malaysiska sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av Sonja
    Dom är väldigt avlånga, brungråa och med riktigt hårt skal. Dom kan bli rätt stora också, jag har sett såna som varit ca 15 mm långa i huset.
    Här finns lite bilder på sandsnäckor http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20S...%20Trumpet.htm
    De kan bli ungefär 3 cm, men mina stora lika nog också på runt 1½ cm.
    /Mattias

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #17
      Tack för svaren och en väldigt intressant länk! Verkar bara vara positivt att ha såna snäckor!

      Tror inte jag har några. Men tydligen kan man inte veta säkert...
      Jag har bara dom som ser ut som "vanliga" snäckor och "kanelsnurrorna", vad dom nu heter...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #18
        Som jag skrev så är kanelsnurrorna=posthornssnäckor.

        Hur en "vanlig" ser ut vet jag inte...
        /Mattias

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #19
          Ursprungligen postat av mmm
          Som jag skrev så är kanelsnurrorna=posthornssnäckor.

          Hur en "vanlig" ser ut vet jag inte...
          Hmmm, den ser ut som den jag kallar en "vanlig" snäcka... Blir dom 1/2 - 1 cm?

          "Kanelsnurrorna" är platta och verkar bara bli 3-4 mm...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #20
            nu kan jag inget om snäckor / sniglar för turen har gjort att jag slipper dom men kan det inte vara typ ägg / yngel (det heter väl inte yngel till snäckor men har ingen aning om vad de tkan heta)?

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              De som bara blir 3-4 mm är planorbider, ett slags dvärgsnäckor, medan 'äkta' posthornssnäcka blir större.
              Här är en bild på en planorbid som sitter på en dammsnäcka:


              Posthornssnäcka är större, men ser annars ungefär samma ut.

              Sen finns det "kolombiansk posthornssnäcka", som blir MYCKET större. Det är egentligen en platt äppelsnäcka, och till skillnad från snäckorna ovan så äter den växter (och andra snäckor, och fiskrom, och sjuka fiskar...). Den ser ut så här:
              Senast redigerad av Azur; 24 May 2006, 12:07.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • mmm
                • June 2004
                • 901

                #22
                Ok, intressant. Då är det kanske planorbider jag haft, och inte posthornsnäckor som jag tidigare fått veta... Mina har inte blivit mer än max ½ cm, så det kan stämma. Men de liknar posthornssnäckorna väldigt mycket i alla fall.
                /Mattias

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  Ja, jag tror också det är planorbider jag har i ett av karen, i det andra är det posthornssnäckor, som blir större.
                  Planorbiderna ser ut som kanelbullar, tycker jag. Väldigt platta medan posthornssnäckorna är rundare och större.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Guest

                    #24
                    Aha nice jag har de båda snäckorna.

                    posthornssnäckor och malaysiska sandsnäckor . Gratis till mig : )

                    bara det att malaysiska sandsnäckorna minskar i antalet inte lika många nu som för 3 veckor sedan, undra varför?
                    Någon som vet Azur kanske : ) ?

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #25
                      Ett lätt sätt att se skillnad på kanelbulle snäckorna och posthornen förutom storlek och färg är att kanelbullesnäckans hus ligger medan posthonens är upprätt.

                      De malaysiska sandsnäckorna kan mycket riktigt bli uppåt 3 cm. Har en och annan så stor själv. Men det är inte så ofta de stora är framme och syns. Vet inte o de blir mer nattaktiva med åldern kanske.

                      Kommentar

                      • sting
                        • September 2007
                        • 481

                        #26
                        om man nu skulle vilja ha sådana själv och tänkte titta i en djur affär ska man titta på botten i gruset då eller?

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #27
                          De är väl egentligen nattaktiva. Så de flesta ligger väl nere i gruset/sanden för att sen komma upp och äta på natten. Hos mig är det dock alltid några framme. Men då har jag förstås några stycken

                          Men det är ju i gruset du ser dem om du ser dem, kanske att du kan se att det rör sig i gruset bara.

                          Vet inte hur de klarar kyla. Om det går att skicka dem den här årstiden. Annars kunde du fått några av mig. Jag har väldigt gott om dem, och fler blir de hela tiden.
                          Senast redigerad av Eurydike; 07 December 2007, 09:03.

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            #28
                            Gräv lite i sanden, du kommer garanterat hitta några om det finns

                            Själv har jag två "varianter" en som blir helt elfenbensvit och en som varierar mellan svart/grå/beige. Den senare är mer dagaktiv än den elfenbensvita. Kan ju dock vara så iochmed att dom bor i olika kar, vad vet jag

                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #29
                              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                              Själv har jag två "varianter" en som blir helt elfenbensvit och en som varierar mellan svart/grå/beige. Den senare är mer dagaktiv än den elfenbensvita. Kan ju dock vara så iochmed att dom bor i olika kar, vad vet jag
                              //C
                              Och det är samma sort?? Har aldrig set dem i elfenbensvitt. Låter snyggare än den "vanliga" färgen. Var har du fått tag på dem?
                              Eller har de bara blivit så.
                              Jag har fått några svarta från mina. De vara alla...eh ja beiga typ från början

                              Kommentar

                              • Radioaktiva Räkor
                                • May 2007
                                • 1760

                                #30
                                Asså, dom ser likadana ut typ. Är nog garanterat samma art. Dom vita fick jag från Stockholms Zoo Varuhus i Kurvan. Dom svart/grå/beiga är från Akvariekällar'n i Vasastan.

                                Dom svarta är svarta från början sen tappar en del färg har jag märkt.

                                //C
                                With a licence to krill!
                                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...