Växer så det knakar i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    Växer så det knakar i karet

    Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 14e dag bara bytt 30liter kallt vatten.
    Vid varje tillfälle har jag tillsatt fulldos puls x2
    KNO3 ca 7 tsk x2
    KH2PO4 ca 4 krm x2
    NutriSI Mikro 7 krm x2
    samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.

    så helt vanliga inställningar med ljuset på ca 12timmar samt att jag har ett fönster med eftermiddags ljus.
    Mina toffs alger som jag hade lite här och var inte mycket men de var är i stort sett obefintliga där e lite små svarta fläckar kvar på anubias och på crypton men i övrig inget på stockar eller resten av växter..

    skickar en taskig bild ut på sidan men det ni ser där e att jag gjorde en rensning av karet i förra veckan då var det istort sett inget som nåtte upp till ytan då jag klipper vallen ca 5cm under ytan nu går där blad som är dryga 80cm långa och jag har fått 5-8 nya skott på jättevallen och 10-15 på vanliga tigersvallen crypton är det dags att plocka nya skott från och om det är som förra veckan så blir där nog en 10-15skott på de med.....=O))
    Spikbladen skall vi inte snacka om...

    säg gärna vad ni tycker...

    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Visst är det häftigt när man kommer på det!!!Har du ingen CO2??

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #3
      Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
      Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Danturion: jo jag har CO2 med det glömde jag haha, den kör jag med min egna reaktor som finns under projekt( håller på med en ny version)

        Frågvis: vet inte men det är nog en jäkla massa kastar bara ut bilderna, mest för eget tycke och för att ibland kunna visa, tack för komplimanget på mitt kar men jag skulle vilja göra mer men tid och flera viljor gör att det bara blir detta.. =O)
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Blir inspirerad av dina växter. Jag såg att du hade åtminstone en Melanotaenia praecox i ett av dina kar. Mår de bra. Med tanke på att du kanske kör CO2. PH ligger kanske på 6.5. Fisken ska ha 7-8. Funderar själv på att ha några sådana.
          Och sist men inte minst kör du med öppna akvarier?
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Ursprungligen postat av Frågvis
            Blir inspirerad av dina växter. Jag såg att du hade åtminstone en Melanotaenia praecox i ett av dina kar. Mår de bra. Med tanke på att du kanske kör CO2. PH ligger kanske på 6.5. Fisken ska ha 7-8. Funderar själv på att ha några sådana.
            Och sist men inte minst kör du med öppna akvarier?
            Jag har ett par Melanotaenia boesemani och de stortrivs jag hade innan tre par men de slåss lite med mindre fiskar så jag drog ner till ett par ist har aldrig sett ngra tecken på att de inte skulle klara låga pH som typ 6.4-6.8 som mitt kar just nu går mellan.
            Nix heltäckande glas och ramper på dessa Aquarelle rör som ljuskälla.

            Där me glasen gör jag just nu ett(har hållt på ett tag) litet experiment och det är att jag bhandlat glasen med silikonfett(dyrt) jag tvättade glasen med stålull(svinto) och sedan la jag på ett tunt lager som istort sätt torkades och smetades ut på glaset så det knappt märktes detta för att se om kalken inte skulle stanna och sitta så hårt och detta har jag gjort på två glas, resultat två glas e bara att torka av med en handuk och ingen kalk de andra två fortfarande kalkbildning...
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              Ursprungligen postat av Frågvis
              Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
              Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
              Håller med, tog säkert 10 sek!!

              Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • androxe
                • August 2005
                • 854

                #8
                Ursprungligen postat av Frågvis
                Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
                Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
                den är tydligen på 18 mbyte, tog ca 25 sek för mig

                Kommentar

                • androxe
                  • August 2005
                  • 854

                  #9
                  Ursprungligen postat av heljis
                  Ursprungligen postat av Frågvis
                  Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
                  Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
                  Håller med, tog säkert 10 sek!!

                  Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?
                  oj det var snabbt, nästan 2 mbyte/s då!

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ursprungligen postat av heljis
                    Ursprungligen postat av Frågvis
                    Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
                    Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
                    Håller med, tog säkert 10 sek!!

                    Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?
                    Tack Heljis, Lotusen ibörjan då jag fick den från handlaren hände ingenting på säkert en månad men sen ja du nu är där ingen hejd ploclkade faktisk upp två nya pluttar(lökar) idag jag har totalt 5 lotusar i mitt kar och förra omgången gav 3 pluttar =O) men ngt jag märkt är att om man låter den växa upp ordentligt till ytan och låter den ligga där och dra sig ett par veckor, och man sedan klipper den helt rakt av så kommer det nya fina skott inom ngra dagar därefter e det bara att plocka pluttar =O))
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Muti
                      • October 2005
                      • 23

                      #11
                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.
                      Är ny pådethär med växterna och mitt kar går itne riktigt som jag vill. Varför göder du CaCl2? Vad för du för skillnad för växterna när du använder det?
                      Mina växter framförallt caboman e kass. Missfärgad och bleknar fort.

                      Kommentar

                      • androxe
                        • August 2005
                        • 854

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 14e dag bara bytt 30liter kallt vatten.
                        Vid varje tillfälle har jag tillsatt fulldos puls x2
                        KNO3 ca 7 tsk x2
                        KH2PO4 ca 4 krm x2
                        NutriSI Mikro 7 krm x2
                        samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.

                        så helt vanliga inställningar med ljuset på ca 12timmar samt att jag har ett fönster med eftermiddags ljus.
                        Mina toffs alger som jag hade lite här och var inte mycket men de var är i stort sett obefintliga där e lite små svarta fläckar kvar på anubias och på crypton men i övrig inget på stockar eller resten av växter..

                        skickar en taskig bild ut på sidan men det ni ser där e att jag gjorde en rensning av karet i förra veckan då var det istort sett inget som nåtte upp till ytan då jag klipper vallen ca 5cm under ytan nu går där blad som är dryga 80cm långa och jag har fått 5-8 nya skott på jättevallen och 10-15 på vanliga tigersvallen crypton är det dags att plocka nya skott från och om det är som förra veckan så blir där nog en 10-15skott på de med.....=O))
                        Spikbladen skall vi inte snacka om...

                        säg gärna vad ni tycker...

                        http://www.haack.se/051127.htm
                        Hur menar du att du gör? du byter 85% av vattnet var 14e dag och tillsätter då dubbla fulldosen pmdd. Men det där med 30 liter, har du bytt några liter varje dag, totalt 30 liter mellan vattenbytena? hur stort akvarium har du?

                        Jag funderar på att köra som vanligt med pmdd men bara byta typ 70% var 14e dag som du, tänkte att det borde ju va bättre ge dom näring två gånger lite mindre dos en bara en gång med dubbla dosen? men jag kanske har fel, är nog ganska olika från akvarium till akvarium oxå, grattis iaf till ett akvarium med fina växter!
                        Senast redigerad av androxe; 28 November 2005, 00:31.

                        Kommentar

                        • MoZZe
                          • August 2005
                          • 529

                          #13
                          Ursprungligen postat av androxe
                          Hur menar du att du gör? du byter 85% av vattnet var 14e dag och tillsätter då dubbla fulldosen pmdd. Men det där med 30 liter, har du bytt några liter varje dag, totalt 30 liter mellan vattenbytena? hur stort akvarium har du?

                          Jag funderar på att köra som vanligt med pmdd men bara byta typ 70% var 14e dag som du, tänkte att det borde ju va bättre ge dom näring två gånger lite mindre dos en bara en gång med dubbla dosen? men jag kanske har fel, är nog ganska olika från akvarium till akvarium oxå, grattis iaf till ett akvarium med fina växter!
                          Växterna har lättare att ta till sig näring om koncentrationen är högre, alltså om du ger mycket näring 1 gång än ha en låg koncetration, alltså många små omgångar med näring.

                          Detta har jag lärt mig av defdac, är du nyfiken på gödning o dyl, så råder jag dig att gå in på medlemslistan och sök på defdac o kolla genom några trådar han har skrivit. men det e bara ett råd, han har lärt mig allt jag kan :P
                          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                          Min Blog

                          Kommentar

                          • MoZZe
                            • August 2005
                            • 529

                            #14
                            Ursprungligen postat av peterhaack
                            Hur har nu kört en annan metod än vattenbyte varje sön(ok bara testat nu i 6veckor) iaf så har jag bytt vatten var 14e dag 85% 25-27°C vatten där emellan 14e dag bara bytt 30liter kallt vatten.
                            Vid varje tillfälle har jag tillsatt fulldos puls x2
                            KNO3 ca 7 tsk x2
                            KH2PO4 ca 4 krm x2
                            NutriSI Mikro 7 krm x2
                            samt CaCl2 där har jag hällt i på känn men tror jag skulle kunna häva i mer ca en matsked per gång.
                            nu snackar jag bara spontant, men jag tycker de där låter ganska så väl koncentrerat.
                            Jag rekommenderar http://www.aquaticplantcentral.com/f...fertilator.php
                            (du måste vara medlem, men det rekommenderar jag självklart också)
                            det e en "kalkylator" för att få rätt ppm i ditt kar, nu finns det ju inget rätt o fel, men det e en "mall" man kan utgå ifrån iaf.

                            BTW, den stora växten du har på bilden, den med de bamsebladen, vad e det för växt?
                            Lycka till!
                            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                            Min Blog

                            Kommentar

                            • heljis

                              • June 2003
                              • 1150

                              #15
                              Ursprungligen postat av androxe
                              Ursprungligen postat av heljis
                              Ursprungligen postat av Frågvis
                              Hur mång mb är denna sida på?: http://www.haack.se/nufisk.htm
                              Tar lång tid att ladda. Imponerande kar!
                              Håller med, tog säkert 10 sek!!

                              Otroligt fina kar för övrigt! Hur upplever du lotusen? Är/var den svår att få fart på?
                              oj det var snabbt, nästan 2 mbyte/s då!
                              Kan nog stämma, fick 100mbit/s för några dagar sen *glad*

                              Ok Haacke, ska kanske ge mig på en sådan.. de är ju otroligt fina!
                              Senast redigerad av heljis; 28 November 2005, 09:24.
                              Martin Heljedal

                              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...