malaysiska sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #31
    Häftigt. Vill också ha vita
    Det är ju lite tråkig färg på dem annars, i jämföresle med posthorn och äpplesnäckor. När de blir många och är framme kunde de ju lika gärna vara snygga också, tycker man

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #32
      hmm? en på zoonen sa att det gick att skicka nu men att man måste ta in dom relativt snabbt om man har en vanlig brevlåda.. dom funkar bra med räkor va? och svart grus(inte vasst..) och om dom blir för många kan man typ lägga ner ett sallads blad så kruper dom upp på det eller?(fast då kanske räkorna käkar upp salladen..
      /sting

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Det finns en räcka olika stammar av malajsisk sandsnäcka, som skiljer sig i bl.a. storlek och skalform. Jag har två stammar, en som max blir cirka 2 cm och är ljusgrönbrun med mörka detaljer, och en som blir cirka 4 cm och är helt mörkbrun (hittar ingen bild av just den men den ser ut ungefär så här: http://webup.univ-perp.fr/ephe/images/pointi2.jpg ). Jag har inte sett någon stam som saknar eller tenderar att bli av med periostracum (det bruna proteinhöljet som ligger utanpå det benvita kalkskalet), men det kan säkert finnas.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #34
          Sån färg har jag som Azur länkar till där och några svarta...eller det är nog mer är mörkt mörkt brun om man tittar noga. Men mina var alla i grundfärgen först.

          Såna här lägger väl inte ägg på växter och så, så de kan man väl inte råka få med?
          Har för mig jag läst någonstans att de föder levande ungar...men om det är sant vet jag inte. Ser aldrig var ungarna kommer ifrån, bara att det dyker upp pyttesmå ibland.

          Vet du Azur?

          Förresten. Jag ser ju nu att du skriver att det är olika storlekar.... Undrar om inte alla de där jättestora jag sett hos mig på ca 3 cm är mörka, nu när jag tänker efter.... Hur kan jag ha fått in en ny sort?

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #35
            jag har också läst att dom föder levande ungar! tom. att dom var uppe på gruset när dom gjorde det..
            /sting

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #36
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Såna här lägger väl inte ägg på växter och så, så de kan man väl inte råka få med?
              Nix, de är levandefödare.
              Förresten. Jag ser ju nu att du skriver att det är olika storlekar.... Undrar om inte alla de där jättestora jag sett hos mig på ca 3 cm är mörka, nu när jag tänker efter.... Hur kan jag ha fått in en ny sort?
              De verkar mestadels spridas via småttar som sitter på växter.

              Stammarna kan f.ö. hybridisera. M. tuberculata är visserligen partenogenetisk, men hanar uppträder då och då, och då får man könlig förökning.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #37
                Ursprungligen postat av Azur
                Nix, de är levandefödare.
                De verkar mestadels spridas via småttar som sitter på växter.

                Stammarna kan f.ö. hybridisera. M. tuberculata är visserligen partenogenetisk, men hanar uppträder då och då, och då får man könlig förökning.
                Vad är småttar??

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #38
                  Ursprungligen postat av mmm
                  Jag har läst någonstans att om man har sandsnäckor så brukar man inte ha några andra snäckor (t.ex. posthornssnäckor). Vet inte ifall det stämmer...
                  Har jag också läst. Då blev jag inte glad, för jag hade nyss köpt posthornssnäckor. Men så blev det inte. Har tre miljoner av både sandsnäckorna och posthornen. De äter väl säkert snäckrom om de kommer över den, men sen så håller de ju nästan alltid till i sanden, och posthornen lägger inte sina ägg där.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #39
                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Vad är småttar??
                    Små exemplar. Yngel, larver.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #40
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Små exemplar. Yngel, larver.
                      Ha ha ha. Jasså så enkelt. Hade inte hört just det uttrycket innan. Funderade på vad just det skulle vara på växten där de skulle sitta...

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #41
                        Ursprungligen postat av maria_
                        Har jag också läst. Då blev jag inte glad, för jag hade nyss köpt posthornssnäckor. Men så blev det inte. Har tre miljoner av både sandsnäckorna och posthornen.
                        Min erfarenhet är att malajerna utrotar t.ex. Physa, genom att hela tiden äta upp deras ägg, så populations-storleken av Physa sjunker stadig eftersom det inte blir några nya.
                        Det verkar som om det funkar likadant med dammsnäckor (Lymnaea/Radix), i alla fall har jag aldrig fått förökning på dem i kar där det finns malajsiska sandsnäckor. De enda "ogräs-snäckor" som verkar kunna föröka sig i de kar där jag har sandsnäckor är små genomskinliga skålsnäckor (?Acroloxus?).

                        Posthorn har jag inte haft på väldigt länge, så jag vet inte ifall de i längden kan förekomma tillsammans med sandsnäckor.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #42
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Min erfarenhet är att malajerna utrotar t.ex. Physa, genom att hela tiden äta upp deras ägg, så populations-storleken av Physa sjunker stadig eftersom det inte blir några nya.
                          Det verkar som om det funkar likadant med dammsnäckor (Lymnaea/Radix), i alla fall har jag aldrig fått förökning på dem i kar där det finns malajsiska sandsnäckor. De enda "ogräs-snäckor" som verkar kunna föröka sig i de kar där jag har sandsnäckor är små genomskinliga skålsnäckor (?Acroloxus?).

                          Posthorn har jag inte haft på väldigt länge, så jag vet inte ifall de i längden kan förekomma tillsammans med sandsnäckor.
                          Jag som har en massa små ohyresnäckor också.. Jag kanske matar för mycket.
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #43
                            hejsan.. har funderat lite på att skaffa snäckor till mitt malawi kar. men snäckorna är vell i sanden på dagarna och malawi gräver ju en hel del? gräver inte de fram sniglarna då? och är alla sniglar som ser ut som http://aqualandpetsplus.com/Bug,%20S...%20Trumpet.htm malaysiska sandsnäckor eller hur ser man skillnad?

                            Kommentar

                            • fairing
                              • October 2003
                              • 574

                              #44
                              har physa och malaysiska om någon e intresserad.pma
                              www.akvarietorget.se

                              Kommentar

                              • Salta Katten
                                • March 2008
                                • 740

                                #45
                                Trivs malaysiska sandsnäckor bara i sand eller gillar de engelsk sjösten (av mindre variant) också? Funderar på att skaffa några och ha hos min sköldpadda, men då gäller det att de har vett att hålla sig nergrävda, annars blir de inte långvariga.

                                Släppte ner några physor på ca 3 mm, och de blev upptäckta och uppätna så fort de tog sig upp på glas och stenar! Försöker odla sådana och ha som levandefoder, hur gör man för att få physorna att föröka sig som attan och bli stora snabbt? (Kanske inte är det man brukar vilja åstadkomma )
                                Senast redigerad av Salta Katten; 04 May 2008, 18:32.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...