Bräcktvatten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    #16
    Jaha, men ja fattar inte riktig än!
    Med vänlig hälsning
    Alexander

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Jag vet inte om 2 tsk per tio liter är _för_ lite, men lite är det.

      Om vi säger att du skall ha 10 promille (1%) salthalt, så skall du ha 10 gram salt per kilo vatten, eller, eftersom ett kilo vatten är nästan exakt en liter, 10 gram salt per liter vatten (till tio liter blir det alltså 100 gram).

      Om inte mitt minne sviker, så har väger salt cirka 2.2 kilo per liter, så hundra gram motsvarar strax under 0.5 dl salt.

      DVS, om man löser upp en halv dl salt i 10 liter vatten bör man få grovt räknat 10 promille (=1%).

      Om du använder bordssalt eller havssalt bör du sen tillsätta en matsked bikarbonat per 10 liter för att hålla pH stabilt. Salt avsett för havsakvarier har däremot bikarbonat redan tillsatt, så där behövs inget extra.

      Ett annat sätt att få rätt salthalt är att använda en salthaltsmätare. Det finns flera olika typer, men de vanligaste kallas areometrar och mäter vattnets specifika vikt. Vid en salthalt på 10 promille är specifika vikten 1.005.

      De flesta som har bräckvattensakvarium har dock mycket låga salthalter, bara nån enstaka promille, och tillsätter inget bikarbonat, men eftersom brackvattenfisk är så tåliga vad gäller salthalt och pH så klarar de det också.

      Östersjön vid stockholms skärgård har en salthalt kring 6 promille, ytvattnet vid Bohuslän mellan 20 och 30, och fullt marint vatten är 35 promille (3.5 procent).

      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #18
        ok, då ska jag sätta i 1 matsked istället
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        Arbetssätt...