga" effekter, fast för butikens kunder. Sedan är jag helt övertygad om att "felaktig" kritik korrigeras av annan kritik. Det är ju det som exempelvis Wikipedia bygger på. Där kan all information ändras av vem som helst. Informationen på Wikipedia är helt i klass med ett trykt uppslagsverk. Några fler hål bland uppslagsorden, men mycket mer uppdaterad. Med fler moderatorer är det dessutom lättare att hålla efter sådanna saker.

Så det är nog inte helt enkelt att hitta en bra lösning på problemet även om det kan se enkelt ut vid första anblicken.

Men det är heller inte så svårt som många vill påskina. Det är i vart fall värt ett försök, om Kjell bara har sådan tro på medmänniskor att åtminstone några av alla här på Zoopet kan matcha hans standard på modererande. Men han verkar tro att om han släpper det minsta på kontrollen över Zoopet, så kommer hela Zoopet genast rasa samman i ett kaos. Vilket det inte kommer att göra. Inte ens Wikipedia har rasat samman, med ett mycket öppnare modererandesystem med betydligt fler modererar. Ett annat exempel på att det verkligen fungerar är http://musicbrainz.org/ där vem som helst kan skriva in information om skivor och kontrollera informationen med ett röstningssystem. Så skulle ett separat system för att bedömma butiker kunna fungerar. om man nu måste ha ett sådant.

Summering:
Lättfattliga regler är bra.
Svårighet att förstå tolkningarna av reglerna är inte bra.

Motiveringar av modereringar är bra, gärna med exempel.
Undanhållande av hur bedömningar av inlägg och tolkning av reglerna vid modereringen görs är inte bra

Zoopet modereras, vad jag har upplevt, enligt "inte bra" ovan.

Om man behöver ett system för att bedömma butiker, så är ett baserat på röstning enligt musicbrainz ett bra sådant. Men helst ett liknande wikipedia, dvs fri bedömning om bra eller dålig butik i inlägg, utan att för den skull tillåta osakliga påhopp (vilket ju gäller alla inlägg i Zoopet, om jag förstått reglerna, vilket jag inte är säker på)

(Nej, jag har inte något personligt agg till Kjell. Jag har däremot mycket svårt att förstå hans agerande som moderator. Vilket inte är samma sak)
#89 - 14 mars 2007 01:55
erland skrev:

Kjell har väl aldrig förbjudit någon att komma med kritik och förslag på förändringar på Zoopet ?

Nej, inte han.

Men "svansen" som tycker att man skall dra dit pepparn växer för att man har mage att ens fråga moderatorn om orsaken till att några inlägg blivit raderade av moderatorn.
Att komma med förslag till ändringar som skulle kunna undvika problem och förenkla för moderator med alla svåra gränsdragningar som den "stackars" moderatorn måste göra varje dag.
#90 - 14 mars 2007 04:33
jackson, även om jag personligen tycker det finns viktigare saker för Kjell att prioritera just nu, så håller jag egentligen med dig om allt som du skrev som svar i dina två senaste inlägg till mig.

Eftersom "Moderator" tråden nu verkar vara öppnad igen, så föreslår jag att vi tar moderator diskussionerna i den tråden istället.

Den här tråden kanske antingen kan gå över och diskutera upplägget kring affärsrecensionsmodulen som Helena föreslog eller också skapar någon en ny tråd för det och sen låter vi denna bara dö ut.
#91 - 14 mars 2007 10:02
jackson skrev:
1) Du kan ju låta mig svara på en fråga ställd till mig, istället för att provocera fram ett "flame war".

2) Angående vad som är ett Troll i ett forum, läs på i länken nedan.

3) Känner du dig träffad? Jag kommer inte ihåg att jag nämnt några namn i denna tråd om vilka som mobbar.

4) Se tråden som frågar vad moderering är till för av HazelCR angående mobbning. Det är INTE bara mig det gäller. Om det bara vore mig det gällde så hade jag inte brytt mig.

1) Jag låter dig svara, men det är sättet du haft för vana att göra det på som jag vänder mig emot.
Ironi, sarkasm och påhopp hör inte hemma i en debatt. Jag kan också i stundens hetta varit skyldig till detta! Det spårar bara ur då! Alla bör få komma till tals utan att bli nedvärderade p.g.a motsatt åsikt.
Det är varken dig eller dina åsikter jag har något emot - alla har rätt till sådana, utan sättet du framfört dem på! Jag håller kanske inte med dig, men undanber mig olika nedvärderande tilltalsnamn! Syftet är inte att elda på någon debatt utan att öppna dina ögon på ditt eget bete'ende och vad det tidigare lett till.

2) Jag har redan läst länken för länge sedan. I detta fall just nu kanske jag då ÄR ett troll, men jag vill mest få dig att tagga ner så du blir lyssnad på! Lugnar du dig kommer du kanske längre med dina önskemål/klagomål.
Det är ju flera med klagomål i denhär tråden, som nått fram och fått till en diskussion?? De höll sig sakliga!
Och de använde inte ironi och sarkasm!

3) Jag fattar inte riktigt vilken tråd du nu syftar till!
Var det denna tråden du syftade till så - nej, här har du ännu ej angett namn, men du bete'r dig fortfarande på liknande vis. Du försöker förringa de av motsatt åsikt, såvida de ej har någon form av kritik att framföra.
Du vill gärna stoppa folk i fack typ ja - sägare, informatör o.dyl direkt!
Du kan inte begära att alla som INTE har något kritiskt att framföra - ska hålla tyst!

Är det "moderatortråden" du syftar till svarar jag såhär:
- Det var svårt att där och då INTE känna sig träffad eftersom du hänvisade ganska ordentligt till just mitt inlägg, och även om du inte nämnde några namn så citerade du, och så även andra av motsatt åsikt du också kallade för troll och annat.... kan det vara tydligare utan att nämna namn? Nog "mobbade" du - utan att använda namn då men på ett sätt som ej gick att missförstå! Det enda som hände var att du retade upp folk - och resultatet blev därefter!

4) Att de andra som tydligen håller med inte talade i tråden kanske beror på att tråden på slutet bara var full av påhopp och dylikt? Jag vet inte, den uppmanade inte direkt till någon riktig debatt! Och definitivt ingen snygg sådan. Och sådant skrämmer bort folk oavsett vilken åsikt de än har. Ser att tråden öppnats och hoppas debatten kan fortsätta under ordnade former. Och att även de som ej håller med eller är av motsatt åsikt också är välkomna - utan att bli påhoppade och nedvärderade!

Självklart finns det saker som kan förbättras på zoppet !
Och angående moderatorn vi har kan jag säga att visst - även han snubblar ibland. Jag har sett många mycket värre - och kanske även någon bättre. Och jag har varit med om det du efterfrågar - fler moderatorer o.s.v. Och det gick inte bra!!! Det har jag berättat om tidigare, men då blev jag "nedsablad".
Vem gillar debatter där glåporden haglar? Några få kanske står ut, men det hela utfaller inte rättvist! Låt ALLA tala!

På det hela taget tycker jag zoopet fungerar bra, men allt kan förbättras.

Kan hålla med om det erland sade, att en ny tråd om utformandet av en recenseringsavdelning borde startas. Jag bidrog nu tyvärr också till att denna är rejält urspårad. Men jag kände jag ville bemöta - och i princip gräva ner stridsyxan! No hard feelings från min sida..:p
#92 - 14 mars 2007 12:15
vet ni vad jag tycker är mest illa över huvudtaget?
att jag som relativt ny medlem märker av sånt som jacksson diskuterar utan att ens ha engagerat mej att leta runt hur lägrerna är.
jag ser oxå klart och tydligt att jacksson inte får svar och respons på de frågeställningar han gör av ledningen utan svävande svar.
MEN det jag nu vill med detta inlägg är att när man kommer som ny och på jätte kort tid kan läsa av att det finns läger, svansar och pakter då måste man se om hur man kan förbättra.

jag reagerade på regel 8.
det finns tydlig negativ kritik mot butiker under nick medans andra får inlägg bort plockat direkt, det fick jag ju även svar på att om det vart ngt negativt där det även fanns possitivt så fick det vara kvar..alltså finns det en form av särbehandling.

att oxå som ny ha märkt detta och få svar som gilla eller gå gör ju inte ngt mer än att det bekräftas att man inte får komma med ngt negativt om sajten heller för då intas försvarspossition, jag tror varken kjell eller jacksson är några troll utan jag ser bara en konflikt som skulle kunna redas ut snabbt om båda parter bara lysnade på varandra, snacka och framför allt tog sej tid till att se vad den andra säjer, den konflikten kommer inte bli bättre av massa bodygards, det är därför många forum väljer att inte ta sånna diskussioner öppet utan tar det i inboxen. jacksson tolkar jag som en person som har helt ok diskussions etik och ställer en uppsjö frågor och vill faktiskt sparka fram lite utveckling på zoopet, är det verkligen så farligt att forumet utvecklas?

well jag har inget emot varken zoopet, ledningen eller ngn medlem här men åter en gång, när man som ny medlem känner lägren så snabbt så är det time att sätta sej och fundra på vad man har för annsikte utåt, för zoopet är inte en liten klan undangömd från övriga cyber.....det är en offentlig plats och när man söker på akvarium m.m så är zoopet ett av dom största sökmålen många gånger....

ha en bra em å simma lungt i vattenpölarna:):)

Annons