malaysiska sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    malaysiska sandsnäckor

    Var får man tag i dessa snäckor??? skulle haft såna i mitt malawi kar så det blir lite rörelse i sanden..
    Om nån har såna och vill bli av med dom skicka ett PM.
    Eller vet vart man kan få tag i dessa!!

    Mvh Mattias
    Senast redigerad av MantaC0re; 22 May 2006, 21:08.
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    #2
    Ingen som vet???
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Jag har fått mina med växter jag köpt och de är riktigt duktiga på att föröka sig.... Nästan FÖR duktiga... Sabbar inga växter utan luckrar bara upp sanden så egentligen kan de få va kvar....
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Mina ÄR för duktiga. De har blivit alldeles för många sen jag köpte diskus. Som tur är så går det lätt att gallra bort en del...
        /Mattias

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag fick tag i min första genom att jag såg en i en zooaffär, och frågade om jag kunde få köpa den. Personalen gav den till mig, och man såg på minen att de tyckte jag var knäpp som ville ha sån ohyra...

          Jag har väl ett par tusen i mitt akvarium nu (de är partenogenetiska, dvs det räcker med en för att den skall kunna föröka sig) och det har både för och nackdelar. Fördelen är att sanden alltid är ren och vit pga att den rörs om, nackdelen är att det kan se läbbigt ut, och att sjunkande pellets äts upp av snäckorna istället för mina fiskar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #6
            Hej.
            Enligt min erfarenhet är dom det bästa man kan ha i ett akvarium till att hålla rent,rör ej växter men tar allt överblivet foder.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ett par tusen!!! Det låter läskigt...

              Finns det inga risker med att snäckorna blir för många? När de dör kommer väl snäckskalen att ligga kvar i sanden och de bryts väl inte ner så lätt?? Eller äts skalen också upp?

              Annars borde det inte vara några problem att (som Azur) få med sig några såna hem ifall zooaffären råkar ha såna i något kar...
              /Mattias

              Kommentar

              • MantaC0re
                • July 2005
                • 512

                #8
                Stöön! Själv har man inte fått varken sandsnäckor eller posthornssnäckor med växterna.
                Dom hade varit perfekta i mitt malawi kar, har ganska bra med sand som skulle behövas röras om lite.

                Mvh Mattias
                If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Hur ser dom ut? Jag har i alla fall två sorters snäckor i mina kar. En som ser ut som en "vanlig" snäcka (heter väl posthornssnäcka?) Och en liten platt sak som ser ut som en kanelbulle!
                  Ingen av dom verkar hålla till så mycket i sanden...
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • mmm
                    • June 2004
                    • 901

                    #10
                    Kanelbullen är nog posthornssnäckor, det andra vet jag inte...
                    /Mattias

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av MantaC0re
                      Stöön! Själv har man inte fått varken sandsnäckor eller posthornssnäckor med växterna.
                      Är du säker?
                      När jag upptäckte mina första snäckor (posthorn) så hade jag inte köpt någon ny växt eller inredning på säkert ett år, ändå dök de plötsligt upp. Dessutom så kommer växterna i det akvariet från ett annat akvarie där jag aldrig sett några posthorn... Förstår fortfarande inte hur det gått till, men det är möjligt att jag hade någon fisk som höll efter dem innan. Egentligen samma med sandsnäckorna, vet inte var jag fått dem ifrån...

                      Jag har läst någonstans att om man har sandsnäckor så brukar man inte ha några andra snäckor (t.ex. posthornssnäckor). Vet inte ifall det stämmer...
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av MantaC0re
                        Stöön! Själv har man inte fått varken sandsnäckor eller posthornssnäckor med växterna.
                        Dom hade varit perfekta i mitt malawi kar, har ganska bra med sand som skulle behövas röras om lite.
                        kanske kan be nån som har att skicka några med brev ?
                        lite fuktat papper så dom inte torkar ut så bör dom överleva.
                        problemet kan dock bli syre men finnns ju plastpåsar som "andas" och ett papperskuvert är ju inte helt tätt så kan gå.
                        och nu är ju inte så kallt nattetid heller.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • MantaC0re
                          • July 2005
                          • 512

                          #13
                          mmm: Ja får hoppas att det kommer något, helst sandsnäckor det enda jag har är Ampularia som jag har köpt.

                          Ursprungligen postat av Raven
                          kanske kan be nån som har att skicka några med brev ?
                          lite fuktat papper så dom inte torkar ut så bör dom överleva.
                          problemet kan dock bli syre men finnns ju plastpåsar som "andas" och ett papperskuvert är ju inte helt tätt så kan gå.
                          och nu är ju inte så kallt nattetid heller.
                          Ja är det någon som vill bli av med ett par st så skicka gärna ett PM.

                          Mvh Mattias
                          Senast redigerad av MantaC0re; 23 May 2006, 17:37.
                          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            annars kanske nåm zooaffär i närheten har.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Ursprungligen postat av Birgitta W
                              Hur ser dom ut? Jag har i alla fall två sorters snäckor i mina kar. En som ser ut som en "vanlig" snäcka (heter väl posthornssnäcka?) Och en liten platt sak som ser ut som en kanelbulle!
                              Ingen av dom verkar hålla till så mycket i sanden...
                              Dom är väldigt avlånga, brungråa och med riktigt hårt skal. Dom kan bli rätt stora också, jag har sett såna som varit ca 15 mm långa i huset.
                              I en akvariebutik i Sthlm, Akvarielagret, Har dom svarta sandsnäckor. Dom är riktigt snygga, fast kanske syns dom lite för bra mot sanden.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...