Farligt eller inte med avstängd pump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

Farligt eller inte med avstängd pump?

Jag har funderat på hur allvarligt det egentligen är med en avstängd pump/filter under en dag eller så.

När jag frågade Åleds ang. att få fiskar skickade med buss och kanske bli liggandes i sina små vattenpåsar över natten på en busstation, fick jag svaret att det inte var några problem och att de i nödfall kunde klara en vecka så.

En påse vatten på ett par liter är verkligen inte mycket livsyta jämfört med kanske 3-400 som det är i många akvarium.

Är det verkligen någon fara med att en pump är avstängd en dag eller ett par, om vi bortser från att de bakterier som lever i filtret kanske dör?
    (största delen bakterier lever ju ändå i bottensedimentet)
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

Nej, största delen av de aktiva(levande)bakterier som ingår i nitrifieringsprocessen lever inte i bottensubstratet utan i filtermediet då dom är starkt beroende av syre i sin process, att åleds kan skicka fiskar som klarar en vecka i sina plastpåsar beror troligtvis på att dessa skickas i sk "breading-bags" samt har fått ett extra tillskott av ren syrgas innan förslutning.

Stänger du av ett ytterfilter längre tid än en halvtimme så kan du räkna med att bakterierna börjar dö varpå svavelväte börjar bildas, vid igångsättande kommer svavelvätet att spolas ut i akvariet med stor skada som följd, akvariefilter kommer av naturlig orsak inte med en strömbrytare på sladden, det ska nötas in i den unga akvaristen att pumpen ska vara på, ALLTID!
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

Kommentar

• perfetto
      • March 2008
      • 1593

Är det helt rätt det du säger, att de flesta nyttobakterier sitter i filter snarare än i bottensedimentet? Jag frågar inte för att vara näsvis, utan för att jag hört annat och gärna vill ha det klarlagt säkert.

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Bakterierna sitter överallt i akvariet där dom kan men eftersom ett filtermedium dels är uppbyggt för att ha så stor area som möjligt samt att bakterierna är beroende av syre som normalt tillförs via vattenytan av den omgivande luften vid ytcirkulation så måste mitt svar bli att det har jag.

Nitrifieringskulturen mår alltså bra i den syrerika miljö ett påslaget filter erbjuder och kommer att växa sig stark!

Men tro inte på allt jag säger, vänta och se om inte Lasse eller Azur ser den här tråden..
        Skriv på!

Kommentar

• perfetto
          • March 2008
          • 1593

Den här artikeln - http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8806&lopnr=2 - styrker delvis ditt påstående, vid närmare granskning. Förutsatt att "substrat" är filtermassan i själva pumpen/filtret.

"För att få ett effektivt bakteriefilter måste man ta hänsyn till
          nitrifikationsbakteriernas miljökrav. För att tillväxa och trivas är det
          först och främst tre huvudkrav som måste uppfyllas.

1: Tillgång till ett bra substrat.
          2: Tillgång till syre.
          3: Tillgång till näring, ammoniak/ammonium respektive nitrit.
          4: Låg belastning av organiskt kol (kolhydrater och liknande).

Det första kravet innebär för oss akvarister att vi skall finna ett
          material med så stor fästyta som möjligt.
          Allmänt kan sägas att porösa material och/eller så liten kornstorlek som möjligt är bäst.
          Filterpatroner av skumgummi har visat sig vara utmärkta substrat för akvariebruk.
          För att få optimal tillväxt krävs ytterligare några egenskaper hos substratet, men vid
          måttliga belastningar i normala akvarium är ytan den viktigaste parametern."

Kommentar

• Gunrunner
            • February 2009
            • 56

bakteriekulturen dör väl när man tvättar filtret, eller klara den att bli genomsköljd?
            Can i walk and bark at the moon!!!!

Kommentar

• perfetto
              • March 2008
              • 1593

Gunrunner - Som jag tycker är intressant är frågan om filterytan är en större bakteriehärd än bottensubstratet. Det skulle i så fall förklara hur viktigt eller inte viktigt det är med en filterpump igång konstant eller om man kan hantera ett frånfälle på någon dag eller två även om bakterierna i filtermassan kilar vidare.

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Bakteriekulturen klarar sig och sitter till största del kvar i filtermediet om man följer tillverkarens ordinationer!
                Skriv på!

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Perfetto, frågan är inte om filterbakterierna i filtermediet är större i antal än de som lever i bottensubstratet utan att bakterierna börjar dö av syrebrist vid avstängd pump.

Akvarievattnets syresättningen sker genom gasutbyte vid ytcirkulation som i sin tur skapas av det utströmmande vattnet från den ICKE avstängda pumpen, när detta syreberikade vatten passerar genom filterkanistern mår bakterierna i filterbehållaren bra, annars dör dom varpå ännu mer syre förbrukas i kanistern med resultatet att svavelväte bildas, detta svavelväte är ytterst giftigt och kommer att spolas ut i akvariet när pumpen åter sätts igång.

Vad är det som är oklart?
                  Skriv på!

Kommentar

• Maxnine

Jag stänger alltid av mitt på natten, ska jag sluta att göra det?

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

Ursprungligen postat av Maxnine
                      Jag stänger alltid av mitt på natten, ska jag sluta att göra det?

Pumpen SKALL ALLTID VARA PÅ !!!

Det är många fiskar som har strukit med när pumpar har stått stilla.

.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Guest

Inte ett dugg bra att stänga av på natten, stör det dig när du ska sova? Ett tips är att sätta filtret på timer i typ 20min, och försöka somna under den tiden

Kommentar

• Carassius
                          • January 2006
                          • 81

Det finns betydligt mer bakterier i filtermaterialet än i bottensubstratet av den anledning Gaffel nämner, dvs att vattengenomströmningen (och därmed syretillförseln) är mycket högre där.

Bottensubstratets totala specifika yta i hela akvariet kan möjligen mäta sig med filtermaterialets, men eftersom vattengenomströmningen är mycket lägre där så kommer bakterierna aldrig växa sig så talrika i botten som i filtret. (Undantag givetvis om man kör med bottenfilter, men vem 17 gör det? )

Det är i filtret som bakteriekulturen är som mest koncentrerad och det är därmed där syrebrist uppstår snabbast om pumpen slås av. Vid syrebrist bildas som gaffel säger svavelväte och rimligtvis också ammoniak i ökande grad, vilket inte är någon höjdare för vattenlevande organismer.

Huruvida det sedan blir en katastrof för fiskbesättningen är pumpen sätts på igen beror på hur belastat med fisk akvariet är, hur skitigt filtet är, hur känsliga fiskar man har och kanske temperaturen i vattnet.

Kommentar

• endymion
                            • October 2006
                            • 680

Ursprungligen postat av Gaffel
                            Nej, största delen av de aktiva(levande)bakterier som ingår i nitrifieringsprocessen lever inte i bottensubstratet utan i filtermediet då dom är starkt beroende av syre i sin process, att åleds kan skicka fiskar som klarar en vecka i sina plastpåsar beror troligtvis på att dessa skickas i sk "breading-bags" samt har fått ett extra tillskott av ren syrgas innan förslutning.

Stänger du av ett ytterfilter längre tid än en halvtimme så kan du räkna med att bakterierna börjar dö varpå svavelväte börjar bildas, vid igångsättande kommer svavelvätet att spolas ut i akvariet med stor skada som följd, akvariefilter kommer av naturlig orsak inte med en strömbrytare på sladden, det ska nötas in i den unga akvaristen att pumpen ska vara på, ALLTID!
                            Breathing bags knappast. Vanliga fiskpåsar med syrgas i fisk klarar sig en vecka. Skulle det vara breathing bags skulle ju syrgasen försvinna.

Det är absolut ingen fara att stänga av ett filter så länge man har cirkulation ändå, nedbrytningen i dem är ändå bara marginell. Det är i botten material de flesta bakterierna sitter.

Jag har gjort ett test med tre st akvarium som sattes igång med liknande fiskbeläggning. Alla akvariumen var på 222 liter och alla hade en Fluval 4+. Ett akvarium var allt nytt i, ett akvarium var med inkört grus och ny pump och det sista hade en inkörd pump men nytt grus. Det med inkört grus i gick att belasta fullt från dag ett. De andra två fick jag ta det betydligt lugnare med matning, jag hade ingen mätbar skillnad ens imellan dem.

Efter detta testade jag att köra ett 310 med 110 st Salviniyngel på ca 4cm helt utan filter med bara en syresten. Även i detta kunde jag mata fullt.

Kommentar

• Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

Varför har man filter - bara för att gynna tillverkarna eller kan det vara för att man just med en sådan konstruktion just optimerar för bakterierna. Hade det varit så att det funnits mer aktiva bakterier i bottengruset så hade man ju kunnat strunta i det biologiska filtret som använder syresatt nedbrytning. För att denna nedbrytning skall bli så effektiv som möjligt behövs syre. Försvinner syret så dör inte bakterierna som många tror (frånsett de som tvingat behöver syre - exempelvis nitrifierarna som iofs vid kortare syrefria förhållanden kan gå in i ett vilostadie men i allmänhet anses dö vid syrefria förhållanden) De allra flesta bakterier som sköter nedbrytningen av organiskt material kan vi syrebrist skifta sitt sätt att leva. Normalt använder de syre som vi i kroppens förbränning men kan vid avsaknad av syre använda andra ämnen i samma roll. Det första som används då är nitrat (kallas denitrifikation) och när nitratet är slut används sulfat vars restprodukt är just svaveväte. Ett filter där syretillförseln stryps kan alltså med hjälp av samma bakterier bli en svavelvätebomb. Ju mer organiskt belastat filtret är - desto större risk (och det kan gå fort, riktigt jäkla fort).

Stäng alltså inte av filtret under natten, det kan gå bra idag, i morgon men tillslut går det åt fanders.

För övrigt så är det så att Lars Erik Forsberg kallas numera mer för Lasse Forsberg och 88 - det var länge sedan det

MVH Lasse

@ Endymion

Endast ca 3- 6 mm av ett normalt akvariegrus är syresatt medans däremot hela volymen i ett ordentligt filter är syresatt. Att den mesta bakteriella nedbrytningen skulle sitta i gruset är en fullständig nyhet för de flesta och har inget med verkligheten att göra. Gör tvärtom - stäng av filtret och cirkulationen i akvariet - vart börjar det lukta svavelväte först? Förutsatt att det är ett normlskitigt akvarium.
                              Senast redigerad av Lasse; 26 May 2009, 22:24.
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

Arbetssätt...