Går detta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffz
    • October 2008
    • 198

Går detta?

Mitt akvarie på 54 L är lite för stort för möbeln så de är 1,5 cm på varje sida som hänger i luften. Är det något att bekymra sig för?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Lägge en plyfa- eller spånskiva under som täcker hela ytan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Stoffz
      • October 2008
      • 198

Okej men det är redan fyllt och så nu. Kan det vänta någon vecka eller är det brådskande?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ursprungligen postat av Stoffz
        Okej men det är redan fyllt och så nu. Kan det vänta någon vecka eller är det brådskande?
        Har det hållit i en vecka så håller det antagligen sedan också - håller det inte så var det för sent
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Stoffz
          • October 2008
          • 198

Okej jag tror inte det är någon fara tack för svar

Kommentar

• flygrc
            • June 2006
            • 2755

När jag köpte mitt 540l "ram"akvarium så stod det bara på (med vatten i)framram och sidoramarna så det finns stora marginaler, nu är det ju inte meningen att man ska utnyttja det till dumuppställningar.

Tittar man rent hållfasthetsmässigt på det så belastar man botten mer om man bara ställer på "kanten" dvs som när man ställer karet på en aluställning än som i ditt fall med ett överhäng på 1,5 cm.
            Givetvis är det optimalt med jämnt fördelat kar på en skiva, helst med något som kan ta upp diverse ojämnheter men det finns ingen anledning att förväntar sig skador på karet pga av den uppställningen du har.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Stoffz
              • October 2008
              • 198

Okej.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av flygrc
                När jag köpte mitt 540l "ram"akvarium så stod det bara på (med vatten i)framram och sidoramarna så det finns stora marginaler, nu är det ju inte meningen att man ska utnyttja det till dumuppställningar.
                Det viktigaste för bärigheten är att möbeln/bänken bär under ramen om det finns en sådan.
                I detta fall så framgick det inte om det var ett helglas- eller ett ramakvarium.

Oavsett vilket det viktigaste för bärigheten är längst ut - hur viktigt det är det beror på om sidorutorna står på bottenrutan eller runt bottenrutan (speciellt viktigt vid helglas).
                Om akvariet står med utstick så är risken också stor att försäkringarna inte gäller om något skulle hända
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 December 2008, 22:18.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

Min gamle morfar fick 20 liter ut över golvet från ett akvarium när han inte var hemma, och det blev så illa så han fick bryta upp halva rummet, och om man inte har försäkring då så kan det nog bli en ganska bra slant man förlorar.
                  Tillbaks efter paus.

Kommentar

• flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det viktigaste för bärigheten är att möbeln/bänken bär under ramen om det finns en sådan.
                    .
                    Igentligen inte när man räknar på det.
                    Du får mindre belastning på bottenglaset om du lastar hela botten precis innanför ramen än om du har all vikten på ramen.
                    Däremot om du tänker lasta ytterliggare grejor på kartet förutom lysrörsrampen så får du mer last på botten än bara glaset på sidorna ger.

I detta fall så framgick det inte om det var ett helglas- eller ett ramakvarium.
                    Där är en poäng, om det är ett ramakvarium och bara står på en del av långsidorna så är det sämre pga då får kortsidorna bära en del av bottenlasten och den lasten kommer gå in till långsidorna och skapa spänningar i fler led, både i fogar och glas.

Oavsett vilket det viktigaste för bärigheten är längst ut .
                    Där har vi inte samma syn på hållfasthet, det som skapar minst spänningar är att få hela botten så jämnt fördelat mot underlaget som möjligt.

hur viktigt det är det beror på om sidorutorna står på bottenrutan eller runt bottenrutan (speciellt viktigt vid helglas).
                    Jag har tidigare lagt ett jobb på att får reda på om det är skillnad i hållfasthet för silikonfogen om den belastas med drag eller skjuv men det finns inga uppgifter om det, jag har t.o.m snackat med tekniker på Bostik om det och det finns väldigt lite erfarenhet i detta ämne.
                    Så har du någon annan info om drag respektive skjuvhållfasthet på en silikonfog får du gärna dela med dig
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Ursprungligen postat av flygrc
                      Där har vi inte samma syn på hållfasthet, det som skapar minst spänningar är att få hela botten så jämnt fördelat mot underlaget som möjligt.
                      Åker man ner till en odlare i Tyskland så har det alltid sina helglasakvarier stående på en ram - dvs där enbart de yttersta 5 cm av akvariet står på ett underlag som bär.
                      Samma för ramakvarier men där är det ju mer naturligt eftersom bottenglaset är upphöjt och det ändå bara är ramen som vilar mot underlaget.

Jag har tidigare lagt ett jobb på att får reda på om det är skillnad i hållfasthet för silikonfogen om den belastas med drag eller skjuv men det finns inga uppgifter om det, jag har t.o.m snackat med tekniker på Bostik om det och det finns väldigt lite erfarenhet i detta ämne.
                      Så har du någon annan info om drag respektive skjuvhållfasthet på en silikonfog får du gärna dela med dig
                      Med detta avsåg jag enbart skillnaden med ett helglas om det sticker ut.
                      Om sidorutorna där står på bottenglaset så får silikonen hjälp med att hålla ihop akvariet av att en del av sidorutornas tyngd sprids ut på bottenglaset.
                      Om sidorutornas står utanför bottenglaset så finns inget störd för sidorutorna eftersom de då hänger i luften och det enbart är silikonet som får ta hela kraften.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

Arbetssätt...