pmdd utan co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

    #31
    hms... det var väl första och sista gången jag hällde i sådant då. dom tar sig nog själva..

    i andra trådar jag läst så låter det typ omöjligt att använda PMDD utan CO2. men sen hör man motsatsen, bara att det går saktare innan dom börjar växa.
    har ingen jordbotten heller som det föreslagits. men jag hoppas det går bra endå...

    men om jag förstår det rätt så är det INGA problem att köra utan co2? sen också, är det bättre att inte göra det iom ett vattenbyte? ska man göra det någon dag före vattenbyte?
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #32
      Ursprungligen postat av me_trixie
      Ursprungligen postat av imshee1
      så om jag förstått det hela rätt så är det ingen nödvändighet att göra 50% vattenbyten varje vecka när man kör low-tech + pmdd?
      Inga vattenbyten, ingen co2. Pmdd för att tillföra näring när det behövs, särskilt om man är lite underbestyckad på fisk. Mycket mat alltså allt man lärt att man inte ska göra. Mycket ljus krävs tror jag, men man ska ha massor med växter för att hålla algerna stången. Hur lättskött som helst

      det här med noll vattenbyten förstår jag inte riktigt. jag har alltså ingen jordbotten. blir inte botten extremt skitig om jag inte byter vatten (med slamsugare)? ska man inte göra rent filtret heller? akvariet är på 50 liter - jag har alltid läst att det är skitsvårt att få bra balans i så små akvarier (anledningen till varför jag har ett så litet kar är pga platsbrist, och att jag inte vill vara utan akvarium)

      Kommentar

      • me_trixie
        • December 2004
        • 350

        #33
        Ursprungligen postat av trollet85
        i andra trådar jag läst så låter det typ omöjligt att använda PMDD utan CO2. men sen hör man motsatsen, bara att det går saktare innan dom börjar växa.
        har ingen jordbotten heller som det föreslagits. men jag hoppas det går bra endå...
        Jag har ett utan jord och med finkornig sand. Det funkar inte som lowtech utan måste skötas med vattenbyte och slamsugning som vanligt. Men jag använder pmdd där också utan CO2 och det har gått bra, det växer fint och inga alger. Om ett sånt kar säger defdac till mig: "det du försöker göra är vad jag brukar beskriva i mina föreläsningar det svåraste sättet att köra växtakvarier på. BTDT och det funkade sällan bra och när det funkade var det med voodoo (konstant dansande, stökande och strulande varenda dag)." Jag tror att jag är rätt bra på voodoo

        men om jag förstår det rätt så är det INGA problem att köra utan co2? sen också, är det bättre att inte göra det iom ett vattenbyte? ska man göra det någon dag före vattenbyte?
        Jag häller i vid vattenbyte, en gång i veckan full dos. Om det ser magert ut häller jag i lite extra utan vattenbyte. I lowtech häller jag i en rejäl skvätt när växterna verkar behöva det.
        Senast redigerad av me_trixie; 29 August 2005, 15:48.

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #34
          Ursprungligen postat av imshee1
          det här med noll vattenbyten förstår jag inte riktigt. jag har alltså ingen jordbotten. blir inte botten extremt skitig om jag inte byter vatten (med slamsugare)? ska man inte göra rent filtret heller? akvariet är på 50 liter - jag har alltid läst att det är skitsvårt att få bra balans i så små akvarier (anledningen till varför jag har ett så litet kar är pga platsbrist, och att jag inte vill vara utan akvarium)
          Det funkar inte utan jordbotten för det är den som tar hand om skit och överbliven mat och annat godis och omvandlar det så att växterna kan utnyttja näringen. Men lagret över jorden måste vara posöst och släppa igenom skräpet, jag har en ganska småstenig engelsk sjösten. Annars lägger det sig ovanpå, precis som du säger. Byta vatten gör man (i ett icke-lowtech)för att minska upplagrade ämnen som inte kan brytas ner i sanden (som saknar bakteriefloran för detta, ungefär) men idén med lowtech är att man har ett kretslopp som gör att allt tas om hand. Inga vattenbyten är lite överdrift men kanske bara nån gång per år eller så. Filtret rengör jag som vanligt, dvs sköljer ur med kallt vatten när det blir för mojigt.

          Jag har ett på 27 liter som är lowtech och ett på 54 som är som ditt med bara sandbotten och sen ett större lowtech. Jag tycker inte det är så svårt att få de små i balans, däremot är de ju mycket känsligare för felgrepp, t ex om filtret stannar eller som jag råkade ut för värmare ballar ur.

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #35
            Ja, där ser man. Farligt med folk som har alldeles för delade åsikter för den ena säger det andra och en annan säger tvärtemot. Varför kan inte folk säga istället att "det GÅR men jag själv föredrar...". Det låter alltid som att vissa saker är omöjliga osv, när man frågar om det man gör är rätt. Så jag kan bara fortsätta som vanligt med mina PMDD doser utan jordbotten och CO2 tillsatser? Växterna får väl i sig endå..

            Tänkte på det också, är det inte bättre att ha i PMDD efter eller före ett vattenbyte? Har hört något om att det kan bli för stor mängd av något visst ämne som kan vara farligt för fiskarna, nitrit? När man tillsätter det i medlet och det kommer lite farliga ämnen med det nya vattnet man häller i.
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Ursprungligen postat av imshee1
              jag har ett litet sexkantigt kar på 50 liter, utan co2. har läst en del om pmdd här på forumet men har inte lyckats reda ut allt...
              just nu kör jag med tmg - tror ni att pmdd istället skulle kunna vara någonting för mig, eller är co2 en förutsättning?
              PMDD är bara en mer komplett gödning jämfört med TMG, så överallt där du tänkt använda TMG kan du använda PMDD.

              på flera ställen har jag läst att det är 50 procentiga vattenbyten som gäller varje vecka när man kör med pmdd, men gäller detta även om man inte kör med co2?
              Kör du inte CO2 så kommer näringsupptaget vara ca 10-30 ggr mindre. Man brukar sluta göra vattenbyten helt och köra "low-tech" om man inte kör med CO2.

              Vattenväxter bildar enzym som underlättar bikarbonatsanvändande vilket frekventa vattenbyten sabbar, så det är bättre att sluta göra vattenbyten ochbara göda med PMDD när växterna blir bleka.

              läste på ett annat ställe att det nästan inte "går" att överdosera och att så stora vattenbyten inte alltid behövs... *förvirrad*
              Det är här man kör "high-tech", dvs kopiöst mycket ljus och perfekt CO2-halt. Då får växterna sådant extremt näringsbehov att man måste göda varje dag.

              det recept jag tittat på innehåller KNO3, KH2PO4 och NutriSI - men på granholmarnas hemsida säljer man ju även KS2O4, MGSO4 och järn - är detta också nödvändigt?
              Extra järn är inte nödvändigt. Extra K2SO4 kan vara nödvändigt när man kör low-tech och extra MgSO3 kan vara nödvändigt om man har väldigt lågt GH (låg totalhårdhet) eller mer exakt väldigt låg magnesiumhalt i kranvattnet.

              vill jättegärna få fina växter, har haft en del trassel med att få en bra belysning pga akvariets form, men nu har jag fått hem en specialbeställd ramp, 2 x 15 w - aquastar + powerglo, som jag hoppas ska funka bra.
              Med så mycket ljus över en 50-litrare måste du köra CO2/"high-tech" eftersom mycket ljus dunkar upp kolbehovet enormt.

              Det låter som du hellre ska köra low-tech.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Farligt med folk som har alldeles för delade åsikter för den ena säger det andra och en annan säger tvärtemot.
                (illa att trollet lyckades förvirra PMDD-kunskapen på andra ställen på forumet, jag har bara koll på växtdelen normalt sett 8).

                Förstår man processerna i ett växtakvarium och har testat alla olika typer av gödningar så inser man att det är absolut svårast att göda rätt i ett vanligt sällskapsakvarium som får frekventa stora vattenbyten utan CO2.

                Det är ju dessutom ganska bekvämt att slippa göra vattenbyten om man kör low-tech och man slipper vara anal med gödningen.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Ursprungligen postat av greken
                  Ramlösa/eget bubbelvatten borde inte göra någon skillnad eftersom det är co2(kolsyran) som ändrar ph:t. Skillnaden är väl att du kan kolsyra vattnet mindre i din egen maskin än vad det är i ramlösan. Om jag var du skulle jag testa mig fram, börja med lätt kolsyrat vatten å se hur fiskarna reagerar. Och du behöver nog inte hälla det i någon slang, det åker ju ner en bit p.g.a. fallhöjden.
                  Problemet med den här co2 metoden är vad jag förstått det som att det ger en ganska kortvarig effekt...
                  Kolsyrat vatten från Ramlösa/läskmasken är lika dumt dom med frekventa vattenbyten.

                  Det tar lång tid för växterna att bilda enzym som förenklar bikarbonatsupptaget, vilken en liten sjuts av Ramlösa/kolsyrat vatten genast förstör varpå växterna bara får tillgång till kol en pytteliten stund.

                  Alger däremot är fenomela på att både använda bikarbonat och näring i vattnet PLUS att dom diggar hoppande förändringar i vattenvärdena eftersom dom med sina miljarderbiljoner gånger mindre kroppar kan reagera oerhört mycket snabbare på miljöförändringar jämfört med dom stora tröga växterna som föredrar stabilitet och feta näringsnivåer.

                  Därför finns det två sätt som garanterar lycka vad gäller växter i akvarier: High-tech och low-tech.

                  High-tech med CO2, bra med ljus och frekventa vattenbyten gör att man håller näringsnivåerna höga och fina och växterna är aldrig begränsade. 100-meterslöparen.

                  Low-tech utan CO2, låga ljusnivåer med låga näringskrav utan vattenbyten. Maratonlöparen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • trollet85
                    • January 2005
                    • 667

                    #39
                    verkar som jag har ett low-tech akvarium då. men jag fick för mig att man var "tvungen" att ha jordbotten för det? vad händer om jag slutar göra vattenbyten och göder med växtnäringen, mår inte fiskarna dåligt utav det?
                    63L med salamandrar
                    Mina älskade persers Viola och Velvet

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #40
                      oj.kan man verkligen ha ett akvarium som man aldrig byter vatten i?
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        verkar som jag har ett low-tech akvarium då. men jag fick för mig att man var "tvungen" att ha jordbotten för det?
                        Jorden är främst till för att att få en kolkälla till alla nyttobakterier och mineraliseringsbaciller så dom kan köra fullt ös från början.

                        I ett sedan länge inkört akvarium med lagom gosig och skitig botten med alla baciller på plats behövs inte det.

                        Har du däremot ett lite halvkasst innerfilter och inte kört ditt sällskapsakvarium så länge med lite diverse algproblem kommer PMDD initialt bara göra saken värre.

                        Så det beror lite på hur man ser det. Som växtakvarist ser man det som en nödvändighet, som en fiskakvarist vet jag inte för det har jag aldrig varit 8)

                        vad händer om jag slutar göra vattenbyten och göder med växtnäringen, mår inte fiskarna dåligt utav det?
                        Utan gödning så skulle växterna inte ta upp några näringsämnen, men när dom får PMDD så kommer dom börja ta upp alla näringsämnen - även dom skadliga för fiskarna.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          oj.kan man verkligen ha ett akvarium som man aldrig byter vatten i?
                          "Aldrig" är i det här fallet runt en gång i halvåret till vartannat år. En del gör aldrig vattenbyten. Min low-techare får ett vattenbyte om jag ska rumstera om designen.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #43
                            Du kan ju obducera fiskarna å kolla sen! :P
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • imshee1
                              • August 2003
                              • 125

                              #44
                              jag är inte helt främmande för att börja använda co2 men det jag snappat upp här på forumet verkar krångligt. antingen ska man bygga själv ("jätteenkelt blabla") eller beställa från tyskland... de bilder jag sett på co2-anläggningar är ju gigantiska saker med stora brandsläckartuber. har man ett stort akvarium kan man säkert dölja härligheten i ett skåp eller liknande, men några sådana förvaringsmöjligheter har inte jag...
                              jag har sökt efter info för nybörjare som jag men bara hittat martin timell-beskrivningar om hur man tillverkar en co2-anläggning på två minuter (två stycken skitfula pet-flaskor med slangar i, som inte går att gömma undan )

                              lite off-topic - beställde pmdd från granholmarna för fyra dagar sedan, men har ej fått svarsmejl. segt eller normalt?

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Ursprungligen postat av imshee1
                                men bara hittat martin timell-beskrivningar om hur man tillverkar en co2-anläggning på två minuter (två stycken skitfula pet-flaskor med slangar i, som inte går att gömma undan )
                                Jag slår vad om att om du är sådan finsmakare så kan du enkelt hitta svindyra och kanonsnygga mäskflaskor i kristall som folk kommer titta mer på än ditt akvarium

                                Nejmen skämtåsido så låter en jordbotten som något du ska snegla på.

                                lite off-topic - beställde pmdd från granholmarna för fyra dagar sedan, men har ej fått svarsmejl. segt eller normalt?
                                Granholmarnas beställningsformulär skickas iväg med den mailadress som är satt i den internetbläddrare som du använde när du beställde.

                                Satt du vid någon annans dator eller på bibblan/internetcafé osv så skickades således beställningen med någon annans mailadress.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...