Lysrör

#1 - 10 oktober 2009 01:05
Vet att det finns en hel del trådar om just detta ämne, så ursäkta om jag är lite lat idag :)
[SIZE=2][COLOR=Blue]
Om ni inte orkar läsa texten under så skippa och läs den blå texten längre ner.[/COLOR][/SIZE]

Jag ska köpa två nya T8 30W lysrör 90 cm(Som jag har förstått det så är alla T8 på 30W 90 cm), men nu är det så här att jag har ingen aning om vilken typ jag ska ha.

Akvariet har välvd ruta har längden 120 cm höjd 50cm och bredd på 30cm mitten av akvariet är det 40 cm på 205L enligt fabriken.

Det är en sluten ram som är vattentät med gummi packningar till lysrören, så jag kan inte ha nå annat är T8 30W, nu är det så här att jag ska ha en hel del växter denna omgång och jag vet inte vilka lysrör jag ska köpa ska jag ha 2 olika lysrör eller 2 lika.

[COLOR=Blue]
Vilka T8 30W lysrör är bra om man vill ha en hel del växter, och jag kan bara ha 2, ska jag ha 2 lika eller 2 olika lysrör för bättre effect?[/COLOR]
#2 - 10 oktober 2009 01:26
http://www.pwss.se/product.php?productid=273&cat=31&page=3

Sen är det väldigt klen ljusmängd (0,14 W/L) så du kommer inte kunna ha alla sorters växter. Dock bör det funka med mossor, ormbunkar, anubias och dylikt. Hade själv en tid 0,13w/L i mitt 540L, vilket fortfarande är mer ljus än vad du har (Storleken på karet går inte upp lika mycket som literantalet, om du förstår, så W/L är inte ett speciellt bra mått) och jag kunde ha ormbunkar som max, och de växte långsamt.

Hoppas du förstod, lite luddigt såhär på kvällen :)

MVH Johan
#3 - 10 oktober 2009 02:09
Ha ha, trodde int' att det var någon vaken så här sent, fast då var det ju fredag för några timmar sedan, tack för svar :)

Ok jag tror jag förstår, ska se vad det har för växter nästa gång jag åker och handlar, ska inhandla två såna där lysrör också, jag har en anubias, och två växter som jag inte vet vad det heter, den ena är lång och gräsliknade har namnet på tungan börjar på "va" tror jag , den andra ser ut some krasse med runda blad, båda växterna trivs men det är bara gräset som växer fort.

ska köpa de 5 första fiskarna nästa vecka också, ska bli kul :)
#4 - 10 oktober 2009 02:20
Vallisneria? ;)
#5 - 10 oktober 2009 12:27
Johanski skrev:
Vallisneria? ;)

Ha ha, exakt, hatar när jag inte minns namn på en sån känd växt :)
#6 - 12 oktober 2009 17:08
Ok, ursäkta om jag låter lite dum nu men vad är det för skillnad på 10000 k och 18000 k? Är 18000k bättre?

Jag vet inte om jag ska beställa från pwss.se eller köpa dem på Rolles akvariecenter, det är ett långt tag sedan jag var på rolles hoppas han har nå lysrör inne, för jag vet inte om jag vågar beställa, för det är väl en risk att posten har sönder dem :(
#7 - 12 oktober 2009 17:52
Jag beställde t5-aquarelle från pwss och det gick fint. Om dem inte klarar postgången lär du få nya. Själv så fick jag en trasig ramp därifrån, sen drog allting ut på tiden så jag fick en bättre ramp 2000 kr billigare. Maila och hör!

kelvin är färgtemperaturen. 18000K är ganska blått ljus, medans 10.000k är vitt. Aquarelle finns bara i 10000 om jag minns rätt. Köp dem så blir du inte missnöjd :)
#8 - 12 oktober 2009 19:50
Ok, ursäkta om jag låter lite dum nu men vad är det för skillnad på 10000 k och 18000 k? Är 18000k bättre?

Jag vet inte om jag ska beställa från pwss.se eller köpa dem på Rolles akvariecenter, det är ett långt tag sedan jag var på rolles hoppas han har nå lysrör inne, för jag vet inte om jag vågar beställa, för det är väl en risk att posten har sönder dem :(

http://www.pwss.se/product.php?productid=278&cat=31&page=3

här är ett rör på 18000k som är precis lika bra som aquarelle, gillar själv detta lite bättre då det ger lite mera vitt ljus i min mening, några kronor billigare oxå ;)
enklaste sättet att relatera till kelvintalet som jag tycker är 6500 dagsljus färg vid vattenytan, 10000k färgen man får om dagsljus filtreras av några meter vatten (naturligt ljus på några meters djup) (mera blå rött) och 18000k ytterligare ett par meter ner under ytan där lite mer av det röda ljuset filtrerats bort och ljuset är vitt med starkt inslag av blått.
#9 - 13 oktober 2009 04:01
titta även på Sylvania Aquastar med ett PUR-värde på ca 0.9.

sida med biler på akvarium med olika rör http://saurama.aqua-web.org/

lista på rör med pur värden http://www.defblog.se/permalink/1402.html
#10 - 13 oktober 2009 14:41
Tack för svar, jag ska se vad det blir med det lutar nog åt Philips Aquarelle tror jag, men jag ska åka till Djurmagasinet i boden, och Rolles i Luleå och se om de kanske har de här lysrören om de har de så slipper jag beställa :) annars så beställer jag.
#11 - 13 oktober 2009 15:56
Ring rolle och hör innan, annars brukar han alltid ta hem vad jag än behöver. Han är väldigt bra att ha å göra med!
#12 - 13 oktober 2009 17:08
Johanski skrev:
Han är väldigt bra att ha å göra med!

Håller med, tycker att han har den bästa butiken i Norrbotten, han är alltid bra att ha å göra med :)

Annons