Tanganyika killis!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FIBSTET2
    • September 2005
    • 144

    Tanganyika killis!!

    Någon med erfarenhet av dessa vackra fiskar,skötsel o.s.v!
    Tacksam för svar!
  • 56ovwal
    • October 2005
    • 93

    #2
    Lamprichtys tanganicanus, en av mina absoluta favoriter !
    Jag har haft denna arten vid två tillfällen. En härlig fisk jag planerar införskaffa igen så fort tillfälle ges.
    De är ganska lätta att hålla om man ger dom rätt betingelser. Till att börja med behöver de ett ganska stort akvarium, inte mindre än 1m långt och gärna större. Viktigast är vattenkvaliten, det måste vara rent, kristallklart och syrerikt vatten ! Tättslutande täckglas är en förutsättning om du vill behålla dom i akvariet.
    Vad som brukar vara största svårigheten med dom är transporten. De är mycket känsliga. Ganska vanligt är att de får ett "panikanfall" i påsen eller vid isläppandet i akvariet och blir krokiga. Väl tillrätta är de dock inte speciellt svåra och väl värda sin plats i akvariet.
    Jag har en följdfråga till dig. Ser att du bor i Hörby, är lite nyfiken om du sett några Tanganyikakillis i någon butik här nere i Skåne ? Det har nämligen nyligen sålts i några butiker i och omkring Malmö, men de verkar vara slut överallt. Jag har fått nys om namnet på en kille i Malmö som odlar dom, men inte lyckats få tag i honom.
    Jag vill osså ha !
    Den som har flest prylar när han dör vinner

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns ju två arter med bland artbeskrivningarna och av dem har jag haft L.tanganicanus som 56ovwal nämner.
      Vacker och relativt tålig i akvarium men ack så transportkänslig.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 January 2006, 15:23.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • FIBSTET2
        • September 2005
        • 144

        #4
        Ursprungligen postat av 56ovwal
        Lamprichtys tanganicanus, en av mina absoluta favoriter !
        Jag har haft denna arten vid två tillfällen. En härlig fisk jag planerar införskaffa igen så fort tillfälle ges.
        De är ganska lätta att hålla om man ger dom rätt betingelser. Till att börja med behöver de ett ganska stort akvarium, inte mindre än 1m långt och gärna större. Viktigast är vattenkvaliten, det måste vara rent, kristallklart och syrerikt vatten ! Tättslutande täckglas är en förutsättning om du vill behålla dom i akvariet.
        Vad som brukar vara största svårigheten med dom är transporten. De är mycket känsliga. Ganska vanligt är att de får ett "panikanfall" i påsen eller vid isläppandet i akvariet och blir krokiga. Väl tillrätta är de dock inte speciellt svåra och väl värda sin plats i akvariet.
        Jag har en följdfråga till dig. Ser att du bor i Hörby, är lite nyfiken om du sett några Tanganyikakillis i någon butik här nere i Skåne ? Det har nämligen nyligen sålts i några butiker i och omkring Malmö, men de verkar vara slut överallt. Jag har fått nys om namnet på en kille i Malmö som odlar dom, men inte lyckats få tag i honom.
        Jag vill osså ha !
        Tack för svar!Ska dessa ha eget kar eller?Jonas i staffanstorpfiskimport,Zoosaker ska visst ha vad jag har hört 85:-/st

        Kommentar

        • 56ovwal
          • October 2005
          • 93

          #5
          Stämmer precis ! Eller egentligen inte..... Han har sålt slut på dom.
          Den som har flest prylar när han dör vinner

          Kommentar

          • FIBSTET2
            • September 2005
            • 144

            #6
            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Stämmer precis ! Eller egentligen inte..... Han har sålt slut på dom.
            Ok!!!Fan oxå!!Får höra med Lasse i Sandby!!
            Han borde kunna fixa!Så du e VW freak!Har själv varit och är det fortfarande!Jonas i staffanstorp har min gamla taksänkta bubbla!
            Senast redigerad av FIBSTET2; 13 January 2006, 15:41.

            Kommentar

            • 56ovwal
              • October 2005
              • 93

              #7
              Sorry, har jag redan gjort. Han hade fått erbjudande om att köpa Tanganyikakillis av odlaren i Malmö, men avböjt. Jag fick däremot odlarens namn och ska försöka få tag i honom i helgen. Jag kan pm:a dig om jag lyckas.

              Jo, jag får nog kallas för VW-freak Som du förstår av mitt alias har jag en VW typ113 från 1956. Tyvärr är den inte brukbar för stunden, ett lager i växellådan är kass och måste bytas. Alternativt byte av hela lådan... Bilder på den hittar du här : http://rickardnilsson.fotopic.net/
              Den som har flest prylar när han dör vinner

              Kommentar

              • FIBSTET2
                • September 2005
                • 144

                #8
                Ursprungligen postat av 56ovwal
                Sorry, har jag redan gjort. Han hade fått erbjudande om att köpa Tanganyikakillis av odlaren i Malmö, men avböjt. Jag fick däremot odlarens namn och ska försöka få tag i honom i helgen. Jag kan pm:a dig om jag lyckas.

                Jo, jag får nog kallas för VW-freak Som du förstår av mitt alias har jag en VW typ113 från 1956. Tyvärr är den inte brukbar för stunden, ett lager i växellådan är kass och måste bytas. Alternativt byte av hela lådan... Bilder på den hittar du här : http://rickardnilsson.fotopic.net/
                Skicka gärna ett pm när du fått tag på odlaren!Han fins inte med på fiskförmedlingen??
                Mycket fin bubbla du har!!Trisst med lådan bara!Har du rivit ner lådan o kollat än eller?Gillar de gamla bubblorna skarpt!!Den jag hade var en 69:a,taksänkt,skärmbreddad!När jag köpte den låg där en 1300 motor och saxomaticlåda i den!BULL!Så jag byggde annan motor ("lagom vass") och kastade i en 4vxl låda!Roliga bilar som är lättskruvade och med billiga delar!!!

                Kommentar

                • 56ovwal
                  • October 2005
                  • 93

                  #9
                  På NCS hemsida finns två annonser med Tanganyikakillis under säljes. Yngel och avelsdjur. Säljaren bor i Malmö. Det är INTE samma odlare jag försöker få tag i.
                  Den som har flest prylar när han dör vinner

                  Kommentar

                  • FIBSTET2
                    • September 2005
                    • 144

                    #10
                    Ursprungligen postat av 56ovwal
                    På NCS hemsida finns två annonser med Tanganyikakillis under säljes. Yngel och avelsdjur. Säljaren bor i Malmö. Det är INTE samma odlare jag försöker få tag i.
                    OK!

                    Kommentar

                    • FIBSTET2
                      • September 2005
                      • 144

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det finns ju två arter med bland artbeskrivningarna och av dem har jag haft L.tanganicanus som 56ovwal nämner.
                      Vacker och relativt tålig i akvarium men ack så transportkänslig.
                      Tyckte det stod i B.T.N om tanganyika att L.Tanganicanus var sjöns enda killifisk??Kan ha fel!

                      Kommentar

                      • PixelHermit

                        • May 2002
                        • 107

                        #12
                        Ursprungligen postat av FIBSTET2
                        Tyckte det stod i B.T.N om tanganyika att L.Tanganicanus var sjöns enda killifisk??Kan ha fel!
                        Nja, BTN har inte alltid rätt, men för en gångs skull är det troligen Kjell som har haft brått. Får man tro FishBase och Eschmeyer, som ju tillsammans är relativt erkända auktoriteter i sammanhanget, så finns bara en enda giltig art i släktet Lamprichthys, och det är Lamprichthys tanganicanus (Boulenger 1898). Dock så omnämns Lamprichthys curtianalis David 1936 som synonym, men det är alltså inte en egen art.

                        Dessa två taxa är dessutom de enda som någonsin angivits vad gäller släktet Lamprichthys; utöver det har arten emellertid också beskrivits som Haplochilus tanganicanus Boulenger, 1898 och Mohanga tanganicana (Boulenger, 1898). De båda beteckningarna är givetvis också ogiltiga idag, som sagt till förmån för det enda giltiga namnet, Lamprichthys tanganicanus.
                        Senast redigerad av PixelHermit; 18 January 2006, 06:10.
                        X
                        X
                        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          • October 2005
                          • 93

                          #13
                          Du har säkert rätt, ´PixelHermit´, men du har bara konstaterat att L. tanganicanus är den enda arten i släktet Lamprichtys. Frågan är om det finns ytterligare killi-arter i Tanganyikasjön ? Det finns ju andra killi-släkten
                          Den som har flest prylar när han dör vinner

                          Kommentar

                          • PixelHermit

                            • May 2002
                            • 107

                            #14
                            ”PixelHermit” heter egentligen Tommy...
                            Jag trodde vi i just detta fallet pratade specifikt om Lamprichthys, så... Men okej, snackar vi om killis i största allmänhet så finns det (åtminstone...) en till i Tanganyikasjön; lyktögonfisken Lacustricola pumilus (Boulenger, 1906). En del – bland dem jag – kanske bättre känner igen den som Aplocheilichthys pumilus, men det är en av nio numera ogiltiga synonymer. Hursomhelst så är den bra mycket enklare att transportera än Lamprichthysen...
                            X
                            X
                            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              • October 2005
                              • 93

                              #15
                              ´56ovwal´ heter egentligen Rickard Nilsson
                              Härligt med personer som har koll på läget ! Kan själv inte mycket om killis, är i första hand intresserad av Tanganyikasjöns ciklider. Men då har jag fått lära mig nåt nytt idag
                              Hehe, L. pumilus kanske är lättare att transportera men den kan inte ståta med den färgprakt L. tanganicanus är begåvad med. ( Fick göra en google-sökning, hade ingen aning om hur den här killin såg ut )
                              Du får gärna berätta mer om denna L. pumilus. Kan man t.ex. ha den i samma akvarium som "normalt" finns i ett Tanganyika-akvarium ? Odling ?
                              Den som har flest prylar när han dör vinner

                              Kommentar

                              Arbetssätt...