Att RÖDA MYGGLARVER framkallar allergi är sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    #31
    som med all akvarieskötsel etc. så har de nog mycket med att göra hur man hanterar sakerna. De stog förvisso att han använt plasthandslar...själv anses jag nog som smått känslig då vi har lite astma etc. i familjen, men har inte märkt de minsta av mygglarverna, men då är jag väldigt försiktig när ja hanterar dom...å återsluter påsen direkt efter jag brytit av en bit...
    Tjopp...

    Kommentar

    • cgr
      • March 2005
      • 296

      #32
      Så enormt onödigt använda foder man kan bli sjuk av när torrfodret idag är så bra som det är.
      Aktiva akvarium:
      180L Juwel Rio,
      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

      Kommentar

      • efred
        • July 2005
        • 168

        #33
        Måste säga att det känns överdrivet att om en person på forumet får allergi mot mygglarver så får plötsligt alla för sig att sluta med det. Var ligger logiken??

        Runt om oss finns det massor av ämnen olika människor reagerar på. Vad man reagerar på vet man inte innan det är för sent. Vissa blir allergiska mot jordnötter men alla andra äter det ändå. Skulle jag skriva här att jag blivit tokallergisk mot katter skulle ni andra väl inte slänga ut era?

        Tror knappast att mygglarver är farligare eller mer allergent än allt annat runt omkring oss. Så fortsätt tryggt att mata med mygglarver. Märker man att man blir dålig så sluta direkt. Men oroa er inte i onödan.

        Beträffande att börja använda Clarityn eller liknande låter det lite onödigt i detta fall. Hä bör man istället undvika det som orsakar besvären. Allergimediciner är snarare tänkt för sånt man inte kan undvika typ pollen.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #34
          Måste säga att det känns överdrivet att om en person på forumet får allergi mot mygglarver så får plötsligt alla för sig att sluta med det. Var ligger logiken??
          Om det hade varit så som du skriver så hade det varit överdrivet men nu finns det faktiskt också mängder av vetenskapliga undersökningar som också påvisar detta och då är det inte längre överdrivet.
          Jag kommer ihåg att första gången jag såg en vetenskaplig undersökning om röda mygglarver var för ca. 15-20 år sedan och redan då påvisades att ca. 1/3 av alla som exponerades för röda mygg faktiskt uppvisade allergiska symptom - så nog handlar det om mer än en person på forumet.
          Själv har jag också under årens lopp träffat på mängder med personer som drabbat av kraftiga allergiska problem pga röda mygglarver.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 August 2005, 08:36.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #35
            Mycket tråkigt det som har hänt Radar, hoppas att du kryar på dig snabbt. Jag har själv inte tagit det här med allergirisken på så stort allvar då jag aldrig personligen träffat någon som utvecklat allergi mot röda mygg och riktigt insett hur otrevligt det kan vara. Din beskrivning av symptomen var minst sakt obehaglig och stort tack för att du delar det med oss. Det känns ju dumt att riskera sin hälsa för ett fiskfoder det finns otaliga alternativ för. Ett undantaget kan ju vara matvägrande vildfångade, som Azur skriver. Har själv behövt göra så någon gång.

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • leffe64
              • March 2004
              • 98

              #36
              Alternativ till både salamder och fisk

              Nu blir vår revbens salamander nog ledsen.... Jag har testat räkmix, krill, svarta mygg och färska räkor till henne, men det enda hon tar är röda mygg. Är det någon som kan föreslå något alternativ? Likaså har mina scalare en förkärlek till detta, de tar gärna flingfoder, men man vill ju gärna variera kosten lite, inte heller de tar räkmixen eller krillen (fina fisken).Ärligt talat har jag varken tid eller lust att koka egen räkmix.

              Som sagt förslag på alternativ mottages tacksamt, jag är allergiker redan dock inte mot röda mygg, men vill inte gärna dra på mig fler allergier, fiskar är ju de enda husdjur man kan hålla som allergiker, så det vore ju trist att bli allergisk mot det också...
              LeffeS

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #37
                Finns ju gott om andra frysfoder, t.ex. artemia, svarta och vita mygg, cyclops, mysis etc. Jag brukar ha en 5-6 olika sorter hemma som jag varierar med. Även räkmix som brukar vara väldigt uppskattad, även om det är lite slabb när man gör den.
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #38
                  Du kan ju testa med svarta mygg, cyclops eller dafnier.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #39
                    Ja tänk Kjell om det nu var så att Röda Mygg var det mörkaste molnet på allergihimmeln...

                    Min erfarenhet är iofs inte så stor, men jag vet då flera som inte kan gå in i en butik eller kiosk där dom säljer ngn produkt med jordnötter än som inte kan hantera frysta Röda Mygg!!

                    Jag är själv pälsdjur/dammallergiker sedan födseln och har till och från varit överkänslig mot många olika produkter/ämnen. Jag kan inte heller garantera att jag aldrig kommer visa ngt mot Röda Mygg, men att utmåla det som "DEN VÄRSTA" känns helt klart överdrivet.

                    Innan DU nu säger flera av dina "sanningar" kan du väl fixa en FÄRSK undersökning där man även provar dom olika tillverkarna?? Är det skillnad eller inte?? Vilken är bäst?? Är alla lika allergiframkallande??

                    Om eller kanske När, vad vet jag, kommer få problem med Röda Mygg, då kommer jag givetvis SLUTA för egen del med det. Men att kräva att dom helt skall bort från marknaden känns faktiskt överdrivet! Parallellen är ju då att vi även skall kräva förbud för Jordnötter, Pälsdjur, Damm, Mjölk... Patetiskt!!!!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Torstensson: gå hit...

                      ...och sök på "chironomid" och "allergenic" eller "allergy"

                      Det finns inga studier från 2005 än, men det beror nog mest på att det är eftersläp i medlines databas.

                      Jag vet annars ärligt talat inte vad du opponerar dig emot. Det är verkligen så att...
                      1) röda mygglarver är allergena, och att man inte bara blir allergisk mot just röda mygglarver - tydligen är det rätt vanligt att man på köpet också blir allergisk mot räkor och tropisk frukt(!).
                      2) det är ett foder som är lätt att ersätta och som inte är outstanding på något sätt utom att det är lätt att få fisk att ta.
                      3) många, däribland jag, anser att det finns ett samband mellan buksot och röda mygglarver. Faktiskt har jag aldrig sett buksot på fisk som inte fått röda mygglarver (undantaget fisk som redan var döende i fisktuberkulos).
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #41
                        Ja tänk Kjell om det nu var så att Röda Mygg var det mörkaste molnet på allergihimmeln...
                        Visst - mina åsikter har färgats genom att jag genom årens lopp har träffat på flera personer som enligt egen utsago fått sina liv "förstörda" pga röda mygg. I och för sig så stämmer det säkert det du skriver att det i världen finns andra allergiframkallande saker som förstört ännu fler människors liv, men nu är det ju faktiskt som så att detta är en akvariesida och där är faktiskt just röda myggen det "mörkaste molnet" - dels pga av det faktiskt är just allergiframkallande och dels pga att det är ett så oerhört vanligt foder.
                        Att man då skulle ignorera detta problem som du skriver - bara för att det i världen finns sådant som ställer med ännu större allergiproblem verkar minst sagt underligt.

                        Uppenbarligen är det hemoglobinet i röda mygglarver som orsakar allergisymptomen - du kan läsa mer om det i denna Zoopettråd - se Ola Svenssons inlägg.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • efred
                          • July 2005
                          • 168

                          #42
                          Det är ju förvisso allvarligt att 1/3 uppvisar symtom. Kan jag få en exakt referens till detta?

                          Beträffande forskningen så gjorde jag tidigare nämnd sökning på PubMed så fick jag upp 48 + 9 artiklar (vet ej om något var duplikat). Efter alla sökningar jag gjort på PubMed kan jag konstatera att denna siffra är mycket liten. Så någon större forskning kan inte skett.

                          Står fortfarande kvar vid att det nog inte är jättemycket att hetsa upp sig över mer än att man bör föra upp det till en medvetendenivå som gör att man vet att eventuella besvär man får kan härröra från röda mygg. Detta gör att man snabbt kan sluta med fodret när besvären börjar och slippa allvarliga korsreaktioner.

                          Men att förbjuda? Nä, låter nästan lite som akrylamiddebatten.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #43
                            Det är ju förvisso allvarligt att 1/3 uppvisar symtom. Kan jag få en exakt referens till detta?
                            Liebers, 1991

                            Sedan kan jag i och för sig hålla med om att det säkert har gjorts relativt litet forskning i ämnet men anledningen till det är snarare

                            1/ att akvariehobbyn är liten och det bedrivs tyvärr överhuvudtaget liten forskning i detta område
                            2/ att det land i världen där röda mygg är särklassigt populärast är i Sverige - i de stora akvarieländerna som i Tyskland etc. används röda mygg rätt marginellt.
                            Detta begränsar forskningen ytterligare.

                            och inte att röda mygg skulle vara ofarligt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • efred
                              • July 2005
                              • 168

                              #44
                              Jag påstår inte heller att det skulle vara ofarligt. Men larmrapporter av olika slag har en tendens att bli väldigt uppblåsta och onyanserade. Och att börja skrika förbud blir jag så trött av.
                              Senast redigerad av efred; 30 August 2005, 14:07.

                              Kommentar

                              • efred
                                • July 2005
                                • 168

                                #45
                                Tyvärr finns inte nämnd artikel att få tag på på Uppsala Universitet. Annars hade jag gärna läst den.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...