Jag vill lägga ett eget inlägg angående bakgrunderna. Ämnet blir gärna ganska avancerat och det finns en hel del saker som är värda att notera som jag upptäckt.
Bakgrunden var mitt största gissel, det finns otaliga trådar här i forumet i ämnet och mängder med sidor på nätet. Mitt problem var att akvariumet är två meter långt och från de billiga tillverkarna finns det nästan inga bakgrunder alls över en och en halv meter.
Det finns fem stora tillverkare: On the Rocks som gör Back to Nature, Aqua Rock, Pangea, Aquael och Aquarium Münster.
BTN och Aquarium Münster är ganska dyra men överlag väldigt snygga, Aqua Rock, Pangea och Aquael är billigare.
Pangea har ett stort återförsäljarnät i Sverige, säger de själva. I själva verket vet inte 3/4 någonting om Pangea och de flesta verkar finnas med på listan eftersom de köper från Eldorado som distribuerar Pangeas bakgrunder. Pangea har bra priser på vanliga stenbakgrunder som på bild ser riktigt snygga ut, men priset på Amazonas (som är fruktansvärt snygg på bild tycker jag) är ungefär det dubbla och inte särskilt långt under Aquarium Münster. Prisexempel kommer längre ner.
Några av de återförsäljare jag pratat med som faktiskt kände till Pangea talar om långa leveranstider och problem med leveranserna överlag. Kort och gott inga roliga samtal.
Aqua Rock och Aquael verkar ligga bra till prismässigt oavsett tema, Aquaels bakgrunder finns dock nästan inte alls i 2m-utförande och Aqua Rock är oändligt mycket snyggare i verkligheten är på de väldigt få bilder jag hittat på nätet.
Jag glömde ju nästan, På ebay finns en uppsjö med tyska återförsäljare som säljer bakgrunder som ser riktigt snygga ut för nästan ingenting. En sökning på tyska ordet för bakgrund, rückwand, ger både det ena och det andra. Eftersom jag ville ha igång mitt akvarium så snabbt som möjligt så var jag väldigt osäker på att beställa från tyskland istället för sverige. jag skrev ett meddelande till en av säljarna och frågade efter uppskattad leveranstid men fick aldrig något svar.
Vad det gäller kvalitet på bakgrunder har jag hittat väldigt få inlägg som försöker påstå att de billigare alternativen är sämre. Huruvida en bakgrund håller eller inte verkar snarare bero på glupska malar än något kvalitetsproblem. Men djupare undersökningar på ämnet kan vara bra om du går i köpatankar. Använd inte det här som ett impiriskt bevis på att kvaliten inte skiljer sig åt.
Hur jag löst filterproblemet kommer i senare inlägg när bakgrunden blivit inköpt och jag fått en ordentlig titt.
Prisexempel:
BTN Amazonas 2m 5400:-
Aquarium Münster Amazonas 2m 4500:-
Pangea Amazonas 2m 3500:-
Aqua Rock Amazonas 2m 1900 på PWSS men jag betalar istället 2700 hos min lokala handlare eftersom jag då stödjer dem och slipper köra till Vingåker för att hämta bakgrunden.
Säljare på ebay amazonas 2m €100+€15 frakt=1087:-
Cheers