Något annat artregister?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Något annat artregister?!

    Om man letar efter en fisk som inte finns med i Zoopets artbeskrivningar vart ska man leta då? Har ni något tips?

    Det är en liten Barb som affären sa att det var en Clown-barb, men det är det ju inte. Har två stycken, som inte vill vara med på bild.

    Vart ska jag leta? Engelska sidor?
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Akvaforum.no er norges største forum og kunnskapsdatabase for interesserte i akvarium.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      FishBase

      Men det krävs lite övning för att utnyttja alla finesserna.

      Kommentar

      • Fellan
        • June 2006
        • 551

        #4
        fishbase är bra, fast som nybörjaree är google bäst
        Always look on the bright side of life!
        Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          På google får jag fram bla:




          Och på Zoopet finns:
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • Azeah
            • October 2005
            • 266

            #6
            Tack för tipsen, ska se om jag kan hitta något....
            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #7
              Så här ser en clownbarb ut iaf.


              Kan dom ha förväxlat den med clownrasbora då?


              En google-träff med bara bilder på olika barber, kanske din finns med bland dessa.
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8


                denna?
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • HazelCR

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  FishBase

                  Men det krävs lite övning för att utnyttja alla finesserna.
                  Är det någon speciell finess som du brukar använda? Tipsa oss gärna!

                  Ibland hittar jag inte fiskarna i Fishbase t.ex. Pseudotropheus sp. Acei,

                  beror det på just sp. att den inte är beskriven vetenskapligt ännu eller beror det av min oförmåga att nyttja Fishbase?

                  Söker jag på Pseudotropheus, så kommer den inte fram.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag vet inte riktigt vad Erik menar men jag har upplevt Fishbase som så att man upptäcker mer finesser allt eftersom man söker i databasen. Övning ger färdighet liksom.
                    Den kanske inte verkar användarvänlig från början men efter ett tag upptäcker man att den verkligen är just det genom att man kan söka på så många olika sätt i den...
                    Men att just sp. Acei inte hittas beror nog helt klart på att den just inte är en beskriven art. Där får man gå till specialsajter.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Det är riktigt att artbeskrivningarna på FishBase bara omfattar beskrivna arter. Däremot kan man hitta information om obeskrivna fiskar om man på FishBase's startsida går ned till "Tools" och klickar på "Fish Collections".

                      Överst står en massa förkortningar, klickar man på dom kommer man till olika museers samlingar och kan söka direkt där.

                      Annar kan man använda sökmotorn. Söker jag sedan på "Pseudotropheus" så får jag 564 träffar. Det motsvarar 564 burkar med Pseudotropheus i sprit utspridda på världens museer. Sedan får man ögna igenom om någon ser intressant ut. Ofta får man bara reda på tid, plats och insamlare, men ibland kan man hitta intressanta uppgifter som man kan tillämpa på sina akvariefiskar. Fast den här metoden är mer lik forskning än att slå upp saker i ett uppslagsverk. Dessutom måste man veta en hel del (om fiskar, om geografi, om museernas samlingars historia, om insamlarna etc. etc.) för att riktigt kunna utvärdera informationen.
                      Senast redigerad av Erik Åhlander; 19 October 2006, 12:12. Anledning: komplettering

                      Kommentar

                      • MaxRobban
                        • August 2006
                        • 1048

                        #12
                        Tänkte då du sa liten barb... Clownbarben har jag haft förr och det är en ganska stor barb.. ? Men de kanske hade riktigt små exemplar där.. annars blir den riktigt maffig då den växer till.

                        Kommentar

                        • Azeah
                          • October 2005
                          • 266

                          #13
                          Tusen tack för alla tips och förslag, hittade inget på Google sökningen.

                          Har 2 st som nu är ca 4-5cm. I affären sa dom att dom inte blir större men det är ju ingen garanti. Har köpt dom två på två olika ställen där om bara hade en kvar.

                          Det känns som att jag helt enkelt får gå och sätta mig med kameran i högsta hugg och försöka få en skaplig bild.


                          Den påminer ju om Clownbarben men ändå inte.... hmmm.... Jag återkommer med en bild....hoppas jag.
                          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...