Akvarierum hos c90368

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Mycket intressant läsning och många härliga bilder!!!

    "Nedvräkningstekniken" av rötterna funkar riktigt bra, ser jag!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Trevlig läsning och även himla kul att få se diskusar i akvarier med växter. Normalt sett så håller de flesta sina diskusar i sterila tråkiga akvarier
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Puhh, nu har jag två rena fina kar här hemma som flyttgubbarna ska få bära på torsdag. Inga bilder på detta skitgöra!

        Rengöring av använda kar måste vara det enda negativa med att vara akvarist
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Flytten och det nya karet verkar ha fått godkännt, ett par av mina Discus har lagt rom idag!

          Lite synd att man bara är där och matar och inte kan följa vad de håller på med
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Limmet
            • December 2003
            • 217

            Ursprungligen postat av c90368
            Flytten och det nya karet verkar ha fått godkännt, ett par av mina Discus har lagt rom idag!

            Lite synd att man bara är där och matar och inte kan följa vad de håller på med
            Det gick snabbt kul!
            Mitt Tanganyika-projekt
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Nu är alla fiskar på plats i nya huset. Släppte i fiskarna i 400 liters baljan idag.

              Layouten i detta kar är inget för de som vill att växterna ska stå prydligt utefter bakrutan och en rot ligger lite fint i mitten. Har medvetet försökt att skapa någonting jag kallar för kaos layout.

              Meningen är att det ska finnas så mycket skrymslen och vrår som bara är möjligt. De största fiskarna som ska finnas här är Apistogramma och Schackbräden.

              Sen kan man önska mer av växterna, men med tanke på att de legat i en plastbalja i en vecka så får man väl inte begära för mycket. Men helt klart så behöver karet mogna ett par tre månader innan det blir bra.

              När jag hivade ner växterna från plastbaljan i går kväll så vad kom fram då om inte en sex centimeters Ancistrus!
              Bifogade filer
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Några nya bilder från 540 karet.

                Alla fiskar verkar att må bra.

                Det enda missödet var det att timern till ljuset var felställd så akvariet har haft full belysning från lördag till fredag morgon. Så kan det gå när man inte bor med sina akvarium.
                Bifogade filer
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • MK57
                  • September 2006
                  • 197

                  Det värkar går bra sakta men säkert
                  Men till diskusarna får du väll fixa ett odlings akvarium
                  när dom håller på att leka så duktigt!
                  Diskus+malar=skoj

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av MK57
                    Det värkar går bra sakta men säkert
                    Men till diskusarna får du väll fixa ett odlings akvarium
                    när dom håller på att leka så duktigt!
                    Står ett tomt 180 liters brevid 540 karet.....
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • JonasN
                      • September 2008
                      • 357

                      Gillar kaosinredning c90368. Åhh, jag vill också ha ett akvarierum!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Har landat lite nu efter fyra dagar med flyttning och upp packning av det viktigaste.

                        Tyvärr dog en av mina VF Peru-Altum några veckor efter hemkomsten, men det var ingen överraskning eftersom den saknade en bröstfena (spröt) redan i affären och såg allmänt taskig ut. Behövde inte betala för den fisken.

                        Men det verkar helt klart som att Skalarerna har uppskattat flytten till 540 karet. De börjar sträcka ut nu och jag ser antydningar till att tänkta hanar börjar dominera, dock för tidigt för att se om det finns några par.

                        Men det som är mest påfallande är hur fint Rödmunnar och Citron tetror stimmar!

                        Jag tror att mitt val av inredning där karet nästan är indelat i tre sektioner medför att de stimmar bättre. Men helt klart är att de utnyttjar det större djupet i 540 karet på ett intressant sätt. Roligt att se dem "svärma" runt.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ok, C90. Nu ska du få kritik som du önskade i en annan tråd, så håll i hatten!
                          Jag gillar som sagt lite kaosinriktade kar, men ska jag vara ärlig så är ditt Apisto-kar i lite kaosigaste laget för min del.
                          Det är iofs svårt att avgöra nu när inte växterna har tagit sig och är i dåligt skick, men lite uppstrukturering av växterna skulle jag nog personligen gjort.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Ok, C90. Nu ska du få kritik som du önskade i en annan tråd, så håll i hatten!
                            Jag gillar som sagt lite kaosinriktade kar, men ska jag vara ärlig så är ditt Apisto-kar i lite kaosigaste laget för min del.
                            Det är iofs svårt att avgöra nu när inte växterna har tagit sig och är i dåligt skick, men lite uppstrukturering av växterna skulle jag nog personligen gjort.
                            Jag tycker om ärliga personer

                            Instämmer, men jag tänker ge växterna två till tre månader innan jag rensar. Anledningen är att växterna kommer från ett kar med många Ancistrus och det är ganska många små men tappra svärdsplantor som jag hoppas ska växa på sig duktigt nu med fulldos av PMDD och CO2. Har bara två Ancistrus i detta kar nu, en på 2 cm och en på 0,5 cm.

                            Men jag tror att det även efter rensningen kommer bli mer kaos än de flesta gillar. Hoppas dock att de kommande Ap-orna kommer att gilla det

                            Som du nämt tidigare i tråden. Blir lite enformigt om jag levererar alla fakta utan att någon har frågat
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              Hur många kar har du sammanlagt igång nu? Och hur många kommer inom kort vara igång?

                              Försöker bara skaffa mig en uppfattning av hur rummet ser ut..

                              bild kanske? på helheten..
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Som sagt, det är svårt att bilda sig en uppfattning nu innan växterna tagit fart hur det kommer att se ut om ett tag. Sedan är det skönt att höra det är fler som har dessa fiskar ihop med svärdsplantor och att det inte funkar.
                                Men nu har jag fått nog, alla Ancistrus som jag hade i mitt 240 och som nu gått i ett extrakar tills jag fått iordning min 70-kub åkte idag ner i mitt 900 liters, i kuben har inga Ancistrus tillträde!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...